|

HTKA Hírhalom 2013. 1. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 1. hét

Közismert, hogy a francia pilóták mennyire tökösek, hogy ha földközeli repülésről van szó, erről bárki találhat elképesztő felvételeket a különböző videómegosztó portálokon. Azonban az alacsony magasságú repülés még a legkiválóbb pilóták képességeit is próbára teszi, és néha sajnos balesetek okozója is lehet a túl nagy bátorság. A Francia Légierő egyik pilótája éppen ebbe a hibába esett bele december 17-én: alacsony magasságú kiképzőrepülésen vett részt Mirage 2000 vadászbombázójával, mikor is nekirepült elszakított egy magasfeszültségű vezetéket. A sérülés ellenére a gépet visszavitte a dél-franciaországi Orange város melletti légibázisra.

—-

A következő évtől kezdve ismét lecserélik az orosz harci gépek festését. A döntést az orosz védelmi miniszter, Sergei Shoigu hozta, aki úgy tűnik, nem ért egyet elődjének ötletével. Mint ismert, a korábbi védelmi miniszter, Anatoly Serdyukov hivatali ideje alatt elrendelte, hogy a nyugati légierőkhöz hasonlóan az orosz harci gépeknek is szürke különböző árnyaltaiból összeállított kamuflázsban kell tündökölniük. Az új rendelet szerint viszont idén év elejétől ismét többszínűre festik a repülőket, a zöld, barna, sötétkék és fehér különböző árnyalatait felhasználva. Az új gyártású gépek már a megújult külsővel gurulnak ki a gyárból, a többi gép pedig a nagyjavítások során kapja meg új ruháját. Egy vadászbombázó felpingálása 10 000 dollárjába kerül a légierőnek, az egész flotta árfestése pedig 3-4 évet vesz igénybe.

Az Orosz Légierő vadonatúj Szu-27SzM3-asa a Krímszkaja-i légi bázison.

Az Orosz Légierő egyik korszerű Szu-27SzM3-asa szürke kamuflázzsal | Fotó: yuga.ru ,

Két gyártó nyújtott be ajánlatot az Egyesült Királyság azon pályázatán, melynek célja, hogy rövid időn belül (ti. 2013 februárjáig) kiválasszanak egy kis hatótávolságú, felderítő feladatokra alkalmazható pilóta nélküli repülőgépet, amit a Brit Királyi Haditengerészet hajóiról üzemeltetnének. A tavaly novemberi kihirdetést követően az érdeklődők december 18-ig adhatták be pályázataikat, ám a négy vállalatból, melyek megkapták a meghívót a tenderre, csak kettő, a Boeing/Insitu és az EADS Cassidian jelezte, hogy ténylegesen versenybe száll. A másik két cég, a Lockheed Martin és a QinetiQ kiszálltak – előbbi nem részletezte döntését, utóbbi pedig azzal indokolta, hogy ilyen rövid idő alatt nem tudnának használható UAV-t előállítani. Így tehát a győztes vagy a ScanEagle, vagy az AAI Aerosonde lesz. Az alapvető követelményeknek (8 órás őrjáratozási idő egy hadihajóról indulva, attól maximum 60 kilométerre, elektro-optikai és infravörös felderítő rendszerekkel, majd ugyanoda visszaérkezve) mindkettő megfelel. Ezen felül kritérium, hogy az UAV-ket a gyártó üzemeltesse, a Royal Navy csak bérbe veszi őket: első körben havi 300 órát vesznek, ezt a szerződést 2015. május 31-ig kívánják aláírni, majd ennek függvényében derül ki, hogy utána is igényt tartanak-e a gépekre.

—-

December végén a Szuhoj 6 Sz-35Sz Flanker-t adott át az Orosz Légierő részére, ezzel teljesítették a Védelmi Minisztérium felé vállalt kötelezettségüket. A 4++ generációs vadászbombázók a Komsomolsk-on-Amur mellett található KnAAPO gyártósorán készültek, ezek az első sorozatgyártású példányok melyek az Orosz Légierő kötelékébe kerültek.

—-

A Francia Védelmi Beszerzési Ügynökség, avagy a DGA (Defense Procurement Agency) sikeresen végrehajtotta a lézeres vezérlésű AASM bomba utolsó tesztlövészetét. A NATO terminológiájában SBU-54 Hammer-ként ismert fegyver lézeres változatát a Biscarrosse-i lőtéren próbálták ki egy Rafale fedélzetéről indítva. A pilóta a bombát egy DAMOCLES célmegjelölő konténer segítségével irányította a célra, mely egy folyamatosan változó sebességgel mozgó távirányítású terepjáró volt. A rakétahajtású bombát a céltól 15 km-es távolságból indította a pilóta, 90 fokos eltéréssel a cél menetirányától, ám mindez nem jelentett problémát a fegyver lézeres irányítórészének, kevesebb mint egy méteres eltéréssel találta el a gyorsan mozgó célt.
A próbalövészetek sikeres lefolyásának köszönhetően a Sagem az idei évben megkezdheti az eddig csak GPS irányítórendszerrel rendelhető rakéta lézeres kiegészítéssel ellátott változatát. Biztos megrendelő a Francia Légierő és Haditengerészet, ám más országok érdeklődését is várják a kisméretű fegyver után.

