A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A múlt héten írtunk róla, hogy immár biztosra vehető egy újabb ausztrál Super Hornet megrendelés. A héten újabb információk láttak napvilágot az üzletről, elsősorban a csomag tartalmával kapcsolatban. A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség február 27-én juttatta el a Kongresszushoz az ausztrálok kérelmét, mely szerint 3,7 milliárd dollárért 12 F/A-18E/F Super Hornetet, 12 EA-18G Growlert, a hozzájuk tartozó pótalkatrészeket, kiképzést valamint logisztikai támogatást vásárolnának. A csomag tartalma továbbá 54 F414-GE-402 hajtómű (ebből 6 póthajtómű), 35 AN/APG-79 AESA rendszerű radar, 40 AN/ALQ-214 zavarótöltet szóró berendezés, 24 AN/ALR-67(V)3 besugárzásjelző, 15 M61A2 Vulcan gépágyú, 72 LAU-127 rakétaindító sín, 400 AN/ALE-55 vontatható rakétacsali, 80 JHMCS sisakkijelző, 32 éjjellátó készülék, valamint rádiók és további elektronikus berendezések.
Képek láttak napvilágot arról, ahogy a Norvég Királyi Légierő sérült Sea King helikopterét egy Mil Mi-26 juttat vissza állomáshelyére. A norvég forgószárnyas egy gyakorló repülésen ért földet túl keményen a hegyek között, ezért képtelen volt visszatérni a bázisára, és a legközelebbi közút ahonnan elszállíthatták volna, 6,4 km-re volt a helyszíntől. Ezen okok miatt segítséget kértek az oroszoktól, akik egy Mi-26-ost bocsátottak a norvégok rendelkezésére. A világ legnagyobb forgószárnyasa ezután könnyedén elszállította a 6,5 tonnás Sea King-et.
Hivatalosan is szolgálatba állt a Szaúdi-Királyi Légierő első A330 MRTT tanker és szállító repülőgépe. A február 25-én rendezett beiktatási ceremónián részt vett az ország védelmi minisztere, Khaled bin Sultan herceg is. A királyság 3 példányt vehetett át idáig a típusból, a fennmaradó hármat 2014 végéig szállítja le az Airbus.
Február 25-én végrehajtotta 2. repülését a Boeing Phantom Eye pilóta nélküli gépe. A hidrogénhajtású repülőeszköz az Edwards légibázisról felszállva teljesítette repülését, melyen 8000 láb magasságba (2438,4 méter) emelkedett, és 62 csomós (114,62 km/h) sebességet ért el. A szárnyalás 66 perc hosszúságúra nyúlt.
Két helikopterrel bővült a nigériai légi flotta. A Bell Helicopter február 22-én jelentette be, hogy átadták egy Bell 429 könnyű forgószárnyast a Nigériai Rendőrségnek (Nigeria Police Air Wing – NPAW), valamint egy másik példányt a Nigériai Katasztrófavédelmi Ügynökségnek (Nigeria Emergency Management Agency – NEMA). A nigériai Bell 429-esek a típus első példányai az afrikai kontinensen.
—
Új információk láttak napvilágot a Lockheed Martin fejlesztés alatt álló légiharc rakétájáról. A Cuda névre hallgató repülőgép-fedélzeti fegyvert a cég saját 5. generációs típusaihoz fejleszti, különlegessége méretében rejlik: hossza mindössze 1,78 méter, ez kevesebb mint a fele az AIM-120 3,7 méterének. A kis hossznak köszönhetően egy AMRAAM helyén a Cuda-ból kettő is elfér, így egy F-35 akár 12 példányt is vihet magával a belső fegyvertereiben. A rakéta „hit-to-kill” elven működik, azaz ütközési energiával semmisíti meg a célpontját, robbanófej nélkül. A megfelelő manőverezőképességről az orrában elhelyezett több tucat kis robbanótöltet gondoskodik, amelyek aktiválása „lökdösi” a megfelelő irányba a fegyvert. Hatótávolságát 40-60 km körülire tippelik a szakértők, ez első hallásra lehetetlennek tűnik a kis méret miatt. Azonban a légiharc rakétáknál megszokottal ellentétben nincs sem robbanófeje sem közelségi gyújtója, így a teljes hosszának kb. 55-60%-át a hajtóműszekció tölti ki. A robbanótöltetekkel közvetlenül indítás után akár 180 fokos fordulatra képes, még mielőtt nagyobb sebességre gyorsítana, így a repülőgép mögött érkező célokra is indítható. Az irányításáról aktív radar gondoskodik, melynek minden eddiginél jobb zavarvédettséggel kell rendelkeznie. Hogy a pusztítás mértékét növeljék, becsapódáskor az összes addig el nem használt robbanótöltet aktivizálódik.
