|

Lassan körvonalazódnak az izraeli Master-üzlet részletei

Mint ismeretes, idén év elején eldőlt, hogy Izrael új generációs, haladó szintű, sugárhajtóműves kiképző repülőgépe az Alenia Aermacchi M-346 Master lesz. Az olasz típus a dél-koreai T-50 Golden Eagle-t ütötte ki a nyeregből, mégpedig igen szoros versengésben, amiben szerepet játszott a két pályázó által kínál ellentételezés jellege is. Olaszország ugyebár nagyjából 1 milliárd dollárt forgatott vissza az izraeli gazdaságba (az M-346-osokért hasonló árat fizetett Tel-Aviv), mégpedig két darab légtérellenőrző repülőgép és egy műhold formájában. Az ügylet részleteit illetően még mindig folynak az egyeztetések, nemrég ezek közül néhány apróbb információ napvilágot látott.

Izrael Masterjeit ugyebár nem állami pénzből vásárolják meg, hanem az Elbit Systems és az IAI (Israel Aerospace Industries) által alapított, TOR névre hallgató konzorcium köt szerződést azokról az Alenia Aermacchival, majd fizeti ki árukat az olaszoknak. Ezután a légierő bérbe veszi a repülőgépeket, természetesen szép összegért, ami felfogható egy hosszabb távú részletfizetésnek is. Emellett az üzemeltetés is a TOR feladata lesz egy ideig – hiszen ne felejtsük el, hogy a távlati tervekben szerepel, hogy ha meglesz a megfelelő anyagi háttér, az IAF átveszi az M-346-osok kiszolgálását. A trénereket viszont biztosan nem Izraelben fogják gyártani – legalábbis ezt jelentették ki nemrég a TOR képviselői. Az izraeli Masterek mindegyike Olaszországban készül majd el, ebben a folyamatban ők nem vesznek részt.

M-346 Master | Fotó: Alenia Aermacchi (Leonardo) ,

Utána viszont az IAI és az Elbit veszi át a stafétát: a TOR a fentiek mellett azt is világgá kürtölte, hogy megkötötték az izraeli védelmi tárcával az első, 603 millió dolláros szerződést a 30 darabos Master-flotta üzemben tartásáról és bérbeadásáról a légierő számára. Ebből az Elbit szakítja majd a legnagyobb szeletet, ugyanis ők fogják kialakítani az M-346-os üzemeltetéséhez és javításához szükséges teljes infrastruktúrát Izraelben, valamint az ő dolguk lesz a logisztikai rendszer működtetése is. Ez végső soron érthető, hiszen az IAI már szép summát kaszált a két Gulfstream G550-esből átalakítandó légtérellenőrzővel (a kontraktus értéke esetükben 750 millió dollár), ráadásul a műholdat is ők gyártják, ami további 182 millió USD-t jelent.