|

Textron AirLand Scorpion

A Bell Helicopter és a Cessna cégeket is tartalmazó Textron cégcsoport és a 2011-ben, a védelmi szektorhoz kötődő személyek által létrehozott AirLand Enterprises névre hallgató kis fejlesztőcéggel közösen összehozott cége, a Textron Airland hétfőn bemutatta a saját zsebből finanszírozott, Scorpion névre hallgató repülőgépük prototípusát.

A 2012 januárjában megindult fejlesztéssel egy olyan kedvező árú és roppant olcsón üzemeltethető gép megalkotása volt a cél, amire esetleg ráharap az USAF (illetve más, szintén költségvetési gondokkal küzdő barátai haderő). Ehhez persze a Textron AirLand illetékeseinek arról kell meggyőzni a potenciális vevőket, hogy az alacsony intenzitású konfliktuszónákban végrehajtandó felderítés, hírszerzés, megfigyelés, illetve akár könnyű csapásmérés feladatkörökre a Scorpion pont ugyanolyan jó lenne, mint az anno komoly „verekedésekhez” tervezett harci gépek – csak éppen az üzemeltetési költségek töredékéért.

Ha elölről nézem akkor egy nagyon egy kicsit Hornet ... | Fotó: Textron AirLand

Forrás: Textron AirLand ,

... ha hátulról, akkor kissé Tomcat-es | Fotó: Textron AirLand

… ha hátulról, akkor kissé Tomcat-es | Fotó: Textron AirLand ,

Nulláról indított, a Pentagon által nem is kért gép, gazdaságilag nehéz időszakban. Nos bátor dolog, de egyrészt a Textron tulajdonában ott áll egy Cessna, aminek tapasztalatait hasznosítva minimalizálni lehet a saját költségeket, másrészt talán épp az előbbi mondat utolsó eleme, azaz a pénzügyi megszorítások miatt még akár be is jöhet… Mindenesetre az első prototípussal már folynak a földi tesztek, a fejlesztők reményei szerint még az idei év vége előtt sor kerül a szűzfelszállásra.

Ahogy fentebb már említve lett, a Scorpion-nal végrehajtható feladatok közé a csapásmérésen felül a felderítés, hírszerzés, megfigyelés lett besorolva a fejlesztők által – legyen szó határrendészetről, a felségvizek feletti járőrözésről, a narkotikumok csempészete elleni fellépésről, vagy épp humanitárius katasztrófákra történő gyors reagálásról (kommunikációs átjátszó funkció).

Szárnyanként 3-3 felfüggesztési pont lett betervezve. | Forrás: Textron AirLand

Szárnyanként 3-3 felfüggesztési pont lett betervezve. | Forrás: Textron AirLand ,

A Textron AirLand hangsúlyozza, hogy gépük egyrészt minden további nélkül képes lenne 5 órán át is a kijelölt térségben tartózkodni, másrészt a törzsben a szenzorok és kommunikációs modulok részére kialakított teret rugalmasan és mindig az adott feladat szempontjából optimális elosztásban lehet kitölteni – elvileg a szenzorok, kommunikációs berendezések és extra üzemanyag „tetszőleges” kombinációja lehetséges.

Forrás: Textron Airland

Forrás: Textron Airland ,

További infók: scorpionjet.com