|

Szíria légiereje és légvédelme napjainkban – 2. rész

A kétezres évek elején, a Putyin alatt egyre határozottabbá váló orosz külpolitika részéről felmerült annak az igénye, hogy Oroszország visszaszerezze pozícióit a Közel-Keleten. Ennek része volt, a térségben orosz érdekeket képviselő Szíria újra felfegyverzése is.

Az elképzelést több tényező is hátráltatta. A nyolcvanas évek fegyver szállítmányait, a Szovjetunió által biztosított hitelkeret fedezte, amelyet Szíria sosem fizetett vissza. Ezért az orosz gazdasági oldal ellenezte további hitelek biztosítását.

Másrészt az orosz gazdaság sem volt olyan állapotban, hogy egy bő húsz éven keresztül fejlesztés nélküli szír haderőt újra hatékonnyá tegyen. Harmadrészt, ugyanebben az időben kormányközi szinten is barátivá váltak az orosz-izraeli kapcsolatok, amit nem szerettek volna terhelni Szíria látványos felfegyverzésével.

Ezét az orosz fél csak kis mennyiségű, védelmi jellegű fegyverek átadásáról döntött. A szír csapatlégvédelem meglévő Kub, Osza és Silka komplexumai mellé, kis mennyiségben Pancir-S1-es és Buk rendszereket szállítottak. Felmerült a szír légvédelem ellátása MiG-31-es elfogó vadász és Sz-300-as modern légvédelmi rendszerekkel is. A MiG-eket, a 2009-ben leállított MiG-25-ösök cseréjeként tervezték hadrendbe állítani a szír légierőnél, de sem ezek szállításából, sem az Sz-300-asból nem lett semmi. Mindössze az Sz-125-ös légvédelmi rendszer korszerűsítéséről tárgyalnak továbbra is.

Szíriában, a mai napig nagy számban használják a Kub légvédelmi rendszer, mely kiegészíti a Szír Légvédelem fix telepítésű rakétás osztályait. ,

A fentieken kívül pár éve még partvédelmi rakéta ütegeket adott át az orosz fél Szíria számára, valamint felmerült Jak-130-as sugárhajtású kiképző repülőgépek, és egy századnyi MiG-29M2-es frontvadász leszállítása is.

Mindebből jól látszik, hogy a szír haderők méretéhez és felszereléséhez képes jelentéktelen mennyiségű fegyverzetet adott át számukra az orosz fél. A hatalmi űrbe manapság Kína is igyekszik benyomulni. A szír partokon megjelentek a kínai gyártmányú Type 120-as típusú, kismagasságú célok felderítésére alkalmas lokátor állomások önjáró alvázon.

Kínai gyártmányú lokátor a szír partoknál. ,

Ezek után folytassuk tovább a szír légierő, és a szír légvédelem hadrendjének vizsgálatát, az ország déli területein.

Az ország középső vidéke, észak libanoni határ

A légierő támadó egységei, az alábbi repülőtereken települnek ,

A Szíriai Légierő csapásmérő erői, az ország középső területeire lettek összevonva, Shayrat, Tiyas és An Nasiriya repülőtereire. Az innen üzemelő értékes támadó technika és az izraeli hátár közé jelentős mennyiségű légvédelmet vontak össze, így viszonylag védett helyen települhetnek. Viszont ez a térség kellően közel van Libanonhoz. Itt szükség volt a támadó gépekre, mert a forrongó Libanon egy részét, 2005-ig megszállás alatt tartotta a szír haderő.

Az 1982-es háborúban, a Szír Légierőben már hadrendben állt, alapszintű földháttérre üzemmóddal is rendelkező fedélzeti radarral felszerelt MiG-23MF. A túlélő, változtatható szárnyilazású MiG-23MF vadászgépek üzemben tartása hatalmas kihívást jelent az allepói repülőgép javító központnak ,

50. dandár Shayrat

  • 675. század Mig-23MF
  • 677. század Szu-22M
  • 685. század Szu-22M4

Az 50. dandár alárendeltségébe van összevonva Szíria négy Szu-22-essel repülő százada közül kettő. A típus harci képességeit eddig minden fegyveres konfliktusban elismerték. Az 1982-es ötödik arab–izraeli háború során a szír repülő erők egyik legsikeresebb típusa volt.

Arab adatok szerint a Szuhojoknak komoly „trófeája” akadt 1982. június 10-én, amikor Yekutiel Adam dandártábornok, az izraeli védelmi erők helyettes vezérkari főnöke is a szír Szu-22-esek támadásának lett áldozata. Ez utóbbit, izraeli források cáfolják, szerintük a tábornokot RPG-vel ölték meg. Mindenesetre a helyettes vezérkari főnök harcálláspontját, Szuhoj harci gépek bombázták tönkre.

A robusztus, több tonna fegyverterhelésű Szuhojok – izraeli adatok alapján – több mint hatszáz bevetést repültek, miközben az izraeli vadászok mindössze egyetlen egyet tudtak lelőni közülük!

A háború után a szovjetunió által szállított kétszázadnyi korszerű Szu-22M4-es bombázóval váltották le a régebbi változatokat.

