|

Változások a brit helikoptereseknél

Hivatalossá váltak a brit haderő forgószárnyas jövőjéről szóló híresztelések. Az Egyesült Királyság kormánya június 12-én megerősítette azon terveit, miszerint 2025 után négy típusra alapozzák majd a helikopteres szállító, csapásmérő, harci kutató-mentő és tengerészeti csapásmérő képességeket, valamint 2016-tól változik a SAR (Search and Rescue – kutató-mentő) flotta állománya és üzemeltetője is. Mindezt a nagyobb rugalmasság és költséghatékonyabb üzemeltetés miatt lépik meg, biztosítandó az említett képességek folyamatos meglétét. A beszerzések terén sok újdonság nem várható, a korszerűségi szintet a meglévő típusok továbbfejlesztésével kívánják elérni.

Nick Harvey miniszter szerint a védelmi tárca hosszú távon a következő négy helikoptert tartja majd rendszerben: AgustaWestland Lynx Wildcat, AgustaWestland Merlin, Boeing/Westland Apache AH1 és Boeing CH-47 Chinook. 2016-ban kivonják az aktív állományból a Royal Navy sárga színben pompázó Westland Sea King-jeit, helyettük a Commando Helicopter Force megkapja a jelenleg a RAF állományába tartozó Merlineket. Utóbbiak helyett a légierő helikopter-flottája 14 új építésű Chinook HC6-al bővül, így nem szenved kárt a nehéz teherszállító képesség sem.

Ami pedig a kutató-mentőket illeti: 2016 áprilisa után ezt a képességet már nem a Honvédelmi Minisztérium, hanem a Közlekedési Minisztérium köteles biztosítani. A SAR tehát civil kézbe kerül, ez ügyben nemsokára kiírják a pályázatot, amire polgári cégek jelentkezését várják. Ezzel a fegyveres erőknél fontos forgószárnyas kapacitások szabadulnak fel, amiket harci és szállító feladatokra csoportosíthatnak át.
Szintén fontos dátum 2025, ekkor ugyanis búcsút inthetünk a brit Eurocopter Puma szállító helikoptereknek. Ezekből 28 példányt modernizálnak HC2 szintre, így még bő egy évtizedig megfelelnek a követelményeknek.

Természetesen a kiképzésre, VIP-szállításra és egyéb különleges feladatokra használt, kisebb példányszámban rendelkezésre álló forgószárnyasok továbbra is szolgálatban maradnak, a változtatások, mint látható, elsősorban a nagyobb méretű és kapacitású harci és szállító helikoptereket érintik.