Nem tetszik az USAF pilótáinak a haderőnem vezetése által elképzelt modernizációs csomag, ugyanis hiába vannak bejövő adatok, ha azokat nem lehet megfelelően megjeleníteni…
Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje közelebbi tervei között szerepel az F-15 flotta modernizálása, de a pilóták nincsenek megelégedve az átalakítási tervekkel. Az USAF mind a vadászbombázó F-15E, mind a tisztán vadász feladatokat ellátó F-15C típusok modernizálását tervbe vette: előbbiek új radart kapnak a Raytheon APG-82(V)1 aktív fázisvezérlésű (AESA) lokátor személyében, továbbá új feladattervező számítógépet, önvédelmi rendszereket (EPAWSS – Eagle passive/active warning and survivability system), Mode 5-ös IFF-t (barát-idegen felismerő rendszert) szerelnek be, digitálisra cserélik a fedélzeti videórögzítőt, a pilóta számára is használhatóvá teszik a JHMCS sisakkijelzőt, valamint szoftveres frissítést hajtanak végre a kiszemelt példányokon.
A vadászfeladatú F-15C-k már megkapták a saját Raytheon APG-63(V) 3 AESA radarjukat, most felszerelik őket az új feladattervező számítógéppel, az előbb említett önvédelmi rendszerrel, barát-idegen felismerővel, fedélzeti videorögzítővel, ezen kívül megkapják a SATCOM műholdas rádiót és adatátviteli rendszert, valamint a szoftveres frissítéseket.
A pilóták szerint azonban mindez nem elég, ugyanis ha a gépeket nem szerelik fel új kijelzőkkel, akkor a szenzorok által gyűjtött adatok jelentős része használhatatlan. Az F-15E esetében ugyan nem akkora a gond, mivel a pilóta 3, míg a fegyverkezelő 4 kijelzővel tud operálni, addig a „C” verzióknál mindössze egy régi katódsugárcsöves kijelzőn jelennek meg a radar adatai, valamint egy másik kijelző szolgál az összes többi információ megjelenítésére.
A pilóták most azért lobbiznak, hogy a modernizált példányok megkapják a Boeing által a külföldre ajánlott példányokban fellelhető képernyőket, azonban az USAF illetékesei még nem döntöttek az ügyben.
Mekkora problémák kérem szépen. Sokan ország katonái vágynak ilyen gondok után.
Az hír legalább egy helyen pontatlan. Ugyanis a katódsugárcsöves kijelző már a múlté 15-25 éve. Az össszes MSIP modernizáción átesett gépen MFD képernyő van, 20 nyomógombbal. Kezdteben csak a fegyverzetkezelő panel funkcióit vette át, később más funkciókat is rányomtak. Egyes források szerint a kijelző színes, de ebben kételkedek. Lehet, hogy a későbbi gépeken már az, de a ’80-as években beépített tutira zöld árnyalatos volt.
http://kepkezelo.com/images/ge3dfx8875i4i33g9slh.jpg
http://kepkezelo.com/images/r1sptifxw1z5zcyly35j.jpg
A fedélzeti videorögzító rendszer egyes gépeken elvileg már digitális. Talátam forrást arra – most nem találom a pdf-t vagy a linket erről – ahol konkrét küszülék is meg volt jelölve.
Molni, a zöld is egy szín, nem?
Naugye, hogy színes. :D :D
Molni: az F-15-höz kapcsolódó cikkeket miért nem te írod, lektorálod?
Molni
Azzal tisztában vagyok hogy a 20 nyomógombos MFD nem katódsugárcsöves, de ez igaz a radar adatait szolgáltató képernyőre is? Tudtommal utóbit az MSIP program során nem cserélték le, de javíts ki ha tévedek.
@Eagle
Opsz, elnéztem. A radarszkóp tényleg CRT-s és egyfunkciós, ahogy az RWR kijelző is. Lehetne annak a helyére is MFD-t betenni, csak elég vicces lesz úgy, hogy a radarképet el lehet venni. Mondjuk F-16-nál is lehetséges, de én még soha nem láttam olyat, hogy a radarképet levette volna egy pilóta. Kíváncsi vagyok, hogy az egyfunkciós TEWS (RWR) és VSD (radarszkóp) helyett mit terveznek. Még fantáziarajzot sem láttam soha a Golden Eagle számára esetlegesen elképzelt korszerűsített kabinról.
@Terminator
Nem vagyok HTKA szerkesztő és nem is leszek szerintem soha.
Molni
Szerintem ha sikerül a pilótáknak kiharcolniuk az új kijelzőket, akkor az F-35 érintőképernyőjéhez valami hasonlót terveznének a Golden Eagle-be is.
Ezt találtam erről:
http://aviationintel.com/2012/08/20/update-on-the-f-15-golden-eagle-f-22-raptor-air-dominance-team/
molni
Szerinted mennyire valószínű a Silent Eagelbe tervezett megoldás(természetesen a pilótafülke képernyőjére gondolok)?
http://www.flickr.com/photos/eaglekepr/6272089236/
dudi
A linkelt kép alapján Allah elfordult Teherántól.
@dudi
Gőzöm sincs. Mindenesetre elég durva lenne.
A hírben a JHMCS részt sem értem, a 2008-ban ittjárt ANG F-15A gépeken is volt HOBS AIM-9X. Mivel korlátozott sikakcélzóról nem tudok, ez azt jelenti, hogy JHMCS van az F-15 flottán. Legalábbis egy részén tutira.
molni
Lőj le! Van egy őrült ötletem… Eddig részenként modernizálgatták a teljes flotta 1-1 századát…. És így mindenkinek más jutott kipróbálás jelleggel… De most mindenki megkap mindent, hogy happyk legyenek! :D
Tudtommal nem századonként ment a dolog. A MSIP és egyéb nagyobb modernizációk a közepes mélységű karbantartások során történt. Mivel egy század gépállománya sem egyszerre érkezett ezér az állításod fejvakarásra késztet. Ha lesz Golden Eagle program az is legalább 4-6 éves átfutást jelent.
A JHMCS régóta rendszerben áll az F-15-ös vadász változatain, és nem olyan régen az F-15E pilótái is megkapták. Az operátorok azonban még nem, valószínűleg ez várható a jövőben. A Super Hornet volt az első, amelynek mindkét hajózója egymástól függetlenül párhuzamosan használéhatta a JHMCS-t.
A radaroknál miért akarják lecserélni az AN/APG-63(V)3-at 82-esre? Vagy félreértelmezem az írtakat, és az csak az E-en vonatkozik, thát 70-es lesz 82-es típusre cserélve?
A (V)2 és V(3) változatokat egyáltalán mennyi C/D gép kapta meg? A (V)3-at a V(2)-vel rendelkező gépek kapták, vagy minden esetben a régebbi mechanikus pásztázású cseréje történt meg? Nem túl régen asszem 60 darabot említett aerophyl.
Az IRST még mindig a GE program része? Podként vagy integrálva a gép sárkányába? A Sniper pod integrációt egy gépen már kipróbálták. Ezt megcsinálják a tovább szolgáló gépeken is? Pod vajon mennyi géphez lesz? A jelenlegi gépek mindegyike AIM-9X + JHMCS képességű? Éjjellátóval is?
Bocs, a kérdésrohamért, de valahogy ezekről nemigen találok egyértelmű infókat.