|

Brazília is részt vesz az új Gripen tervezésében

A Saab AB megerősítette, hogy a dél-amerikai állam szakemberei is részt vesznek majd a JAS-39 Gripen legújabb, „F” változatának kifejlesztésében.

Bár korábban arról szóltak a hírek, hogy a skandináv vállalat csupán a Gripen egyszemélyes változatán végez ráncfelvarrást, a brazilok ragaszkodnak a tandemüléses verzióhoz is, az F-X2 tenderen rendelt 36 gépből 8 darab JAS-39F lesz. Az IHS Jane’s információi szerint a 4.5 milliárd dolláros üzlet részeként a dél-amerikai fél szakemberei is részt vesznek majd a Gripen Demo alapján készülő Gripen F megalkotásában. Konkrét vállalatot nem neveztek meg, de nem lennénk meglepve, ha a szakik az EMBRAER állományából kerülnének ki…

Fotó: Saab

Fotó: Saab ,

A Gripen E/F verzió a C/D variáns továbbfejlesztéséből jött létre, az újításokat a Saab AB saját költségén megépített Gripen Demo elnevezésű kísérleti gépen demonstrálták. A Gripen Demonstrator alapjául szolgáló repülőgép (#39-803) eredetileg egy JAS-39B verziójú Gripen volt, majd “D” sztenderdre lett korszerűsítve, majd egy nagyobb átalakuláson esett át, azóta új strukturális fejlesztéseket, új technológiákat és új koncepciókat tesztelnek rajta, többek között az új üzemanyagtartályokat, szárnybekötést és futóműelrendezést, az olasz Selex Galileo által fejlesztett Raven ES-05 típusú, AESA kategóriájú radart és a kabin elé beépítendő, Skyward-G elnevezésű IRST-t, valamint a General Electric F414G típusú erőforrást.

Az új típus mellett eddig Svájc, Svédország és Brazília döntött, de az egyre növekvő exportsiker miatt a svédek nagy reményt fűznek a skandináv „kacsához”, melyre nőtt az érdeklődés a világpiacon.


A Gripen NG, a Gripen Demo és a JAS-39E/F jelzések körüli félreértések tisztázására érdemes elolvasni egy kapcsolódó interjút, melyben a Saab illetékesei eloszlatják a ködöt. A bejegyzés elolvasásához katt ide!