|

HTKA Hírhalom 2012. 40. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Azokat az Olvasóinkat, akik régebb óta követik a katonai repülés világát, talán már meg sem lepi a hír, miszerint az évek óta húzott-halasztott brazil vadászgép beszerzési tendert ismét odébb tolták. A brazil miniszterelnök asszony, Dilma Rousseff a győztes kihirdetésének dátumát 2013 közepére tolta el, ami a két európai pályázó, a Dassault és a Saab számára jelent rossz hírt: a Boeing befolyása egyre erősödik a dél-amerikai országban, köszönhetően az Embraer-el kötött szerződésnek. Utóbbi értelmében az amerikai mamutvállalat részt vállal a KC-390 szállító és légi utántöltő repülőgép fejlesztésében, valamint a Super Tucano-hoz szállít fegyverrendszereket. Tovább növeli a Boeing esélyeit Rousseff múlt heti találkozója Obamával, mikor is mindketten részt vettek az Egyesült Nemzetek Közgyűlése találkozón.
Mint ismert, a kétezres években újraindított tendert már egyszer megnyerte a Rafale, majd ennek visszavonása után úgy tűnt, hogy a Gripen került előnybe, most viszont a Boeing és a Super Hornet megvétózhatja az európaiak esélyeit.

Négyéves géptípushiány léphet fel a Brit Haditengerészet légtér felderítési képességében. A jelenleg használt Sea King Mk7 forgószárnyas 2016-os kivonását követően az EH-101 Merlin megfelelő radarral felszerelt változata csak 2020 tájékán kerül bevethető állapotba, a 2010-es megszorítások miatt pedig a méregdrágán felújított Nimrod MRA4-k sem segíthetik ki a tengerészeket. A következő évtized elejétől a radaros Merlin helikopterek kulcsszerepet töltenek majd be a flotta életében, nélkülük az F-35-k sem használhatják ki teljes képességüket.

Sea King Mk7

Sea King Mk7 | Fotó: Royal Navy ,

A múlt héthez hasonlóan most sem úszták meg a lázadók sikeres támadása nélkül a szíriai pilóták: pénteken, október 5-én a kormányellenes csoportok egyike lelőtte a légierő légicsapásra kirendelt MiG típusú gépét. A pilóta katapultált, de állapotáról nem kerültek napvilágra információk.
Egy további gépveszteséggel is járt a lázadók tevékenysége, a légierő egyik Mi-8 helikopterét is megsemmisítették, sajnos a fedélzeten tartózkodó 4 személy nem élte túl a támadást.

—-

403 484 222 dolláros megrendelést kapott a Lockheed Martin Hellfire Missile Systems a Pentagontól, az AGM-114 Hellfire II rakéták különböző verzióinak ismeretlen példányszámú legyártására. A fegyvereket Floridában, Orlandóban készítik, 2014. december 31-ig bezárólag.

—-

Átvette új gyakorlógépeiből az első tételt az Orosz Légierő. Az Irkut repülőgépgyár október elején 6 példány adott át a légierőnek a Jak-130 típusból, ezekből az első 3-at már át is repültek a Borisoglebsk-i kiképző központba.
Oroszország 2011 december 7-én 55 példányt rendelt az eredetileg az Alenia Aermacchi olasz gyárral közösen fejlesztett típusból, ezeket 2015-ig köteles leszállítani az Irkut.

A Jak-130-asban sok potenciált látnak az oroszok ,

A héten megérkezett az Új-Zélandi Légierő két újabb NH90 “kávédarálója” az Ohakea légibázisra. A helikopterek jelentősen javítják a légierő szállító kapacitását, katasztrófa elhárító valamint kutató-mentő képességeit.

—-

Az Indonéz Légierő átvehette két új CN-295 repülőgépét szállítóflottájának modernizálásához. A Indonesian Aerospace szerdán szállította le a Fokker-27 leváltására rendelt gépeket, majd egy nappal később a légierő hivatalos ceremónia keretében vette át őket a Halim Perdanakusuma légibázison.

Először repült AIM-9X rakétával a fegyverterében az F-35B egyik példánya. A tesztre szeptember 19-én, a Patuxent River haditengerészeti bázisról került sor, Christopher Tabert hadnaggyal a BF-3 jelölésű példány pilótafülkéjében. A repülés során a fegyver repülőgép törzsére kifejtett strukturális erőhatásait, valamint a manőverezőképességre kifejtett effektusait.

Fotó: Lockheed Martin ,

Az Amerikai Partiőrség 3 HC-130J repülőgéppel bővíti jelenlegi flottáját. A Lockheed Martinnal kötött szerződés értelmében 218 millió dollárt fizetnek a beszerzésért, melyet 2015 első negyedéig kell teljesítenie a gyártónak. A partiőrség jelenleg 6 példánnyal rendelkezik a típusból, ez bővül majd 9-re a gépek beérkezését követően.

—-

Újra repülhetnek az Izraeli Légierő F-16-osai. A Közel-Kelet legerősebb légierejének gerincét szolgáltató típus példányait 3 hónappal ezelőtt szegezték a földhöz, miután két, a Ramat David légibázison szolgáló gépen is üzemzavar keletkezett a hajtóműben. Mint később kiderült, a rendellenes működést a beömlőnyílásból a nagy hőmérséklet miatt levált bevonatdarabkák okozták. A flotta ellenőrzése után több példányon is hasonló hibát találtak, ezért az összes példányról eltávolították a hibás borítást, majd újat raktak a helyére. A repülőgépek az új borítás alapos ellenőrzése után emelkedhettek újra levegőbe.

