|

Az „ingyenhelikopter” a legolcsóbb?

Már több hadiipari cég is rárepült a honvédség helikopterbeszerzésére. Az érdeklődők ellenére az amerikaiak biztos befutónak tűnnek.

Az előzetes tervekkel ellentétben mégsem utazott ki februárban az az ötfős honvédelmi tárgyalódelegáció az Egyesült Államokba, amely az amerikai hadrendből kivont és Magyarországnak szánt UH–1N típusú helikopterek átvételéről tárgyalt volna – tudta meg a Népszabadság. Az ajánlati csomag részleteiről az amerikaiak személyesen adtak tájékoztatást a napokban Budapesten, amelynek nyomán a magyar szakemberek most új „kívánságlistát” állítanak össze. Erről márciusban tárgyalnak majd a felek.

Harminckét (pontosabban harminc működő és két repülésképtelen, de kiképzésre alkalmas), még az 1970-es években gyártott, de „félidős” helikoptert adna az amerikai fél a Magyar Honvédségnek. A gépeket térítésmentesen kapnánk, de a felszerelést, a kiképzéseket, a rendszerbe állítást és a kiszolgálást a magyar államnak kell kifizetnie. Ez a „csomag” a dokumentumok szerint 426 millió dollárba, azaz megközelítőleg százmilliárd forintba kerülne. Az biztos, hogy ebből az árból jelentősen (minimálisan 10-15 milliárd forintot) spórolni fogunk, de a pontos végösszeg csak tavasszal alakul ki.

Tény, hogy a honvédség határponthoz érkezett a szállítóhelikopter-képességet illetően. Választani kell: sok pénzért felújítani a meglévő orosz gépeket és további tíz évig üzemben tartani őket, vagy élni az egyszeri, de kétségkívül sokba kerülő amerikai vagy más lehetőséggel. A Népszabadság információi szerint a helikopterbeszerzés kapcsán több nemzetközi hadiipari cég is bejelentkezett a HM vezetésénél. A HM lapunk érdeklődésére elismerte: az amerikai féllel való tárgyalás mellett meg kívánják ismerni a helikoptergyártók részletes ajánlatait. Ennek megfelelően eljuttatták a hosszú távú helikopterképességre vonatkozó igényeiket az érdeklődőknek.

Az biztos, hogy a HM a kérdést egy komplett képességcsomag (helikopterek, fegyverzet, kiképzés, üzemeltetés, alkatrészek, szimulátorok) keretein belül kívánja megoldani. Az ajánlat legnagyobb előnye, hogy egy éven belül hozzájutnánk az első helikopterekhez, mivel az UH–1N helikoptereket nem kell legyártani, nem kellene rájuk több évet várni, mire a helikoptercég gyártásba veszi a megrendelést.

UH-1N Huey Iroquois

Mi lesz veled, UH-1N program? | Fotó: USAF ,

A honvédelmi tárca megerősítette a Népszabadság azon információját, hogy többek között a Black Hawk helikoptereket gyártó Sikorsky vállalat is érdeklődik. A HM azt közölte: több gyártóval egyetemben a Sikorsky is megkereste a tárcát, konkrét ajánlat azonban egyetlen vállalattól sem érkezett még. „A HM minden ajánlatot szívesen meghallgat, és összevet az UH–1N csomaggal, mivel fő célunk, hogy megfizethető áron biztosítsuk az ország részére szükséges helikopteres képességet” – tették hozzá.

A nyilvánosan hozzáférhető adatokból az tudható, hogy egy UH–60M Black Hawk típusú helikopter beszerzési ára 8-10 milliárd forint is lehet, vagyis – mivel a honvédségnek húsz ilyen típusú gépre volna szüksége – az összköltség az amerikai csomag duplájába kerülne. Igaz, vadonatúj gépeket kapnánk, nem pedig a hetvenes években gyártott, használt helikoptereket. Ami a honvédség jelenlegi gépeit illeti: a Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek az üzemidejük lejártáig, 2014-ig teljesíthetnek szolgálatot, ezt követően kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges.

A jelenleg hadrendben lévő Mi–17 típusú közepes szállítóhelikoptereket egy nagyjavítást és modernizációt követően még körülbelül hét évig lehetne üzemben tartani. Ez tizenegymilliárd forintjába kerülne a költségvetésnek. Az amerikai UH–1N többfeladatú szállítóhelikopterek esetleges beszerzése kapcsán nem született még döntés a Mi–17 flotta további sorsát illetően. A jelenleg hadrendben lévő Mi–17-esek addig üzemelnek, amíg gazdaságosan üzemben lehet őket tartani. Az biztos, hogy az utolsó példányok 2015–2016-ra repülik ki a legutolsó nagyjavítással kapott idejüket. Hosszú távon tizenöt darab Mi–17-es beszerzése lenne indokolt, de ez is közel százmilliárdba kerülne, amelyre a szűkös honvédelmi költségvetésben nehezen teremthető meg a fedezet.

Forrás: Népszabadság

203 hozzászólás “Az „ingyenhelikopter” a legolcsóbb?”

  1. Én bízom Hendéék józan ítélőképességében. Nála legalább látszik, hogy tudja meddig ér a takaró. Ha nekünk a Huey így drága akkor majd keresnek mást.
    (Én azért titkon bízom a lengyel vonalban…akár a saját, akár a Blackhawk)

  2. Én is dalost Úrral egyetemben bízom a lengyelekben, de sajnos itt nagyon komoly pénzekről van szó. De az már körvonalazódik, amit itt már régóta tárgyalnak sokan a fórumban, hogy UH-1N vs UH-60 „csata” lesz. Utánaolvasva 6-14 millió USD egy új Black Hawk, felszereltségtől függően. Mondjuk a 20 darabos „irányszám” az szerintem nem sok, csak érdekes ilyet olvasni, miközben jelenleg…
    Ha 15 gépre, lengyel supporttal talán megközelíthető az a fránya 426M…
    Mert az szerintem egyértelmű, hogy ugyanazon az áron melyik lenne a jobb választás.
    Hát reméljük a legjobbakat.

  3. én az új gyártású lengyel uh60-asok pártján vagyok, de mivel csórók vagyunk így 32uh1 vagy 24uh60 nem férne bele, így az lenne a logikus, hogy ha átmenetileg a darabszámmal operálnánk. pl kezdetnek 16 uh60 + a rendszeresítés költsége, több lépcsőben fizetve, azt ha majd egy utópisztikus jövőben futná rá lehetne még venni… így nem lenne egyben akkora kiadás és mégis új, komolyabb vas lenne.
    azért a 16 blackhawk lényeges előrelépés lenne a mostani kapacitáshoz képest… nem kell egyből 32/24 pláne hogy lassan éhendöglik a nép… vagy ha kisebb heli is kell, akkor pár darab ec145 az jó lenne a mentőknek is…
    de az uh60-ahokhoz is mindenképpen az uh1-hez hasonló support kellene, mert különben nincs értelme…

  4. A bibi az UH-60 kapcsán az, hogy ha az UH-1N üzlet vége is az lenne, hogy nagy vízen túlra kell átvinni mélyebb karbantartásra, akkor ne legyenek illúziók afelől, hogy az UH-60 esetében ez máshogy lenne.

    Mivel a platform újabb és drágább is minden konfigban, arra sem szabad számítani, hogy ez annyival olcsóbb lesz sőt, mivel az UH-1N esetén a gépek jöttek volna ingyért, én nem is számítanék rá, hogy fajlagosan olcsóbb lesz. Ha a árcímke jelentősen kisebb lesz, azt minimális számú tökcsupasz géppel fogjuk elérni. Az árcímke kisebb lesz, a fajlagos költség még magasabb.

    Ördögi kör. A vége az lesz, amit már régen is megmondak. Van egy ilyen angolszász mondás.