Napjainkban az átlag 30 éves Szu-22M változatot Szírián kívül még Vietnam, Peru és talán Líbia üzemelteti. ,

70. dandár Tiyas

  • 827. század Su-22M4
  • 819. század Su-24MK

Az ország közepén felépített Tiyas repülőteréről adtak készenlétet évtizedeken keresztül a nagyteljesítményű MiG-25-ös elfogó vadászok. A repülőtér elhelyezkedése ideális volt a nagysebességű repülőgép számára. A drágán üzemeltethető típussal négy századot szereltek fel a nyolcvanas években. A még üzemképes repülőgépeket 2008-ban vonták össze Tiyas repterére, hogy a csökkentsék az üzemeltetési költségeket. A kiemelkedően drága típust ezt sem menthette meg. 2009 óta nem emelkedett fel szír MiG-25-ös a levegőbe.

Tiyas repülőterén a kiterjedt gurulóút hálózata több mint ötven beton bunkert köt össze a felszállópályával. A képen szír MiG-25-ös elfogók és Szu-24MK bombázók parkolnak. ,

Itt települ Szíria másik kiemelkedő teljesítményű harci gépe, a Szu-24MK bombázó. A hidegháborús szovjet front-bombázóból húsz példánnyal rendelkezik a Szír Légierő. A komoly harcértékű típust, orosz segítséggel, a kétezres években újították fel. Az utolsó nagyjavított példányt 2009-ben adták át Aleppóban.

Szír Szu-22M4-es bombázó a 2010-es katonai felvonuláson. ,

http://youtu.be/hgeyCzfczMY

Az alacsonytámadó Szu-24-es, Szíria legnagyobb harcértékű bombázója.

17. dandár An Nasiriya

  • 695. század MiG-23BN
  • 698. század MiG-23BN

A 17. dandár a hetvenes évek óta használja a MiG-23BN bombázót. A típus korai példányait már leállították. Már csak a nyolcvanas években szállított és korszerűsített példányokat repülik manapság. Sok legenda kering ezekről a gépekről és képességeikről. Ami tény, hogy az eredetileg arab felhasználásra készülő exportváltozat lehetőségeit jelentősen fejlesztették az üzemeltetés évei alatt. Kibővítették az elektronikai ellentevékenység rendszereit és precíziós fegyverezett célba juttatására tették alkalmassá a típust.

Az öreg gépek gyári élettartama régen lejárt, a többi üzemeltető már selejtezte a típust. A szírek viszont aktívan használják saját MiG-23BN bombázóikat, az utóbbi évek összes gyakorlatán készült róluk fotó.

2010-es gyakorlaton fotózták le ezt a bombákat oldó szíriai MiG-23BN-t. ,

A főváros és a szír-izraeli határ térsége

Damaszkusz és a Szíria részről vitatott hovatartozású Golán fennsík térségébe vonták össze szír légvédelmi erők krémjét. Az alig 60 x 30 km-es térségbe a légvédelem húsz Volhov, Nyeva és Vega osztály települ. A fővároshoz közeli repülőtereken pedig a légierő legkorszerűbb MiG-23MLD és MiG-29 9.12B vadászgépei adnak készenlétet.

Főváros és a szír-izraeli határ körül húsz légvédelmi osztály települt a kétezres évtized második felében. A lila körök az Sz-200-as, a piros az Sz-75-ös, a kék pedig az Sz-125-ös rendszerrel felszerelt osztályok elméleti hatótávolságát jelzik. A Vega osztályok hatótávolsága a szomszédos Izrael légterének közel felét lefedik. A Google Maps térképre, Sean O’Connor készített szemléletes rajzot 2007-ben, kutatásai alapján. ,

A rossz minőségű fotón, a főváros körüli egyik Volhov osztály települési helye látható. A felderítő és tüzérségi eszközöket, bunkerek védik a légvédelmet bénító fegyverek repeszhatásaitól. ,

A Szír Légierő Damaszkusz körüli harci egységeinek repülőterei. ,

? dandár Saiqal

  • 697. század MiG-29
  • 699. század MiG-29

Damaszkusztól keletre található repülőtéren állomásoztatják a szír légierő legkorszerűbb vadászrepülőgép típusát a MiG-29-est. Ha valaki ezekről a gépekről szeretne információt, az a szír légierő egyik legnagyobb „titka” után kutat.

A szír MiG-29-esek darabszámáról számtalan találgatás jelent már meg. Ezek közül a „minél több annál jobban hangzik” elv alapján a 48 darab terjedt el, igazodva „az orosz, csak sok lehet” hozzáálláshoz. A helyzetet bonyolítja az átlag ötévente megjelenő hír, miszerint „Szíria számára Oroszország MiG-29SzMT vadászokat szállít”. Természetesen ezek a hírek utólag mindig kacsának bizonyulnak.

