|

Egyhajtóműves lopakodóval házal a Korea Aerospace – Frissítve!

A Korea Aerospace Industries (KAI) egy módosított koncepcióval próbálja elérni a dél-koreai vezetésnél, abban a reményben, hogy nagyobb támogatásra talál az ötödik generációs repülőgépük.

A KF-XE (és KFX-E) jelzéssel illetett módosított koncepció egyszerűbb és kisebb költségből megvalósítható, mint az eredeti, KF-X típusjellel ellátott változat. A kialakítás viszont jobban hasonlít a Lockheed Martin F-35 Lightning II típusú vadászbombázójára. (Talán nem meglepő, hisz a Dél-koreai Légierő vezetése szívesen látná a flottájában az amerikai típust, melynek gyártója korábban már segített a KAI szakembereinek a T/A-50 Golden Eagle kifejlesztésében.)

Forrás: Korea Aerospace Industries

A tavaly októberben bemutatott egyhajtóműves koncepció | Forrás: Korea Aerospace Industries ,

A KFX-E nagyobb méretű masina lesz, mint a T/A-50, üres súlyát 9.3 tonnára tervezik (a korábbi KF-X koncepciók súlyát 11 tonnára saccolták), tehát az F-16 Fighting Falcon vadászbombázóval kerül egy súlycsoportba, sőt egy picit még nagyobb is lesz annál (az F-16C Block 50/52 hasonló adata 8570 kg). A gép belső üzemanyagkészletét 3.63 tonnára teszik, ez 14 százalékkal lesz magasabb, mint a Block 40-es F-16C-é.

Számos dolgot az F/A-50-ből emelnek majd át, így a digitális vezérlőrendszer, a segédhajtómű (APU), a fedélzeti oxigénellátó rendszer (OBOGS) és a futómű is a Golden Eagle harcias változatából érkezik majd a költségek alacsonyan tartása érdekében.

Saját fejlesztésű lesz viszont az avionika, a dél-koreai mérnökök hazai radaron is dolgoznak. Az 1000 darab adó-vevő egységből álló, jelenleg 75 százalékos állapotban lévő, aktív fázisvezérlésű berendezés teljesítményével a Northrop Grumman APG-80 radar szintjét kívánják elérni, de minden bizonnyal szükségük lesz külső segítségre is.

A radart fejlesztő LIG Nex1 elektro-optikai célmegjelölő rendszert is szán a géphez, a besugárzásjelző pedig megegyezik majd a KF-16-osokon használtakkal.

KF-X 201 és a KF-X 101

A korábbi KF-X koncepciók | Forrás ,

A KAI részéről elárulták, hogy a KF-X-hez hasonlóan a KFX-E koncepcióból is két verzió készül, az egyik egy, a másik két függőleges vezérsíkkal rendelkezik majd, természetesen mindkét esetben figyelembe veszik a követelményként megnevezett „lopakodás”-t: a belső fegyverkamra és a kialakítás is erre utal.

Hajtóművet még nem választottak a bestia számára, egyelőre a Pratt&Whitney F100 és General Electric F110 erőforrással egyaránt szemeznek. Az azonos tolóerő mellett a nagyobb súly miatt a koreai típus tolóerő/tömeg-aránya elmaradhat a jelenlegi F-16-osok mögött, de ez nem aggasztja a KAI vezetését; a lopakodójellemzők miatt előnyben lesz a gép.

A DAPA (Defense Acquisition Program Administration) 9.4 milliárd dollárt szán a projektre. Dél-Korea vezetése csak a tervezett költségek 60 százalékát állná, a maradékot külső partnerállamok biztosítanák. Ezidáig Indonéziával sikerült megegyezni, de az ázsiai ország a korábbi hírek szerint csak 20 százalékát finanszírozná a projektnek.

Szöul reméli, hogy az F-X III tenderen győztes típus gyártója is besegít majd a projektbe, de a nyertest továbbra sem hirdették ki.

Frissítés

A Seoul International Aerospace & Defense Exhibition bemutatásra került a korábban említett két koncepció. Íme:

Fotó: Greg Waldron/Flightglobal

Fotó: Greg Waldron/Flightglobal ,

Fotó: Greg Waldron/Flightglobal

Fotó: Greg Waldron/Flightglobal ,