10 helikoptert vehet az Új-zélandi Királyi Haditengerészet

Az új-zélandiak ugyan nem rendelkeznek nagy haderővel, de azért évi pár híranyaggal így is szolgálnak – ezúttal helikopter vonalon teszik ezt.

A kivik forgószárnyas vonalon korábban inkább az Új-zélandi Királyi Légierő helikopter beszerzései végett szerepeltek híreink között: 2011-ben egyrészt megkezdődött annak az 5 darab AgustaWestland A109LUH típusú helikopternak a szállítása, amiket elsősorban a pilótaképzésben hasznosítanak, másrészt a tavalyi év tavaszán a Volga-Dnepr Airlines egyik An-124 Ruszlan szállítógépének közreműködésével megérkezett a kivik első két NH90-es közepes szállítóhelikoptere is.

A RNZAF NH90 típusú helikioptere sziklafal előtti repülés közben

Az Új-Zélandi Védelmi Erő legmodernebb forgószárnyasa az NH90, mely az UH-1 Huey flotta váltótípusa a messzi Új-Zélandon. ,

A géppark modernizálás követlező lépcsőjéig a tavalyi év nyarán értek el, mikor is zöld lámpát a haditengerészet által 2001-2003 között hadrendbe állított, új építésű 5 Kaman SH-2G Super Seasprite helikopter cseréjének előkészítése.

A kivik a fent említett 5 Super Seaprite-ot nagyjából a 11 darabról szóló ausztrál Super Seaprite rendeléssel egy időben adták le, de míg az ausztrálok felújított, ex-U.S. Navy gépek mellett döntöttek, addig a kivik új építésűeket vásároltak, melyek elektronikai vonalon is különböztek a szoros szövetséges ausztrálok által beszerzett gépektől.

A rendelkezésre álló információk szerint ugyan az új-zélandiak is szembesültek technikai problémákkal, ám nem álltak elő olyan problémák, mint az ausztráloknál – akik a rengeteg probléma miatt 2008-ban visszadobták az összes gépet a gyártónak. Mint arról már tavaly nyáron is írtunk, ezen visszadobott, de a Kaman által már helyrepofozott gépek kelettették fel az új-zélandiak érdeklődését.

Szó se róla, igen jó boltnak ígérkezett a Kaman nyakán maradt géppark, hiszen a tavalyi számítások szerint a 2008-ban 1,4 milliárd új-zélandi dollárra taksált gépekért mindössze – a beszerzendő mennyiség és extrát függvényében – 130 – 230 milliót kéne perkálni.

Márpedig a kiviknek szüksége van tengerészeti helikopterekre, lévén mikor anno az 5 Super Seasprite-ot beszerezték még csak 3 hajójuk esetében volt lehetőség helikopterezésre. Azóta viszont a 2 Anzac fregatt és a többcélú szállítóhajújukhoz csatlakozott a 2 Protector-osztályú OPV, amik szintén alkalmasak helikopter szállítására és feladatkörükből adódóan igénylik is azt.

Az új-zélandi védelmi minisztérium honlapján megtalálható friss közleményben olvashatóak szerint a Kamannal egy 242 millió USD értékű szerződés jött létre, mely többek között magában foglal 10 helikoptert, (ebből 2 alkatrész forrás lesz) egy szimulátort, új rakétafegyverzetet és technikai támogatást. A 8 + 2 forgószárnyas 120 millió USD összegű tényleges költsége nagyjából a csomag felét teszi ki.

Új-zélandi Kaman SH-2G Sea Sprite sziklafal előtt repül el alacsonyan a tenger felett.

Új-Zélandi Kaman SH-2G Sea Sprite. A kivik mellett az egyiptomiak és a lengyelek haditengerészeteinél található pár madár ezen típusból. ,

A kivonásra szánt 5 Super Seasprite helyére érkező 8 Super Seasprite komolyabb képességekkel rendelkezik az ezredforduló környékén beszerzett gépeknél:

  • modernebb szenzorokkal és avionikával érkeznek majd, mely lehetővé teszi az információmegosztást a gépek, illetve a hajók között
  • az amerikai AGM-65 Maverick helyett a kifejezetten hajók elleni támadásokra kifejlesztett, norvég eredetű (de például a U.S. Navy által is hadrenbe állított) Penguin lesz a gépek fő csapásmérő fegyverzete

    A tervek szerint a forgószárnyasok 2014 végétől kezdenek majd érkezni és 2016-ra az összes hadrendbe áll majd.

    Új-Zélandi Kaman SH-2G Super Seaprite 2009-ben

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

HMNZS Aotearoa

HMNZS Aotearoa

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 33. hét

HTKA Hírhalom 2018. 33. hét

HTKA Hírhalom 2017. 43. hét

HTKA Hírhalom 2017. 43. hét