    Theest things in life are free

    Sajnos ez a fegyverüzletben nem így van…

  5. Azt írja:
    „nem hajlandó még pénzért sem átadni a helikopterek elektronikai hadviselési rendszerét (besugárzásjelző, indításjelző, stb.)szóba sem jöhet a D-szintű karbantartás hazai kiépítése sőt, azt az UH-1N-ek esetében sajnos nem végezhetik el európai AB212 jogosítású üzemek sem, a gépeket így ezer óránként vissza kellene szállítani az Egyesült Államokba a javítások idejére; a szállítás megkezdésének határideje pedig két és fél év lenne. OMG.”
    Azért így elég szivasnak tunik a dolog…
    akkor mi kerül annyiba?

  6. Azért így elég szivasnak tunik a dolog… akkor mi kerül annyiba?

    Van egy olyan érzésem, hogy nem tudta a bal kéz, hogy mit csinál a jobb. Jenkiknél sem tökéletes minden.

    A lengyelek UH-60 karbantartó háterréről sajnos lövésem sincs. Még, ha képesek is rá, nem hinném, hogy nem piaci áron mérnék különösen a mai időkben. Szép dolog a baratság, a műszaki átvétel után belefér az együtt piálás, de az üzlet, az üzlet. A két szép szemünkért nem fogják nyomott áron javítani. Már, ha van ilyen képességük.

    Egyébként, ha van ilyen képességük, akkor C-17 flotta óraszámához hasonlóan megfontolandó lenne több államnak összedobni egy ilyen központra a zsét és arányosan lehívható kapacitást igénylni. A bibi az, hogy a javítások nem feltétlen egyidőben válnak szükségesség, a gazdaságossához szükséges kirtikus tömeg nem csak a gépek darabszámátől függ, ha mennyiség viszonylag kicsi. Minél nagobb a kiszolgálásra ítélt flotta, statisztikilag annál valószínűbb, hogy egyenletes lesz a leterhelés.

    A nagy kérdés az, hogy kinek van igénye erre? Ki dobán össze pénzt? Mikorra? Azt sem tudomh, hogy a a környkén ki használ és milyen UH-60-at és hogy milyen idősek és mennyire közös platformok. Látható, hogy – legalábbis számomra – több a kérdőjel, mint kellne.

  7. Nyomokban azért örülök, hogy a HM így nézi a egész Huey ügyet és nem megy bele minden áron.
    Az, hogy olyan cuccokat nem adnak az amik a gépekhez, mint az RWR-t és MAWS érdekes és csalódás is és akkor még a „D szintű karbantartás nem is D szintű karbantartás” dologról nem is beszéltünk.
    Ezzel így nettó ki is fogták a szelet a Huey bizniszből, mert ezek nem léte, a gépek kora, stb ezzel az árral….
    Inkább akkor a jó kis Sikorsky Black Hawk.
    Mi17-esnél kisebb, Huey-nál nagyobb. Tökéletes középút?
    Ha nem is 32, de a fele, vagy 12, csak legyen valami.
    Viszont egy esetleges Black Hawk biznisznél felmerülne két dolog.
    1, Mi lesz a zsarukkal és a mentőkkel?
    EC135-ösök mennek elvben vissza a sógorokhoz, a Mókus, az MD500-as és a Csirkecomb egy hajtóműves, ezért nem felel meg a követelményeknek.
    Akkor ők mivel repülnek majd?
    2, A lengyeleknél gyártják az S70i-t, esélyes, hogy vesznek is S70-eseket, akkor nem lehetne egy közös karbantartást összehozni?

  8. A törökök pld most kötöttek 4mlrd usd-s üzletet T-70 BH-ra (kiszorítva az AW149-est – tengereikre tippelek ha nem politika) – ott szerelésnek is lennie kell.

    felszerelés nélkül 8 gépért adnék 12 milkót – javítás helyett meg kuka
    örülnénk még 4fullos gépnek is igaz :)) – dehát aki a kicsit nem becsüli …

    más -talán Dhruvot se kell külön pluszba gyártatni -és cserébe vehetnek állampapirokat, techtranszfer etc.
    http://www.youtube.com/watch?v=pnehXrSNE-4

    Surionra a forgalmazási jogokat pedig lekötötte az EC. (175/Z-15 mellett ?)

    Ha lengyelek akkor évek múlva SW-5 ott lehet

    Szerintem nh-90 technikai szempontból lenne a legjobb – talán le is állítanak vagy kevesebbet vesznek a germánok….

    de izgi…

  9. – ez a Huey-kre vonatkozott :

    „felszerelés nélkül 8 gépért adnék 12 milkót – javítás helyett meg kuka
    örülnénk még 4fullos gépnek is igaz :)) – dehát aki a kicsit nem becsüli” …

    ez is szinte tárgytalan (a többi megjegyzés pedig értelemszerűen sorba, ha érdekel )

  10. Attól tartok bármennyire is túl késő lesz már akkor, ez a kérdés legfeljebb a következő ciklusban fog eldőlni :(

    @Molni, Zord írása azért jóval sötétebb, és a mi álláspontunkhoz közelebbi helyzetet fest az eredeti ajánlatról, mint amit te vizionáltál anno az előző cikknél, hogy itt biztos több a támogatás mint máshol… Nem több, sőt, nincs D-check, nincs RWR, csak kinti karbantartási opció még a teljes csomag esetén is.

    Kíváncsi lennék mi az az indok, ami miatt az amerikaiak úgy döntöttek, hogy nem adják át az érzékenyebb dolgokat, nem érzem, hogy bármilyen veszély fenyegetné a titkaikat.

  11. :o)
    itt pedig sor végére rakta a kötőjelet :
    „– tengereikre tippelek ha nem politika” (mármint a szempontok amik szerint besorolták az ajánlatokat) – Szinte minden ország blackhawkot választott, ahol hosszú a tengeripart szakasz …
    vagy a politika megtette a magáét

    na kiléptem , viszlát – köszi a figyelmet
    Bye-bye

  12. Ha az UH-1N ekhez a felsoroltakat nem kapjuk meg akkor annyit ér mint egy polgári gép ennyi pénzből meg 50 polgárit vehetnénk és még a típusok között is válogathatnánk http://www.globalplanesearch.com/view/all/All.htm De az hogy polgári típusú helit üzemeltessen a Honvédség nem járható út (tehát az UH-1N se az)
    Az a baj hogy a Lengyel Sikorsky már nem Lengyel (semmi beleszólása a Lengyel államnak a dolgaikba mint ahogy a magyar államnak sincs mondjuk a Suzukiéba)
    Én az AW-139M mellett vagyok http://www.agustawestland.com/product/aw139m
    Olasz közel van olcsóbb (már ha csak az USA és az Olasz fizetéseket vesszük) az alkatrészek nagyrésze akár a polgári piacról is beszerezhető az AW-139es polgári változatát légitárasaságok is használják és az üzemeltetése egyszerű, És ne feledjük hogy az olaszoknál inkább tárgyalóképesek vagyunk mint az USA szemébe plusz EU-tagság lehet még az Uniótól is lehetne egy kis pénzt szerezni hogy ugyanmár a piac és egyebek de ha nem akkor is ésszerűbb az AW és gazdaságosabb is.

  13. „bizony nem olyan ez a menyasszony, mint amire jogosan számítani lehetett a jelenlegi helyzetben. Sorolni lehetne, de most csak néhányat említek, ízelítőül, meglássák, elég lesz. A legfőbb szövetségesünk, akiért vérüket folyatják katonáink Afganisztánban, nem hajlandó még pénzért sem átadni a helikopterek elektronikai hadviselési rendszerét (besugárzásjelző, indításjelző, stb.); szóba sem jöhet a D-szintű karbantartás hazai kiépítése, sőt, azt az UH-1N-ek esetében sajnos nem végezhetik el európai AB212 jogosítású üzemek sem, a gépeket így ezer óránként vissza kellene szállítani az Egyesült Államokba a javítások idejére; a szállítás megkezdésének határideje pedig két és fél év lenne.”

    Hát ez kész! Ennyi erővel akár az oroszok szövetségesei is lehetnénk! Ezt azonnali hatállyal le kell állítani és mostantól erre válaszul kiszivárogtatni, se most, se a jövőben amerikai hadiipari terméket Magyarország elvből nem fog vásárolni. Ezektől! Ezek úgy viselkednek, mintha az ellenségeik lennénk. Ha orosz középhatótávolságú ballisztikus rakéták lennének Kunmadarason akkor kapnánk ilyen ajánlatot!

