|

Kiválóra vizsgázott az AH-1Z

Mint ismeretes, az Amerikai Egyesült Államok Tengerészgyalogsága jelenleg üzemben álló UH-1N Twin Huey és AH-1W Super Cobra helikoptereit a H-1 program keretein belül az UH-1Y Venom és AH-1Z Viper típusokra cseréli le, melyek jelentős (83%-os) egyezést mutatnak részegységeik terén. Utóbbiból, melyet jelzéséből fakadóan sokszor csak Zulu néven emlegetnek, 189-et állítanak majd rendszerbe a bőrnyakúak, melyek egy része új gyártású lesz, mások pedig régebbi példányok modernizálása után születnek meg.

A program nagyon jól halad, ami napjaink hasonló kezdeményezéseit ismerve nem túl gyakori, de csak örülni lehet neki. Az UH-1Y-ok (tehát a Yankee-k) Afganisztánba telepítéséről már korábban beszámoltunk, így most illendő néhány szót szólnunk a kicsit harciasabb Zuluk állapotáról is, ugyanis ezek a forgószárnyasok is átléptek egy fontos mérföldkövet: teljesítették az OPEVAL (Operational Evaluation – magyarul csapatpróba) tesztjeiket, méghozzá kiváló eredménnyel.

Október 24-én a NAVAIR (Naval Air Systems Command – Haditengerészeti Légügyi Parancsnokság) H-1 programmal kapcsolatos jelentésében nyilvánosságra hozta, hogy a US Navy Harci Kiértékelő és Ellenőrző egysége ’hatékonynak és megfelelőnek’ nyilvánította az AH-1Z Viper helikoptereket, és egyben rendszeresítésre és éles hadműveletekben való bevethetőségre alkalmasnak minősítette őket.

AH-1Z (Forrás) ,

’Sikerült átlépnünk egy jelentős mérföldkövet az AH-1Z üzembe állítása felé.’ – mondta az esemény kapcsán Harry Hewson ezredes, a H-1 program menedzsere. ’Az AH-1Z hosszú utat járt be idáig, de megérte a befektetett munka minden résztvevőtől. Mostanra egy kifinomult, halálos és megbízható csatahelikopter vált belőle, melynek kevés versenytársa akadhat a piacon. A tengerészgyalogság örömmel veszi, hogy ilyen minőségű eszközökkel bővítheti flottáját, mint az AH-1Z Viper.’

A NAVAIR jelentése kimutatta, hogy az AH-1Z tűzvezető rendszeri nagyobb pontosságot biztosítottak, valamint az ergonomikusabbá vált kezelés csökkentette a pilóta és a fegyverzetkezelő munkaidejét. Ezzel párhuzamosan a személyzet koncentrációja is növekedett, ami a repülésbiztonságra van jó hatással a korábbi AH-1W-hez képest. Emellett a Viper teljesítménye és teherbírása is nagyobb, mint elődjéé, ezáltal csapásmérő potenciálja is emelkedett.

22 hozzászólás “Kiválóra vizsgázott az AH-1Z”

  1. az AH-1Z Viper, ha jól tudom 12m $ körül mozog, igaz ez?
    mert ha igen, ár érték/arányban szvsz ez a legjobb választás… és ennyiért már egy bevált és potens technikát lehet kapni, míg pl. az ec tiger ha jól tudom min. 2x ennyibe kerül, és még nem is bizonyított…

  2. Ez egy ideális választás lenne nekünk,ha kimondottan harci helit keresnénk.
    Csak hát kérdéses, hogy megtudnánk e fizetni vagy egy fegyver horodzására alkalmas közepes helivel akarjuk e majd ellátni a 24-sek feladatát?
    Lassan dönteni KELL, mert a mi helieink már nem sokáig repülhetnek.

  3. először elhatározás kellene, amihez meg pénz… aztán dönteni, hogy honnan…
    1-1 tucat (vagy 2-2 :D) Mi-35 és Mi-17 vagy AH-1Z és UH-60 (vagy ha mi17 kategóriás hátsó rámpás kell, akkor meg S-92 csak az meg drága…) elférne :P

  4. Igen.
    Ancsa helyet, vadi új C-27A, nagyjavított és modernizált G-222 vagy nagyjavított C-160, C-295 de ez talán nem megfelelő számunkra.
    Hogy milyen oktató gép kellene? Talán Pilatus, de már találkoztam olyan felvetéssel is, hogy hazai építésű(?) gép is felmerült…
    Sürget az idő ezen a téren is!

  5. Mrteddy!
    Isten óvjon minket a Merlintől! Kicsit olyan, mint az EF. Nincs még kiforrva, betegeskedik, s három hajtóműves. Ez növeli a karbantartási költséget és ami fontosabb, hogy ha kettő leáll, akkor egy hajtóművel képtelen tovább repülni… Amúgy is drága!
    Mi-17/Mi-171 vagy UH-60.
    Harciban hát-hát Mi-35 vagy Z Cobra.
    Ha kiváncsiak vagyunk hogy milyen is a Cobra, kérdezzük a törököket, nekik lesz vagy már van is néhány „W” változatúk és ha azok beválltak, akkor a Z is jól müködhet!

