|

Földi indítású bombát tesztelt a Saab és a Boeing

A Saab és a Boeing sikeres, nagy ható-távolságú lövészeti tesztet hajtott végre a földről indítható, kis átmérőjű bombájukkal (GLSDB – Ground-Launched Small Diameter Bomb) Norvégiában.

A tesztlövészetre 2019. szeptember 26-án került sor az Andøya Test Centerben, a norvégiai Andenesben. A tesztelés célja egy előre meghatározott célpont megsemmisítése volt a tengeren, 130 kilométer távolságra az indítás helyétől. A kilövéshez egyedi kialakítású, 20 lábas, teljesen autonóm konténert alkalmaztak.

Forrás: Saab/Boeing ,

 „A Boeinggel közösen olyan magas szakmai színvonalú rendszert fejlesztettünk ki, amely hosszú hatótávon is nagyfokú precizitást kínál. Sok lehetőséget látunk a GLSDB-ben, miután a termék hosszú lőtávolságon alkalmazható tüzérségi képességet kínál világszerte a fegyveres erők számára, amelyre manapság nagy igény mutatkozik” – mondta Görgen Johansson, a Saab Dynamics üzletágának vezetője.

”A Boeing és a Saab egyesítették komoly precíziós fegyverrendszer vonatkozó szaktudásukat, valamint a megoldások gyors integrációjában és tesztelésében meglévő képességeiket”, mondta Cindy Gruensfelder, a Boeing Weapons elnök vezérigazgatója. “Összekapcsolva a két vállalat szaktudását, tapasztalatát és erőforrásait magas szintű, költséghatékony, egyszerűen karbantartható, átfogó rakéta tüzérségi megoldást fejlesztettünk. Ez lehetővé teszi, hogy a katonák olyan harcászati képességekkel rendelkezzenek, amelyekkel a háborús fenyegetettségekre akár ma, akár a jövőben reagálni tudnak az egyesített fegyvernemek stratégiájába illesztve. 

A GLSDB a szárazföldi és tengeri erők számára mobil, organikus képességet biztosít olyan célpontok leküzdésére, amelyeket eddig nem értek el. Ez a kis átmérőjű bomba manőverezési képességének és pontosságának köszönhető. A GLSDB egyedülálló, hosszú hatótávú megoldás, amely egyaránt megfizethető és kiváló teljesítményű, így kielégíti napjaink és jövő fegyveres erőinek igényeit.

A GLSDB Saab és a Boeing közötti partneri viszony eredménye. A rendszer egyedülálló abban, hogy nagy hatótávolságon is nagy pontossággal képes komplex röppályák berepülésére, továbbá olyan manőverezésre, amelyek segítségével eléri azokat a célpontokat, amelyeket a megszokott direkt és indirekt fegyverek használatával nem lehetne befogni. A GLSDB kilövőplatformtól független, ami azt jelenti, hogy akár konténerbe is telepíthető, vagy bármilyen olyan indítóállással kompatibilis, amely az M26 töltet használatára is képes, így például a HIMARS, M270 és a ChunMoo rakétavetőkkel. A konténeres megoldás hajófedélzeten is alkalmazható, amely lehetővé teszi, hogy a GLSDB-t szárazföldről és tengerről egyaránt bevessék.

Forrás: Saab AB

Fórum hozzászólások

  • Lator
    @mindenen kívül, @ms07
    Ami sokáig tartott az a torony gyàrtása körüli herce hurca. Végül a KONGSBERG nyerte el a torony gyártási jogát, a híradó eszközök THALES/KONGSBERG, a radar ??? THALES.
    Minden jármű fel lesz szerelve MMP vel is.
    Ami az árát illeti, olcsónak tűnhet de szerintem ez egy fegyvercsomag részeként érkezik a Rafale okkal együtt,ráadásul a Qatar i BARZAN HOLDINGS és a NEXTER létrehoznak egy közös céget a VBCI k szállítására és karbantartására.

