|

Tengerre szállt a Villám!

Jeles esemény zajlott le a napokban a JSF program háza táján, ugyanis „tengerre” szállt a Lockheed Martin által kifejlesztett F-35 Lightning II függőleges le- és felszállásra is képes verziója.

Október 3-án, keleti idő szerint 15 óra 20 perckor számos szempár figyelte feszülten az Atlanti-óceánon hajózó USS Wasp helikopterhordozó fedélzetét, ugyanis a BF-2 jelzésű F-35B a sikeres szárazföldi próbák után először szállt le hajó fedélzetére a JSF (Joint Strike Fighter) program történetében.

Fotó: US Navy ,

A US Marine Corps légierejének parancsnoka, Terry Robling altábornagy elmondta, terveik szerint a következő két hét folyamán a géppel 67 leszállást hajtanak végre a Wasp fedélzetére. A hajót egyébként 6 hétre vezényelték a JSF program támogatására, számolván az esetleges műszaki anomáliákkal, melyek nem egy alkalommal jelentkeztek már a különböző verziókon.

32 hozzászólás “Tengerre szállt a Villám!”

  1. Hűha. “1001″ év fejlesztés után eljutottak a Harrier szintjére. Az igen.

    A Harrier Stealth?
    A Harrier szuperszonikus?
    A Harrier szupercrikál?
    Hatótáv és fegyverterhelés?
    Hát a kép karon egyensúlyozás egy helyett…?

    Komolyan mondom ennyire idióta kommentet..

  2. solid: Mindha a PakFara mondták volna felszállásánál, hogy hude szarabb „1001” év fejlesztés után mint a Su27 és variációi.

    De az a gyanum, hogy ahogy a többi hszt ezt se fogod érteni….

  3. Solid mi a baj ki bántot stb.

    Nem értem mi bajod ezzel a géppel mikor korszak alakotó.
    3 különböző repülési körülményenek megfele egy azon sárkány némi modositással.
    Elekronikájáról és fegyverzetéről nem is beszéljük.

  4. más: Most olvastam, hogy indiaiak ujabb 6db Super Herculest rendelnek. A mellette lévő szöveg viszont halálos….:

    „”It is the first time in history that we have received aircraft earlier than the agreed date, and I commend the programme for its execution…””

  5. Sajnos az oroszok nem valósították meg a LMFS programot ami a jsf megfelelője lett volna .
    Talán ha pogoszjan befogta volna pofáját akkor lehet megvalósul .
    A mistral heli hordozókra jól jönnének a helyből felszálló gépek .

  6. Továbbá a radarvilág forradalmasodása 1990 után (amikor is elterjedtek az AESA rendszerek minden alkalmazásban)Vajon semmi köze nem volt az 198x-es évekhez amikor nemhivatalosan már pedzette minde valamirevaló szaki az F117-es létezését? 50 évig azelőtt mindenkinek jó volt a mechanikus antenna.

  7. Ennek, ha egy tizede igaz, akkor is a vég kezdete. De ezt már sok helyen rebesgetik és konkrét sémákról esik szó. Az 50…70 km környékén egyetértés van a témával foglalkozó szakemberek közt, legalábbis megvalósíthatónak ítélik.

  8. Elsőre a Moore törvény jut eszembe.

    Mi köze ahhoz az RCS-nek és a geometrikai lopakodásnak? Nem sok…

    Aztán a radarfejlesztési programok költségvetései.

    Mármint arra, hogy az európai gépeken most sincs AESA és jó ideig nem lesz? Mondjuk n+1-szer le lett írva, hogy az egy technológia és nem csodaszer. Vannak hátrányai is.

    Továbbá a radarvilág forradalmasodása 1990 után (amikor is elterjedtek az AESA rendszerek minden alkalmazásban)Vajon semmi köze nem volt az 198x-es évekhez amikor nemhivatalosan már pedzette minde valamirevaló szaki az F117-es létezését? 50 évig azelőtt mindenkinek jó volt a mechanikus antenna.

    Ez meg mi a pék akar lenni logikailag? BTW az AESA minden csak nem elterjedt és nem 1990 után, hanem 2000 után. Az első AESA radarok széria gépeken úgy 2005 táján léptek be. Amennyire én tudom a Super Hornetek kaptak.

    Most így arra sem vennék mérget, hogy az USAF az F-22 kivételével hány AESA radaros géppel bír…

  9. Mire ezek a gépek szolgálatba állnak, a formára alapozó stealth már csak történelem lesz.

    Bár tudnám, hogy azok a hülye ferdeszeműek, a vodkaivók és a indiaiak akkor hova erőlködnek a saját geometriai stelth képességgel bíró gépükkel, mikor alsó hangon 10 éves elmaradásban vannak…

  10. “Tikhomirov NIIP has provided the ability to spot super-low observable targets with RCS equal to 0.01 square centimeter at ranges out to 90 kilometers.”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Irbis-E

    Földháttérben is? Beamingelve is? Milyen hullámsávban? Igen, egy wiki link és egy sor egy brosúrából az ultima ratio…

    A 0,01 m2 is a totál hihetelen, nemhogy a századrésze. A földi telepítésű renszerekhez jóval nagyobb vas van, de ott sem láttam ilyen leírva.