  6. na ja, az ancsák helyett is jó lenne legalább annyi spártai
    meg még egy század gripen (ha már az van), meg leo2, meg patria, meg valami lmv, meg légvédelem, meg képzés, meg nekem egy jó sör :D
    szinte minden kellene, mert semmink sincs, pedig a rendelkezésre álló (előteremthető) pénzből többet is ki lehetne hozni, ha az elhatározás meglenne… az elmaradásunk aggasztó, de jó vezetés és pénz nélkül a hardver semmit nem ér…

  7. „Isten óvjon minket a Merlintől!”
    bezony, ezért is írtam előbb a többit, meg hogy ez hogy kizárt, drága de legalább rossz :D csak azért vetettem fel mert európai és mi egy nagyon vékony nádszál vagyunk, mindenféle szélnek játéka…

  8. Nincs pénz.
    Ha van akkor először mi8 csere és semmi kép vmi tisztán harci.
    De én még a tisztán harc elé is beraknák csillió dolgot. pl ha Németek megint leszerelnek 100db leo2t és megint odaadnák 1euroért és ez elég sanszos.

  9. Csapni kellene rájuk, mint a lengyelek a 29-re.
    Nem lenne rossz, csak akkor mikor a lengyel tesók átvették a gépeket, akkor még nem volt gazdasági válság, most meg kifelé lábalás van és még mindig vannak helyek, aholg még egy lukat keresnek a nadrágszíjon… A németek lehet, hogy eladnák azt a 100 db Leopard II-est, csak kérdés, hogy ki kapná? S főleg, hogy mennyiért! Ezekben a nehéz időkben megfognak minden euro centet.
    Lehet kapnának belőle az afgánok vagy az irakiak, de az utóbbi nagyon ami piac.
    Megkaphatjuk 1 euróért, persze, csak kérdés hány nulla lesz az egyes után!

  10. hornet:
    Legutoljára 0db 0 volt az 1es után. Ingyen kaptuk volna. Amit fizetni kellett volna az a felújításuk. Mi visszadobtuk (nekünk kínálták fel Németek először) a Lenygelek ezek után lecsaptak rájuk. dbonként 200.000ből felújították/modernizálták őket. Azóta is vígan használják őket.

    Merlinnel mi a sok baj? Volt anno farokrotor probléma, rég megoldották.
    Ha vmi baj van vele, hogy méretben egyel feljebb van mint amire szerintem nekünk szükségünk lenne (45fő szállít, 7tonna load…) és ezért aztán drágább is. De nem szar.

  11. isten óvjon, azért kicsit erős, hogy lehet ilyet mondani MERLIN-re…
    Kb.olyan az a gép ,mint a Mi-17, az NH-90 „kompromisszumoktól mentes” ötvözete – 3 hajtómű ne legyen már hátrány :DD. Mindig oda szoktak kijukadni a viták az MH-val kapcsolatban, hogy a magyar terepviszonyok a helikopi üzemeltetésnek kedveznének. Ezzel arra céloznék, hogy bizonyos „fegyvernemeket” illene:) tehát komprumisszumoktól mentesen is szponzorálni.
    Elég vegyes társaság üzemelteti a merlint -nem mondanám kizárólag eu típusnak, tehát alaktrészutánpótlás sem lenne reménytelen.
    NH-90-el kapcsolatban nekem úgytünik csak a hiszti megy. Többször szóba került hogy a fejlesztőknek eddig mennyi pénzükbe van, de szerencsére az árcímkére már nem az az összeg kerül – nemrég összeadogattam mennyit szállítottak le megrendelőknek most nincs kedvem megin de , többszáz körül.)
    AH-1Z tök jó, de félek már leírni hogy igen kéne, mert aztán jön valamelyik Nato-szövi szomszédunk és gyorsan betolakszik elénk a sorba. Aztán itt előjött egy 2014-es dátum is, addig meg az X2-t is lehet felfegyverzik.. Kisebb csodára lenne itt szükség, meg koncepcióra hogy ne essünk mindég a két pad közé. Ezt pedig csak úgy érhetjük el ha stratégiailag nagyobb mértékben áldoznánk a hadseregre mint a szomszédság – egészséges-nyugis állapothoz kb.az osztrák és román költségvetés átlaga volna . Az hogy mi-8-asokat meg lecserélmék újabb mi-8asra amíg rendszeresítve van nem téma, hanem a minimum.
    Személyszerint hiányolom az alternatív elképzeléseket, megoldásokat, aktív külpolitikát ehelyett megy a fórumokon a siránkozás hogy kiürült a pénztárca. Ezt tavaly is tudtuk, tavaly-előtt is. Szándék mostmár volna , csak nics történés. Ha már ócskavasakat üzemeltetünk akkor azt csak segélyből vagy áron alul, aztán ha lesz jobb félrerakjuk/kohó. Vannak országok ahol egy típusból 1db! üzemel, ha ilyesmi szóba kerül akkor meg kezdődik a nyavalygás merthogy a logisztika, de amíg nem mi gyárjuk az alkatrészt hozzá és exportáljuk a missziós csapatainknak, addig n’máá. stbstbstbstb

  12. Míg bevok még jelentkezve és témánál vagyunk, sztem mostani geopolstratégiai viszonyok között a legtöbb fegyvernemnél’ érdemes lenne „aranymetszés” szerü arányokra törekedni – valaki már írta előttem , lényegében idézek nem tudom már ki is volt az uriember:
    fele régi , fele új ;) – természetesen a hangsúlyokat megfelelően kidomborítva:PP