|

Indítás előtt – II. rész – Avagy mit csinál a Mi-24-es személyzete hogy beinduljon helikopter

Folytatva az előző részt, elérkeztünk ahhoz a ponthoz amikor a helikopter külső ellenőrzése után a személyzet elkezdhet foglalatoskodni a helikopter indításával. Lássuk!

A pilótafülkében meg kell győződni a kapcsolók megfelelő helyzetéről, és például arról is, hogy megfelelően áll-e és megfelelő-e a visszapillantó tükör rögzítettsége.

Ha a pilóta mindent rendben talál, következik a hajtóművek indítása. Ehhez rádión engedélyt kér a repülésirányítótól.

A Mi-24-es harcihelikopter két, egyenként 2225 lóerős Izotov TV3-117MT típusú gázturbinás hajtóművel van felszerelve, melynek indítását az AI-9V indítóhajtómű és indítóautomatika végzi. A gyakorlatban a helikopter beindítása ettől függetlenül nem csak pár gombnyomásból áll.

A helikopter megfelelő indítási sorrendjének betartására egy úgynevezett olvasókártya szolgál, melyben rögzítve van a különböző kapcsolók, rendszerek megfelelő állásba kapcsolása és visszaellenőrzése. Persze mindezt a pilótának fejből kell tudnia, de nagy vonalakban azért nézzük meg hogyan is fog beindulni a helikopter:

Első lépésként (amennyiben éjszakai feladatot hajtunk végre az indításnál a kabin belső fehér fényű világítását fel kell kapcsolni). Az aktuális dátumot, időt, a feladat jellegét, fel kell mondani a fedélzeti magnóra. Ez után kezdheti meg a pilóta az indítást a következő lépésekkel:

Kérdés Válasz
1. – kapcsolók, csapok alaphelyzetben
– gyorsleállító csapok karjai felső helyzetben rögzítve
– kisgázkarok középső helyzetben rögzítve
– egyesített gázkar alsó helyzetben
– korrekció bal szélső helyzetben
– futóműködtető csap kinti helyzetben, rögzítve
– botkormány, lábkormány középső semleges helyzetben
– forgószárnyfék kiengedve
2. Akkumulátorok bal-jobb bekapcsolva
– hálózat az akkumulátorra bekapcsolva
– tárcsás kapcsolók bal egyenáramú sín helyzetben 115V helyzetben
3. AZSZ-ek bekapcsolva
– jégtelenítő rendszer AZSZ-ek kikapcsolva
4. SZARPP kézi helyzetben
5. magnetofon bekapcsolva
6. (éjszaka) helyzetlámpák halvány helyzetben
7. SZPU kapcsolók bekapcsolva
8. RI-65 üzemképesség ellenőrizve nyomógombbal
9. Tűzoltórendszer ellenőrzése
– főkapcsoló bekapcsolt helyzetben
– tűzoltás kapcsoló ellenőrzés helyzetben
– adók ellenőrzésekor (1-es, 2-es helyzet) sárga lámpák világítanak
-csatornák ellenőrzésekor (1-es, 2-es, 3-as helyzet) piros lámpák világítanak (RI-65 jelez)
-tűzoltás kapcsoló bekapcsolt helyzetben
10. 2-es, 1-es, beszállító szivattyúk, 5-ös, 4-es átszállító szivattyúk bekapcsolva
11. áteresztő csap, tűzcsapok, kifogyasztó tartály csapok kinyitva
(Mi-24V típus póttartály kapcsoló) (kikapcsolva)
12. akkumulátor feszültség ellenőrizve nyomógombbal
13. URH rádió bekapcsolva
– csatorna, frekvencia beállítva
14. fénymajak bekapcsolva

Ez után a pilóta indíthatja az AI-9-es indítóhajtóművet és a fedélzeti óra stopperjét, ugyanis az indítást meg kell szakítani amennyiben, az AI-9-es gázhőmérséklet mérője 9 másodperc után sem mutat gázhőmérsékletet, vagy 20 másodperc után sem gyullad ki a normál fordulatot jelző zöld tabló, valamint az indító automata nem kapcsol ki 30 másodperc után. A zavartalan működést egyébként egy földi mechanikus kívülről is figyelemmel kíséri és visszajelzést ad a pilóta számára.