    Hogy a VBCI lehetne e befutó egy esetleges Magyar rendelésre azt nem tudom. Szerintem nem a legrosszabb választás lenne sem politikailag sem a járművet tekintve. Anno hasznâltam egy ideig, ergonomikus, jó optikával, jó terepjáró képességgel, jó hatótávval. A védettség szintje megüti kategóriában elvártat. Egyedül a gépágyút keveslem de az MMP vel együtt simán elmegy, sőt! Ami nem tetszett nekünk benne hogy hatalmas, akár egy utolsó bozótlakó negró is eltalálja egy szar RPG vel, egyszerűen nem lehet eltéveszteni akkora célpont. Problémák voltak még a klimatizációval, pl. előfordult hogy a sofőr rosszul lett a melegtől vezetés közben és a torony elektronika sokszor meghibásodott, igaz ez sivatagbeli "meleg évszakban" mikor akár +60 fok is lehet napközben. Elvileg a későbbi szériákban ezek a problémák orvosolva lettek.
    Nem tartom rossz járműnek, viszont a vásárló országoknak gondolniuk kell a karbantartására is, egyetlen VBCI telephely az oktató szimulátorral a műhellyel és mindennel ami kellhet az üzemeltetéshez és kiképzéshez, többszáz millió euróba kerül... Csak egy gumi kerül 3-4000 euróba és a VBCI n 8 van belőle:)
    Franciában a VBCI k karbantartàsa a NEXTER kiváltsága, a saját civil szerelő brigádjukkal. Katonákat is képeznek rá természetesen de egy mezei javító katona soha sem nyúlhat a járműhöz. Egy ilyesmi modern jármű üzemeltetése nem egyszerű és főleg drága.
    Köszi, tök érdekes. Az eredeti franciának furi a kerékmérete (gondolom ritkább, mint a 14.00 R20). A Boxernek is valami speckó (415/80 R27) gumija van, kis szériában gyártják, így jó drága. Az újabb (VBCI 2-ként reklámozott) járműveken, mintha 16.00 R20 lenne, ez elterjed, biztos olcsóbb. Mi a véleményed a deszanttér méretéről? A képek alapján hiába magas, a padló is magasan van (gondlom aknavédelem miatt). Lesz még kérdésem. ;)
  • mindenen kívül
    Köszi, tök érdekes. Az eredeti franciának furi a kerékmérete (gondolom ritkább, mint a 14.00 R20). A Boxernek is valami speckó (415/80 R27) gumija van, kis szériában gyártják, így jó drága. Az ojabb (VBCI 2-ként reklámozott) járműveken, mintha 16.00 R20 lenne, ez elterjed, biztos olcsóbb. Mi a véleményed a deszanttér méretéről? A képek alapján hiába magas, a padló is magasan van (gondlom aknavédelem miatt). Lesz még kérdésem. ;)
    A VAB ról átnyargalva VBCI re úgy érzed mintha magad mintha egy íjat lézerpuskára cserélnél.Mindenben jobb. Hely van benne, persze mivel ez egy katonai jármű ezt nem úgy kell érteni hogy mindenkinek fekhelye van.
    Mégis, a karbantarthatóság az igénytelenség és az egyszerűség szempontjából sokan bánják a VAB ot.
    Csak óvatosan a kérdésekkel nem vagyok specialista;):)
  • Lator
    A VAB ról átnyargalva VBCI re úgy érzed mintha magad mintha egy íjat lézerpuskára cserélnél.Mindenben jobb. Hely van benne, persze mivel ez egy katonai jármű ezt nem úgy kell érteni hogy mindenkinek fekhelye van.
    Mégis, a karbantarthatóság az igénytelenség és az egyszerűség szempontjából sokan bánják a VAB ot.
    Csak óvatosan a kérdésekkel nem vagyok specialista;):)
    Akkumulátorok (száma, kapacitása, helye) érdekelne. Van benne aggregátor (APU)? Üzemanyagrendszer (űrtartalma, tartályok helye), motor hűtőrendszer (hogy próbálják csökkenteni a kiáramló levegő hőmérsékletét?). Küzdő és deszanttér vészelhagyási lehetőségei szintén érdekelnének....
  • mindenen kívül
    Akkumulátorok (száma, kapacitása, helye) érdekelne. Van benne aggregátor (APU)? Üzemanyagrendszer (űrtartalma, tartályok helye), motor hűtőrendszer (hogy próbálják csökkenteni a kiáramló levegő hőmérsékletét?). Küzdő és deszanttér vészelhagyási lehetőségei szintén érdekelnének....
    Na mindehhez egy technikai leírás kellene ami nekem nincs. Mint mondtam régebben használtam, újdonság volt aztán váltottam, azóta (4 éve) nem találkoztam vele. A tűzvezető/éjjellátó rendszer működik órákon át akksiról is az biztos. Jól kitalált tűzoltó rendszere is van. Ha jól emlékszem az akksik 24 voltosak a jármű elején a motortér mellett vannak, könnyen hozzáférhetőek a védőlemez lecsavarozásával. Semmiféle o'yan rendszerrel nem találkoztam ami infra álcázásra szolgálna. Vész elhagyási lehetőség, nem tudom mire gondolsz, van búvónyílás a tornyon, à sofőrnek, à parancsnokának, és 2 a deszanttérben.
    4 év távlatából ennyit tudok. ;)
  • Lator
    Na mindehhez egy technikai leírás kellene ami nekem nincs. Mint mondtam régebben használtam, újdonság volt aztán váltottam, azóta (4 éve) nem találkoztam vele. A tűzvezető/éjjellátó rendszer működik órákon át akksiról is az biztos. Jól kitalált tűzoltó rendszere is van. Ha jól emlékszem az akksik 24 voltosak a jármű elején a motortér mellett vannak, könnyen hozzáférhetőek a védőlemez lecsavarozásával. Semmiféle o'yan rendszerrel nem találkoztam ami infra álcázásra szolgálna. Vész elhagyási lehetőség, nem tudom mire gondolsz, van búvónyílás a tornyon, à sofőrnek, à parancsnokának, és 2 a deszanttérben.
    4 év távlatából ennyit tudok. ;)
    Ok. Köszi. :)
  • Lator
    Meg tudja tanulni. Ez csak üzlet, a NEXTERnek van csak joga mindenféle nagyobb beavatkozáshoz.A katonáknak ez nem tetszik persze... Ráadásul megy a munkaerő elszívás is, a képzett katonákat a NEXTER csábítja többezer eurós fizetésekkel.
    Úgy látom a korrupció nem csak kis hazánk sajátja.
  • DINAMO
    KB ugyanakkora hajitotoltet mennyiseg nehezeb lovedekkel.