Szeptember 20-a jelentős mérföldkőként vonult be a Francia Légierő történetébe, miután először indítottak legújabb szerzeményükről hajó elleni rakétát. A Rafale M fedélzetére 2007-ben integrálták a tengerészet által felszíni célok ellen használt Exocet rakétát, és az összes F3-as szériába tartozó vadászbombázó már úgy került 11F és 12F századokhoz, hogy bármikor bevethetik a fegyver. Pontosabban ez csak elméleti lehetőség volt, lévén idáig egyszer sem próbálták indítani a rakétát a típusról. A tesztnek viszont az integrációs munkálatok sikerességét jelöli, így az eddigi elméleti lehetőség már gyakorlatban is alkalmazható.

183 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 40. hét”

  1. Akármelyik típust választják, a vagy az amerikai, vagy a francia (vagy mindkét) féllel megszakadhatnak egyéb területeken folytatott tárgyalások, kútba eshetnek együttműködések. Szerintem a brazilok nem tudják eldönteni, hogy jobb-e az USÁ-t maguk mellett tudniuk vagy inkább még közelebbi együttműködésre lépni a franciákkal.

  2. Légvédelmi rakétából én nem tudok nem éles töltetűről. De ez lényegtelen mivel a harci rész így nem robbanhat fel. A gyújtók direkte úgy vannak konstruálva hogy csak az indítótól megfelelő távolságra álljanak élesre. Ebben az esetben nagy valószínűség szerint el sem indult az élesítési folyamat. (különben az önmegsemmisítő is működésbe lépett volna )

  3. @Python :))))

    Jól néz ki nagyon. Általában a fúvóka eltömődése okoz ilyen hajtóműrobbanást. A veszély abban rejlik hogy a szétrepülő égő hajtóanyag tüzet okoz. Ami egy RPG-nél még nem vészes de egy Sz-300nál elég nagy területet beszór.

  4. @molni

    Egészen konkrétan az élesítés “aktiválása” történik tehetetlenségi módon, ami szovjet/orosz cuccoknál egy (vagy két) pirotechnikai elegyet indít amik közül a rövidebb égésidejű a gyújtót állítja élesre, a hosszabb pedig az önmegsemmisítő. Mivel pirotechnikáról van szó így ez bizonyos határok közt mozog. Azért írtam távolságot, mert a rakéta sebessége alapján az elegy égésidejét a kívánt min. távolságra történő repülési idő alapján állítják be. (ez nyilván más egy Fagot/Faktoria/Konkursz vagy egy Sz-300 esetében)

  5. Nem tudom itt kit mennyire erdekel a tema, de erdekes osszefoglalo a katasztrofalis LCS programrol.

    Idezet:
    “The Navy’s new Littoral Combat Ship (LCS) is not only staggeringly overpriced and chronically unreliable but — even if it were to work perfectly — cannot match the combat power of similar sized foreign warships costing only a fraction as much.” – http://nation.time.com/2012/10/05/the-navys-new-class-of-warships-big-bucks-little-bang

  6. “alap légiharc módban 4db amraam és 2db aim9x lesz a fegyvertérben”

    Mást olvastam. A 2 9X a szárnyégek alatt lesz. Csak az angolok terveztek ASRAAM-ot a belső térbe. Ha mutatsz egy forrást, ami mást állít, akkor OK.

  7. @Mackensen

    “megakadt a szemem, hogy a kínai Houbei osztállyal hasonítjai”

    Azt csak olyan szempontbol emliti, hogy mig az LCS-en egy normalis AShM sincs, addig a 220tonnas kinai egysegen is van ra lehetoseg. Ezert erdemes vegigolvasni ;)

    “megkérdőjelezi az egész írás komolyságát.”

    “John Sayen retired from the Marine Corps in 2002 as a lieutenant colonel.”

    Nem mondanam, hogy koze sincs a temahoz… :)

  8. @Mackensen

    O azt akarta demonstralni, hogy mig egy olcso es kis hajo is rendelkezik joval nagyobb hatotavolsagu AShM-mel, mig a szuksegtelenul draga es nagy LCS ennek a kepessegnek a hianyaban van… ilyen szempontbol pedig nem a Type 056 a legjobb pelda.

    ps: Type 056 meg amugy nincs is szolgalatban

  9. Az mondjuk igaz, hogy a Type 022 több hajó elleni rakétát hordozz, de filozófiáját tekintve elég távol áll egy multifunkci korvettől (lássuk be az LCS is valami olyasmi). Inkébb egy sokak álltal elvaúltnak vélt koncepció terméke. Ezért volt fura kicsit a hasonlat.
    A Type 056 státuszát nem ismerem, de láttam számozott példányt. Akár rendszeresítették, akár nem, inkább azzal kéne hasonlítgatni.

  10. @Mackensen

    “A Type 056 státuszát nem ismerem, de láttam számozott példányt.”

    Ennek ellenere meg nincs szolgalatban.

    “Akár rendszeresítették, akár nem, inkább azzal kéne hasonlítgatni.”

    Ebbol a kategoriabol a Steregushchy osztallyal hasonlitotta ossze. Amugy meg lenyegtelen, hogy pont melyik az osszehasonlitas alapja, mivel boven lehet talalni peldakat olcsobb es “jobb” egysegekre, ez volt a cikk lenyege!

  11. De ha nem lesz AIM-9X akkor ez,hogy a fenébe csinálja meg?

    LoaL képesség az AMRAAM-nak is biztosítható, ha csak pusztán technikai oldalról közelítjük meg a kérdést. A baj az, hogy a hajtómű tolóerő karakteriszikája és a TVC hiánya ennek nem kedvez. Egyébként már kb. 5 éves hír, hogy az AIM-120 dogfight képességeit bővíteni kívánták. Hogy ebből mi lett, azt nem tudom…

    Én most hallom először azt, hogy nem lesz belső térben AIM-9 semmilyen változata.