A képre kattintva Mi-24-es pilótafülke nézhető körbe:

Ha minden megfelelően működik, akkor a további lépések szükségesek a hajtóművek indításához:

16. PO-750 bekapcsolva
17. üzemanyag mennyiségmérő ellenőrizve
– üzemanyag mennyiség tartályonként ellenőrizve
– tárcsás kapcsoló kifogyasztó 1-es helyzetben
18. POSZ tabló, hideg gázhő ellenőrizve
– (éjszaka) fényszóró kiengedve

Ez után következhet az I-es illetve II-es hajtómű indítása külön-külön. A hajtóműindító automatika indításával egy időben itt is indítani kell a stoppert ugyanis, ha nem folyamatos a fordulatszám növekedés, azaz a mérőműszer mutatója 3 másodpercnél hosszabb ideig „megfügg”, vagy az indítóautomatika 33 másodperc után nem kapcsol ki, valamint ha az alapgázra kifutás több mint 60 másodperc az indítási folyamatot meg kell szüntetni, a hajtóműveket leállítani.

A hajtóműindítások után a következő lépések végrehajtása szükséges még:

20. gyorsleállító csap nyitva
21. AI-9 generátor bekapcsolva
– (körülmények függvényében) PZU bekapcsolva
22. ajtók zárva, ellenőrizve
23. hermetizáló csap nyitva, zöld tabló ég
24. hidraulika rendszerek ellenőrizve (nyomás 65±1 – 80±5

Ez után a hajtómű további melegítése szükséges egy percig, vagy az előírt olajhőmérséklet eléréséig, és a további lépéseket kell végrehajtani:

26. korrekció jobb szélső helyzetben
27. generátorok, VU-k bekapcsolva
28. AI generátor, hálózat az akkura, PO-750 kikapcsolva
29. generátorok párhuzamos üzemmódja ellenőrizve
30. kondicionáló rendszer átfúváson
31. villogó, RV-5, DISZSZ-15, girófüggőleges, irányszög rendszer bekapcsolva
32. SZRO, ARK-15 bekapcsolva
33. AI-9 kikapcsolva
34. ARK frekvenciák, működés beállítva, ellenőrizve
35. girófüggőleges, irányszög rendszer egyeztetve
36. veszélyes magasság, felszálló irány beállítás
37. légnyomás, magasság ellenőrizve, beállítva (max. eltérés 1,5 Hgmm
38. 90%-os forgószárny fordulat beállítva
– IV-500 ellenőrizve
39. robotpilóta, SZPUU-52, (éjjel helyzetlámpák, kontúrfények) bekapcsolva
40. DISZSZ-15 üzemmód kapcsoló üzem helyzetben
– 8-as blokk bekapcsolva
41. térképindikátor, lépték bekapcsolva, beállítva
42. 95%-os forgószárny fordulat beállítva
– (időjárás függvényében jégtelenítő rendszer) (ellenőrizve)
hajtómű közlőmű paraméterek ellenőrizve
43. kerékfék kiengedve

A helikopter felszállásra kész!

Az indítóhajtómű leállítását kell végrehajtani az indítási folyamatban leírt okokon kívül, ha az egyenáram tápfeszültsége 18 V alatt van, 880 Co fölé emelkedik a gázhőmérséklet, a levegőnyomás 1,8-2 kg/m2 tartományon kívül esik, vagy az „olajnyomás normál” zöld tabló nem gyullad ki.

A TV-117 hajtóművek indítását is meg kell szakítani a fent említett eseteken kívül akkor, ha az olajnyomás a 45%-on nem éri el az 1 kg/m2-t, a levegő indító 60-65% tartományon kívül kapcsol ki, a gázhőmérséklet több mint 780 Co, 20%-nál nincs gázhőmérséklet, vagy a forgószárny 25%-os teljesítményig nem indul el.

Az indítást a földi mechanikus jelzésére is meg kell szakítani abban az esetben, ha ő bármi rendellenességet tapasztal.

Amennyiben az indítás után a repülésirányító engedélyezi a feladat megkezdését, a felszállást, a pilóta az egyesített vezérlő kar (EVK) elmozdításával állásszöget ad a forgószárny lapátoknak, és az így keltett felhajtóerő elemeli a helikoptert a talajtól.

És hogy mi történik a levegőben? Arról talán majd legközelebb…

Szerző; Balogh Ákos ; Szakmai fordítás: Balogh Ákos, Pomázi József Krisztián ; Fotó: Balogh Ákos, LHSN.hu

6 hozzászólás “Indítás előtt – II. rész – Avagy mit csinál a Mi-24-es személyzete hogy beinduljon helikopter”

  1. „A képre kattintva Mi-24-es pilótafülke nézhető körbe:”
    bocsánat, hogy szóvá teszem, de kicsit félrevezető : a panoráma képet nem a cikk végén feltüntetett fotós készítette.

    A cikk és képek ettől függetlenül nagyszerűek!