|

Elégedetlen USAF-pilóták

Nem tetszik az USAF pilótáinak a haderőnem vezetése által elképzelt modernizációs csomag, ugyanis hiába vannak bejövő adatok, ha azokat nem lehet megfelelően megjeleníteni…

Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje közelebbi tervei között szerepel az F-15 flotta modernizálása, de a pilóták nincsenek megelégedve az átalakítási tervekkel. Az USAF mind a vadászbombázó F-15E, mind a tisztán vadász feladatokat ellátó F-15C típusok modernizálását tervbe vette: előbbiek új radart kapnak a Raytheon APG-82(V)1 aktív fázisvezérlésű (AESA) lokátor személyében, továbbá új feladattervező számítógépet, önvédelmi rendszereket (EPAWSS – Eagle passive/active warning and survivability system), Mode 5-ös IFF-t (barát-idegen felismerő rendszert) szerelnek be, digitálisra cserélik a fedélzeti videórögzítőt, a pilóta számára is használhatóvá teszik a JHMCS sisakkijelzőt, valamint szoftveres frissítést hajtanak végre a kiszemelt példányokon.

A vadászfeladatú F-15C-k már megkapták a saját Raytheon APG-63(V) 3 AESA radarjukat, most felszerelik őket az új feladattervező számítógéppel, az előbb említett önvédelmi rendszerrel, barát-idegen felismerővel, fedélzeti videorögzítővel, ezen kívül megkapják a SATCOM műholdas rádiót és adatátviteli rendszert, valamint a szoftveres frissítéseket.

A pilóták szerint azonban mindez nem elég, ugyanis ha a gépeket nem szerelik fel új kijelzőkkel, akkor a szenzorok által gyűjtött adatok jelentős része használhatatlan. Az F-15E esetében ugyan nem akkora a gond, mivel a pilóta 3, míg a fegyverkezelő 4 kijelzővel tud operálni, addig a „C” verzióknál mindössze egy régi katódsugárcsöves kijelzőn jelennek meg a radar adatai, valamint egy másik kijelző szolgál az összes többi információ megjelenítésére.

A pilóták most azért lobbiznak, hogy a modernizált példányok megkapják a Boeing által a külföldre ajánlott példányokban fellelhető képernyőket, azonban az USAF illetékesei még nem döntöttek az ügyben.

14 hozzászólás “Elégedetlen USAF-pilóták”

  1. Az hír legalább egy helyen pontatlan. Ugyanis a katódsugárcsöves kijelző már a múlté 15-25 éve. Az össszes MSIP modernizáción átesett gépen MFD képernyő van, 20 nyomógombbal. Kezdteben csak a fegyverzetkezelő panel funkcióit vette át, később más funkciókat is rányomtak. Egyes források szerint a kijelző színes, de ebben kételkedek. Lehet, hogy a későbbi gépeken már az, de a ’80-as években beépített tutira zöld árnyalatos volt.

    http://kepkezelo.com/images/ge3dfx8875i4i33g9slh.jpg

    http://kepkezelo.com/images/r1sptifxw1z5zcyly35j.jpg

    A fedélzeti videorögzító rendszer egyes gépeken elvileg már digitális. Talátam forrást arra – most nem találom a pdf-t vagy a linket erről – ahol konkrét küszülék is meg volt jelölve.

  2. @Eagle

    Opsz, elnéztem. A radarszkóp tényleg CRT-s és egyfunkciós, ahogy az RWR kijelző is. Lehetne annak a helyére is MFD-t betenni, csak elég vicces lesz úgy, hogy a radarképet el lehet venni. Mondjuk F-16-nál is lehetséges, de én még soha nem láttam olyat, hogy a radarképet levette volna egy pilóta. Kíváncsi vagyok, hogy az egyfunkciós TEWS (RWR) és VSD (radarszkóp) helyett mit terveznek. Még fantáziarajzot sem láttam soha a Golden Eagle számára esetlegesen elképzelt korszerűsített kabinról.

    @Terminator

    Nem vagyok HTKA szerkesztő és nem is leszek szerintem soha.

  3. Tudtommal nem századonként ment a dolog. A MSIP és egyéb nagyobb modernizációk a közepes mélységű karbantartások során történt. Mivel egy század gépállománya sem egyszerre érkezett ezér az állításod fejvakarásra késztet. Ha lesz Golden Eagle program az is legalább 4-6 éves átfutást jelent.

  4. A JHMCS régóta rendszerben áll az F-15-ös vadász változatain, és nem olyan régen az F-15E pilótái is megkapták. Az operátorok azonban még nem, valószínűleg ez várható a jövőben. A Super Hornet volt az első, amelynek mindkét hajózója egymástól függetlenül párhuzamosan használéhatta a JHMCS-t.

  5. A radaroknál miért akarják lecserélni az AN/APG-63(V)3-at 82-esre? Vagy félreértelmezem az írtakat, és az csak az E-en vonatkozik, thát 70-es lesz 82-es típusre cserélve?

    A (V)2 és V(3) változatokat egyáltalán mennyi C/D gép kapta meg? A (V)3-at a V(2)-vel rendelkező gépek kapták, vagy minden esetben a régebbi mechanikus pásztázású cseréje történt meg? Nem túl régen asszem 60 darabot említett aerophyl.

    Az IRST még mindig a GE program része? Podként vagy integrálva a gép sárkányába? A Sniper pod integrációt egy gépen már kipróbálták. Ezt megcsinálják a tovább szolgáló gépeken is? Pod vajon mennyi géphez lesz? A jelenlegi gépek mindegyike AIM-9X + JHMCS képességű? Éjjellátóval is?

    Bocs, a kérdésrohamért, de valahogy ezekről nemigen találok egyértelmű infókat.