Mértéktartó források szerint napjainkban Saiqal repülőterén körülbelül húsz alap változatú MiG-29-es szolgálja a főváros légvédelmét. Az 1987 és 89 között leszállított vadászok képességeit hamar összemérhették legnagyobb ellenfelük, az Izraeli Légierő F-15-öseivel szemben. Az 1989. június 2-ai légi csata – két-két MiG és Sas között – az izraeli Sasok győzelmével végződött. Meg nem erősített hírek szerint az összecsapást, újra próbálták hasonló eredménnyel 2001-ben is.

Egy éve jelentek meg a legutóbbi fényképfelvételek, az Aleppói repülőgép karbantartó üzemben nagyjavított szír MiG-29-esekről. ,

? dandár Dumayr

  • ? század MiG-23MLD/ML
  • ? század Su-22M

A Dumayr repülőtérről viszonylag kevés írásos információ jelent meg, de mindezért kárpótol bennünket a viszonylag sok fotó, az ott szolgáló típusokról. Az itt települő egy századnyi Szu-22M bombázó mellett, MiG-23-asok adnak készenlétet a repülőtéren. A MiG-23-as század vegyesen alkalmazza a típus hagyományos ML, és az export MLD változatait. A szovjet frontlégierő gépein, a nyolcvanas évek elején végrehajtott korszerűsítéseket, az exportra gyártott utolsó 66 darab MiG-23-asba is beépítették. Ezeket az MLD export gépeket Bulgária, Líbia és Szíria között osztották szét.

A szír MiG-23MLD vadászgépek jelenleg jó állapotban vannak. Orosz források szerint 2008 és 2010 között tizenhárom MLD ipari javítását hajtották végre a krasznodári 275. számú üzemben.

Az 1984-85 között leszállított MiG-23MLD frontvadászokról, legutóbbi Krasznodari nagyjavításuk során készültek meglepően jó minőségű felvételek. ,

Ritka felvétel szír MiG-23ML változatról. ,

Dumayr-i csendélet. A MiG-23MLD/UB repülőgépek mögött, a beton fedezék alatt Szu-22M bombázó parkol. A szír Szuhojok üzemben tartásában, Belorusszia segíti a szír felet. ,

73. dandár Khalkhalah

  • 945. század Mig-21bis
  • 946. század Mig-21bis

A jordán határ melletti Khalkhalah-i bázis, a szír MiG-21-esek legnagyobb otthona. A két egymásra merőlegesen kiépített kifutóval rendelkező repülőtéren, huszonhat betonbunker alatt kétszázadnyi MiG-21bis-t őriznek. Alig két hetes hír, hogy június 21-én a Khalkhalah-i repülőtérről dezertált MiG-21bis repülőgépével Hassan Mirei al-Hamadeh őrnagy. A pilóta a szomszédos Jordániába repült át, az alig ötven kilométerre található Al Mafraq városa melletti Husszeik király légi bázisra.

A szír Légierő helikopteres egységei

Szíriában komolyan veszik és kihasználják a helikopterek által nyújtott lehetőségeket. A helikopteres flotta gerince már évtizedek óta a Mi-8-as közepes szállító helikopter család különböző változatai. Napjainkban körülbelül száz Mi-8-as és nagyobb teljesítményű Mi-17-es helikopter szolgál a szír repülőszázadok állományában.

Az ország északi felében öt, a fővároshoz közel pedig három Mi-8/17-es forgószárnyassal felszerelt repülőszázad települ. ,

Szíria azon kevés ország közé tartozik, mely megkapta a Mi-17PP elektronikai harcra kifejlesztett Mi-8-as helikopter változatot, a nyolcvanas évek legvégén. ,

30. dandár Marj Ruhayyil

  • 765. század Mi-24D
  • 766. század Mi-24D
  • 767. század Mi-24D

A Damaszkusztól délre található bázison, évtizedeken keresztül MiG-23-as vadászrepülőgépek települtek, védve a főváros légterét. Az utóbbi években az utánégetős hajtóművek dübörgését, a helikopterek rotorjainak hangja váltotta fel, miután a jordán határ közvetlen közeléből, a forrongó libanoni határhoz közelebb található Marj Ruhayyil repülőtérre telepítették át a harci helikoptereket. A mértékadó források szerint körülbelül negyven Mi-24D harci helikopter, jelentős harcértékkel rendelkezik napjainkban is – legalábbis nappal, repülésre alkalmas időjárás esetén – ami nem olyan ritka arrafelé.

Az öreg Falanga páncéltörő rakétával felfegyverzett Mi-24D helikopterek gyártását 1984-ben fejezte be a Szovjetunió, tehát a technika meglehetősen öreg. Hosszan lehetne sorolni azokat az országokat, melyek már kivonták a D változatot, de lenézni az öreg helikoptereket nem szabad. Például a magyar szemmel bezzeg hadsereget fenntartó Lengyelország, a mai napig repüli – bár Falanga rendszer nélkül – a saját és NDK örökségű Mi-24D helikoptereit.

Az öreg, de nem vén harci helikopterek üzemben tartásában kelet-európai cégek segítik a szír felet. Az egyik legutóbbi nemzetközi botrány is ehhez a helikopter típushoz kötődik, mikor Nagy-Britannia nem engedélyezte a nagyjavított szír Mi-24-es helikoptereket szállító hajó továbbhaladását.

