Korábban már több alakalommal beszámoltunk a dél-afrikai Gripen-flotta egyre súlyosbodó helyzetéről, de nem gondoltuk, hogy ilyen drasztikus lépésre szánják el magukat.
A Dél-afrikai Légierő vezetése bejelentette, hogy eladásra kínálják a Gripeneket, továbbá 18 darab Agusta A109 típusú helikoptert is, mivel nincs pénz az üzemeltetésükre. Azt nem közölték, hogy a JAS-39-esek mekkora hányadát kívánják eladni, csak a lokonzervált gépekre vagy a teljes állományra vonatkozik-e a kiárusítás. Valószínűleg utóbbi, mivel Helmoed-Romer Heitman szakértő az alábbi nyilatkozatot tette:
„Légierő repülőgépek nélkül csupán egy halott kacsa az afrikai kontinensen. A hadsereg helikopterek és szállítógépek nélkül mocsárba ragadt dinoszaurusz, harcihelikopterek nélkül pedig béna kacsa. A haditengerészet helikopterek és járőrgépek nélkül vak.” – mondta a IOL-nak adott interjúban. Kifejtette, hogy a hadvezetés határozatlansága vezetett ahhoz, hogy idáig fajult a helyzet.
A Dél-afrikai Légierő 1998. novemberében döntött a Gripen mellett, mely a típus első exportsikerét jelentette. A SAAF 26 darab Gripent rendelt, a csomagot 17 együléses “C” és 9 kétszemélyes, harci-kiképző “D” változat alkotta. Az első példányt 2005 októberében, az utolsó gépet 2012 szeptemberében vették át.
A Dél-afrikai Légierő (SAAF) egyre szorultabb helyzetben van, a Saabbal kötött logisztikai támogatási szerződés áprilisban lejárt, és azóta saját maguknak kell megoldaniuk az alkatrész-utánpótlást. A szűkös költségvetés miatt elsődleges forrásuk az egyre több lekonzervált gép, melyek száma eléri a 12-t is. A megmaradt gépek, melyek a 2010-es futball VB-t is vigyázták, a Limpopo tartományban található Makhado Légibázison települő 2. Század állományában üzemelnek.