Megoldódni látszik a dél-afrikai Gripenek problémája (már ami az alkatrész-utánpótlást illeti), ugyanis meghosszabbították a Saab AB-val való együttműködést.
Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a Dél-afrikai Köztársaság a logisztikai támogatási szerződés lejárta, a pilótahiány és a pénzszűke miatt a Gripen-flotta egy részét lekonzerválták, sőt korábban az is felmerült, hogy eladják a gépeket, de ezt később cáfolták.
Ideiglenes megoldásként végül a rotációs rendszerben történő rövid idejű konzerválást, a helyzeten tovább segíthet a Saab vállalattal meghosszabbított és kibővített (ún. steady state) támogatási szerződés. A dél-afrikai fegyverbeszerzési ügynökségen (Armscor) keresztül megkötött, 180 millió svéd korona értékű kontraktus értelmében a skandináv gyártó 2016 végéig vállalata a gépek logisztikai támogatását, javítását, időszakos karbantartását, valamint a műszaki dokumentációk folyamatos frissen tartását, emellett továbbra is szakmai segítséget nyújtanak a típus zökkenőmentes üzemeltetéséhez.
A Dél-afrikai Légierő 1998. novemberében döntött a Gripen mellett, mely a típus első exportsikerét jelentette. A SAAF 26 darab Gripent rendelt, a csomagot 17 együléses “C” és 9 kétszemélyes, harci-kiképző “D” változat alkotta. Az első példányt 2005 októberében, az utolsó gépet 2012 szeptemberében vették át.
A 26 üzembe állított gépből jelenleg alig 10 (vagy még annál is kevesebb) bevethető Gripen, közel 12 lekonzervált gép és 6 kiképzett pilóta alkotja, sőt a gépeket üzemeltető 2. Század évi teljes (!) repült óra kerete összesen 150 óra. Remélhetőleg a meghosszabbított és kibővített szerződésnek köszönhetően némileg javul a bevethetőségi mutató.