    Ez már valahol a blikk szint, csak véletlen számokkal is próbálkozott valaki…

  11. „Lelki szemeim előtt megjelenik egy VTOL F-111. Aztán elfog a röhögőgörcs… :)”

    és íme:http://up-ship.com/blog/wp-content/uploads/2009/09/image191.jpg

    De szerintem logikusabb lett volna egy F-4ből csinálni VTOL verziót azt így is úgy is rendszeresítette a USMC és legalább lett volna egy egységesebb gép parkjuk.

    Mondjuk így legalább európai vasat vettek Joe bácsiék mivel nekik nem volt még hasonló sem.

    „Most így arra sem vennék mérget, hogy az USAF az F-22 kivételével hány AESA radaros géppel bír…”

    Majd nem,meg avval a pár darab F-35el amit most kaptak kézhez.

    „Mármint arra, hogy az európai gépeken most sincs AESA és jó ideig nem lesz?”

    Amíg nem repül egy F-15,16 sem AESA radarral és nem tudják a pontos dátumát addig kár pedálózni az EU-s vasakkal hogy azokon sincs…

  12. De szerintem logikusabb lett volna egy F-4ből csinálni VTOL verziót

    Nem volt elég erős hajtómű. Az első Harrierek minimális terheléssel szálhattak fel függőlegsen. Nyáron meg aztán tényleg…

    Fura, nem is értem, hogy miért nem kezelik akként, de szertintem a Harrier összeségében egy kudarc, csak azért használták ilyen sokáig, mert

    1. már megvolt
    2. jobb nem volt helyette

    Amíg nem repül egy F-15,16 sem AESA radarral és nem tudják a pontos dátumát addig kár pedálózni az EU-s vasakkal hogy azokon sincs…

    Az F-35 lassúsága és megvágása miatt az összes F-15 AESA radart fog kapni. És ez nem a távoli jövőben lesz. Asszem már jövőre kezdenek. Az európai vasak ehhez képest ott vannak, hogy még fejlesztik. Az Sasokra meg az SH-hoz nagyon hasonló cuccot portolnak át.

    Teljesen felesleges az USAF-et Európához mérni. A kettő között alsó hangon 10 év van. Pár üdítő kivétel nem jelent semmit. (AASM, Brimstone)

  13. „Elsőre a Moore törvény jut eszembe.

    Mi köze ahhoz az RCS-nek és a geometrikai lopakodásnak? Nem sok…”

    Mondjuk a visszaverődött jelek feldolgozásában jelenne meg a processzorfejlődés. Már sokszor el lett mondva, hogy a stealth nem azt jelenti, hogy a radarba nem jut vissza érzékelhető visszaverődött energia hanem az, hogy olyan kicsi hogy teljesen belesimul a haáttérzajba. A háttérzajból kihalászni a stealth jelet pedig úgy lehet, hogy minden jelet megpróbálnak visszaszámolni

  14. A stealth képesség egy szükséges képesség lesz, egy a sok közül de nem lesz döntő jelentőségű. Ezért kell mindenkinek a stealth gép. Mint annak idején a hangsebesség átlépése majd a szuperszonikus képesség. Megvan mindenkinek de soha nem volt önmagában döntő jelentőségű. Mégis mindenki ráhajtott és ráhajt ma is, hogy rendelkezzen vele.

  15. Mondjuk a visszaverődött jelek feldolgozásában jelenne meg a processzorfejlődés. Már sokszor el lett mondva, hogy a stealth nem azt jelenti, hogy a radarba nem jut vissza érzékelhető visszaverődött energia hanem az, hogy olyan kicsi hogy teljesen belesimul a haáttérzajba. A háttérzajból kihalászni a stealth jelet pedig úgy lehet, hogy minden jelet megpróbálnak visszaszámolni

    Mindennek meg van a határa. A gépeken az elmúlt 30 évben több ezerszersére nőtt a számítási kapacitás. Ennek ellenére egyetlen jenki radarról sem állít olyan marhaságot, hogy 50 km-től lát 0,01 m2-es célt X sávban nemhogy 0,01 cm2-est.

    Ennek ellenére a ma rendszerben álló gépek számítástechnikai kapacitása egy asztali számítógéppel összemérhető kapactiást jelentenek, vagy még annyit sem…