    D látom ettől már molnibalage is elgondolkodott azon, hogy vajon ez az évszázad üzlete e, vagy az évszázad elmebaja. A horribilis árat a semmiért direkte szóba se hozom, arról már oldalakat vitáztunk.

  14. Plussz ha az AW-139M et választanánk a rendőrségnek és a mentőszolgálatnak lehetne venni AW119Ke (a motor majdnem egészen és elég sok alkatrész csereszabatos azAW-139M el néhány szerkezeti elem hidraulikák és jópár elektronikai alapfelszerelés)

  15. Na ime az USA jó szövetségi jutalma. Ezért szolgája ki a külügy őket. Komolyan Putyinék jobban bánnak a szövetségeseikkel.
    Én is először meg örültem de jó 32 darab katonai heli normális elektronikával mini getliggel stb. Fullos szerviz csomaggal. Erre le harcos polgári használatra átalakított gépeket löknének ide

    Ezek után csak Nyugat-Európa felől várhatunk reális haditechnikai ajánlatot.

    1 Orbán kormány akkor minden tekintetbe felelős döntés hozott hogy nem jenki harci gépet rendszeresített!

  16. 1. 2000-ben úgy vonták ki a mi-2, hogy nem pótolták még úgy se, hogy az öccse (sokol) akkor még olcsóbb volt! Na hopika most mi a baj? Az, hogy kb 1,5-2 millió forint egy órát repülni a mi-8/17-tel még akkor is ha arra elég lenne bőven egy mi-2 vagy uh-1 vagy most géptípustól függetlenül könnyű szállító helikopter!
    2. Igenis a mi-17 nem csak Magyarországon de az egész világon bebizonyította, hogy van létjogosultsága még hosszú ideig, és nekünk ez van, az árak, az üzemeltetés figyelembe vételével (ja!!! tényleg már a 70-es évek óta itt van? :O:O ) minden bizonnyal a legjobb választás volna! Szerintem is csodálatos gép az uh-60 de sajnos drága, és az uh-60 is a mi-17-hez hasonlóan úgymond öreg konstrukció ami kicsit sem baj mert legalább kiforrott!
    3. a mi-24-ről nem beszél senki se!? Magyarul olyan 15 gépet akarnak hosszú távra ami kurva olcsón üzemeltethető, alkalmas irányított fegyverek használatára, ja és viszonylag nagy a teherbírása! Ez vicc, de legalább már foglalkoznak a dolgokkal!
    4. ne mondja nekem senki hogy 2014-ig az an-26-nak nem jár mind a naptári mind az óra szerinti üzemideje? – na ezek miatt mondom azt, hogy a mi-17 és nem az uh-60, nem azért mert kinézetre ez meg az tetszik! Jah és lehető legkevesebb hitellel mert már így is el vagyunk adósodva!
    A minap volt hír (MR-1), hogy az 5 mentőhelikopter kevés és még egyet be fognak szerezni mert nincs tartalék!

    Én úgy gondolom hogy legalább 2 típusba kéne gondolkodni (egy közepes szállító kb12db, meg egy könnyű szállító ami képes korlátozottan irányított páncéltörő fegyverek alkalmazására 16-24db)
    Inkább az amcsiktól herculest kéne kunyerálni 2-3db főleg hogy jövőre vonnak ki egy nagy garnitúra e/h herkyt-t!

  17. Sőt ha tökös volna politika akkor még netán azt is meglehetne próbálni hogy mezőgazdasági termékkel fizetni az oroszoknak mint erre már volt példa! Bár a legjobb az volt amikor anno indonézia fagyasztott csirkével akart fizetni a szu-30 ért! :D:D:D De pl az oroszok most kezdenek újra nagy mennyiségben almát venni a Nyírségbe (80 ezer tonna 2012-re)!

  18. A minyókal az a baj hogy rengeteget kéne rájuk várni (és hát a NATO)
    De az mególdható lenne hogy a piacról beszerezni 3-4 MIL-171E-T http://flightplanet.com/helicopter-for-sale/mil/mi-171__1355.php
    http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=10989&cor=y
    11-12 milla USD (minél előbb és titokba hogy a piacon ne mennyen híre és ne legyen árugrás) ezzel a 3-4 gépp a mostaniak élettartamát kitolná 2016-17 ig (mert addig is ezek lennének reptetve) 2018 ra talán ideérne az első 1-2 mil-171-es, így 4-6 MIL-171 és a 2 mil-8 as talán elég lenne ameddig nem szállítanák a többit. (De teszem azt hozzá hogy a MILeket épp azért is szeretnék lecserélni mert gazdaságalan az üzemeltetése ami csak természetes de sokat fogyaszt (nagyon sokat) az alkatrész ellátás igen gyér és a minőséggel is vannak problémák nem csak a határidők rendszeres csúszásával) persze lehetne vitatkozni hogy kell az akkora méretű és teljesítményű heli mint a 17es vagy nem de úgy tűnik ez a kérdés már eldőlt a döntést meghozták (nem kell)

  19. Az előző cikkekben igen heves indulatokat keltett az UH-1. Ennyi pénzért biztos jár csak még nem tudjuk a részleteket: Teljes értékű logisztikai támogatás, szervíz, tankolni sem nekünk kell, tudunk tanulni belőle, nyugati műszaki kúltúra stb. Nesztek! Itt van!

    Valami Amerika!

  20. „Sőt ha tökös volna politika akkor még netán azt is meglehetne próbálni hogy mezőgazdasági termékkel fizetni az oroszoknak mint erre már volt példa! Bár a legjobb az volt amikor anno indonézia fagyasztott csirkével akart fizetni a szu-30 ért! :D:D:D De pl az oroszok most kezdenek újra nagy mennyiségben almát venni a Nyírségbe (80 ezer tonna 2012-re)!”

    Nem is rosz ötlet.A gond az hogy néhány éve az oroszok megkerestek minket hogy szeretnének 3000 tonna vajat venni tudnánk e nekik adni. A válasz: nincs!

  21. Tudod az a gond ezzel a csere üzlettel hogy már nincs semmi az állam tulajdonába amit cserébe tudna adni.
    Mert tegyük fel almával fizet az Orosznak akkor a Magyar Államnak meg kell vennie azt az almát elősször is a termelőtől FT-ért (ami ugye nemigen van neki) de erre kell egy céget alapítania ahol sok a tol…j és ők jól keresnek ám tehát megveszi a kereskedőtől 150 ft/ kg áron de itt költségbe rászámolhatsz kg-ként 50 ft hogy kitudja fizetni az igazgatót az 50 titkárt/titkárnőt a 10 tanácsadót 5 marketingest takarítót karbantartót az iroda rezsijét a rakodómunkásokat raktárt őröket egyebet a fajestől a szolgig.
    de még nincs kint oroszba az alma mert ugyanis a ruszki vonat tengejtávja más mint az europaié tehát át kell majd rakodni azt fizetni de addig is MÁV (ott is szeretik a mellékest) MÁV után az OOba menő vonatra rakodni plusz költség. Megérkezik OO-ba az állam átveszi de neki is raktározni kell sőt eladni az árut a korupcio ott is hatalmas…
    így mire odaér az alma kgja már kb 250-300 ft (amiből már 10-15% léalmának se jó)
    (csak hozzáteszem idejön inkább Igor aki megveszi 150ért kevésembert alkalmaz azokat is olcsón megoldja a gyors szállítást az áru kevésbé romlik és eladja Moszkvába a zölcségláncába 200Ft nyi rubelért.
    ON
    Olían megoldás kell a helikre amik mgkönnyítik a mentőhelik üzemeltetését tehát lehetőleg egy gyártó és sok közös alkatrész (és nem tovább bérelni mentőhelikoptert) ezért lenne jó az AW

  22. Én mindig is azt mondtam hogy felejtsük el az Amcsikat Nem kel nekik mindig a seggüket nyalni Vannak más országok is a világon akiktől lehet jó minőségű technikát venni És valószínűleg/ lehetséges hogy olcsóban Most mondok egy merészet Amiért biztos most le leszek hurrogva De még nem is kicsit Vegyünk helikoptert a Kínaiaktól Jó politikai Gazdasági kapcsolatokat ápolunk velük Tudomásom szerint :)