Jelenleg a Mi-24D harci helikoptereket a szabad ég alatt tárolják. Új bázisukon ugyan 22 darab beton bunker található, de ezeket a MiG-ek tárolására alakították ki, a forgószárnyas típus nem fér el bennük. ,

Az orosz haditechnika közül kissé kirívó Gazelle könnyű helikopterből még két századnyit tartanak hadrendben. ,

Végezetül egy videó a Szír légierő, légvédelem és a haditengerészet 2011-es közös hadgyakorlatáról:

A gyakorlaton szinte az összes nyolcvanas évek végei, szovjet, hidegháborús export technikát felvonultatják. A MiG-23MLD, MiG-29, Szu-24MK, Mi-24D, Gazelle, Nyeva, Mi-17, Kub, Osza fegyverek mellett, néhány képkocka erejéig az új Buk rendszer indító járműve is látható.

Tisztelt olvasó, a szír légierő és légvédelem hadrendjét bemutató kétrészes sorozatunk végére értünk. Szíriában eddig minden titok volt, ezért kénytelenek voltunk gyakran akár öt éves információkból, illetve szedett-vedett képanyagból dolgozni. De az országban most minden forrong, változik. Könnyen lehet, hogy a fenti hadrend hamarosan változik, illetve az sem lehetetlen, hogy frissebb információk válnak elérhetővé. Ha olyan adatok birtokába jutsz, ami a fentieket kiegészíti, érdemben módosítja, kérlek írd meg a cikkhez tartozó hozzászólások között megvitatásra.

—–
Források:

  • Institute for National Security Studies. 2010
  • AFM 9012 – Czech World Leader Clero Vodochody
  • 275 арз: история в цифрах и фактах, 1941-2011 Олег Алексеевич Гугнивенко
  • Fliegerrevue 0907 – Syrien lehnt MiGs ab
  • AeroRevue 55/96 – Vojenské letectvo Syrie 1973-1996 Frantisek Smyra, Zdenek Modlitba
  • CAM 1009 – Syria’s Secret Air Arm Marco Dijkshoorn
  • Scramble magazin
  • Sean O’Connor kutatásai
  • Syrian Tank-Hunters in Lebanon, 1982 Contributed by Tom Cooper & Yaser al-Abed
  • Akik túlélték a sikert – Magyar „helyőrség” Aleppóban Kolozsvári Sándor

—–
Szerző: Galcom

73 hozzászólás “Szíria légiereje és légvédelme napjainkban – 2. rész”

  1. Remek kezdés után a folytatás is kiváló ! A szerző megérdemli a dicséretet ! Szíriáról valóban nem lehet könnyű katonai információkat beszerezni !!!

    Annyit kiegészítés szeretnék megtenni, a Szu-22 típusokat Lengyelország is megtartotta – emlékezetem szerint 48 db-al rendelkeznek – közülük 32 db. modernizálását tervezik.

    Az orosz Vedomoszty gazdasági lap szerint a hangzatos nyilatkozatok ellenére tovább folyik légvédelmi rakétarendszerek szállítása Szíria részére !

  2. 1982-ben nem volt MiG-23MF. Pont azon akadtak ki aliék, hogy méregdrágán a hulladék MSz változatot kapták meg. BVR képessége nem volt talán, ha R-60-at adtak hozzá. A MiG-21bisz-en is megtalálható radart kapta meg a gép, talán még RWR sem volt a gépen…

    A robusztus, több tonna fegyverterhelésű Szuhojok – izraeli adatok alapján – több mint hatszáz bevetést repültek, miközben az izraeli vadászok mindössze egyetlen egyet tudtak lelőni közülük!

    Ezt sem így tudom, bár a lenti lista is csak egyet említ.

    http://www.acig.info/CMS/index.php?option=com_content&task=view&id=201&Itemid=47

    Az AS-ben nem túl régen volt cikk, ahol sokkal több lelőtt gép volt. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy csak hazafelé tudták elkapni őket nagyrészt.

    A videón a SAM-ek mit lik-flakkolnak egy látszólag egyenesen haladó célra?

    A válasz.
    http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=112839732&t=9120320

  3. Megnéztem a videót és láttam egy csomó mindent, amik persze, mint ahogy azt mindenki jól tudja, szerencsére már avultak.

    Erről az jut eszembe, hogy nekünk ilyen és ehhez hasonló avult eszközeink nincsenek és emiatt mi per pillanat akkor korszerűbbek vagyunk a szír erőknél. Eszembe jut még néhány barátunk és szövetségesünk, akik szintén úgy korszerűbbek, ahogy mi.

