A napokban a haderő ütőereje vonatkozásában a régióban aktuális igényekhez képest gyengén eleresztett Fülöp-szigetek több fronton is a védelmi szektorral foglalkozó hírekbe került: egyrészt úgy tűnik, hogy a kezdeti sikeres puhatolózások ellenére Manila nem engedheti meg magának anyagilag, hogy egy, az indonéz F-16 beszerzéssel megegyező programot vigyen végbe, – és ennek elképzelhető, hogy Szöul lesz a nyertese – másrészt friss hírek reppentek fel parti őrségük kapcsán.
A Fülöp-szigetek szempontjából érthetően nagyobb prioritást élvező haditengerészet vonatkozásában Manila sokkal nagyobb tempóval csinálja a dolgokat, mint légiereje tekintetében. 2020-ra egy kellően erős, tengeralattjáróval is rendelkező haditengerészetet kívánnak kiépíteni. A Fülöp-szigetek haditengerészete jelenleg mintegy 100 hajóból áll össze, melynek mintegy 3/4-e különféle méretű – zömmel kisméretű – járőrhajó.
A haditengerészeti képességeik fejlesztése érdekében a filippínók jelenleg többek közt sorban csapnak le az amerikai parti őrség számára érkező Legend-osztályú hajókkal párhuzamosan nyugállományba kerülő Hamilton-osztályú járőrhajókra – Manila ezen fregatt mérető, fegyverzet tekintetében igen gyengén felszerelt, számukra így is előrelépést jelentő OPV kategóriás hajóosztályból ezidáig kettőt vett meg: az ex-USCGC Hamilton 2011-ben érkezett meg, míg az ex-USCGC Dallas ez év májusának vége előtt kerül átadásra. A harmadik pedig várhatóan 2013-ban.
A legújabb hírek szerint az amerikai, angol, német, dél-koreai és fülöp-szigeti eredetű hajóállomány újabb nemzet, a haditechnikai export szabályozásán tavaly lazított Japán portékáival gyarapodhat. Fülöp-szigetei, dél-koreai, illetve japán napilapok által felreppentett – és egyes apróbb részletekben eltérő tartalmú – hírek szerint közös „kebelbarátjukra”, Kínára tekintettel Tokió járőrhajókat szállítana Manilának.
A The Philippine Star-nak nyilatkozó fülöp-szigeteki védelmi miniszter úgy nyilatkozott, hogy Japán részéről érvényes ajánlat van, mellyel a Fülöp-szigetek patjainak védelmét segítenék, ám részletekbe nem kívánt bocsátkozni, mert mind mondotta a részletekről egyelőre még folynak a tárgyalások. A parti őrség parancsnoka, Edmund Tan altengernagy úgy nyilatkozott, hogy a beszerzés a nemzeti gazdasági és fejlesztési hivatal jóváhagyása esetén hitelből valósulhat meg. Elmondása szerint a parti őrség 10 darab, 40 méteres járőrhajó beszerzését finanszírozó hitelről tárgyal jelenleg.

A Japán Parti Őrség Bizan-osztályának egyik tagja. A 180 tonna vízkiszorítású, 40 méter hosszú járőrhajókból 1994-2012 között 19 darab épült meg. Az elmúlt években évente 2 hajóegységet kapott a parti őrség. A maximálisan 35 csomós sebességre képes hajók fegyverzete egy darab 20 mm-es JM61 Vulcan gépágyúból áll. | Fotó: szóban forgó hajóosztály, Wikipedia ,
További értesülések szerint a 10 darab Bizan-osztályú járőrhajók mellett 2 Shiretoko-osztályú hajó is átvételre kerülne a japánoktól – ezen hajóosztály a japán lapértesülések szerint akár már az idei év vége előtt megérkezhetne.

A 970 tonna vízkiszorítású, 78 méter hosszú Shiretoko-osztályú járőrhajókból 1978-1982 között 28 készült el. 2000-2012 között ezen hajók több mint a felét kivonták – főképp az utódosztály, a helikopterfedélzettel is rendelkező Hateruma járőrhajók 2008-as érkezésével kezdődően. A fenti, 2008 nyarán készült fotón a PL101 Shiretoko látható. | Fotó: STB-1, Wikipedia ,