  23. Néhány gondolat az én részemről is:

    1.) Ilyen feltételek mellett el kell kerülni az amerikai típusok beszerzését, mert arany áron adják és jelentős extra költségekkel járna az USA-ban való szervizelés. Egy európai típus hosszabb távon jobb megoldást jelenthetne. Mondjuk olasz vagy lengyel vonalon.
    2.) Ne felejtsük el azt amit Zord is feszegetett, hogy egy ilyen lépést komolyan fel kell használni politikai célokra is. Elvégre évtizedekre elkötelezzük magunkat egy adott országnak. Elvárható, hogy egy ilyen döntésért cserébe ha nem is nyalják ki a valagunkat de legalább barátilag lépjenek fel velünk szemben és valamilyen formában legyen anyagi ellentételezés. Na már most utóbbi 2 dolog az USA-ról nem mondható el. Azért mert ők a nagy Amerika még nem kell a seggünket odapucsítani.
    3.) Orosz vonal: nem zárható ki ez esetben a politikai megállapodás. Ne felejtsük el, hogy nagyon komolyan próbálják az oroszok az alternatív gázellátást megakadályozni. Fel kell nekik ajánlani a lehetőséget, hogy megfelelő technikai ellentételezésért cserébe, esetleg kilépünk az alternatív gázellátási törekvések mögül.
    4.) Lehet, hogy megköveztek ezért a gondolatért de el kellene gondolkozni a részletfizetés vagy lízing lehetőségén. Mert meggyőződésem, hogy ha netán jönne egy újabb Szekereshez hasonló vezetés akkor igen hamar kanibalizálódás áldozatává válhatnának gépeink. Egy Gripenhez hasonló konstrukció esetén pedig kötelezve lennénk megfelelő tárolásról és üzemeltetésről gondoskodni.

  24. Többször kiszivárgott a hír, hogy kormányzatilag fizetnék a cikket. Zord utalt rá, hogy kb 10 milliárdot alkudtunk az árból (10%). Tehát a vállalható összeg valahol 80-90 milliárd körül lenne. Gondolom részletekben.

    Bár új gép beszerzése esetén a folyamatos teljesítés miatt a fizetés is ezzel arányosan történne.

  25. a részletek fényében kicsit ilyennek tűnik ez a uh1-biznisz:

    Remek hosszútávú ajánlat, olcsó és jó családi autóra:
    INGYEN adunk önnek egy ’95-ös F Astrát, csak a műszakiztatásért kell fizetni, amit Rüsselsheimben partnereinknek, most akciósan csupán 3,5 millióért elvégzünk!
    A felkészítés teljes körű! Melynek során eltávolítjuk az abs-t, a klímát, a légzsákokat, az elektromos ablakot, a szervót, stb… így azzal önnek már biztosan nem lesz gondja úgy a vizsgán, mint a mindennapokon!
    A 10e KM-es kötelező szervizre is Rüsselsheimbe kell hordania természetesen, ahol nagyon karbantartjuk 1500 eurós szintén akciós óradíjért, kizárólag megbecsült partnereinknek! (ellenségeinknek 50% kedvezmény)
    Az autó nagyon megkímélt, keveset futott, nem dohányzó, idős, orvos, hölgy, garázsából való! garantált kilóméterrel! még véletlenül sem a méh-ből van! és egy ajándék matrica is jár hozzá!!!
    .
    .
    .
    ps: az igaz, hogy a 2012-es Kia Ceed 7 év garanciával 3,3 milliótól elérhető, de ha ezt veszi a kedves partner, akkor kinyomjuk a kedves szemét!
    mivel nekünk ez nem buli…
    reméljük ajánlatunk felkeltette a érdeklődését!
    ajánljuk…
    baráti üdvözlettel:
    csillagszemű Joe bácsi
    az ön partnere! :)

  26. Egyébként a tender kiírása már csak azért is jó lenne mert ezzel is időt nyernénk. A jelenlegi világpiaci trendek alapján feltételezhető a további forinterősödés. Az elmúlt hetekben 10%-ot erősödtünk a külföldi valutákhoz képest. Egy ekkora megrendelés esetén milliárdos megtakarítást jelentene egy jó időzítés.

  27. Egy ekkora megrendelés esetén milliárdos megtakarítást jelentene egy jó időzítés.

    Nem feltétlen. Ha a szerződés az teljesítések ideje alatt levő középárfolyamot rögzít, akkor a hajunkra kenhetjük a mostani Forint erősödést. Bárki but lenne megötni a szerződést úgy, hogy mi járjunk jól. A Gripen szerződés sem a megköttetéskori svéd koronával számol.

  28. Elolvasva a sok hozzászólás csak az rajzolódott ki bennem, hogy egyesek még mindig a pénzeszsák tetején ülő embereket vélnek a HM illetve a magyar állam tetején.
    emberek nincs pénz!!!
    Az UH-1N program jó lett volna, ha az amerikaiak azt adták volna ami először szerepelt a programban. Nem adják. Miért?
    Vagy azért, mert a kormány politikája nem felel meg sem az USA sem a EU-nak. (nézzük meg, hogy az EU elnökség óta, minden Eu kormány min.elnöke, vagy államfője kerüli O.V-t és S.P. mint a pestisest, Clinton asszony sem baráti látogatáson volt itt. Nem lehet szembehugyozni a szövetségeinket, palotaforradalmat csinálva. Ennyi.
    Más pragmatikus ok nem jut eszembe, mert az amcsik még a Szaúdi Diktatúrával is komolyan üzletelnek (Lásd a hatalmas fegyvervásárlás) pedig ehhez képest O.V kormány tényekdése egy szolid zöldpárti babazsúr.
    Nem értem, hogyan lehet álmodozni új Blackhawk, Augusta-Westland, de még Mi-17(171)-ről is. Csak akkor lehet hatékony a beszerzés, ha a Gripen programhoz hasonlóan nem vasat, hanem teljes üzemeltetés veszünk, drágán, de úgy, hogy az aktuális politika ne szólhasson bele az üzemeltetésbe. Egyébként kuka néhány év alatt. Lásd: Mig-29, Minyok (pld ajándék Mi-24 stb.).. Amit lealkudott nagy eredményként tényleg a Hende féle HM a Griffnél, azt a pénz (ami különben nem létezik), csak éppen más, jobb ütemezésben kell kifizetni, lehetne helikopter beszerzésre használni. Véleményem szerint, mivel fenygetettség nincs, külhoni misszióra meg ne vigyünk helikoptert, kéne 6-8 SARH képességgel, de olcsón üzemeltethető koptert lehetőleg lizingelni, illetve kirepülni a Minyokat. Közben persze tendert írni, amelyen ölik egymást az eladók 100-200%-os ellentételezéssel, de nem vas, hanem teljes üzemeltetésű 8-10 közepes szállítóhelikopterre (nem harcira.). Jó lenne, ha felfegyverzhető lenne, mert bár hazai, de katonai alkalmazásra szereznénk be a hanyatlökött szélmalmokat.

  29. Ebben igazad van. De ez legyen Hendéék dolga. De az ellentételezést mindenképpen figyelembe kellene vennünk. Akár haditechnikai eszközökben akár gazdasági téren történjen az.

    Itt már többen is felvetették a lengyel W3 SOKOL típust. Az imént a gugli segítségével találtam egy hírt ami szerint a lengyelek 8 db W3-ast adtak el a PAF-nak 64 M USD-ért. 8M/db, ez nem lenne rossz ajánlat a számunkra sem az UH-1 hez viszonyítva. 30 * 8 = 240 M USD, az amcsi ajánlathoz képest közel 200 M USD-vel olcsóbb amiért azért már sok extrát lehet kapni.

  30. kelepisti

    „emberek nincs pénz!!!”emiatt nem lehet „Amit lealkudott nagy eredményként tényleg a Hende féle HM a Griffnél, azt a pénz (ami különben nem létezik), csak éppen más, jobb ütemezésben kell kifizetni, lehetne helikopter beszerzésre használni.”wzt a pénzt helikopterekre költeni.