    Üdv: M

  4. molnibalage, az általad mellékelt Tom Cooper linkkel saját állításaidat cáfoltad meg. Kicsit figyelj jobban! :)

    Milyen linkkel? Tom Cooper neve hol van ott? Egyébként egy izraeli szimulátor fejlesztő ismerősőm szerint:

    1. Az ACIG pontatlan, marhas sokszor.
    2. Ezen felül pro arab szerkesztők szép számmal vannak ottan.

    A fenti lista röhejesen pontatlan. Pl. AIM-9L szerepel benne, mikor olyanjuk nem is volt 1982-ben…

  5. Továris Molni

    Az f-15-ös KÖNYV hogy halad? Már lassan tök olyan leszel, mint Zoli (Oli/Zolihajói) aki szinte minden nagyobb csatáról 60-120 oldalas kiskönyveket ír! :)
    Persze ez nem rossz, engem pl marhára érdekelnek a modern tengeri ütközetek (1900+) csak hossssssssssssssssszúúúúúúúúúúúúúú. :)
    [Ettől még végiglesz olvasva, maximum a felénél csak nézek, mint Rozi a moziban v. először az általam érdekesek vélt részeket olvasom át ( IAF, JSDAF. ]

  6. molnibalage, az ACIG linket te tetted fel egy órája saját szavaid alátámasztására. Most meg te bizonygatod, hogy hibás? :)

    Betettem, mert ez alátámasztja a 1 killt. Ellenben az AS többről tud. Presze lehet, hogy a többit légvédelem lőtte le. Ezzel azt akartam mondani, hogy ilyen esetekben a valószínűleg szó használata erősen indokolt.

    az az elavult szír légierő kbé 1 nap alatt kukára vágná a fél Honvédséget.A másik felét meg másnapra halasztanák időhiány miatt.

    Lehet álmodni nagy haderőről, de akkor felteszem a kérdést. Élnél te egy elnyomó diktatúrában olyan életszínvonalon? Mert, lehet vágyni szír vagy ÉK nagyságú haderőre itthon is, csak annak ára van. Az egy főre eső szír GDP kb. ötöde a magyarnak…

    Az f-15-ös KÖNYV hogy halad?

    Haladni halad. De a kitűzött céldátumra nem készül el, hacsak nem hagyom ki az hábors szereplést, amit nem akarok… Az egyik speciál változat is lehet, hogy valszeg 1:1-ben AS scan lesz…

    Mostanában inkább próbáltam pihenni, mert nagyon lefárasztott a cikkírás és más is. Most is a teniszdöntőt nézném…

    Már lassan tök olyan leszel, mint Zoli (Oli/Zolihajói) aki szinte minden nagyobb csatáról 60-120 oldalas kiskönyveket ír! :)

    Hát igen. Csak az ő cikkeinek lassan 80% off téma. A legutolsó írását el sem tudtam még olvasni pont azért, mert az F-15-ön dolgozom. Egyébként a cikk már átlépte a 330 ezer karaktert és a 140 oldalt. Még mindig a gép ismertetését írom. A fegyverzettel ma végzek, remélem, hogy az avionikával is. (Ez nagyon szűkre fogom venni számtalan ok miatt. Főleg azért, mert a fejesztéseket képtelenség részletesen lekövetni…)

    A japán gépekről ne számíts semmi különlegesre. Lehet, hogy japán nyelven vannak könyvek és anyagok, de a japókhoz képest az szovjet/oroszok olyan bőbeszédűek, hogy ehaj. Kis túlzással a gépekről annyit lehet tudni, amit a fotókon látsz. Én legalbbis olyan „húdenagys és húderészletes” dolgokat nem találtam róluk.

  7. molni

    Írta valaki,hogy nem lát mást csak egy halom elavult technikát.Én erre írtam,hogy az a halom elavult technika gyorsan „rendet”rakna a Honvédségben.

    „Lehet álmodni nagy haderőről, de akkor felteszem a kérdést. Élnél te egy elnyomó diktatúrában olyan életszínvonalon? Mert, lehet vágyni szír vagy ÉK nagyságú haderőre itthon is, csak annak ára van. Az egy főre eső szír GDP kb. ötöde a magyarnak…”

    Te ezt írtad és nem tudom,hogy ez,hogy jön ide.

  8. Szia Allesmor,
    az MLD export változatát – lásd több orosz forrás, pl Mir Aviacija 2002, vagy például a cikk forrásai között említett 275 arz története – a sárkányszerkezet változtatása nélkül szállították le Líbiának, Szíriának és Bulgáriának.
    Az általad mellékelt szovjet MLD-vel ellentétben ezekre nem került fel a szárnytőbe a farkasfog, ellenben az L-006-os antenna burkolata a szárnytőben jól látható.

  9. Szia AO, igen az export MLD változatokról viszonylag kevés infó van. Utána kerestem a régi anyagaim között.

    Az MLD export ismereteim szerint a 23-22A és B néven futott. Az „A” a VSZ-Bulgária számára, a „B” az arab exportot jelöli.

