|

HTKA Hírhalom 2019. 14. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

A kínai televízióból érkeztek hírek a hazai fejlesztésű Wing Loong pilóta nélküli gép gyakorlatokon mutatott sikereiről. Az adás szerint a típusról több mint 3000 fegyvert indítottak útnak, melyek 90%-os találati arányt produkáltak, álló és mozgó célpontok ellen egyaránt. A típusról egy történetet is megosztottak, az egyik külföldi üzemeltető elvesztette az összeköttetést az egyik géppel, és mikor már indultak volna a roncsok keresésére, a gép visszatért a bázisra és sikeresen leszállt, köszönhetően a beépített funkciónak.

Forrás: Chinese Military Review

4,5 új hajók elleni rakétás századdal erősíti meg a partvédelmet a Tajvani Haditengerészet. Az első egység még idén feláll 394 fős személyzettel.


Fél tucat új, dízel-elektromos tengeralattjáró szolgálatba állítását tervezi az Indiai Haditengerészet. Egy olyan típusra van igényük, mely legalább 12 darab manőverező robotrepülőgép, valamint 18 nehézsúlyú torpedó hordozására alkalmas. A tengeralattjáró méretei 50%-al meghaladják a Kalvari és Scorpene-osztályú tengeralattjárókét.


2,4 milliárd dolláros szerződést kapott THAAD légvédelmi rakétarendszerek gyártására a Lockheed Martin. A vásárlást vegyesen végezte az Egyesült Államok és Szaúd Arábia, de az nem került nyilvánosságra, hogy milyen arányban oszlik meg a megrendelés.


Alig múlt héten végezte el szűzfelszállását az Il-112V prototípusa, az Interfax forrásai alapján komoly áttervezésre szorul a típus. Jelenleg nem teljesíti az elvárt követelményeket, melyek közül a legsúlyosabb, hogy a terhelhetőség nem éri el a kívánt szintet. A hírek szerint 8-10 hónapba is telhet az áttervezés.


Beszélgetéseket folynak a P-8A rendszeresítéséről a NATO és a Boeing között. Az Észak-Atlanti Szövetség számára jelenleg nagy kihívást jelent a tagországok tengeri területeinek ellenőrzése, erre megoldásként közösen állítanák üzembe a Boeing B737-esen alapuló tengeri járőrgépet. A formula már több alkalommal is bizonyított, a luxemburgban állomásoztatott E-3 AWACS flotta mellett elég a 3 magyar felségjelet viselő C-17-esre gondolni, emellett a közös tankerflotta is kiépülőben van.


A közeljövőben tovább bővülhet az F-35-öst rendelő országok listája. A Reuters hírügynökség forrásai szerint a Pentagon ezzel foglalkozó részlegének igazgatója, Mathias Winter a Képviselők Házának írt levelében említi, hogy jövőbeli potenciális FMS (Foreign Miliatary Sales) vásárló lehet Szingapúr, Görögország, Spanyolország, Románia és Lengyelország, továbbá érdeklődést mutat az alacsony észlelhetőségű típus iránt Finnország, Svájc és az Egyesült Arab Emirátusok. Az F-35-ös vásárlására a benne lévő technológiák miatt korábban szigorú feltételek vonatkoztak, azonban Donald Trump elnöksége alatt egyre inkább előtérbe kerül az exporteladások növelése.


Leszállás közben súlyosan megsérült a Spanyol Légierő T.21-10-es lajstromú C-295-ös teherszállítója április 4-én, helyi idő szerint dél előtt fél órával. A gép földetérés után többször is visszapattant a levegőbe, majd a kifutópályán túlfutva állt meg. A fedélzeten 9-en tartózkodtak, őket kórházba szállítottak, többen is veszélyesen beütötték a fejüket.

A repülés utáni végső parkolóhely | Forrás: twitter.com/VASAviation

A balesetről videó is készült:


Kézhezkapta 2017-ben Franciaországtól rendelt Mirage F1 vadászbombázóit az ATAC (Airborne Tactical Advantage Company). Az Amerikai Légierő számára kiképzési lehetőséget nyújtó vállalat 63 ex-francia gépet vásárolt, melyek mindegyike felújításon esett át, közülök 45 kapott modernizált avionikát, közte javított képességű radarral és elektronikus zavarendszerrel, hogy minél élethűbben szimulálhassák az „ellenség szerepét”. Az ATAC teljes flottája 150 repülőgépből áll, köztük megtalálhatók Hawker Hunter, IAI F-21 Kfir, és L-39ZA típusok. Az általuk megcélzott piacban nagy lehetőségek vannak, ugyanis az USAF agresszor flottája nem képes a kellő nagyságrendben az ellenség szerepének imitálására, így a feladatot külsús cégeknek adják ki.

Felújítás alatt az ATAC Mirage F1-ese | Forrás: ATAC

Az Amerikai Tengerészgyalogság a VMFA-314 századot jelölte meg mint második, mely tengeri szolgálatra indul az F-35C típussal. A bőrnyakúak gyorsítani szeretnék a repülőgép-hordozók fedélzetéről üzemeltethető variáns beszerzését, a tervezettekhez képest 9 példánnyal több vásárlását szeretnék belezsúfolni a következő 5 éves költségvetésbe. Ez azonban lemondásokkal jár, cserébe a 2020-as költségvetési évben 10-el, utána következő két évben pedig 5 és 3 példánnyal csökkentik az F-35B beszerzési mennyiségét.