|

Nyom nélkül eltűnő orosz ICBM-ek

Nem, nem arról van szó, hogy az egyesek szerint az amerikai Minuteman rakétamezőket deaktiválgató UFO-k némi orosz szuvenírrel távoztak volna, hanem mindössze arról, hogy az oroszok egy érdekes elképzelést dobtak be a napokban: a védelmi minisztérium egyik szóvivőjének pénteki nyilatkozata szerint a szárazföldi, de azon belül mobil telepítésű interkontinentális ballisztikus rakéták hordozó és indítóplatformjai a közeljövőben olyan kiegészítést kapnának, mely azon felül, hogy hathatósabb álcázást biztosítana egyben képes lenne eltüntetni a járművek mozgása során keletkező nyomokat, sőt ha ez még nem lenne elegendő, egyenesen téves nyomokat tudna létrehozni az árgus szemekkel őket figyelő műholdak számára.

A szóvivő elmondta, hogy az indításra kész állapotba leparkoló szállító-emelő-indtó állások álcázásának idejét nagyságrendekkel lerövidítő rendszert az év vége előtt kezdik meg rendszeresíteni a tyejkovói rakétásoknál.

Az Topol-M ICBM mobil telepítésű változata, az RS-12M1, illetve immáron prioritást élvező, MIRV-esített alfaja, az RS-24 Jarsz meglehetősen nagy gépszörnyeken lovagol, így magától értetődően felmerül a kérdés, hogy Ivánék miként is gondolják a 8 tengelyes MAZ gépek által megdolgozott, igen jó eséllyel nem burkolt felületű utakon keletkező nyomok gyors és hathatós eltüntetését…

Topol-M rakétát hurcoló MZKT-79921 gázol át egy vízfelületen valahol az orosz vadonban.

Dagonyázásra fel! Az RS-12M1 és RS-24 szállító és indítóplatformja a fehérorosz MAZ produktuma. A helyzet forrósodása esetén, az ellenfél nukleáris töltetei elől a bázisukról kirajzó MZKT-79921 típusú gépek 47 tonnás rakományukkal is képesek megbirkózni az orosz vadonnal. Ennek a csapadék mennyiségétől, illetve a terep jellegétől föggően vélhetően akár nem is kis nyoma lehet. ,

Az elképzelést a dolog meglebegtetésén felül természetesen nem részletezték, így azt homály fedi miként is képzelik el a megvalósítását. Ha netán komolyan gondolják, akkor talán a legkézenfekvőbbnek tűnhet egy „takarító” járművel megspékelni a rakéta szállítását és indítását végző nagyvasat.

48 hozzászólás “Nyom nélkül eltűnő orosz ICBM-ek”

  1. Már eleve az nagy előny, hogy mobil a cucc, ezzel meg még jobb lesz. Már ha igaz (és miért ne lehetne az, az oroszok az atomarzenállal azért nem szoktak sz@rozni).

    Am ez az igazi monster truck, hihetetlen gépek.

  2. A műholdas rakétavédelem számára tökmindegy. Indításkor a rakéta látszik, le lehet lőni. Különben a nukleáris platformok elleni támadás automatikusan generálja az atomcsapást. Tehát a rejtés igazából felesleges. Ennek csak a harcászati rakétaindítóknál volna igazán haszna.
    A járgány tényleg brutális. Mennyit kajál százon?

  3. @Littlejohn

    Nem feltétlenül a kilövés helyét kell elrejteni, hanem ha nem tudják merre császkálnak ezek a platformok, akkor a pontos számukat sem tudják megmondani. Egyfajta rejtett haderő, SSBN, csak szárazon (már addig, amíg egy jópolgár el nem árulja a számukat némi valutáért).

  4. GrGLy….
    Most vitatnom kell :) Ha tudod, hogy van 50 db, amely elusztíthatja Hazádat, akkor mindegy, hogy 50 van vagy 60 vagy 70…. Egy szinten túl nincs jelentősége. Ráadásul az érvényes szerződések szerint az interkontinentális rakétáknak ellenőrizhetőnek kell lenniük. Ha Te álcázod a rakétáidat, akkor én minden kvázi rakétaindításra nukival válaszolok………
    Más a helyzet a hadszíntéri harcászati rakétákkal. Azoknak a helyét tényleg érdemes rejteni a felderítés/légi/tüzérségi csapás elől…..