  12. Roni szerint:
    2012. október 8. hétfő @ 19:18

    “De ha nem lesz AIM-9X” Van erről valami linked?

    Ha elkezded olvasgatni az F-35 leírásokat, egyikben sem írják hogy a belső térben hordozza majd az AIM-9-et. Csak eddig ez nem tűnt fel senkinek.

    Sőt, bennem most tudatosult hogy csak egy fegyvertér van az F-35-ön és nincs külön egy az AIM-9-nek is a beömlő oldalán, ahogy a Raptornál.

  13. Dudi, én pontosan ezt mondtam. Egyébként meg mi értelme van a körkörös figyelő rendszernek, ha szerencsétlen pilóta vissza sem tud lőni…? Az F-35 közel légiharc mamőverező-képessége elvileg nem lesz kiemelkedő, csak átlagos. Úgy értem, hogy valahol az F-16C táján várható az adott fegyverzet konfigtól és aktuális tüzelőanyag mennyiségtől. Ilyen helyzetben igenis megnyugtató lenne a tény, ha van X winder, de legalább M, ahogy a Raptoron.

  14. Úszó kaszinó díszkivilágítással és hotelhajóval:))

    http://i1163.photobucket.com/albums/q552/luritie/25_170334_8bfe4e02b0a84df_zpsa3fca73e.jpg

    http://i1163.photobucket.com/albums/q552/luritie/25_170334_311356e8cc99b17_zps2e8a575c.jpg

    http://i1163.photobucket.com/albums/q552/luritie/25_170334_c722386be2b6a18_zpsd068399d.jpg

    http://i1163.photobucket.com/albums/q552/luritie/25_170334_dcdeb01f916af08_zps51798627.jpg

    http://i1163.photobucket.com/albums/q552/luritie/1349686969_62976_zpsc25a1f74.jpg

    http://i1163.photobucket.com/albums/q552/luritie/1349686945_65436_zps3ec85b16.jpg

    http://i1163.photobucket.com/albums/q552/luritie/1349686688_17003_zps88f0fc1d.jpg

  15. Ha már a másik cikknél belementem Iránba a TELAR Bük-M2EK nak a gyártásjogát megvették az Oroszoktól. Raad néven fut és állításuk szerint már tömeggyártják de az tény hogy a parádén több indító platform is volt. Ha a Bavar 373 (Hq-10) mellé kerül és alájuk a Tor és pár radarvezérelt gépágyú és 100mm gyorstüzelő megfelelő radarjátékkal elég szép védelmi gyűrűt alkothatnak velük Orosz eszközökből már nem csak USA vagy Kínai félrendszerekből áll majd a légvédelmük.

  16. GrGLy szerint:
    “Hm… és a Komondorokkal mit akarunk leváltani?”

    – Na jó, akkor amiről hallottam :
    – le fogja váltani a VSBRDM-2,VSBRDM-2M és VSBTR-80 vegyi-sugár felderítőket
    – a 6×6 félplatós változatra felkerülhet a MISTRAL-ATLAS
    – sebesültkihordó jármű változat, merthogy jelenleg csak 4 db BTR-80SKJ és 3 db páncélozott Mercedes-Unimog 5000 van a Honvédségnél
    – mivel a csapatfelderítőink (Debrecen) nem rendelkeznek tipikus felderítő járművel (jelenleg csak sima BTR-80 van), fontos lenne a feld. változat
    – jelenleg a magasabb parancsnokok nem rendelkeznek mozgó vezetési ponttal (régebben volt BTR-50PU meg BTR-60 R-145), tehát ez is jól jönne
    – missziós feladatoknál mint MRAP (járőrözés, lövészszállító)

    FONTOS!!! – A Honvédség nem tervezi Komondorral helyettesíteni a BTR-80/A és BTR-80 páncélozott szállító harcjárműveket, erre a feladatra egy teljesen új 8×8-as típusban gondolkodnak – de ez már a RÁBA feldata lesz.

  17. @tankman

    A Honvédség nem tervezi Komondorral helyettesíteni a BTR-80/A és BTR-80 páncélozott szállító harcjárműveket

    No, ezt akartam hallani :D Köszi amúgy a beszámolót.
    A Rába ebben a projektben nincs benne, mint fejlesztő? Mert gondolom ami tapasztalat itt összegyűlt, azt könnyen át lehetne vinni a 8×8-as gépre.

    Mondjuk az is érdekelne, hogy hány darab lehet a Komondorból, mert lehet egy-kettőt ki kéne küldeni Afganisztánba (amíg még ott vagyunk), legyen vele tapasztalat, meg egy kis marketingnek. Bár van egy olyan sejtésem, hogy csak egy bázisjárművet építettek, és most azt szerelgetik fel.

  18. tankman, a feladatokat amiket felsoroltál én BTR-80SKJ módosításokkal látnám el. Szerintem egy parancsnoknak is fontos az úszóképes alváz és az extra terepjáróképesség.
    A Komondor számomra mégiscsak egy páncélozott kamion.
    A legjobb az lenne, ha mindent az új 8X8 alvázon valósítanának meg.