    Amúgy az a pénz valós és egy részét a fontosabb dologra szánják, méghozzá zokszó nélkül!!!Ez nagyon nagy dolog!!!

  31. Milyen érdekes ez az a pont ahogy az USA ki villantotta felénk is a méreg fogát. Hűséges vazallusok vagyunk mint történelembe mind annyiszor.De megint kutyába se néznek. Ezek után USA-val kapcsolatban mindenek meg kell kérni az árát.
    Putyin korrektebb üzletet ajánlana pedig a magyar politikai elitnek volt számtalan orosz ellenes hitáriája az elmúlt 10 évben.

    Ha nem feledjük a történelmi leckét akkor most orosz, vagy olasz típus jöhet szóba.
    Egyesek fújoltak mikor az írtam hogy szerencse hogy nem F-18 vagy F-16 hadrendbe tartó ország vagyunk.
    Az elmúlt év eseményi bizonyítják, hogy az jenkik gondolnának egyet 2x annyit kérnének az alkarészekért, mivel külügy miniszterük szerint nem vagyunk elég demokratikusak.
    Ácsi hogy van ez EU tag állam vagyunk a legutolsó közösségi szerződés is a vezírek olvasás nélkül aláírják nehogy már az olvasással töltőt egy óra késlekedés miatt ferde szemmel nézzenek rájuk.
    Még is ez van?!
    Akkor el kell gondolkodni kihez is akarunk dörgölőzni.

    Sokaknak nem tetszik a gripen érdekes a svédekkel Hendéék emberi módon képesek voltak tárgyalni. Partnernek tekintetek minket. Az ellenzék egységesen hallgat is az új szerződésről, mert nem lehet bele kötni. Pozitív reklámot meg a kormánynak nem csinálnak.

  32. Egyetértek, legyen Sokol, olcsó, jóbaráttól van és elkötelezettek a lengyelek a típus mellett, szóval a műszaki háttér is hosszútávon biztosított. Több dologban kéne amúgy is a regionális együttműködést követni, nem normális ez a széthúzás, ami itt a környéken megy. A legújabb verziója meg már tud mindent, amit egy modern gépnek kell.

  33. Szittya88: Boldog vagyok, hogy elsőként beszélhetek mezőgazdaságról egy haditechnikai oldalon! :D:D Ha a Nyírségben 50ft adnának a léalmának kilójáért felvásárlók, ………… :D:D (5-10ft között mozog!)
    Ez csak egy példa volt, de nem mindegy hogy 100 milliárdot hova fizetnek: netán kiviszik-e azt a pénzt a magyar piacról vagy éppen olyanba fektetik amin most sokat nyomna!

    kelepisti: én a nem tetszikre kattintottam de ha nem írod bele a politikai okoskodást akkor meg tetszik mert szerintem jó a meglátásod!

  34. Amennyiben az UH-1N ajánlat tényleg annyira gáz, mint amennyire a nem hivatalos információkból sejthető, akkor akár a HM önként megbonyolíthatná a helyzetet hogy azzal is egyszerűsödést érjen el.
    A következőre gondolok:
    A HM kérjen ajánlatot pl; a Kamov Ka-226 gázturbinás változatása.
    Valamint kezdjen el kutakodni tágabb nemzetközi szinten a Ka-226-ra integrálásra alkalmas fegyverzet, elektronika, elektrooptika, stb.. iránt.

    Bár teljesítményben a Ka-226T messze elmarad az UH-1N-től is, viszont olcsó és még olcsóbban üzemeltethető.
    Nemirányított rakétákat ez is biztosan hordozhat, de szerintem elbírna még egy-két komolyabb önirányításos rokettát is.
    A csöves fegyverzet tekintetében viszont erős kétségeim vannak.
    Viszont a változtatható tehertér miatt ugyanezt a típust alkalmazhatják a mentők, a rendőrség, a katasztrófavédelem, és VIP feladatkör. Így a hazai fullszerviz is evidens.

    Ha másra nem is lenne jó egy ilyenbe belekezdeni, arra biztosan hogy még inkább felzavarja a vizeket és talán arra is hogy ne csak lemondott képességekkel tudjunk alkudozni UH-1N tárgyában.

  35. dudi: Az elmúlt 20 év eseményeit elnézve a Ruszkik 10000x jobbak mint a drága kedves segítőkész felszabadító demokratikus kapitalista USA testvéreink

    Azért itt majdnem lefordultam a székről. A jenki valamit nem akar nagyvonalúan adni.

    A szovjetek tetteit leírtam. Totálisan lelakott infrastuktúrát és szemetet hagytak maguk mögött. Én még ezt akarták kifizettetni. A magasfesz. vezetéket is vitték maguk után, ahol tudták, mindent, ami mozdítható volt.

    A fegyereket mindig méregdrágán adták és néha meg gyak. ránparancsoltak, hogy „márpedig vesztek és majd mi megmondjuk, hogy mit adunk érte” hozzálláásal. Ezért cserébe meg kaptuk a vasfüggönyt, besúgók hadát és minden mást, ami ezzel járt. „Fasza” volt na…

    Néha úgy érzem, hogy egyesekre ráférne egy kis „munkatábor”, ahol bemutatót tartana valaki – mondjuk én – hogy mi volt a különbség a két rendszer közt. Egyeseknek agyára ment ez a fene nagy szabadság…

  36. Katonai helikopter kell nem valami korcs öszvér!Egyáltalán honnan jött ha a Honvédségnek figyelembe kéne venni a rendőrség vagy a légimentők igényeit!?

    Ez olyan abszurd mintha harckocsi vásárláskor az is szempont lenne,hogy az adott harckocsitípus műszaki mentő változata alkalmas e autópálya építéskor felmerülő földmunkák elvégzésére!!!

  37. Mielőtt nagyon elkurucinfósodnánk, azért, hogy mi a demokráciánkban hülyék vagyunk, sajnos nem lehet az USA-t hibáztatni. Azaz persze lehet, sőt kényelmesebb is, csak nem igaz.
    Ellenben az oroszokat, akik az itt állomásoztatott csapataik révén komoly nyomást gyakoroltak a döntéshozókra, már inkább.

    Nemtom te hogy vagy vele, de részemről én nem bánom, hogy nem kellett Gulagba mennem, vagy az ÁVH pincéjébe (ahogy ismerem magam, tuti elvittek volna előbb-utóbb), utazhatok szabadon és ha vágyok valamire, akkor ha keményen dolgozok elérhetem.

  38. Így már tényleg nem buli ez az uh-1 üzlet. Osztom azok véleményét akik az AW-t tartják előnyösnek. Lehete tényleg egy nagy helikopter csomagot venni és így lecserélni a Honvédség-Rendőrség-Légi mentők gépeit.

  39. Én igazából arra lennék kíváncsi, hogy a most kiderült feltételek milyen üzenetet hordozhatnak a többi ország számára. Gondolok itt arra, hogy a környékünkön azért erősen kezd kikopni a régi szovjet technika (románok, horvátok, bolgárok, hogy csak párat mondjak) és amelyik országnak akár csak egy kis esélye is van arra, hogy nézeteltérése legyen az USA-val (esetleg EU-val) lehet meggondolja, hogy egyáltalán próbálkozzon amerikai technikát rendszeresíteni.

    Orosz gépet szerintem nem érdemes vennünk, mert jó lenne ugye a meglévő gépek mellé, csak szerintem baromi sok idő után kapnánk meg őket, addigra meg lehet már késő lenne, meg ugye nálunk sokkal fontosabb partnerei is vannak az oroszoknak, akik prioritást élveznek pl a leszállításoknál, főleg úgy, hogy nekünk a zsebünk sincs teletömve pénzzel.

    A legjobb talán az lenne, ha kiírnánk egy tendert kőkemény feltételekkel, hagy essenek egymásnak a gyártók. Persze akkor megint fennáll a lehetősége annak, hogy elhúzódik a dolog, meg ha megnyeri valamelyik, akkor a másik fellebbezik, EU bírósághoz fordul, tudomisén még mi, aztán meg rágódhat rajta a bürokrácia.

