|

Befelegzett a EuroHawk projektnek?

Döbbenetes döntést hozott Németország, minden előjel nélkül leállította az előrehaladt állapotban tartó EuroHawk projektet.

A HALE (High Attitude Long Endurance) kategóriájú drónt az RQ-4 Global Hawk átalakításával hozták létre, európai SIGINT rendszer beépítésével. Az demonstrátor példány már el is készült és tesztrepüléseket is hajtott végre az új fejlesztésű berendezésekkel, épp ezért furcsa, hogy a német vezetés egyik napról a másikra leállíttatta a projektet. A mások megdöbbentő dolog a döntés indoklása volt: a típust nem tudják integrálni a polgári légiforgalomba. A német illetékesek nem látták biztosítottnak a típus jelen állapotban történő hatósági engedélyeztetését, melyre így még százmillió eurós összeget kellett volna rákölteni.

A Flightglobal információi szerint az eddig 562 millió eurót kóstáló projektről kiderült, hogy a repülési próbák során némi anomáliát találtak a repülésvezérlő rendszerben, azonban a Northrop Grumman megtagadta a technikai adatok megosztását, hogy a hatósági illetékesek jobban megérthessék a gépet.

Fotó: Northrop Grumman

Fotó: Northrop Grumman ,

A projektre elköltött 562 millió euróból 54 millió ment el a repülési tesztekre, míg 250 millióba került a SIGINT rendszer kifejlesztése. Ez nem vész el, mert például egy ember vezette típus fedélzetén is integrálható.

Azt nem tudni, hogy mi lesz a már legyártott demonstrátor példány és a gyártás alatt álló szériagépek sorsa, de valószínűsíthető, hogy a SIGINT képességgel felvértezett RQ-4B Block 20-asokat hozzácsapják a NATO-szövetségesek által közösen megrendelt 5 darab RQ-4B Block 40-eshez, melyek az olasz Sigonella támaszpontról üzemelnek majd.

7 hozzászólás “Befelegzett a EuroHawk projektnek?”

  1. Ezt most nem értem. Ha a németek nem tudják integrálni a polgári légi forgalomba akkor majd a NATO tudja? Mi lesz helyette? Vagy ők is beletörődnek a képességvesztésbe? Volt már pár érdekes, kevésbé hihető sztori erről a gépről ez most megint a vicc kategóriának tűnik.

  2. Én úgy tudom, hogy a gyártó nem adta át a típus technikai leírását és szoftver kódjait (vagy valami ilyesmiket), és emiatt az európai légügyi felügyelet nem adja meg az engedélyt a típusnak.

    Alapvetően elég nagy botrányt csapott a dolog, a Bundestag-ban külön vizsgálat indul, hogy miért nem lehetett ezt előre tudni, emellett kérdés, hogy a már kifizetett rendszereket hogyan tudják majd hasznosítani.

    Y

  3. Szerintem remek cikk, és nagyon köszönjük a tevékenységeteket, én félórás frissítéssel bújom a htka.hu-t és a radarfigyelőt.

    Nem lenne baj, ha Németország végre önállóan (vagy EU együttműködés keretében) fejlesztene hasonló kategóriás UAV-ot.

    Y