  19. Szia Talking !

    Nincs tervben aknavető gyártása, jelenleg még vita folyik, hogy zászlóalj-szinten 81 vagy 120 mm-es aknavető legyen-e rendszeresítve.
    Vegyük, hogy a jövőben lezs 6-7 lövész-zászlóaljunk, zászlóaljként 1 üteg – 8 db aknavető = 48-56 aknavető (jelenleg csak aknavető szakaszok vannak zászlóalj szinten), ennyit legyártani nem lenne gazdaságos.

  20. Aknavetőknél nem is szoktak ilyen mennyiségeket legyártani. egyébként például az US.ARMY aknavetőinek egy részét éppen ezért Izrael-ben gyártják. Anno még a másik rendszerben volt egy nagy önjáró aknavető projektünk, ami kudarcba fulladt. Ha jól emlékszem a Tulipán aknavetőkről volt szó könnyűhk alvázakon, hasonló például északi szomszédainknál hadrendben volt..

  21. Én diósgyőrben egy öntöltő 82-es protot láttam, nálunk a 120as volt a max ami rendszerben állt. Sem a 160mm-s sem a 240es Tulipán nem volt itt rendszerben. a Csehszlovák néphadsereg rendelkezett pár darabbal de kb a rendszerváltás idején ki is vonták.

  22. A 160-as nagyon jó lenne, főleg hogy európai fegyverzetkorlátozási egyezménnyel korlátozva van a 80mm-nél nagyobb összes csöves fegyver darabszáma. ha jól tudom ez a szám Magyarországra nézve 800 darab. tehát ebben benne vannak a harckocsik ágyúi, a tüzérség eszközei, aknavetők, ez mind összesen nem lehet több 800nál. Akkor pedig ha már ezt a kvótát felemésztjük legyen minél komolyabb az a vető. A 160 mm és a 120mm között szállíthatóság tekintetében nincs nagy különbség, mindkettőt hordozhatja, vontathatja kisebb gépjármű.

  23. tallking

    Most nem azért de ezt az 50 darabot az általad linkelt weboldalról is megrendelhetnénk. Hó végén már lehet itt is lennének. 50 darabért nem éri meg fejleszteni. Túl nagy lesz így a darabárra vetített teljes költség, meg amúgy sem értem, hogy 50 darabos tételeknél miért akarjuk újra feltalálni a spanyol viaszt.
    8X8-as APC-ből kéne vagy 500. Nah azt már megéri legyártani, de hosszútávon akár még kifejleszteni is. Bár itt is lehet licencet kéne venni.(az már kipróbált és működik)

  24. tankman

    “-Azért, mert végre kell hajtani a HADIK tervet.”

    Hát ez így önmagában még nem indok. Én is örülök, hogy kezdünk végre valamit a magyar hadiparral, sőt a KOMONDOR-nak is örülök nagyon. De én kételkedem abban, hogy egy relatív 8X8-as APC-t össze tudnánk normálisan hozni. Szerintem először inkább licencet kéne venni, nem pedig 0-ról kezdeni. Ennek több oka van:
    1.Nem fejlesztettünk még ilyet.
    2.Eleve nagy lenne a külföldi beszállítók köre (motor,éjjellátó,főfegyver stb…)
    3.Nem csak a járművet kell ilyenkor kifejleszteni, hanem a hozzá való ipari hátteret.
    4.Nincs évekig húzódó fejlesztés.
    5.A licenc gyártásban megtanulunk ilyen járműveket összerakni.
    6.A licenc megvétele olcsóbb, mint gyakorlatilag a 0-ról fejleszteni.
    7.Attól, hogy megveszünk egy licencet még nem zárja ki a saját fejlesztések beépítését semmi.
    8.A jármű amit összerakunk máshol már jól működik, nincsenek gyerekbetegségei, és van vele üzemeltetési tapasztalat.

    Ezek az én meglátásaim, de ha a teljesen saját fejlesztés mellet döntenek akkor szurkolok, hogy sikerüljön;)

  25. tankman

    Értem akkor ők már eldöntötték.

    “a honi hadiipar újjáépítésében kitörési pont lehet a buszgyártás. ”

    Ez nem csak a hadiparnak lenne kitörési pont. Mo.-n kb 10000 buszt kéne lecserélni az elkövetkezendő 10 évben. Nah erre lehetne alapozni. Ekkora mennyiségre érdemes lenne kifejleszteni egy “komoly” magyar buszt és a hozzátartozó évi 1000-s gyártókapacitást. Persze “specko” honvédségi buszokat is gyárthatnánk. (terepjáró buszok vagy mit tudom én :D)

  26. Ha tippelhetek akkor Patria AMV/kto rosomak lesz:P A környéken mindenkinek ilyen van és elég jó járműnek tűnik. Továbbá a finnek és a lengyelek gyártják őket és hát más barátunk szerintem nincs is Európában. Nekem ez lenne a kézenfekvő megoldás. Persze lehet hazai lesz a saját 8X8 alvázon, mert a sajátot kifejleszteni aztán ezt megvenni igazi butaság lenne. De szerintem nekünk is licencet kéne venni, mint a lengyeleknek aztán nyugodtan gyárthatnánk/faraghatnánk ezt a típus családot.