    A 66 darab MLD export gyári száma:
    18022-18030 – 9 repülőgép
    18116-18130 – 15 repülőgép
    18216-18230 – 15 repülőgép
    18316-18330 – 15 repülőgép
    18416-18427 – 12 repülőgép

    A ismerté vált gépek adatai, remélem látszódni fog a táblázatos jelleg:
    Széria szám, típus, ország, oldalszám, gyári szám, leszállítás éve, egység
    2960325385 MLDE-2 Bulgária 385 18022 84 18.ИАП
    2960325386 MLDE-2 Bulgária 386 18023 84 18.ИАП
    2960325389 MLDE-2 Bulgária 389 18024 84 18.ИАП
    2960325390 MLDE-2 Bulgária 390 18025 84 18.ИАП
    2960325391 MLDE-2 Bulgária 391 18026 84 18.ИАП
    2960325392 MLDE-2 Bulgária 392 18027 84 18.ИАП
    2960325395 MLDE-2 Bulgária 395 18028 84 18.ИАП
    2960325396 MLDE-2 Bulgária 396 18029 84 18.ИАП
    2960325397 MLDE-2 Líbia 5397 18030 sq1023
    2960326117 MLDE-2 Líbia 6117 sq1023
    2960326118 MLDE-2 Líbia 6118 sq1023
    2960326130 MLDE-2 Líbia 130 sq1023
    2960326132 MLDE-2 Líbia 132 sq1023
    2960326148 MLDE-2 Líbia 6148 sq1023
    2960326452 MLDE-2 Líbia 6452 sq1023
    2960326455 MLDE-2 Líbia 455 sq1023
    2960326461 MLDE-2 Líbia 6461 sq1023
    2960326472 MLDE-2 Líbia 6472 sq1023
    2960326474 MLDE-2 Líbia 6474 sq1023
    2960327202 MLDE-2 Líbia 7202 18419 sq1023
    2960327203 MLDE-2 Bulgária 203 18420 85 18.ИАП
    2960327204 MLDE-2 Bulgária 204 18421 85 18.ИАП
    2960327205 MLDE-2 Bulgária 205 18422 85 18.ИАП
    2960327211 MLDE-2 Bulgária 211 18423 85 18.ИАП
    2960327212 MLDE-2 Bulgária 212 18424 85 18.ИАП
    2960327215 MLDE-2 Bulgária 215 18425 85 18.ИАП
    2960327217 MLDE-2 Bulgária 217 18426 85 18.ИАП
    2960327219 MLDE-2 Bulgária 219 18427 85 18.ИАП

    Tizenhat 23-22-es gép került Bulgáriába, huszonvalahány Líbiába és tizenvalahány Szíriába.

    A MLD jellegzetességéről, az új fedélzeti radarról annyi infóm van, hogy a bolgár 23-22A-k orrában megtalálható az N008E lokátor. A 23-22B arab gépekről megoszlanak a vélemények, hogy eredetileg N003E vagy N008E-vel szállították-e 1984-85 között. A líbiai gépekről a LAVEX-09-en bebizonyosodott, hogy a N008E dolgozott az orrukban. Bár lehet, hogy a kétezer utáni nagyjavítás során korszerűsítették azokat. A szíriai gépek jelen állapota nem tiszta.

    A 23-22-es prototípusának szárnytöve:
    http://forums.airforce.ru/attachments/matchast/35402d1326285869-img_6951.jpg/
    A gép már roncs Monyinóban. Ez még N003E fedélzeti lokátorral repült. Szériaszáma: 2960325365

  10. Moli látom értelmetlenül sikerült Dudival is össze rúgnod a port.

    GDP 1,3-1,5% költjük a honvédelemre.
    Dudi és a többi katona GDP 2-2,2% lenne megelégedve. Ebből egy haza védelmére képes erőt fellehetne tartani.

    GDP-2,2% honvédelmi költségvetést az átlag ember meg se érezné.
    Abban az esetbe ha marhaságokat tovább nem pénzelnék. Ennek részletei nem ide tartoznak.
    Kb. GDP kifejezve 5-7% év az aktuális kormány hold udvarára megy el.

  11. Jó cikk gratulálok a készítőnek!
    A kínaiak más a spájzban vannak! Amíg az oroszok „csepegtetik” a technikát, addig a kínaiak előnyhöz juthatnak. Igaz a szírek, nagyon sok lóvéval lógnak az oroszoknak…
    A JF-17 ideális lenne a szíreknek. De mekkora lenne már, ha J-10 kerülne a szír légierőhöz. Az izraeli pilóták a szírek alatt láthatnák azt ami a Laviból lett a kínaiaknál…
    Kicsit morbid sztori lenne.

  12. Úgy a JF-17, mint a J-10 per pillanat orosz hajtóművekkel üzemel. Tehát szükséges az orosz beleeggyezés. Ami még nagyon kéne a vásárláshoz, az pénz. Kína nem ad fegyvert ingyen senkinek. Még ÉK-t is visszautasította, mikor az pedzeni kezdte, hogy milyen jó is lenne neki pár J-10. Persze segély formájában.

  13. Mack!
    Ez igaz, de mind paki és mind kínai érdek, hogy „függetlenné” váljanak ezen a téren (is).
    Ki tudja még mi lesz Szíriában, hogy hova is „fajulnak” a dolgok…
    Az is lehet, hogy lesz egy olyan kormány – tartom a feltételes módot, nem spekulálok – ami Egyiptom példáját követi, elvégre ott is felmerült, hogy a JF-17 kerül a légi erőhöz, sőt még egy lehetséges gyártósor is szóba került. Átrepülni nem, de áthajózni a gépeket pár nap kérdése lenne – ebben a rakodás ideje is benne van.

