HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Újabb fontos pontjához érkezett az F-35B tesztfázisa, augusztus 14-én végrehajtották az első éjjeli függőleges leszállást hajóra. Az 5. generációs masina pilótafülkéjében az Amerikai Tengerészgyalogság alezredese, C R Clift foglalt helyet, a leszállófedélzetet pedig a USS Wasp dokkhajó és személyzete biztosította. A tesztpilóta szerint minden különösen jól sikerült, ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy még azon az estén további 7 függőleges leszállást is végrehajtott a fedélzetre. A tesztsorozat összesen 18 napon át tart, mely során a le- és felszállásokon túl további éjjeli próbákat végeznek.
A USS Wasp hajót egyébként már másodjára rendelték a JSF program támogatására, 2011 októberében már egyszer helyszínt nyújtott a függőleges leszállások próbáihoz.
A függőlegesen fel- és leszálló variánson kívül az hajófedélzeti F-35C-ről is hallani pozitív híreket. Ilyen, hogy az Amerikai Haditengerészet első hajófedélzeti bázisú százada, mely megkapja az 5. generációs masinát, végrehajtotta első repülését az új típuson. A VFA-101 parancsnoka, Chris Tabert hadnagy augusztus 14-én repült először F-35C-vel, a floridai Eglin légibázis futópályájáról felszállva. A szárnyalás 1,3 óra hosszúságúra nyúlt, majd a hadnagy letette a gépet a floridai betonra.
—
A múlt héten írtunk róla, hogy a koreai F-X III vadászgép tender várható vesztese a Lockheed Martin lehet az F-35-el. A nevezőlista egyetlen 5. generációs masinája túl drága lehet Dél-Koreának, amit tovább súlyosbít, hogy a másik két pályázó a költségkereten belüli ajánlatot tett a légierőnek. Az őszig csúsztatott eredményhirdetés további időt adott a cégeknek újabb ajánlattételre, ami mind a Boeing, mind az Eurofighter konzorcium részéről árban alulról súrolja a koreaiak által erre szánt 7,5 milliárd dollárt. A hírek ráadásul arról szólnak, hogy a döntő tényező is az ár lehet, és ez könnyen a Boeing diadalát hozhatja, hisz az Eurofighter Typhoon az egyik legdrágább, hanem a legdrágább 4. generációs vadászbombázó. Akár így, akár úgy, a 60-62 vadászbombázó beszerzésére kiírt pályázat eredményhirdetéséig már nem kell sokat aludni, legalábbis ha minden a tervek szerint alakul.
—
Az Amerikai Haditengerészet 4 céget bízott meg pilóta nélküli hajófedélzeti csapásmérő repülőgép (UCLASS – Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike) fejlesztésének megkezdésével. A négy kiválasztott cég mindegyike – Lockheed Martin, General Atomics Aeronautical Systems, Boeing és a Northrop Grumman – 15 millió dollárt kap a a technológiai kockázatok feltárására valamint a költségek megbecsülésére. Minderre 9 hónapja van a pályázóknak, utána további fázisába lép a program. A végső cél egy olyan hajófedélzeti bázisú, pilóta nélküli csapásmérő és felderítőgép kifejlesztése, mely olyan feladatokat is elvégezhet, amelyek különösen veszélyesek lennének a pilótákra, a nap 24 órájában az év 365 napján.
—
Újra vízre futott a kínai repülőgép-hordozó, a Lianong. A hajó augusztus 15-én hajózott ki a kelet-kínai Shandong provincia Qingdao városának kikötőjéből, tesztelési és kiképzési céllal. Ez a Lianong idei harmadik útja, először februárban hajózott ki a fegyverek és különböző berendezések tesztelése céljából, majd júniusban már J-15-ösök is leszálltak a fedélzetére.
Augusztus 14-én végrehajtotta szűzrepülését a Dél-Koreai Légierő első C-130J Super Herculese. A szállítógép még júniusban gurult ki a Lockheed Martin mariettai összeszerelő üzeméből, az átadására pedig 2014-ig kell várnia a megrendelőnek.
—
Kisebb mérföldkövet ünnepelhettek a Northrop Grumman emberei, miután az általuk tervezett és gyártott MQ-8B Fire Scout pilóta nélküli helikopterek teljesítették 5000. repült órájukat Afganisztánban. A forgószárnyasokat 2011-ben telepítették ki a háború tépte országba, azóta a területet folyamatos megfigyelésével és a pokolgépek (IED – Improvised Explosive Device) felderítéséel foglalatoskodnak. Ezen feladatok során gyűjtötték össze az 5084 repült órát, 28 hónap alatt.