A fegyverre egyelőre nem érkezett állami megrendelés, ám ez valószínűsíthető, mivel az F-22 pilóták már a típus szolgálatba állítása óta vágynak a látóhatáron túli légiharc kapacitás kibővítésére, és a Cuda-ból egyszerre akár 14 példányt is vihetne magával egy-egy „csúcsragadozó”.
A Lockheed Martin átadta a 7. HC-130J Combat King II kutató mentő repülőgépet az Air Combat Command (Légiharc Parancsnokság) részére. Az 5716-os gyári számú példány leszállításával 2008-ban aláírt szerződés felét, mely szerint 15 repülőgépet gyártanak a légierő részére.
—
Késik a közös koreai-indonéz vadászbombázó fejlesztése, főleg politikai okok miatt. Dél-Korea néhány éve jelentette be, hogy egy 4+ generáció vadászbombázó fejlesztésébe kezd, mellyel 2018-tól leválthatja a hazai gyártású KF-16-osokat. Később Indonézia is csatlakozott a programhoz, így közös erővel vágtak neki az új típus fejlesztésének. A munka azonban eléggé lelassult az elmúlt másfél évben, főleg a koreai vezető körben történt változások miatt – említette az indonéz védelmi miniszter, Pos Hutabarat. Az új elnök nemrég került hivatalába, és az új kormánynak több adattal kell szolgáltatnia a Parlament részére. Az együttműködést várhatóan 2014 júniusában folytatják.
A típusról bővebben itt lehet olvasni, míg akik Törökország esetleges csatlakozásáról szeretnének többet látni, azoknak ide tessék!
Elkészült a 100. német Eurofighter Typhoon. A 31×00 jelölésű vadászbombázót a Cassidian február közepén adta át a Német Légierő részére a manchingi katonai központban, és még aznap átrepülték Noervenich-be ahol a 31. vadászbombázó ezred állományába került.
Hollandiában egyre többen ellenzik az F-35 Linghting II megrendelését. A kormánynak 85 példány beszerzésére van egyezménye a gyártóval, ám a sokan túlzásnak vélik ennyi példány beszerzését, és még inkább a költségeket: 4 milliárd dollárjába kerülne a holland adófizetőknek az 5. generációs típus rendszerbe állítása. A pletykák ellenére azonban nem aggódik a Lockheed Martin, szerintük a hollandok tartják magukat az egyezményhez, és az összes előre tervezett példányt beszerzik. A Holland Kormány idáig 2 tesztpéldányra adott le megrendelést, amelyekből az első már a tesztrepüléseit végzi.
Megérkezett az első F-35B a Yuma tengerészgyalogos bázisra. A BF-20 jelzésű példányt február 21-én repülte át új otthonába Aric Liberman, a VMFA-121. tengerészgyalogos vadász száza őrnagya.
—
A Korean Aerospace Industries az Esterline Corporation-t bízta meg hogy „üveg pilótafülkét” biztosítson a perui KT-1P kiképzőgépekbe. Utóbbiból 20 példányt rendelt a Perui Légierő, ám az Esterline Corporation bizakodhat – a KAI további 200 kiképzőgép eladásával számol Dél-Amerikában, és ezek mindegyikébe az említett vállalat képernyői és berendezései kerülnének.
—
Az Amerikai Haditengerészet felkészül a P-8A Poseidon tengerészeti járőrgépek közelgő hadrendbe állítására. Az első alakulat, amely megkapta a gépeit a VP-30 volt tavaly áprilisában, ők kezdték meg a későbbi oktatók kiképzését. Az első aktív század, a VP-30 nem sokkal utánuk, júliusban vehette át gépeit. A Boeing januárban teljesítette az alacsony ütemű sorozatgyártás első szériájának átadását, ez újabb példány jelent a haditengerészet számára. Ezekből a gépekből kezdték meg a második aktív alakulat, a Jacksonville-ben állomásozó VP-5 átfegyverzését, a 3. század amelyik megkapja a gépeket pedig a VP-45 lesz, a nyártól kezdődően.
—
Jó biznisz ez az UAV és UCAV história. Egyre több kell belőle és végül is egy olcsó sárkány elektronikával.
Komolyan mondom, a Phantom Eye olyannak tűnik mintha a 1920-as évekből maradt volna itt, csak kicsit felvvarták volna az 50-es években.
Ja. Mint valami Dornier vízirepülő, vagy hasonló korú repülőcsónak.
Még szárnymerevítő drótjai is vannak.