  27. gigabiga

    Ez szimplán kormányzati akarat kérdése. Ha már nem azt nézik, hogy mit lehet ellopni és mit, hogy nem lehet megcsinálni akkor szerintem a busz és egy 8X8 licenc gyártás sima ügy. Új 8X8 fejlesztése az viszont már nem csak akarat és pénz kérdése…

  28. gigabiga

    Ebben teljesen igazad van. A jelenlegi helyzet ez. Bár annyit hozzátennék, hogy az utóbbi 20év szerintem “legjobb” politikusa Hende Csaba. Ha csak Hende Csabákból állna a kormány mindenben előrébb tartanánk, ebben biztos vagyok. Azon az emberen látszik, hogy a legjobb tudása szerint próbálja végezni a feladatát, és hozzáteszem, egyelőre úgy tűnik, hogy korrupció mentesen. (Tisztességesen)

  29. tankman szerint:
    2012. október 10. szerda @ 18:50

    Kérdezed vagy mondod? :D De felőlem jöhet;) (Ha ezen múlik)

    Roni

    Nem vagyok biológus de ez nagyon nem egyszerű dolog. A keveredések miatt értelmét sem látom. Nagyon sok alrassz él a világon. Szerintem esélytelen egy ilyen fegyver.

  30. Akárhogy lesz is, majd meglátjuk mondják a nagy öregek. 2016 nincs messze, úgyhogy lépni kell a közeljövőben.

    Csak annyit akartam mondani, hogy aki “rendszerben” van néhány éve, évtizede annak tele a padlása a jó tervekkel. Még egy AK modernizációt sem tudtunk összehozni, legalábbis rendszeresítés szintjén.

  31. Roni
    Nem pontos a fordítás.
    Az eredeti orosz szovegben, amit Szergyukov orosz védelmi miniszetr jelentett be ma Delhiben ahol indiai kollégájával folytatott tárgyalásokat az van , hogy a PAK-Fa export változatát fogják 2020-tol gyártani (Indiának).

  32. Még szerencse, hogy a parancsnok “kivitte” az ott tartózkodó katonát a raktárból, másképp ott maradnak. Az egyik sorkatona beismerte, hogy rágyújtott és eldobott csikkje okozta a robbanásokat.
    Egy dolog érthetetlen az oroszoknál, hogy miért sorkatonákkal oriztetik a fegyver-loszer raktárakat, akiknek nincs kello képesítése és felelosségérzete arra. Nem tanultak még a sok robbanásból??????!!!!!!

  33. “2012. szeptember közepén a “Bell helicopter” cég ismét elhozta hazánkba a kategóriájában az egyik legmodernebb forgószárnyasnak számító Bell 429-est és bemutató körutat tartott vele Magyarországon. A bemutató körút első állomása 18-án Budaörsön, 19-én Siófok-kilitin, 20-án Szolnokon volt.”

    http://www.aerofriends.hu/kepes-repulogep-enciklopedia/helikopterek/ismet-egy-bell-429-es-helikopter-bemutaton-jartunk

    A háttérben zajlanak az események, lehet hogy mégis lesz ebből a helikoptertenderből valami! Érdekes hogy sem az LHSN.hu-n, se az airportal.hu-n nem volt fotó, hír erről a gépről, se a médiában vagy a szaksajtóban. Vagy csak én nem figyeltem jól?

  34. Újabb KOMONDOR morzsák:
    “A szovjet időkből itt maradt és a ’80-as évek technikai színvonalát képviselő harcjárműveket legkésőbb 2016-ban – a tervezett üzemidő lejárta miatt – kivonják a honvédség rendszeréből. Ezért szükségessé vált a Magyar Honvédség nemzeti védelmi és szövetségesi feladatainak ellátását biztosító könnyűpáncél-védettségű harcjármű család kifejlesztése. A többféle változatban gyártható páncélozott jármű – kialakítása révén – könnyen alkalmazható speciális polgári- és rendvédelmi feladatok ellátására is. A közel 15 tonnás két- vagy háromtengelyes változatban készülő jármű első példányainak gyártása – a motor kivételével – Magyarországon, magyar munkaerővel valósult meg.

    A hazai igények kielégítésén túl, lehetővé válik exportigények kielégítése is, már több távoli ország is érdeklődik a jármű iránt. A Respirátor Zrt. több magyar cég részvételével kezdte meg gyártani a majdani járműcsalád első darabjait.”

  35. Szia tankman !

    A Rába fejlesztéséről közelebbit nem tudhatunk még ?
    A Komondorról már sejtjük mire fogjuk használni, logikus hogy kell bizonyos feladatok ellátására a speciális jármű.
    Viszont a lövész kötelékek harcjárművéről is hallani kellene már, ha 2016-ban cseréljük a BTR-eket.
    Tudható valami, azon kívül, hogy a Rába dolgozik az ügyön ?

  36. Szia honved !

    A BME Gépjárművek Tanszék közreműködésével páncélozott szállító harcjármű kifejlestése várható :

    “Megkezdtük a munkát” – szögezte le Hende Csaba, megemlítve, hogy a honvédségi járműpark túlnyomó része a műszaki felhasználhatóság utolsó stádiumába jutott, hamarosan szükség lesz a pótlásukra korszerű, új eszközökkel. “Önökön is múlik, hogy az újjáélesztett hadiipar versenyképes termékeket tudjon gyártani” – címezte szavait a hazai járműipari szakma és oktatás prominenseihez a miniszter, példaként megemlítve új autóbuszok, terepjáró képességű teherszállító járművek, és egy korszerű páncélozott szállító harcjármű (PSZH) kifejlesztésének igényét. A BTR-szériát leváltani képes jármű akár nemzetközi érdeklődésre is számot tarthat.

    http://www.autopro.hu/egyetem/budapesti-muszaki-egyetem/BME-60-eves-a-Kozlekedesmernoki-es-Jarmumernoki-Kar/2767/

  37. “Mi ez a Komondor mánia?”