  40. Dudi! ez jó volt :D

    Nem is komolyan vehető lehetőségnek szántam, csak egy gondolatnak, amivel ha a teljes nyilvánosság előtt foglalkozna a HM, akkor talán jobb alku pozícióba kerülne UH-1N ügyben.

    Tehát igazábol bármien UH-1N alternatív lehetőség jöhet ami alaklmas jobb alkupozició kivívására.
    Perasze másik Ami típus nem jó, mivel amerika nem aka a saját gyártói ellen dolgozni.

  41. A másik alternatíva ezek után,hogyha már ebbe az irányba indult a dolog el kellene felejteni az Amcsikat és az Eurocoptertől venni BO 105et ezek is egy kategória de újabb és fejletebb gépeket lehetne beszerezni pl a Német Hadseregtől akik úgyszintén fojamatosan cserélik le a gépeiket EC135re.
    Nem beszélve arról hogy ők segítenék ki építeni a megfelelő ipari háttér javítást is mint ahogy ez megtörtént a Románoknál a Brassói gyár átvételével és felújításával amikor a románok pár éve rendeltek tőlük EC135t a rendőrség és a mentők részére…

    Minekünk most könnyű gépre van szükségünk amiben ezek a gépek az esélyesek és nem kell nekünk se UH-60,se S-92 se más egyébb közepes szállító heli azon még van egy pár évünk gondolkodni hogy milyet szerezzünk be a Mi-17 helyett…de még egy pár száz órás üzemidőhosszabítás még beléjük férne mire kihajítanánk őket a gajdeszba…

  42. Mindenképpen európai gyártótól lenne érdemes vásárolnunk szerény véleményem szerint. Ott van példának a Gripen is. Azzal szerintem jó üzletet kötöttünk, főleg, most a szerződésmódosítás által. Valami ilyesmit kellene összehozni helikopter téren is. És törekedjünk a minnél újabb és modernebb tipusokra.

  43. Valaki említette egy kínai típus rendszeresítését is, ami aztán tényleg érdekes lenne, mivel első kézből kaphatnánk infókat kínai haditechnikákról, meg szerintem nyugatról is szépen jönnének vizslatni a gépet (amiért persze jegyeket szednénk jó borsos áron :-) ), de politikailag öngyilkosság lenne, bár ahogy nézem, ez manapság részletkérdés :-)

  44. Szerintem először meg kell vizsgálni, hogy a Sikorsky, az AgustaWestland és a Eurocopter ajánlatai közül elfogadható-e valamelyik, amennyiben pedig nem, akkor tendert kell kiírni. Én egyébként a három felajánlott típus közül a Black Hawk-nak örülnék, pláne, hogy arra szükség esetén normális fegyvereket (30mm-es gépágyút, Hydra és Hellfire rakétákat) is lehet tenni, bár nyilván soha nem lesz teljes értékű harci helikopter, de több mint a semmi. Az érzelmekre pedig nem szabad alapozni, ha amerikai cég típusa és ajánlata a legmegfelelőbb, akkor azt kell elfogadni, ha pedig nem, akkor másik cégét, legyen az akár orosz, akár klingon. :D

    dudi

    „Katonai helikopter kell nem valami korcs öszvér!”

    Teljesen igazad van, már csak a méret szempontjából is nagyon eltérőek lehetnek az igények.

  45. GrGLy
    A kínai helik 90% Agusta,Eurocopter, Sikorsky vagy épp Bell (nem másolat hanem licensebe gyártott vagy engedéllyel a kínai beszállítók a kínai gyárba (ami az eredeti mellett van és ugyan úgy néz ki) visznek minden 2. kamion alkatrészt összeszerelésre)

  46. Ebbe a kategórába szinte minden ujtipusú gépre integrálni lehet különböző lézeres vagy infrás irányított fegyvert a gépágyút meg szintén a nem irányítottak meg már a régi közepes szállító típusokon is integrálva vólt kérésre vagy épp kéretlenül is.

  47. Dudi én ne olvasom a kuruc infot mert pártlap. Én monarchista vagyok, ha politikai nézetemre akartál utalni. Kuruc info helyet én a Észak-Kelet Magyarországi valóságot látom nap mint nap. Na ez egy pokoli történet. Magyar holnap borsodba már valóság.

    Erről többet nem akarok beszélni. Ha figyelted nem hiszek csodákba. De ne törődök bele semmibe. A sorsába bele törődőt ember tudod mi a két szinonimája? Segítek: alkoholista, rabszolga.

    Ez nagyon offfffffffffffff

  48. Hát tényleg az oroszok nagyon kegyesek voltak velünk! Azt a 100 milliárdot amit a MALÉV-on akartak behajtani azt tán nem a Borisz Abramovics nevezetű orosz üzletember tüntette el? :D:D:D:D
    Sőőőt!! Vagy itt szált el helikoptereink ára, ezen is pár orosz meg 1-2 magyar kaszált! :D

    Folytatódik a moszkvai magyar székház eladási botránya

    Oroszországban folytatódik a moszkvai magyar kereskedelmi kirendeltség épületének értékesítési botránya. Az orosz regionális fejlesztési minisztérium hétszer annyiért vette meg az objektumot, mint amennyiért azt a magyar fél eladta, ám továbbra sem világos, hogy kitől – írja a Vedomosztyi üzleti lap. Tájékoztatása szerint Dmitrij Kozak miniszterelnök-helyettes utasította a minisztériumot a szerződés semmissé nyilvánítására, végül azonban ettől elálltak a hatóságok. Előzmény: többévi tárgyalást követően a magyar fél 2008-ban eladta a 17 000 négyzetméteres épületet a Diamond Air luxemburgi cégnek 511 millió rubelnek megfelelő összegért, majd a regionális fejlesztési minisztérium ugyanezt az épületet 2009-ben megvette egy meg nem jelölt tulajdonostól 3,5 milliárd rubelért. Egyes szakértők szerint az adásvételhez az orosz kormány határozatára is szükség volt. A Diamond Air-t egyébként 2009 októberében felszámolták. Az épület rekonstrukciójára 1,455 milliárd rubel értékben írtak ki közbeszerzési pályázatot.

  49. Látom mélyebben nem értelmezted ezt a két szót.
    Rabszolgának mindig van választása. Kockára teheti amily e még maradt és élhet vagy halhat szabadon.

    Alkoholista személyek általában önsajnáltató emberek. Betegség? Mond ezt egy rákosnak aki legyőzi a rákot. Nem engedi hogy elhatalmaskodjon rajta.
    Mond ezt egy mozgás sérültnek aki minden nehézség ellenére törekszik teljes életet élni.

    Katona emberként te beletörődő típus vagy?

  50. szerintem az a legnagyobb baj, hogy egyszerűen szarok a tárgyalási pozícióink. tök mindegy, hogy kitől mit akarunk.

    egyértelmű, hogy égetően szükségünk van bármilyen helire mégpedig azonnal.

    így mindenkinek vastagabban fog a cerka. ha nem tetszik mehetünk a picsába.

    olyan mint a bkv. 868 új buszt tegnapra…peee

    az az érzésem, hogy akármilyen jó szándékú is az új hm vezetés, csak szar bizniszt tudunk kötni. vagy lemondunk egy darabig a helikről.

  51. Az UH-1N nek, bár szerintem megfelelő lenne nekünk, de tényleg van egy nagy hátránya; a Hellfire hiánya.
    Pedig szerintem képes lenne a hordozására.
    Szóval ha az UH-1N-t választjuk akkor szerintem valahogy meg kéne oldani rá a Hellfie-t.
    Ha meg nem megoldható, akkor vagy sokkal olcsóbb feltételekkel az UH-1N, vagy tényleg másik típus kell, vagy másik típus is kell.
    Helfire vagy más önirányításos rakéta nélkül ugyanis nem igazán nevezhető egy típus a mai igényeken elvárt „Harcinak”.
    Tehát a Hellfire nélküli UH-1N mellé mindenképpen kellenének még „Harci” (Hellfires) gépek is.
    A leg evidensebb valóban egy típus lenne szállító és „Harci” feladatokra egyaránt.
    Mivel az UH-1 mellé az OH-1 lenne a reális, azt már az Amik vagy egyáltalán nem, vagy még borsosabb feltételekkel adnák.