Az AASM lézeres irányítású verziójának indítása | Fotó: DGA

Az AASM lézeres irányítású verziójának indítása | Fotó: DGA ,

A Fülöp Szigeteki Haditengerészet új helikoptereket szerezne be. A terveik szerint összesen 3 példányban rendszeresítenék az AgustaWestland AW109 típusát, 1,3 milliárd peso értékben, ez 31,7 millió amerikai dollárnak felel meg. A felek között már a szerződéskötésre is sor került, azt azonban nem hozták nyilvánosságra, hogy milyen feladatkört szánnak a forgószárnyasoknak, és milyen felszereltséggel rendelték meg őket az angol-olasz gyártótól.

—-

Ahogy két hete írtunk róla, a Lockheed Martin megkapta a szerződést a F-35 Lighting II 5. sorozatának legyártására. Az azóta eltelt időben sem tétlenkedtek a Pentagon és a legnagyobb amerikai haditechnikai gyártó emberei, december 28-án aláírták a a 6. sorozat megrendeléséről szóló nyilatkozatot. Utóbbi a 6. sorozat legyártása mellett tartalmazza az ehhez és a 7. sorozathoz tartozó pótalkatrészek szállítását valamint a logisztikai támogatást is, mindezért 4,8 milliárd dollárt fizetett a Pentagon a gyártónak. Pontosabban ennek csak egy részét fizették ki, az összeg nagyobb felét, egész pontosan 3,67 milliárd dollárt csak 2013-ban utalnak át, további részletek megbeszélése után. A sorozat egyébként 18 F-35A hagyományosan fel és leszálló gép legyártását foglalja magában, ellentétbe a 2011 augusztus 8-án előzőleg megbeszélt 19 példány helyett.

—-

A Northrop Grumman 9 736 031 dollárt kapott a Pentagontól az X-47B felkészítésére az automatikus légi utántöltési tesztekre. Az összegből elvégzik a kritikus részek felülvizsgálatát, felkészítik a prototípust a tesztekre, valamint biztosítanak minden szükséges eszközt a sikeres végrehajtáshoz. Az átalakításokkal 2013 decemberére kell elkészülniük, a munka 70%-át Kaliforniában, Manhattan Beach-ben végzik, a maradék 30%-ot pedig Patuxent River-ben. Ha az utána kezdődő tesztek sikerrel zárulnak, azzal a Northrop Grumman szakemberei beírhatják magukat a repülési történelemkönyvekbe.

—-

Vlagyimir Putyin indiai látogatásán megegyezés született a Russian Helicopters és Új-Delhi között, melynek értelmében a helikoptert gyártósort állítanak fel az oroszok Indiában. A gyártás a Ka-226T részegységeivel fog beindulni, de később teljes Mil és Kamov helikopterek összeszerelését is megindíthatják majd a tervek szerint. A gyártósor létesítése azért furcsa, mert az oroszok mind a két nagy indiai helikoptertendert elvesztették: a harci helikopterek beszerzését célzó tenderen az Ah-64E Longbow Apache győzedelmeskedett a Mi-28N felett, míg a nehéz szállítóhelikopterek színpadán a CH-47F múlta felül a Mi-26T2-t.

—-

Az Orosz Légierő bemutató csapatai a harci alakulatok előtt kapnak új gépeket, jelentette be Viktor Bondarev, a szervezet szóvivője. A Szu-27-t repülő Orosz Lovagok, valamint a MiG-29-el bemutatózó Sztrizsi gépei is már elmúltak 20 évesek, ezért most Szu-30SzM és Szu-35Sz vadászbombázókkal váltják le őket. A szóvivő ugyan konkrét dátumot még nem nevezett meg a váltásra, de hamarosan elkezdik annak kidolgozását. Korábban volt terv, hogy a megtakarítások miatt Jak-130 gépet kap mindkét bemutatócsapat, ám ezt az ötletet módosították – mindkét csapat marad a „nagyvasaknál”, és létrehoznak egy harmadik csapatot, mely a Jak-130 típust kapja. A három sugárhajtású gépekkel repülő bemutatócsapata egyedülállóvá tenné ezen a téren az oroszokat.

—-

2 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2013. 1. hét”

  1. Allesmor Obranna

    Az utolsó hírről a véleményem az, hogy ezt el kell felejteni, olyan nincs, hogy egy bemutató alakulat a rendszeresítés előtt/alatt „elhappolja” a gépeket Lipeck, azaz a harceljárásokért felelős alakulat elöl. Ráadásul úgy, hogy a lipeckieknek is van bemutató kötelékük, gyakorlatilag annyi, ahány féle gépet repülnek azon a bázison. Idáig egy kikötés volt, hogy az Oroszország Sólymai nem repülhetett külföldön. Ezen viszont éppúgy egy tollvonás változtatni, mint azon, hogy egy harckiképzésért felelős alakulat helyett egy democsapatokat futtató ezred kapja meg a gépeket. Kharcsevszkij tábornok, a lipeckiek parancsnoka, Putyin jóhaverja ezt nem fogja hagyni, pláne úgy, hogy az első két Szu-30SzM irkutszki átadásánál civilben maga is jelen volt. Nyilván nem ok nélkül.