    Ez , nem más mint egy haldokló ország, halott hadiiparának , pislákoló reménysugara! Én rettenetesen örülök neki, hogy kezd körvonalazódni a dolog! Az ,hogy mennyire potens a gép, most talán másodlagos is! Azzal, hogy magyar ember magyar földön , (részben) magyar alapanyagokból állítja elő , annyit jelent, hogy már puszta létezésével is szolgálatot tesz a hazának. Azzal, hogy (talán) megalapoz egy hazai ipart, számunkra többet ér mint 100 leo, vagy bármi! Nem tudom ezt kinek az érdeme, de én lehet naivan, de kezdek bízni ebben a Hende gyerekben! Még a végén a saját hadiiparunk húz ki minket a sza…ból! Na jó! Ez azért még ábrándnak is naiv! :D

  38. Én kissé szkeptikus vagyok a Komondorral.
    A seggünk kilóg a gatyeszból. Az egyéni felszerelés elavult, járműben se rendes IFV, se APC, se helikopter, stb.
    Erre elköltünk pénzt egy MRAP-ra?
    Amennyi MRAP van (Maxxpro, Cougar) úgy gondolom elég. Afganisztán után az USA meg ahogy olvasom dömping áron szór ki egy rakàst (vagy segélyben passzolja). Terepjárók helyett nagy és súlyos (Merci G, Humvee). Inkább a BTR utódán agyalnának. Azok helyett a Komondor? Nane.. Inkább valami Piranha / Patria AMV / Freccia féle gép kellene. IFV-ről, mint pl a CV90 már nem is álmodom.

  39. @Hans

    A Komondor nem a BTR-ek helyett lesz, inkább a BRDM-ek és hasonló gépek váltására készül, legalábbis tankman egy korábbi kommentje szerint.

    A BTR-ek helyett a Rába fog valamit csinálni elvileg.

    dudi felvetése jogos egyébként, nem éppen az MRAP kategória az, ami nekünk égetően fontos lenne, de gondolom amikor még elkezdték fejleszteni a Komondort, akkor úgy volt, hogy mééééég nagyon sok ideig kint leszünk Afganisztánban és oda ideális lett volna. Esetleg az is lehetett az alapgondolat, hogy egy kimondottan missziós járművet fejlesszenek. Tapasztalatszerzésre azért mindenképpen jó ez a projekt, és ezt tovább lehet majd vinni más (nem csak katonai) projektekbe is, szóval ha nem hasalnak el valahol, akkor szerintem mindenképpen egy pozitív dolog ez.

  40. Sziasztok !
    KOMONDORhoz néhány saját megjegyzés:

    – első lépésként a VSBRDM-2, VSBRDM-2M, majd 2016-tól a VSBTR-80-ast helyettesítené a KOMONDOR-ABVF (jelenleg VSBRD-2 és VSBRDM-2M-ből 18 darabbal rendelkezünk a VSBTR-80-ból 5 darabbal)

    – ismét hangsúlyozom, a KOMONDOR nem fogja helyettesíteni a lövészalegységeknél jelenleg használt BTR-80/A és BTR-80 harcjárműveket

    – csapatszinten jelenleg csak 4 db BTR-80SKJ sebesültkihordó járművünk van, szükség lenne további járművekre, ennek tökéletesen megfelelne a KOMODOR SKJ

    – a nyakam teszem rá, hogy amint kivonulunk afgánból az USA talál nekünk új “békemissziót”, jelenleg néhány afrikai államot emlegetne, de lehet, hogy Szíria lesz…, vagyis szükség lesz MRAP típusú járműre is

    A fentiek alapján legálább néhány tíz darab járműre szüksége lenne a Honvédségnek…

  41. Rengeteg olyan kérdést fel lehetne tenni, hogy szüksége van-e a honvédségnek erre vagy arra? Bármi létjogosultsága megkérdőjelezhető!
    De a legszebb érvelés amit itt nagyon sokan hangoztatnak, hogy nem tudni mit hoz a jövő! És ez igaz is! Ebből kifolyólag, szükségünk is lehet rá!
    Valószínűleg az elkövetkező 20 éveben több eséllyel fogunk ilyen – olyan missziókban részt venni mint hagyományos háborúkban. Ha innen nézem, szükségünk van rá! Szerintem pont egyel több érv szól mellette mint ellen! Ez pedig a hazai termelés! tetszik nem tetszik, ez ma fontosabb bárminél!!!! Létkérdés a hazai ipar fejlesztése! Ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni! Minden más a komondorral kapcsolatban másodlagos!
    Úgy tudom, hogy lesz a BTR-ek helyett is fejlesztve valami! És azért icipici morzsákat hallani innen onnan! Egyébként, nem nagyon értem, hogy miért kell fikázni! Nem azt mondom, hogy mindenki ugráljon örömében, de miért kell egyből a rossz oldalát keresni! Amióta megy a HTKA-figyelgetem! Évekkel ezelőtt, nem akarok túlozni, de én voltam az egyik első aki linket tett be a komondorról! A kutyát sem érdekelte!
    Egy komment sem jött rá ! Azóta szinte hetente hallani róla! Számomra ez azt jelenti, hogy valami történik! Az másik, pedig az , hogy állandóan sírt rítt mindenki, hogy leépítettünk mindenféle hadi jellegű ipart! Most valami bontogatná a szárnyait, erre jön a fikázás!
    Nem értem ezt a népet!!!

  42. dudi

    Mond el légyszíves , hogy a BTR-ek mieben jobbak egy Komondornál, vagy egy átlagos MRAP-nál?
    A terepjáró képesség nyilvánvaló! Egy erősen páncélozott MRAP-nak az szinte nincs is! De ha a hazai viszonylatokat nézzük, katonai szempontból pókhálószerűen be van szőve az ország! Ahogy Európa is!
    De amint hallani, a BTR-ek helyett nem a Komondor lesz! Én Igazából a magasságukból adódó problémákat látom vészesnek. De lássuk be, ha ez gondot okoz, akkor már tényleg komoly konfliktusról kell beszélni! Azt pedig nem MRAP-al és nem is BTR-el kell megvívni!