    Szerintem csak a HM-nek kell látókört szélesítenie és akkor megtalálhatja az anyagilag és technikailag is a legjobb megoldást.
    De ahhoz nem szabad elvetni egyetlen ötletet sem és akit csak lehet meg kell keresni a helikopter iparban. Nem baj az sem ha egy teljesen járatlan úton indulunk el ha az a hazai iparnak is jót tesz.

  52. shornet24
    Ha már ide keverted. Nem az Oroszállam a hibás. Az a szép reményű magyar politikus aki a légitársaságot Abramovics úr kezére játszotta. Magyar kereskedelmi kirendeltség esetében szintén. Malév pénze angol foci erősítette !
    Nem az oroszok voltak genyák. Mind két esetben vagyoni magyar állam mint a magyar nép vagyonának kezelője járt el rossz gazda ként.
    Azt ne feledjük nincs állami vagyon csak közösségi vagyon létezik. Amit az állam kezel. Ezt jenki üzlet emberek is megtették volna ha lett volna rá alkalmuk.

  53. monyok

    „Alkoholista személyek általában önsajnáltató emberek. Betegség? Mond ezt egy rákosnak aki legyőzi a rákot. Nem engedi hogy elhatalmaskodjon rajta.”

    Ez hülye példa az alkoholizmus szenvedélybetegség a rák nem.

    „Mond ezt egy mozgás sérültnek aki minden nehézség ellenére törekszik teljes életet élni.”

    Mit is kéne neki mondanom?

    „Katona emberként te beletörődő típus vagy?”

    Annak,hogy valaki beletörődő vagy nem semmi köze nincs a katonasághoz!Amúgy realista vagyok.Nem hajkurászok elérhetetlen dolgokat és azt is képes vagyok felmérni,hogy a tetteim milyen következményekkel járnak és,hogy ezek megérik e vagy nem.

  54. Utolsó gondolat ezzel kapcsolatba.
    Dudi máskor kérlek ne ítélkezz.

    Akkor még mindig itt ragadtál le. Civilként érteném hozzá állásodat de katona ként?

    Rabszolga választhatja a harcot szabadságig vagy míg meg nem ölik. Mi haszna van? Ha a rabszolgatartónak a rabszolgáját kénytelen megölni veszteség. Ez a minimum. Rabszolga halálával győzött. Meg mutatta hogy nem lehet megtörni.
    Spartakuszról is azért tudunk ,mert a Romaiak okulás véget le jegyezték a történetét. Ilyen tekintetbe Spartakus az ember fényes diadalt aratott. Legyőzőinek tőle való félelme tette halhatatlanná

  55. Annak a gondolatomnak a lényege. Ha valaki akar talál ki utat.
    Rák azért is alkoholhoz illő példa mert mind a kettő felemészt. A bele törődés mind a kettő esetbe a könnyebb végzetes út.

    Az hogy küzdök amíg dobban a szívem attól még nem rohanok vak világba egy cél felé.

    Amit utolsó sorokba leírtál azzal mélységesen egyet tudok érteni.

    Én ügy értettem hogy alkoholistákról úgy beszélsz mind ha nem lenne felelős a sorsáért a betegség hibája az hogy olyan amilyen. Erre hoztam fel a mozgás sérült emberek példáját. Azok közt is van nem egy aki soha nem adja fel. Mért is tenné!

  56. szittya88

    A Cougar-nál csak nem irányított A-G rakétákat ír, az AS565-nél van irányított rakéta is (HOT), de kevésbé jó, mint a Hellfire. Az AW139-nél van ugyan írva az irányított rakéta is, de konkrét típusokat nem ír és máshol sem találtam, ebből arra következtetek, hogy tervezik, de jelenleg még nincs hozzá irányított rakéta. Ezzel szemben a Black Hawk-on jelenleg is integrálva van és működőképes a fegyverzet.

    Amúgy, nekem szimpatikus az AS565 és az AW139 is (a Cougar viszont nem tetszik), szóval, bármelyiknek örülnék, csak legyen (és ne verjenek át minket).

  57. Egyet lehet érteni az MNO cikkel: ilyen feltételekkel – bár szerintem alapból botrány volt ilyen áron – nyilván felejtős a használt UH-1N. Szerintem is nyílt tendert kellene kiírni, márcsak a vételár csökkentése miatt is és akkor meglátjuk, hogy mely gyártók indulnak és milyen ajánlattal. A cikk jó, de nem tudom honnan vették az UH-60M 8-10 milliárd Ft-os vételárát: a honvedelem.hu kb. januári cikke szerint Svédország most vásárolt 15 Black Hawk-ot, ráadásul a legújabb verzióban 201 millió dollárért, tehát 13 millió dollár/gép áron ami a mai árfolyammal számolva sem több 2.8 milliárd forintnál, 1 éven belüli szállítással. Ettől többe kerültek volna a 70-es években gyártott matuzsálemek is. A Black Hawk a Sikorsky lengyelországi gyárában készül (épp most bővítik a termelést havi 2 gépről havi 6-ra) nehéz elképzelni, hogy a karbantartásra ne volnának felkészülve.”Kicsit” olcsóbb lenne a gépeket Lengyelországba szállítani, mint az USA-ba. Úgy tűnik – nagyon helyesen – hogy a politikai döntés a helikopterbeszerzésről megszületett. Márcsak a darabszámról és a finanszírozásról kellene döntést hozni és kiírható a tender. Szerintem legalább 18 darab, új, a szükséges fegyverzettel ellátott helikopter beszerzése szükséges a supporttal együtt. Így évtizedekre megoldódna a Honvédség helikopterkérdése.

  58. „HM azt közölte: több gyártóval egyetemben a Sikorsky is megkereste a tárcát, konkrét ajánlat azonban egyetlen vállalattól sem érkezett még. ”

    Mert minden ceg arra var hogy hivatalos palyazatkiiras es hataridok nelkul a masik adjon be elobb ajanlatott hogy a spanjaik altal megtudjak annak kondiciojat es ugy adjanak be egy ajanlatot. Hivatlos palyazat nelkul csak nem kotelezo ajanlatot fognak beadni.

    „Ami a honvédség jelenlegi gépeit illeti: a Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek az üzemidejük lejártáig, 2014-ig teljesíthetnek szolgálatot, ezt követően kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges.”

    Terdre imahoz hogy lassu fokozatos felmelegedes legyen a tersegben mert ha egyszerre olvad el a sok ho a vizgyujto terulteken a’la 2006 akkor megint olyan arviz lesz hogy a kopterek nem hogy 2014 es de meg az ev veget sem erik meg uzemidoben.

    „„A HM minden ajánlatot szívesen meghallgat, és összevet az UH–1N csomaggal, mivel fő célunk, hogy megfizethető áron biztosítsuk az ország részére szükséges helikopteres képességet” – tették hozzá.”

    Tisztelettel de ez a mondat a HM es a politikusok dilettantizmusat mutatja. Ugyanis nem azt kell nezni hogy mennyibe kerul hanem venni egy 20 eves ciklust es beleszamolni a vetelartol az uzemeltetesig mindent, majd az igy kapott osszeget a szolgsaltatasokkal, kepessegekkel osszevetni. No ekkor lenne egy realis kep az egeszrol. Mert ugye lazan jarhatun”japanautosan” amikor olcson ( hol van mar az olcso japan auto !!! )megvetted az autot de az alkatresz tobbszorosebe kerult mint a tobbi autoe.

  59. Kolombusz

    „Kíváncsi lennék mi az az indok, ami miatt az amerikaiak úgy döntöttek, hogy nem adják át az érzékenyebb dolgokat, nem érzem, hogy bármilyen veszély fenyegetné a titkaikat.”

    Ne kerdezd oket, es akkor nem kapsz udvariatlan valaszt.

    a helyzet az hogy az utobbi idoben olyan tanclepeseket lejtet M.o a nemzetkozi porondon ami kiszamithatatlanna vagy inkabb megkerdojelezheto megbizhatosaguva tette.

