|

10 éven belül saját vadászbombázó készül Dél-Koreában

2018-ra szolgálatba állhat Dél-Korea saját fejlesztésű vadászbombázója. A KF-X jelzésű program gyümölcse a szintén helyben (bár licenszben) gyártott KF-16 Falconokat váltja le. A gép megtervezése előtt a Dél-Koreai Légierő tanulmányt készített, összegezvén a típussal szemben támasztott követelményeket.

A koreai gépet a Boeing F/A-18E/F Super Hornet kategóriájába tervezik, bár a korábbi nyilatkozatok alapján egy F-16-os méretű, „lopakodó” gép iránt mutattak érdeklődést. Az ázsiai ország nem várja el a teljes lopakodóképességet, a gép csak csökkentett észlelhetőségű lesz, így nem is kaphatja meg az ötödik generációs besorolást.

Egy elképzelés a KF-X-ről, itt még „lopakodó”-kialakításban gondolkodtak ,

Az még nem eldöntött, hogy egy- vagy ikerhajtóműves típust készül majd, annyi biztos, hogy legalább 32000 fontnyi (~14500 kg) tolóerőt várnak el a típustól. Ez valószínűsíti az egyhajtóműves elképzelést, hiszen az F-35 Lightning II-es ötödik generációs vadászbombázó Pratt & Whitney által gyártott, F135 jelzésű hajtóműve is már 18100 kilogrammnyi tolóerőt képes produkálni.

Az elektronikával kapcsolatban fény derült arra, hogy hazai gyártású AESA radart preferálnának, ez jelenleg nem áll rendelkezésre. Valószínűleg licenszgyártásra lesznek ítélve, mivel nincs róla információ, hogy a Samsung dolgozik-e aktív fázisvezérelt radaron. Amennyiben külföldi támogatásra szorulnak, Izrael készségesen segítene, hiszen a KF-16-osok radarja is a zsidó országból származik.
Továbbá magasfokú ember-gép kapcsolatot és fegyverintegritást is elvárnak a harcigéptől.

A KAI többféle koncepciót készített már ,

A gépről a végső döntés november vagy december folyamán megszületik, miután a döntéshozók megvizsgáltak minden lehetőséget. A típus gyártásához valószínűleg külföldi partner bevonására lesz szükség, mivel a fejlett dél-koreai ipar sem engedhet meg magának egy ilyen mértékű fejlesztést. Eddig három cég került képbe, a Boeing a Super Hornet technológiájával egy már működő platformot ajánl, de a másik kettő, az öreg kontinensen székelő vállalat, az EADS és a Saab is a saját gépén alapuló fejlesztés mellett protestál. Jelen állás szerint Dél-Korea 120 gépre tartanának igényt, továbbá exportjától sem zárkóznának el az illetékesek. A program költsége előre láthatólag legalább 10 milliárd dollárt tesz majd ki.

Ide kapcsolódó hír, hogy az F/A-50 Golden Eagle hagyományos mozgatható antennával rendelkező, Izraelből származó, EL/M-2032 jezésű radart fog kapni, melyet az Elta szállít. Ugyanez a típus kerül majd a korszerűsített KF-16-osok orrába is.