  43. nani1980

    Nem nagyon lehet őket összehasonlítani mert az egyik egy pick up a másik meg kombi(autós példával élve).
    Viszont ha pl egy vegyi,biológiai,sugárfelderítő járműként hasonlítom össze akkor mindenképp a BTR-80 a jobb,hisz ezeknek a járműveknek nem nagyon van szükségük erős páncélzatra(lévén felderítők) viszont kell a minél nagyobb terepjáró képesség(pl atomtámadás után nem sok híd marad épen)amiben a BTR sokkal jobb mint a Kommondor.

  44. Morzsák az új csapatszállítóval kapcsolatban (BTR-80/A,BTR-80 helyett)

    – 8×8 (6×6) kerákképlet
    – úszóképesség
    – ABV védelem
    – moduláris páncéllemezekkel való kiegészíthetőség
    – kétsíkú fegyverzet-stabilizátor
    – 30mm gépágyú, 7,62mm géppuska
    – lézertávmérővel ellátott célzóberendezés (nappali-éjjeli)
    – a lövészraj ki- és beszállása a járműbe hátsó ajtókon
    – az alváz variálhatósága – különböző fegyvernemi harctámogató változatok
    kialakítása
    – légi szállíthatóság (legalább C-130-as repülőgéppel)
    – besugárzás jelző berendezés

  45. Dudi!

    “Magyarország haderejének Magyar Honvédség a neve nem pedig Magyar Missziós hadsereg,ezek után gondolom nem kell magyarázni,hogy melyik feladatoknak kell prioritást adni(honvédelem vs missziós feladatok).”

    Ebben tökéletesen egyet is értek veled!
    De a világ, jelenleg nem így működik! És mostanában nem is így fog!
    És nem is nagyon érzem létjogosultságát honvédelemről beszélni, mikor a darabszámok a pár tízes nagyságrendet feszegetik! Mind BTR mind MRAP témában!

  46. A légi szállíthatóságot én mondjuk alapból kizárnám!!!!
    Miért is kell nekünk az??? Ha a missziókba mennek az MRAP-ok, akkor??? Az export vicc… Az nem indok!
    A többi kritérium pedig olyan, hogy abba belefér egy világklasszis gép is, meg egy világszarja is! De legalább tudunk valamit!

  47. Vegyük sorra a dolgokat nagy vonalakban.

    A JAS-39-eseket leszámítva gyakorlatilag minden elavult a honvédségben. -> új járműveket kell beszerezni.

    Alig van pénze az országnak. -> olcsó megoldás kell.

    Nemcsak a hadiipar, de kb mindenféle ipar a béka segge alatt van. -> Az alapoknál kell újraépíteni.

    Ha az alapoknál kell kezdeni az ipar építését, nem vághat bele az ország akármibe -> egyszerűbb dolgot kell előállítani.

    Mivel kijelenthetjük, hogy szinte mindent le kell cserélni, ezért egy MRAP is beleillik ebbe a kategóriába. Tulajdonképpen örülhetünk, ha a hazai ipar képes lesz kisírni egy valamire valót.
    De ezzel már elértünk oda, hogy tapasztalatot szerzett cég, persze lehet feljavítani.
    Habár nincs sokra szükség egyelőre, (mi is az a sok?) abban egyetérthetünk, hogy pár tucat azért nem árt, ugye?
    Most úgy áll a dolog, hogy lesz ebből MRAP, AVBS felderítő, sebesült kihordó, aztán ki tudja még mi. Ránézésre pénzszállítónak sem lenne utolsó. Mobil vezetési pontnak is meg lehetne csinálni.

    Talán munkahelyet teremt itthon. Ezt azért már nehezebb feketézni, mint az autópálya építést, de nyilván megoldható. Legalább a pénz egy része fordul még egyet-kettőt itthon.

    Nem ártana eladni külfődre sem. Halkan jegyzem meg, akár elbartelozni. Mittudomén pontonhídért, az AN-2-es naszádok felújításáért, korszerűbb hajókért. Mert az sem árt, ha van.

    Szó volt arról, hogy gyenge a terepező képessége. A BRDM-nek, D-944nek milyen a páncélvédettsége?

    IFV is kellene, tudja mindenki. El kellene gondolkozni, hogy lenne-e értelme reszelni a BTR-eket.
    Nagy hirtelen erősebb motorok kellenének meg jobb páncélvédettség.
    Nézzük meg, lehet-e még húzni a mostani motorokat? Esetleg tegyünk bele másik motort. Leginkább teherautóét.
    Páncél: Lehet utólag feltenni pótpáncélt, deháááát… esetleg nyúlketrecet rá. Mondjuk ezt már írtam egy hónapja.
    De tényleg, meddig tart megtervezni pár m^2 rácsot? Illene bármelyik részeg másodéves BME-snek, kijózanodási időn belül. További 20 perc hozzátervezni, hogy levehető legyen, nehogymár békeidőben fölöslegesen nagy legyen a fogyasztás.
    Felhegeszteni meg bármelyik műsz.szakközép iskola tanulói fel tudják term. gyak. keretein belül. Oszt addig sem kockát reszeltek meg raktárat pakoltak.

    Uff.