  5. Nekem is vitatkoznom kell! :D

    Ezek a járgányok nem első csapásmérő fegyverek,nem azért mobilak,hogy váratlan helyről tudjanak puffogtatni hanem azért,hogy túlélve az ellen válaszcsapását vagy első csapását még maradjon bevethető nukleáris fegyvered.Szóval ezek azért tudnak gurulni,hogy túléljék az ellenséges atomcsapást és legyen mivel visszalőnöd.

  6. Littlejohn:

    Ezeknek a dögöknek a fogyasztását már üzemórában adják meg.
    Kb. 1,5 éve előtúrtam az adatot valamelyik cikknél itt le is írtam, de ha megölsz, sem jegyeztem meg.

    Próbáld megguglizni, hátha.

  7. Úgy van ezek a mobil ICBM-ek a túlélésre vannak tartogatva , dudinak igaza van. Az elso csapásban a silotelepétésu rakéták vannak kiiktatva. A mobilokat nehéz felfedezni, azért éjjel szoktak helyet változtatni , muhold akkor nem észleli. De valahogy komaradt a htka-an, hogy az oroszok sikeres tesztet hajtottak végre május végén az új fejlesztésu rakétával az Avangardal ez volt a második teszt, csak az elso sikeres.

  8. Roni:
    Ez egy buta vén komcsi. A PAK-DA a Tu-22,Tu-160 és a Bear leváltására lesz tervezve. A távolsági bombázók utolsó hipotetikus feladata csak a nukleáris bombázás. Ma a legmegfelelőbb eszköz hadikikötők, hadiüzemek, csapatösszevonások bombázására egy lopakodó bombázó, enélkül ma már nem létezhet nagyhatalom.

  9. „Ez egy buta vén komcsi” Kire gondolsz Rogozinre. Akkor tévedsz mert nem oreg (40koruli) és nem buta. O volt az elnoke az Oroszország a hazánk nevu csoportosulásnak. Igen magas volt a népszerusége 2004-ben . , mikor Putyin 2. szor indult az elnokségért, o is gondolkodott az induláson, de sikerult Putyinnak „rábeszélnie” és o lett OO Nato-beli megbizotja Brusszelben.
    Rogozin azt nyilatkozta, hogy folosleges pénzkidobás az 5. gen stratégiai bombázó fejlesztése, mivel nem valoszinu ,hogy célba tudja juttatni a bombákat,mivel az USA-nak nagyon fejlett lég és rakétavédelme van. (ez igaz)a mostani gépek TU-160-sok nem oregek (1980-as évektol vannak hadrendbe)és folyamatosan modernizálva vannak és még 30 évig szolgálhatnak. Szerinte az atom rakéták fejlesztésére kellene oszpontosítani . Makarov vezérkari fonok szerint szukség van a PAK-DA -ra.

  10. A Tu-160 gépek modernizációja nem régen indult, tehát a folyamatos jelző kicsit fura. 5 éve gyak. pont olyan konfigban repültek, mint amikor megalkották őket…

    Egy alacsony észlelhetőségű gép észak felől igen kényelmesen repülne be, mert a radarlánc nagy részét felszámolták. A mezai Tu-95 is lazán átcsúszna alacsonyabban repülve a hézagok között.

    Viszont SLBM és ICBM mellett mi szüksége ~20 milliárd USD-t költeni egy 20-30 gépes flottára? Semmi.

    A B-2 program is két szék közt a pad alá esett…

  11. jol irja Molni, 160-asok nagyjavitasa eleg lassan halad es nincs is szo semmilyen modernizaciorol jelenleg. (ez optimista joslatok szerint is inkabb 2013-tol esedekes)

    2011-ben ket gepet adtak at: 504, 703
    2012-ben pedig elmeletben harmat fognak: 705 (ez kesz), 603, 505

    Tovabbi hir, hogy NK-32-esek ujragyartasat is tervezgetik 2013 datummal Omszkban.

    Forras:
    http://bmpd.livejournal.com/247436.html
    http://ria.ru/defense_safety/20110905/430161838.html

  12. maxim
    Miért halad lassan ? évi 2-3 gép nem elég? ilyen kapacitások mellett mint most van az orosz Knapo gyárban. Kizárólag itt gyártották és itt végzik a modernizálást, ezen kívul itt gyártják a civil TU-214 -et is. 2020-ig az osszes TU-160-as modernizálva lesz.

  13. dudi
    Igen tudom, a fegyvermodernizációs csomagban -2020-ig az orosz stratégiai erok 70% új ICBM-kel fog rendelkezni.

    molni
    a TU-160-sok modernizálására is el van kulonítve pénz,(új navigáció, integrált rendszerek, ) de új robotrepulogépet is kapnak. Hidd el hogy folyik a modernzálás évi 2 gép.