  14. Most olvasok az Interfax-on, hogy elindultak az orosz hajók szíriai Tartusz felé. Pontosabb: Északi flottatól: „Admiral Csabanenko” + 3 deszantos hajó, Balti flotta: „Jaroszláv Mudrij” + műszaki hajók, Fekete tengeri flotta: „Szmetlivij”
    Valami készül ott…..

  15. Érdekes lenne, hogy mennyi aranyt akar-akarna kivinni az országból, pár hajónyi…plusz családtagok, harem….Azért az oroszoknak több milliárddal tartoznak….bizonyos összegért eltüntetik ezt az embert, semmilyen Hagai biróság nem talál…sziberiai faluban, csak hogy az araboknál menekülés szégyent hoz az férfira, inkább mártír lesz.

  16. Ahhoz képest, hogy mi zajlik Szíriában, azért hadgyakorlatoznak egy nagyot. Miközben meg mennek az orosz hajók Tartuszba.

    Hadgyakorlat:
    http://www.youtube.com/watch?v=E_q-gSOc1qw

    Most itt kérdezem meg, hogy abba a 3 partra szállító hajóba esetleg belefértek -e azok a Mil-Mi-24 -ek, amelyeket szállító hajót pár hete az angolok visszafordítottak?
    http://index.hu/kulfold/2012/07/10/orosz_hadihajok_tartanak_sziria_fele/

    http://index.hu/kulfold/2012/07/11/moszkva_megis_kuld_fegyvereket_sziriaba/

  17. „Most itt kérdezem meg, hogy abba a 3 partra szállító hajóba esetleg belefértek -e azok a Mil-Mi-24 -ek, amelyeket szállító hajót pár hete az angolok visszafordítottak?”

    Biztos benne vannak a Mi-25-osok (3 darab szétszerelt állapotban)és még Panczirokat is szállítják( ezek mind régi szerzodések, nem új fegyver szállítás)).
    3 szállítóhajóba boven beférnek. A foldkozi tengeren osszesen 8 orosz hadihajó fog tartózkodni(találkozáskor) az elláto´-tankerhajókat nem számolva.

  18. A helyzet fokozódik…:

    „Több irányból is támadást indítottak a szíriai felkelők az ország fővárosa ellen. Az offenzívát az ország ellenzéke döntő csatának nevezte, amelyet a rezsim harci helikopterekkel és tankokkal próbál visszaverni. A felkelők állítólag lelőttek egy helikoptert is Damaszkusz fölött, a szíriai kormánytisztviselők szerint azonban szó sincs komoly támadásról, csak kis terrorista csoportok lövöldöznek a városban.”

    http://www.origo.hu/nagyvilag/20120717-vegso-tamadast-inditottak-a-lazadok-damaszkuszban.html

  19. „Felrobbantottak egy nemzetbiztonsági épületet szerdán Damaszkuszban, ahol a szíriai felkelők végső harcot hirdettek a rezsim ellen. A robbanásban meghalt az ország védelmi minisztere és a hadsereg második számú vezetője is, miközben a szíriai fővárosban állítólag egy katonai laktanya is lángokban áll. A lázadók által meghirdetett harcok szerdán még keményebben folytatódtak, bár a rezsim szerint továbbra is csak kis létszámú terrorista csoportok garázdálkodnak Damaszkuszban.”

    http://index.hu/kulfold/2012/07/18/kiujultak_a_harcok_damaszkuszban/

    http://www.origo.hu/nagyvilag/20120718-nemzetbiztonsagi-epuletet-robbantottak-fel-a-damaszkuszert-harcolo-felkelok.html

  20. Szamomra erdekes hogy a sziriai vezetes mennyire nem tudja kontroll alatt tartani a helyzetet katonai teren.
    Van rengeteg harckocsijuk,neheztuzerseguk,helikoptereik,harci gepeik,mig a lazadoknak konnyufegyverzeten kivul szinte semmi es megis tartjak az allasaikat illetve megtamadjak a fovarost.Az teny hogy sok katona dezertalt de attol eltekintve szamomra nagyon erdekes hogy menyire szarban vannak.Es a NATO meg be sem avatkozott.
    Kadhafi Libiaban nehany het alatt a gyozelem kuszobere jutott amig nem a NATO szakadtta bombazta oket ezaltal utat nyitva a felkeloknek.
    Hogy ezek a szirek mit ossze nem szerencsetlenkednek hat az nekem erthetetlen.

  21. erdifefoka

    Azok kb olyan jól képzett katonák mint te(bocs ha „kommandós”vagy:D ).Nem véletlen,hogy 60 éve Izrael minden alkalommal lekukázza az ellenségeit.Sokan ezt annak tudják be,hogy a Szovjet haditechnika szar de azt elfelejtik,hogy az arab országok katonáinak harcértéke kb a béka segge alatt volt/van.Ha Izraelnek lettek volna Szovjet fegyverei és az araboknak nyugati akkor is ugyan ez lenen a helyzet csak egy kicsit nagyobb izraeli veszteséggel.

