A US Navy példáját követve a US Army, az Amerikai Egyesült Államok Hadserege is bővíti helikopter-flottáját, aminek ismét a Boeing repülőgép-ipari óriásvállalat a haszonélvezője. A cég sajtóirodája ugyanis tegnap bejelentette, hogy aláírták a szerződést 177 darab CH-47F Chinook nehéz szállítóhelikopter leszállításáról a US Army illetékeseivel, mintegy 4 milliárd dollár értékben, valamint opcionális megrendelést kaptak további 38 ugyanilyen forgószárnyasra. A kontraktus, mint ahogy az mostanság lenni szokott, több évre szól, amivel – ezt mind a Boeing, mind a hadsereg állítja – sokat spóroltak a Pentagonban, konkrétan 800 millió dollárt emlegetnek az illetékesek. A most megrendelt CH-47F-ek közül az elsőket 2015-ben kell átadnia a gyártónak, mely a termelés hatékonyságának növeléséhez 130 millió dolláros bővítést és modernizálást hajt végre a Chinook gyártósorán.
Arról egyébként nem szól a fáma, hogy a most megrendelt 177 CH-47F mennyiben különbözik a korábban átadottaktól, hiszen 2011-ben, amikor a Boeing ajánlatot tett a US Armynak 155 példány legyártásáról, ez volt az egyik fő marketing-szempont. Konkrétan a szállítmányok ki- és berakodását megkönnyítő, padlókba épített görgők beépítését emlegették, melyeket az USAF teherszállító repülőgépein is alkalmaznak.

Boeing CH-47F Chinook | Fotó: US Army ,
A US Army, mint a Chinook legnagyobb alkalmazója, jelenleg 214 példányt tart hadrendben, a végcél pedig 464 CH-47F beszerzése, amibe beletartozik a békeidős veszteségek pótlására szolgáló, 24 darabos „tartalék” is. Ezzel a meglévő, elhasználódó félben lévő CH-47D verziókat teljes mértékben lehetne pótolni, amellett, hogy bizonyos mennyiséget F verzióvá építenek át. A hadsereg állományában pillanatnyilag 15 repülőszázad alkalmazza a CH-47F-et, a 16. pedig most tart az átfegyverzésnél. A hosszelrendezésű kétforgószárnyas kialakítású típus legmodernebb variánsával az afganisztáni misszióban eddig közel 86 000 órát repültek harci körülmények között az amerikaiak, 80%-os hadrafoghatósági arány mellett.
Forrás: Boeing