  48. Dudi

    Az atomtámadásos víziót meg nem is tudom értelmezni! De tegyük fel, hogy Pestet , Paksot éri ! Szerintem erre nincs a világon senki de senki felkészülve! A legkisebb probléma lesz az, hogy nem tudnak 50 km-es körzetben a Dunán átkelni! Szóval, ezt nem sorolnám az érvek közé!

  49. nani1980

    Ha egy ABV felderítő járműről beszélünk akkor igen is képesnek kell lennie ellátni a feladatát atom,vegyi vagy biológiai fegyver bevetése után is függetlenül attól,hogy az ország ma mire képes vagy nem képes.

    Én nem értelek téged.

  50. Igen! De te a vizi átkelést és a terepjáró képességet kifogásolod!
    A vizi átkelés véleményem szerint csak elméleti dolog. Nem látom főleg magyar viszonylatban semmi, de létjogosultságát!!!! A terepjáróképesség biztos, hogy elmarad egy 8×8-tól! De a magyar leleményes fajta! Én pl gyorsan lízingelnék valamelyik állami beruházástól egy lánctalpas dózert, egy drótkötéllel, és árkon bokron keresztülhúznám a komondort! :) Vasutasnak üzenem, hogy ez vicc!!!

  51. @nani1980

    A légi szállíthatóságot én mondjuk alapból kizárnám!!!!
    Miért is kell nekünk az??? Ha a missziókba mennek az MRAP-ok, akkor??? Az export vicc… Az nem indok!

    Lehet, hogy egy tágabb honvédségi koncepció kezd kirajzolódni ezekkel a fejlesztésekkel. Az én némileg retardált álomvilágomban halványan valami olyasminek a lehetősége is felmerült, hogy ugye az Antonovok hamarosan lepotyognak az égről, ahelyett kéne valami. Józan eszű katonai projektmenedzser az új gépnél támasztott követelmények összefoglalásánál oda is írhatja, hogy az új nyuszibusznak bele kell férnie, hiszen ezért lett légi-szállíthatóságú, ergo nagyobb gépek kellenek, mint az Antonovok, azzal máris képességnövekedést értünk el (mivel nem csak csapott tetejű UAZokat tudnánk fuvarozni légi úton). Persze ehhez az is kéne, hogy az említett menedzser addig verje az asztalt, amíg meg nem reped a mahagóni.
    De az is lehet, hogy ebben a kategóriában a légi szállíthatóság szimplán alapkövetelmény, nem tudom.

  52. Szép dolog, hogy keressük, hogy mire jó, mire nem. Mint a Zsuk. :D

    Az jutott eszembe, hogy akár rendőrségi változatok is lehetnének.
    Felszámolókat kirakni, esetleg tömegkezeléshez támogató járműnek. Támogató jármű lehet pl. vízágyús kocsi, hangágyú, ketreces (Van pár IFA a kertészetinél, amik elején szobányi rácsok vannak), esetleg robbanószer szállító.

    Persze, mire fel vizionálok én belügyi esetet, dehát sosem lehet tudni, mi lesz 15 év múlva.

  53. GrGLy

    Nézd! Amit mondasz,az hibátlan! De magyar viszonylatban nem tartom életszerűnek! Ha lesz is valaha , 1-2 db komolyabb teherszállítónk, és komoly probléma esetén szükség lesz rájuk, akkor biztos, hogy nem egyesével fogják cipelni a technikát. Mert lehet , hogy fontosabb dolguk is akad! Esetleg utánpótlást hordanak a Griffeknek, stb stb! (Mert gondolom nem C-17-et veszünk majd.) De ha cipelni is kell őket! Hová? Pápáról Kecskemétre??? Ha évente esetleg egyszer misszióba kell vinni őket, arra még mások is az ukránoktól bérelnek Antonovot. vagy egyéb módon oldják meg. Nem ésszerű a dolog! De ezen kár is vitatkozni….

  54. @nani1980

    Én nem is vitatom, hogy légi úton ezeket minek cipelni az országon belül, ebben igazat adok Neked, de ott van a dolognak az a vége is, hogy lehet ezzel egy adut akarnak a kezükben tudni, hogy legyen még egy érv a nagyobb teherszállítógép megvásárlása mellett (“mer’ há’ hogy ennek is be kéne férni, főnök”). És ha már van nekünk nagyobb gépünk, akkor lesznek olyanok, akik nem az ukránoktól fognak fuvart bérelni, hanem tőlünk, és dőlni fog a csillió pénz :D

  55. Terminator

    G36 van mind a két katonánál(G36 A nincs).Ha nem németek lennének akkor azt mondanám,hogy G36E van a bal oldalinál és G36V a jobb oldalinál de mert azok,így csak két átalakított G36 van a képen.A bal oldali vett egy olyan optikát aminek a tetején sín van(mint a G36E-n) a jobb oldali pedig lecserélte a gyári optikát egy sínre(arra amit a G36V-re lehet szerelni).

  56. Off:

    Nem ezt akartam nézni, de gondolom a hosszabbítás miatt csúszás van: U-17 női foci VB döntőjében a franciák végül 11-esekkel nyertek az észak-koreaiak ellen. Mi lesz szegény észak-koreaiakkal ha hazaérnek. Főleg amelyik kihagyta az utolsó 11-est.

    On.

  57. A BTR-ek helyett is fejlesztve lesz valami?

    Mikorra? Miből? Miért nem tud senki valós tervekről? Miért nincs hozzáadva valós anyagi háttér? Sokkal kisebb anyagi ráfordítást igénylő beszerzések sem valósulnak meg. Csak pletyka van és a szeretnénk ilyet életérzés. Eddig ez csak maszkirovka.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.