  22. rommel: NATO tagállamok ld pl Töröko nem nagyon tud nem beavatkozni amikor 30-50-100k menekült van már a területén, amikor ott a területi integritását igencsak érintő Kurd kérdés, amikor… és attól mert Töröko beavatkozott az nem azt jelenti, hogy a NATO beavatkozott.

  23. „Damaszkuszi részről cáfolták, de orosz diplomáciai forrásból is pontosították később azt az információt, miszerint Bassár al-Aszad elnök esetleg kész lenne távozni a hatalomból. Eközben egyre súlyosabb a menekülthelyzet: csak az elmúlt 48 órában harmincezren távoztak Libanonba, és háromezer iraki tért vissza szülőhazájába. A felkelők mind a négy átkelőt elfoglalták az iraki határszakaszon.”

    http://hvg.hu/vilag/20120720_aszad_portre

    http://nol.hu/kulfold/a_hatar_mar_a_felkeloke

  24. No van még egy cikk:

    „Menekültek tízezrei árasztották el a Szíriával szomszédos országokat azután, hogy az eldurvuló harcok a múlt héten elérték a nagyvárosokat, Damaszkuszt és Aleppót is. A busszal, autóval vagy gyalog menekülő családok lebombázott lakónegyedekről, vallási alapú erőszakról és maguk mögött hagyott pokolról beszélnek, de olyan is akad, aki csak pihenni jön a menekülttábor békéjébe, pár nap után már megy is vissza harcolni.”

    http://www.origo.hu/nagyvilag/20120723-legyekkel-lepett-hullak-maradtak-a-sziriai-menekultek-utan.html

  25. A második képen lévőn meg a Barcatol kapott egyenruhával van felszerelve UNICEF beleegyezéssel és mint a képen is látszik Messi is a nevét adja a lázadáshoz :D (Ha Magyarországon történne valami hasonló a fél lázadó sereg Német uniformist viselne de nem azért mert a németek adnák)

  26. szerintem meg nem :D Magyarországon is kisétálsz a piacra vásárba és annyi német katonai egyenruhát vásárolhatsz hogy egy kisebb hadsereget felöltöztetsz belőle de a vegyesárú boltból is a fél falu egyenruhát húzhat de ha városi vagy biztos vagyok benne hogy a te városodba is van minimum 3 vadászbolt két Army Shop és 4-5 munkaruházati ahol szintén beszerezhető egyenruha. Nálunk a Magyar és a Német a divat nálluk gondolom a szír és a török (de ha a lázadók szír egyenruhát hordanának kicsit gáz lenne így marad a török) megjegyezném hogy ha nincs minimum 3 váltás katonai ruhád munkára akkor biztos nem vidéken laksz vagy ha ott is nem dolgozol otthon semmit :D

  27. Azt nem tudom hogy büntethető vagy sem de azt igen hogyha erdőn földeken vagy állatokkal dolgozik az ember terepgatyesznál jobb nincs. Ha meg elkezdenének miatta bírságolni a második büntetés után a rendőr is gatya nélkül távozna. Mert aki végzett már ilyen munkát az tudja hogy normális öltözet nélkül nem lehet még kapálni se. Ha meg büntetést szabnak ki akkor a Honvédséget is büntetniük kellene mert a magyar gyakorlók 90% Honvédségi raktárakból származik (és nem illegálisan) Ha valaki falusi innét az biztos tudja mit jelent ha Katonabusz érkezik a faluba (aki nem annak elárulom hogy 1évbe kétszer a honvédségi raktárakból való egyenruhákat felszereléseket árulják…) pénzhiány amikor nagyon nincs pénz van hogy évi 3-4 szer is megjelenik (sajtótájékoztató nélkül is lehet tudni mejik évbe mennyire van szarba a Honvédség költségvetése) és nem csak a régi raktáron maradt gyakorlókat sisakokat bajonetteket taktikai mellényeket rajsátrakat stb. lehet megvenni hanem a jelenleg rendszerben lévőket is.

  28. Jól össze szedte Török Tamás (a cikk írója) a dolgokat, bár ez még mindig egyszerűsített verzió, gondolom szándékosan.(közérthetőség kedvéért). A lényeg, hogy jól rávilágít a politikai világ álszentségére. Ajánlom azok figyelmébe is akik még mindig elhiszek az „Exportáljuk erőszakkal a demokráciát, mert az jó!” típusú szlogeneket. Ne higgyük azt, hogy ezen a világon van olyan ember vagy hatalom aki/ami nem saját érdekből cselekszik!

  29. hááát pl ott az ultólsó mondat az egy cél. Ha így lenne egyrészt már rég megbukott volna a rezsim, másrészt egyaltalán nem olyan egyértelmű, hogy ez e az. Hogy Izraellel hozakodjak elő (had menjen a zsidózás.. :) )egyaltalán nem egyértelmű esetében (sem).

    amúgy meg, mit várnak(unk) a „NY”*tól? Mert ha azt, hogy felszállnak a repülők és tönkre bombázzák a rezsim katonaságát, újj milenne pl itt is. Szemét, NY, g*i US csak az olaj…