|

HTKA Hírhalom 2013. 26. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom 26. hét

Az Ausztrál Királyi Légierő légvédelem elleni kapacitásának bővítése mellett döntött, ennek keretein belül megrendelést adtak le az AGM-88E AARGM rakétára. A „radargyilkos” fegyver legújabb változata idén áll szolgálatba az Amerikai Haditengerészet, Tengerészgyalogság és az Olasz Légierő arzenáljában, Ausztráliában az EA-18G Growler típushoz integrálják. Az 1983 óta gyártott AGM-88 HARM továbbfejlesztett változata GPS vevőt kapott, így akkor is eltalálja célpontját ha az a rakéta indítása után beszünteti a sugárzást – ez az eddigi „radargyilkos” fegyverek nagy problémája volt. Az ausztrál pilóták kiképzését a US Navy segíti, arról azonban nem szólnak a hírek, hogy hány rakétára adtak le rendelést.

AGM-88E HARM

Az AGM-88E a korábbi HARM változatokkal szemben sokkal nehezebben kijátszható | Forrás ,

A Brit Királyi Légierő növeli a csúcsvadászának javításközi üzemidejét. Az Eurofighter Typhoonokon eddig minden 400. repült óra után átvizsgálást hajtottak végre, ezt most a javuló megbízhatóságnak köszönhetően 500 órára növelik. A lépéstől több mint 100 millió fontos (141 millió dollár) megtakarítást várnak a típus teljes élettartamára levetítve.

A Portsmouth-i haditengerészeti bázison rendezett ceremónia keretében ünnepélyesen átadták Omán első Khareef osztályú korvettjét. A hadihajó a BAE Systems gyárából került ki, a sivatagi királyság összesen 3 példányt rendelt 400 millió fontért – ez megközelítőleg 564 millió dollár.

Immár ománi jelzéssel a Khareef-osztályú korvett

Immár ománi jelzéssel a Khareef-osztályú korvett ,

Megérkezett a RAF Mindenhall légibázisra az első két CV-22 Osprey. A konvertiplánok az USAF 352. különleges hadműveleti csoportjának állományába kerültek, ahol a korábban kivont MH-53 Pave Low helikoptereket váltják. Összesen 10 Osprey kerül a 352-esek parancsnoksága alá, melyek 2014 végéig állomásoznak majd Angliában.

A német parlamentben újratárgyalják a leállított EuroHawk projekt kimenetelét. A vita több emberre is nagy nyomást helyez, köztük Thomas de Maizière védelmi miniszterre, akinek karrierje már így több furcsa döntés által nyomjelezett.

Az AIM Norway vállalat szerződést kötött a Lockheed Martin-nal az F-35 programba való belépésről. A döntéssel ők lettek az első norvég cég mely beszállítóként működik az 5. generációs típushoz. A június 19-i szerződéskötés az Olasz Légierő 36 vadászbombázójához történő alkatrészszállításról szól, mely mint a napokban kiderült, veszélyben forog. A norvég vállalatnál ennek ellenére nem aggódnak, hisz több száz másik példányhoz való beszállításról opcionálisan szól a szerződés, így az olasz F-35-ösök kiesése esetén is lesz munkájuk.

Június 19-én először hajózott ki kiképzési céllal a kínai repülőgép hordozó, a Lianong. A történelmi jelentőségű útra a Sárga-tenger Pekinghez legközelebb eső öblében, azaz a Pohaj-tengeren kerül sor. A hajó fedélzetén már a kihajózás napján megkezdődtek a repülési próbák, J-15-ösök szálltak le és indultak a repülőfedélzetről. Az út célja elsősorban a repülőtípus integrálása a hajó életébe, valamint a pilóták jártasságának megteremtése, hisz korábban nem sokan próbálhatták ki milyen is egy igazi hordozós leszállás. A hajó a tesztek végeztével sem pihen, hamarosan újabb tengeri próbák következnek, melyekre már a fedélzetén állomásozó J-15-ösökkel indul.

Az egyik június 19-i leszállást megörökítő fotó

Az egyik június 19-i leszállást megörökítő fotó ,

Hamarosan vízre kerülhet India első saját építésű repülőgép-hordozója, az INS Vikrant, jelentette ki az indiai védelmi miniszter, A. K. Antony. A hajót építő Cochin Shipyard a tervek szerint augusztus 12-én bocsátja vízre az eddigi legnagyobb portékáját, melynek elkészültéig még sok munkaóra van hátra – a kész hajótestnek még ki kell alakítani a belső elrendezését, az elektromos rendszereket, vízvezetékeket, stb. A hajó átadására várhatóan jövőre kerül sor, majd megkezdhetik a közel 4 éves tengeri próbákat. Az Indiai Haditengerészet 2018 januárjára tervezi a bevethetőség elérését, addigra már biztos rendelkezésre állnak a MiG-29K/Kub és talán a Tejas Mark 2 vadászbombázók is.

A hajóról magáról annyit kell tudni, hogy a Vikrant-osztályú hordozók névadója, egy testvérhajóval, az INS Vishal-al. Méretben közel áll az oroszok által átépített, de szintén az Indiai Haditengerészet állományába kerülő INS Vikramaditya-hoz, vízkiszorítása 40 000 tonna. A hajó orrán síugró sáncot alakítottak ki, így az a STOBAR (Short take-off but arrested recovery – rövid úton felszálló és fékeződrót segítségével leszálló) típusok indítására és fogadására alkalmas. Fedélzetére MiG-29K/Kub és Tejas Mark 2 vadászbombázókat, Ka-31 és Sea King helikoptereket szánnak. A hajó meghajtásáról négy General Electric LM2500+ gázturbina gondoskodik, melyek együttesen 80 000 W fölötti energiát termelnek.

Az INS Vikrant építésének egy korábbi szakaszában

Az INS Vikrant építésének egy korábbi szakaszában ,

Átadásra került a 11. felújított C-5M Super Galaxy. A stratégiai teherszállítót június 21-én repülték át a Dover légibázisra, mely az Amerikai Légierő málhásainak legfőbb állomáshelye. A Lockheed Martin-nak összesen 52 Galaxy modernizálására és újrahajtóművezésére van megrendelése, az utolsó példányt 2017-ben kell leszállítania a légierő részére.

A Spirit AeroSystems 60 millió dolláros megrendelést kapott a Sikorsky vállalattól négy további CH-53K helikopter orr-részének gyártására. A pilótafülkét is magába foglaló komponens a nullszériapéldányok számára készül, melyeket csapatpróbára küldenek majd a US Navy kötelékébe.

A Boeing és a Bell 60 millió dollárt kapott egy további MV-22-es gyártására. A gép az Amerikai Egyesült Államok Tengerészgyalogsága számára készül.

Franciaország 16 darab MQ-9 Reaper típusú pilóta nélküli repülőgépet igényelt az Amerikai Egyesült Államoktól. Az 1.5 milliárd dolláros csomag többek között 48 darab Honeywell TPE331-10T típusú gázturbinát (16 a gépekbe és 32 tartalékba!), 8 darab munkaállomást és 24 darab átjátszóállomást tartalmaz a tartalékalkatrészek, dokumentációk, teszt- és kiszolgálóberendezések, valamint a személyzetek képzése mellett.