    Sajna ezt kivulrol en is meg tudom erositeni.

  60. Jó reggelt mindenkinek!

    2 apró dolog jutott még este eszembe, az egyik egy elképzelt lengyel vonallal lehetne kapcsolatos. Mint tudjuk a lengyelek még üzemeltetik a Mig-29-es gépeiket, érdemes lenne megvizsgálni annak lehetőségét, hogy az általunk kivont gépeket nem lehetne-e valamilyen formában beszámítani. A PAF-al kötött W3 Sokol üzletük is kormányok között zajlott, azaz tárcák között. Már pedig ha egyszer meg lehetett ezt lépni, akkor miért ne lehetne újra?

    A másik gondolat pedig egy kérdés lenne: Tudja-e valaki, hogy miért tart a 2,5 évig az első gépek leszállítása? Ez a határidő teljesen érthetetlen, amennyiben figyelembe vesszük azt is, hogy a kiképzéshez és a honosítási folyamathoz is hónapokra van szükség akkor azt látjuk, hogy kb 3 év múlva lennének az első gépek teljes mértékben bevethetőek. Ennyi időnk pedig nincs.

    Kuruc által emlegetett politikai lépésekre pedig annyit mondanék, hogy az USA értékesített már lényegesen instabilabb politikai helyzetű országoknak is fegyvert. Erre hivatkozni szerintem nonszensz lenne.

  61. @forest

    Én sem tudok róla, hogy a Hellfire integráció meg lenne a gépen, ellenben azért a FLIR mellé odatettek egy lézeres célmegvilágítót. A jenkiknek van más AGM-114 platformjuk, nekünk nincs.

    A lista meg azért fura, mert a Minigun kimaradt belőle.

  62. Tisztelettel de ez a mondat a HM es a politikusok dilettantizmusat mutatja.

    Tisztelettel, de akkor ezek szerint kopik a magyarod. Ugyanis a kifogásolt mondtat pontosan az jelenti, hogy a HM olyan ajánlatot vár, ami az üzemeletést a Gripenhez és az kezdetben jól kinéző Uh-1 csomaghoz méhető.

    Ott az az egy igen fontos rész, a képesség biztosításáról. A képesség nem azt jelenti, hogy a technika rohad a betonon…

  63. @molnibalage

    Szerintem ez az egész UH-1 felejtőssé vált az időközben kiderült információk miatt. Drágán kapnánk ill. drágán üzemeltethetnénk egy hiányos képességet. Egyszerűen túl csórók vagyunk ahhoz, hogy ezt a luxust megengedjük magunknak.

    Az új gépek beszerzésével kapcsolatban úgy gondolom, hogy hitelt nem vehetünk fel mert a ballib média keresztre feszítené a kormányt és a tárcát. A közvéleményben pedig rengeteg az ilyen „minek a Honvédség?” kategóriájú barom. Marad a bartel vagy a lízing lehetősége. A hosszútávú lízing megfelelő támogatással lenne talán a legjobb megoldás a számunkra.

    A W3 Sokol mellett még megemlíteném, hogy a képek alapján a típus tudná hordozni a Mi-24 ill. Mi-8/17-es gépekhez rendszeresített fegyverzetet is. Ezzel újabb milliókat spórolhatnánk. Bárhogy osztok vagy szorzok az én álláspontom szerint ezzel a típussal járnánk a legjobban. Pusztán anyagi megfontolásból természetesen.

  64. Apropó ha már felvetettük a bartel fogalmát a Mig-29-esekkel kapcsolatban. Úgy gondolom, hogy nem lenne földön túli gondolat az sem, ha a csehekkel próbálnánk meg boltolni. Az L-39-kért cserébe szerezni néhány LET-410UVP-t. A semminél ez is több lenne, annál meg végképp jobb mint végignézni ahogy a L-39-sek a betonon szétrohadnak.

  65. Szerintem ez az egész UH-1 felejtőssé vált az időközben kiderült információk miatt

    Ezzel én is egyetértek, bár nem derült ki, hogy a szuperlight csomag mennyibe fájna. A legutolsó kommentjeim arra próbáltak rávilágítani, hogy szó nincs arról, hogy az UH-60 olyan hűdeolcsó lenne. Innen kényszerpályán vagyunk. Marad a Milek nagyjavítása, viszont ezt jó lennen némi modernizálással összekötni. Nem FLIR, MAWS és ilysemire gondolok, de NVG kompatibilis műszerfal és némi navigáció / comm fejlesztés azért illene már. Ez nem kerül dollárszázmilliókba.

  66. Apropó ha már felvetettük a bartel fogalmát a Mig-29-esekkel kapcsolatban. Úgy gondolom, hogy nem lenne földön túli gondolat az sem, ha a csehekkel próbálnánk meg boltolni. Az L-39-kért cserébe szerezni néhány LET-410UVP-t. A semminél ez is több lenne, annál meg végképp jobb mint végignézni ahogy a L-39-sek a betonon szétrohadnak.

    A lengyeleknek nincs szüksége a mi totálisan lerohadt MiG-jeinkre. Az L-39-ek szintén „ócsakavas” árban vannak tekintve, hogy lejárt a naptári üzemidejük. Másrész minek nekik L-39, mikor az ALCA-t sem tudják elsózni senkinek? Tucatszámra állnak a betonon. Ez olyan, mintha 40 éves Ikarust akarnál bárkinek odaadni, amikor mai Mercedes buszból is túlkínálat van.

  67. Az addig oké, de akkor is kevés gépünk maradna és kérdés, hogy hány üzemóra maradna a minyók sárkányában. 10 évért nincs értelme egy ilyen szintű modernizációt végigvinni. A nagyjavítások is hamarosan esedékessé válnának ami szintén néhány millió dollárba fájna nekünk.

    Minél többet agyalok a dolgon annál inkább a lengyel W3 felé fordulok. Olcsó, a meglévő fegyverzetünk használható és nem kell a tengeren túlra utazni javítások miatt. Arról nem beszélve, hogy politikailag is profitálhatnánk a dologból.

    Az UH-1 esetén csak abban az esetben tudnék elképzelni üzletkötést ha valami rendkívül jó technikai ellentételezést kapnánk. Lerongyolódott seregünknek szinte minden morzsa jól jönne.

  68. Az L-39-et azért mertem felhozni mert még mindig jelentős piaca van ennek a típusnak. Olcsósága miatt könnyebben értékesíthető lenne mint az ALCA. Konkrét értéket ugyan nem tudok, de szerintem az L-39ért azért 2 db L-410-et minden pofátlanság nélkül lehetne kérni. Akár használt példánynak is örülnénk.

    A Mig-29 esetén pedig csakis alkatrész szintjén gondolkodtam. Bármit is kapunk értük még mindig jobb mint végignézni ezeknek is a szétrohadását. Egy próbát megér a történet. Aztán ha nem hát nem, legalább megpróbáltuk.

  69. Látom nem érted. Az nem úgy megy, hogy mi kérünk. A cseheknek mi az üzlet? Kapnak két gépet, amire nincs szükségük. És innen hogyan tovább? Hol van az a ‘jelentős’ piaca az L-39-nek? Legfeljebb a civilek repkednek vele tehetősebb országokban, de oda egy röpkételen gépet eladni legfeljebb néhány tízezer dolláros nagyságrendben lehet. Aprópénz.

    http://www.worldwidewarbirds.com/WWW_for-sale.html

    Röpképes gépek érnek 100-200k dollárt.

    A lengyeleknek a régi német gépekből van pótalkarszét nem olyan gépből fogják kiszedni, ami +10 évig csillaghangárban állt vagy ronggyá lett repülve.

  70. Ejtőernyős ugrás ebből, ha nincs farokrámpa…? Totálisan alkalmatlan rá első ránézésre is.

    Cargo? Hol raksz bele egy terepjáró méretű vagy annál nehezebb dolgot, ha nincs rámpa? Van egyáltalán normális teherszállító változata? Ha mondjuk egy Girff gyakorlaton hajtóműcserére szorul még azt sem tudja utána vinni. