A haditengerészeti járőrgépek piaca egyre jobban pörög. A kisebb méretkategóriában ezen tortából a CN235 és C295 típusainak járőr változataival vaskos szeleteket levagdosó EADS mellett természetesen ott van a Boeing a P-3 Orion nagyméretű utódjával, a P-8 Poseidonnal, de elmondható, hogy mások is mozgolódnak. Nemrégiben a Saab jelentette be, hogy a stratégiájukban szerepel az ezen piacra történő nagyobb összpontosítás, de pont tegnap számolhattunk be egy orosz-olasz koprodukcióról is. Mivel jó pénz van a dologban, nem meglepő módon a Lockheed Martin sem szeretne kimaradni – ők az év eleje felé tettek először említést egy n+1-edik Hercules változatról. Ezen kis szösszenetben a Sea Herc és az Airbus Military egyik sikerterméke, a C295 MPA kerül terítékre.
Kezdjük talán a nagyobb vassal. A Super Hercules fapadosított, illetve jövőbe mutató változatiról, a C-130XJ, illetve C-130NG változatokról szóló elképzeléseinek napvilágra hozatala után nem sokkal a Lockheed Martin lerántotta a leplet egy tengerészeti járőrgép változat terveiről is. A bethesdai vállalat természetesen megragadta az alkalmat, hogy a Sea Hercules Farnborough-ban is napirendi ponton legyen.
A Lockheed Martin részéről úgy nyilatkoztak, hogy a nemzetközi piacra szánt SC-130J két ütemben valósulna meg. Az első szakaszban az ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance – hírszerző, megfigyelő és felderítő) képességek realizálódnának, míg a másodikban sor kerülhetne a gép felfegyverzésére.
A vállalat közlése szerint ha az amerikai törvényhozás is úgy akarja, akkor offenzív képességek terén az SC-130J ugyanazt a szenzor és fegyvercsomagot kaphatja meg, amivel a U.S. Marine Corps földi tűztámogató képességekkel tudja felvértezni KC-130J tankerjait. Ez pedig nem más, mint a Bőrnyakúak egyes Herculeseit KC-130J Harvest HAWK változattá alakító HAWK (Hercules Airborne Weapons Kit) csomag.
A csomag része az említett haderőnem AH-1Z Viper és UH-1Y Venom típusú forgószárnyasian megtalálható, infravörös és TV kamerákkal rendelkező AN/AAQ-30 Targeting Sight System. Fegyverzet vonalon Hellfire és Griffin rakéták találhatóak meg a HAWK csomagban – melynek eredetileg egy 30 mm-es gépágyú is része volt, ami végül nem került bele.
A Lockheed Martin részéről nem kívántak annak kapcsán részletekbe bocsátani, hogy kik az érdeklődők a típusváltozat iránt, de azt elmondták, hogy jelenleg Európából, Afrikából, a Közel-Keletről és Ázsiából vannak érdeklődők.
Jelenthetjük, hogy az EADS háza tájáról is érkeztek fejlemények. A C295 tengerészeti járőrgép változatának továbbfejlesztéséről a múlt hónap elején láttak napvilágot hírek: a jelenleg csak a tengeralattjárók elleni Mk 46 torpedó bevetésére alkalmas típust hajók elleni rakétafegyverzettel is ellátják. Ez a rakéta pedig nem más, mint az MBDA Marte MK2/S.
A kisebb hajók teljes kiiktatására, illetve a nagyobb felszíni egységek megrongálására alkalmas rakétával nemrégiben megkezdődtek a repülési tesztek, a közelmúltban sor került a Marte rakétával történő első repülésre.
A légtérellenőrző és járőrgépeket hogyan használják a hadseregek? Éjjel-nappal járatják őket a határoknál vagy csak fenyegetés esetén küldik ki?
Altalaban a jarorteruletek felett napi rendszereseggel elrepulnek es csekkoljak azokat. ennek surusege valtozo. Fugg az aktualis helyzettol veszelytol forgalomtol stb.
-szolgálati közlemény-
Utóbbi időben többször belefutottam itt a „napirendi ponton” szófordulatba, ami így, ahogy használjátok, értelmetlen!
Valami napirenden van, nem napirendi ponton. A napirend ellenben pont(ok)ból áll.
Így lehet helyesen használni, hogy például:
„megragadta az alkalmat, hogy a Sea Hercules Farnborough-ban is napirenden legyen”
vagy
„megragadta az alkalmat, hogy a Sea Hercules Farnborough-ban is a napirendi pontok között legyen”
De ebben a kontextusban kevéssé színes ez a fogalmazás, szerencsésebb lenne „reflektorfényben” vagy „figyelem középpontjában”, esetleg egyszerűen „téma legyen” használata.
Kösz!