  14. Boki:

    nem folyik modernizacio, ahogy irtam, kb. 2013-tol tervezik:

    „В 2011 г. был передан один самолет Ту-160 после капитального ремонта и один самолет Ту-160 после контрольно-восстановительного обслуживания. С 2012 г. работы по капитальному ремонту самолетов Ту-160 производятся в 2 этапа: дефектация и ремонт. С 2013 г. планируется к ремонтным работам осуществлять работы по опережающей модернизации.”

    Ez a KAPO 2011-es jelentesebol van.

  15. Üdv, ez az első hozzászólásom itt, eddig csak olvasgattam, de ez a másodlagos csapásmérő erős – az orosz erdők mélyén rejtőző rakétás egység téma megmozgatta a fantáziám. Lehet tudni valamit ezeknek a járműveknek az üzemeltetéséről, az alkalmazásukról? Olyasmikre gondolok, hogy mekkora legénységgel, különítménnyel járnak, mennyi időt töltenek el egy helyen? Biztosan nem egyetlen jármű mászkál a semmi közepén, hiszen a legénységnek is kell aludni, kellenek műszakiak, akik támogatják, stb. Gondolom, amikor letáboroznak, húznak fölé némi álcahálót, a legénységnek sátrakat, stb. Mindezt persze álcázva. Vagy ilyen nincs? Bizonyára messze vannak a városoktól, főleg a nagyobbaktól, „kint az orosz pusztán”. És persze biztosan titokban . . . Vajon hetente, vagy naponta váltanak pozíciót? És üzemanyagról meg ellátmányról hogy gondoskodnak? Vagy kapnak onnan, ahol éppen vannak, az azon a területen illetékes katonai raktárakból?

  16. Ahoj!

    Nos igen, a rakéta hordozásáért és útnak indításért felelős jármű mellett vannak egyéb támogató szerepkörű kísérő járművek is:

    http://www.military-vehicle-photos.com/picture/number5887.asp
    http://www.military-vehicle-photos.com/picture/number5888.asp

    Többek közt olyan is, ami az emberek elszállásolásáért felelős, szóval a vadkempingezést is a nagyvasakkal oldják meg :)

    http://englishrussia.com/2011/04/18/the-security-to-trust/
    Az fenti linken egy SS-25 Topol bázis mindennapjaiba lehet betekinteni. Ha belepörgetsz lesz ott fotó az egyik ilyen járgányról és belsejéről is sok minden egyéb mellett. Ha a képaláírások stimmelnek, akkor 1 ilyen gépben 10 embernek van hely leülni étkezni egyidejűleg. Hogy ágyakkal hogy állnak, az jó kérdés. Nem tudom jut-e mindenkinek külön.

    Térképen ugyanezen bázis: http://goo.gl/maps/8Ns76
    Jól láthatóak a garázsok és az azokat összekötő utak.

    Ez meg már RS-24:
    http://englishrussia.com/2011/12/01/missile-complex-yars-in-operation/

    Azt nem tudom manapság milyen arányban vannak kint terepen, de gyanítom alapvetően csak gyakorlatozás céljából. Amiből viszont elég sok van – 2012 első felére 100-at tervezetek a stratégiai erőknél.

  17. Hali!

    Köszi a linkeket! Kicsit meglepett, hogy a képeken egy sima katonai bázis van, garazsakkal, meg épületekkel. Persze OK, hogy tárolni meg állomásoztatni kell őket, de ha tényleg nem sokat vannak terepen, akkor ezzel nem pont a második csapásra tartalékolt tűzerő jellege tűnik el? Mi akadályozza meg, hogy az első csapásban ők is elpusztuljanak?

    Ha jól tudom, a mai atomfegyvereknél (rakétáknál) olyan átlag 30-40 perc környékén van a kilövéstől a becsapódásig tartó idő, ezért elég necces így nekik. Bár ha riasztást kapnak, még mindig szétfuthatnak a szélrózsa minden irányában :) És persze csak egy lövés erejéig kell életben maradniuk, igaz?

  18. Az hogy békeidőben vélhetően többet vannak a garázsban, mint terepen, az csak egy dolog. Egy olyan szintig eszkalálódó helyzetben, mint pl. a kubai rakétaválság volt ezek időben bevennék magukat a vadonba. Ugyanis azért nem egyik pillanatról jut oda egy helyzet, hogy piros gomb, szóval mindkét oldalnak lenne ideje magas készültségi fokozatokba kapcsolnia, melynek valamelyik kellően magas szintjén sor kerülne ezen vasak mindegyikének kizavarására.