    Haaaaat????
    A videóban el is mondja , hogy a nagyobb űrméretű lőszerrel, a nagyobb rombolóerejű HE lövedék volt a cél.
  • Egy 50 mm es lovedek cca haromszor nehezebb mint egy 35 mm es. Ehez jon szerintem egy olyan 25% max tobb hajitotoltet. Alovedek igy lassu lesz az novekszik a szoras es csokken a pasztazott lotavolsag. Ehez jon meghogy ketsegeshogy avideoban is lathato APFSD lovedek milyen teljesitmenyre lesz kepes.

    De csak talalgatok.
  • DINAMO
    Egy 50 mm es lovedek cca haromszor nehezebb mint egy 35 mm es. Ehez jon szerintem egy olyan 25% max tobb hajitotoltet. Alovedek igy lassu lesz az novekszik a szoras es csokken a pasztazott lotavolsag. Ehez jon meghogy ketsegeshogy avideoban is lathato APFSD lovedek milyen teljesitmenyre lesz kepes.

    De csak talalgatok.
    APFSD IFVk ellen szerintem elegendő teljesitményű lesz.A HE gránát teljesitménye viszont jelentősen nőni fog,és az időzitett robbantású lőszerek teljesitménye is nőni fog.Eközben a lőszer mérete még a viszonylag jol kezelhető tartományban marad.Mint minden,ez is kompromisszum
  • DINAMO
    Egy 50 mm es lovedek cca haromszor nehezebb mint egy 35 mm es. Ehez jon szerintem egy olyan 25% max tobb hajitotoltet. Alovedek igy lassu lesz az novekszik a szoras es csokken a pasztazott lotavolsag. Ehez jon meghogy ketsegeshogy avideoban is lathato APFSD lovedek milyen teljesitmenyre lesz kepes.

