|

Elbúcsúztatták a Sea King-et a norvégok

2023. november 22. – 27. között megtörtént Norvégia Westland Sea King Mk43B helikoptereinek búcsúztatása. A Norvég Királyi Légierő üzemeltetésében az elmúlt 50 évben kutató-mentő (SAR), illetve mentőhelikopter feladatkört ellátó típus nyugdíjazásának megadták a módját. A folyamat lezárásaként a 189-es oldalszámú gép az utódtípus egy példányának kíséretében végigrepült a norvég partvonal teljes hossza mentén, közbenső megállókkal adva lehetőséget a típussal kapcsolatban állt szakembereknek, illetve a lakosság számára, hogy egy utolsó alkalommal megtekinthessék a típust testközelből.

A típussal 1973 májusától látta el feladatát a 330. század. Fabian Helmersen / Forsvaret, Forsvaret

A típus beszerzésére a norvég Skagerrak komp dán partok menti, 1966 szeptemberi elsüllyedése váltotta ki – ekkor merült fel a kérdés, hogy vajon Norvégia is képes lett-e volna olyan sikeres mentőakciót levezényelni, mint a dánok. A kutató-mentő (SAR) akkoriban akkoriban ugyanis másodlagos feladata volt a norvég haderő ilyen-olyan alakulatainak, erre nem volt dedikált alakulat. A feladat megoldását az igazságügyi minisztérium kapta, mely egy 1968-1973 közti átmeneti, civil szolgáltatás igénybe vétele közben 10 db Sea King beszerzését eszközölte.

A Norvég Királyi Légierőn belül a feladatra a haditengerészeti felderítő múlttal rendelkező, 1972-ben reaktivált 330. századhoz kerültek a gépek. Ahogy haladtak a szolgálati évek az 1972-1973 folyamán leszállított 10 gép a norvég partok mentén fellelhető légibázisok között lett szétosztva.

A mostani búcsúrepülést végző 189-es oldalszámú gép nem ezen eredeti 10 géphez tartozik, a 072-es oldalszámú, 1977-ben odaveszett gép pótlására érkezett 1978-ban. Fabian Helmersen / Forsvaret, Forsvaret

„Ma láthatja utoljára ezt a helikoptert” – hirdeti egy óriáskijelző az egy Oslo közeli város irodaházán. Fabian Helmersen / Forsvaret, Forsvaret

A tengeri SAR feladatkör mellett a Sea King flotta része lett az 1988-ban létrehozott nemzeti légi mentőszolgálat arzenáljának is.

Találkozás mentőcsapatokkal Fabian Helmersen / Forsvaret, Forsvaret

A típusváltás első alkalommal 1997-ben merült fel, majd miután a norvég haditengerészet számára 2001-ben az NH90-est választották úgy tűnt el is dőlt a kérdés, hiszen a beszerzés része volt az opció 15 db csapatszállító és 10 db SAR változatra. Ezt a 2 opciót az igazságügyi minisztérium 2007-ben lehúzta és az izlandi illetékes hatóságokkal karöltve új beszerzési folyamatot indított el a SAR gépekre. Ennek eredményeként 10 évvel ezelőtt, 2013 novemberében döntés született 16 db AgustaWestland AW101 beszerzéséről – 6 további példányra szóló opcióval.

Az angol – olasz együttműködésben megvalósult típus első norvég példánya 2017-ben érkezett meg a skandináv állam légierejéhez, mely 2020 szeptemberétől kezdte meg az öreg Westland gépek leváltását. A norvég állományban SAR Queen becenevet kapott AW101-esek bázisról bázisra haladva váltották a Sea King gépeket, a folyamat mostanra ért a végéhez.

Kitekintés az utódtípusra Fabian Helmersen / Forsvaret, Forsvaret

A lerepült útvonal mentén mindkét típus iránt t volt lakossági érdeklődés persze. Fabian Helmersen / Forsvaret, Forsvaret