Logikus lépésnek tűnt a brit vezetés részéről, hogy a Királyi Haditengerészet új repülőgép-hordozójának fedélzetére az F-35C-t rendszeresítik a STOVL üzemelésre képes „B” változat helyett. Azonban most változhat a döntés.
A brit kormány Húsvét környékére ígéri a döntést az F-35C megrendelésével kapcsolatban, azonban a végleges határozat előtt utolsó nagy vizsgálatot tartanak, hogy tényleg a legjobb döntést hozzák-e a hajófedélzeti változat rendszeresítésével és a már épülő repülőgép-hordozók áttervezésével és átépítésével. Az ellenzék kapva kapott az alkalmon és nyílt levelet intézett a hatalmon lévő kormányhoz.
Jim Murphy volt védelmi miniszter irományában rámutat arra, hogy a repülőgép-hordozók ára már most duplájára nőtt az eredetileg tervezetthez képest, számításuk szerint elérheti a 7 milliárd fontot. Azonban nem áll meg itt a számláló, a két hajóegységen komoly átalakítási munkálatok szükségesek (be kell építeni az elektromágneses katapultot, a fékezőrendszert és ezek kisegítő elemeit), mely ismét drasztikus áremelkedést okoz majd. Emellett Morphy rámutatott arra, hogy az F-35C komoly hiányosságokkal szenved, a jelenlegi eredmények alapján nem képes a hajófedélzeti üzemre, ellenben az F-35B már bizonyított a USS Wasp fedélzetén, hovatovább a STOVL változat megrendelése esetén a hazai ipar méretes szeletet kapna a gyártásból.
Nem tudni tehát, hogy mi lesz a számolgatás eredménye, annyi azonban biztos, hogy jelen állás szerint az F-35B megrendelésével kevesebb kockázatot vállalnának a britek, ugyanis amellett, hogy a tesztelése jóval előrehaladottabb állapotban tart, még a síugrósánccal ellátott HMS Queen Elizabeth fedélzetén nem kéne a bonyolult katapult- és fékezőrendszer esetleges hibáival törődni.
Ez van ha Murphy közbeszól :)))
Ez a „ennyiért terveztük, rendeltük, aztán duplája, triplája lesz” duma most már általános, minden országra jellemző lesz?
Azért mégiscsak túlzás, hogy ilyen drágulásokat nyeletnek le az emberekkel mindenhol, amelyeket jórészt lehetne rendesen kalkulálni.
Persze a politikusnak az a jó, ha a választói előtt egy óccsó és szükségesnek tűnő dologra nyomja a szavazógombját, aztán pár év múlva fejcsóválva, sajnálkozó képpel még egyszer annyit szavaz a programnak, de tényleg nem hiszem, hogy az embereket ennyire hülyének kell nézni.
mondjuk eléggé politika a kritika… a most szívós döntesek nagyjáért egyértelműen az elöző slepp a felelős.
Ez a “ennyiért terveztük, rendeltük, aztán duplája, triplája lesz” duma most már általános, minden országra jellemző lesz?
Érdekes módon az oroszoknál nem ez a jellemző, ott csak az idő tolódik ki általában. Persze ellenpélda van ott is (Gorskhov), de az nem saját cucc, szóval inkább ravasz lenyúlás, mint elszállt hazai projekt. Kínából se hallani ilyesmit, de mást se, szóval lehet ott is költségtúllépés van, csak kussolnak róla.
Azért Kína és Oroszország nem épp egy angol típusú demokrácia…Gondolj csak az orosz tengótûzre…
Azért mégis csak Amerika a világ legnagyobb és egyben a legmeghatározóbb haderejét tartja fent mint mondjuk az orosz vagy kínai .
Ezért is kapnak nagyobb figyelmet a fejlesztései.
Azt tudja valaki, hogy miért „tűnt logikus lépésnek” anno a b helyett a c verziót választani? Főleg annak tükrében, hogy a gépek ugyanannyiba fájnak (az előző cikk szerint) viszont kell katapult és fékezőkötél (vagy mi) a hajókra. Ráadásul a b már előrébb jár tesztelésben mint a c. Később, de drágábban…
@Kolombusz
Sajnos az idióta cégvezetés többnyire nevetséges árversenybe belemegy és hurráoptimista jóslatokkal számolja a költségeket.
Az ipar más részén is gyakori ez. Többször is vesztett a cég ahol doglozok, mert a versenytárs 75%-os áron vállalta el a munkát. Aztán mikor megnyerte és már ment a kivitelezés, akkor persze hirtelen pluszköltségek jelentek meg. Nahát, micsoda meglepetés…
Az volt a legarcpirítóbb, amikor olyan eset is volt, hogy szerződést bontottak és mi lapátoltak el más szarát…
zulu
Az f-35B drágább, ráadásul képességek tekintetében elmarad a C változat mögött…
sulyid
Tehát a képességek miatt. Az ár az angoloknak megegyezett volna a b és c verzió között. A linkelt korábbi cikk szerint.
ez a „kapkodás” lehet a válasz a másik cikkben felvetett falklandi problémára?
úgy értem, hogy esetleg így hamarabb lehet bevethető potens hordozójuk?
banderas
Én is ezt gondolom. De eredetileg is ez volt a felállás: STOVL hordozó b verzióval. Aztán váltottak drágább és később megvalósítható verzióra, aztán vissza…
Egyébként a Typhoonnak nem terveztek hajófedélzeti verziót soha? Az lenne lehet a leggyorsabb és legolcsóbb verzió, és a hazai ipart is támogatná. De lehet már túl sok pénzzel bent vannak az f-35-ben.
Szánalom, a hétvégi bvásárlást komolyabban tervezem meg mint ők ezt. LEgyeb B, nem C, de míg lesz jöjjön a Rafi, de amúgy rohagyjanak meg hogy kiszáltak a júróvadászból, de akkor inkább mégis B, mert …
@Zulu: a csigaevők pont azért száltak ki az EF fejlesztésből mert a többiek nem akartak hajófedélzeti típust, ők meg igen mert kell az állatorvosi (vizi)lovukra.
Ha már angolok, 2010 karácsonya:
http://img402.imageshack.us/img402/8545/article110076802e19f020.jpg
http://img502.imageshack.us/img502/2010/16x2010tfh028182.jpg
http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=529534#null
Hát ha ad egy kis löketet a j-18 megépítéséhez :DD
Építik a QE-t:
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-12308437
Itt az derül ki, hogy lehet, hogy csak a második lesz katapultos, a Prince of Walles.
Amit szintén már elkezdtek:
http://blogs.ottawacitizen.com/2012/02/18/work-on-second-royal-navy-queen-elizabeth-class-aircraft-carrier-begins/
A POW-ot nem nevezték már át véletlenül Ark Royal-ra?