    De csak talalgatok.
    Nem feltéltle pontatlanabb,ugye a nehezebb lövedéknek nagyobb a pálya menti stabilitása(a tömege miatt kevésbé hatnak rá az időjárási tényezők)ezen kívül elvileg sebességet is lassabban veszít.
  • Celebra
    APFSD IFVk ellen szerintem elegendő teljesitményű lesz.A HE gránát teljesitménye viszont jelentősen nőni fog,és az időzitett robbantású lőszerek teljesitménye is nőni fog.Eközben a lőszer mérete még a viszonylag jol kezelhető tartományban marad.Mint minden,ez is kompromisszum
    Tehát akkor a páncéltörő teljesítménye nem valószínű, hogy nagyobb lenne mint az eredeti 35 mm-nek? Mert akkor valójában nem lesz előrelépés.
  • mindenen kívül
    Tehát akkor a páncéltörő teljesítménye nem valószínű, hogy nagyobb lenne mint az eredeti 35 mm-nek? Mert akkor valójában nem lesz előrelépés.
    Minimum duplája a páncélátütése.
  • dudi
    Minimum duplája a páncélátütése.
    Miert ?

    Nehezebb lovedek cca ugyanakkora hajitotoltet. Az APFSD lovedekeknel a sebesseg kritikus. Sokkal kritikusabb mint a standard AP lovedekeknel. Ha nem eri el a kritikus szintet sokkalinkabb hajlamosabbak a gurulatra illetve a szettoresre a behatolas helyett.

    Szerintem hajora esetlegjo lehet deazertamit a 25 sel nem szedszszet aztszerintem ezzel sem.
  • mindenen kívül
    Tehát akkor a páncéltörő teljesítménye nem valószínű, hogy nagyobb lenne mint az eredeti 35 mm-nek? Mert akkor valójában nem lesz előrelépés.
    Szerintem javulni fog,de egy hk-t szemböl továbbra sem fog kilőni.De IFV-t igen.Az eddigi 20/25/30milis gá-k az újabb,nehéz IFVk ellen szemből már kevesek.Viszont egyébb célokkal szemben,támogatótűzre jóval jobb lesz.
    Az oroszok afganisztáni tapasztalata az volt,hogy a 73milis hsn ágyú nem igazán vált be,a 30milis gá már jobb,de kevés.BMP3ra igy került a 100milis ágyú.Ők ugy látszik,hogy az 57mm-es AU220Mben találták meg a kompromisszumot.Alighanem jóval nagyobb a páncéltrő képesség,de problémás a lőszer kezelhetőség
  • DINAMO
    Miert ?

    Nehezebb lovedek cca ugyanakkora hajitotoltet. Az APFSD lovedekeknel a sebesseg kritikus. Sokkal kritikusabb mint a standard AP lovedekeknel. Ha nem eri el a kritikus szintet sokkalinkabb hajlamosabbak a gurulatra illetve a szettoresre a behatolas helyett.

    Szerintem hajora esetlegjo lehet deazertamit a 25 sel nem szedszszet aztszerintem ezzel sem.
    Miért lenne ugyan akkora a lőportöltet?
  • krisss
    Land warrior system 2004-ben lett kifejlesztve, még nagyobb volt mint a az IDz....
    Akkor elmondható: "a kísérlet nem érte el célját."
    Mármint akkor...;)
  • krisss
    Az idz is kb annyi idős, amúgy.
    Érdekes, hogy az amerikaiaknál is azt írják - amit mellesleg én is inkább a helyes iránynak tartanék- , hogy ez egy kollektiv felszerelés (értem ezalatt, hogy csak raj pk., szakasz pk. kapna csak ilyet.), mintsem egyéni, mint ahogy a BW tervezi használni.
    Mindenesetre ez biztosan sokkal jobban működő rendszernek tűnik nekem, hogy 2 szemes, és az NVG is bele van integrálva.

Ugrás a fórum topichoz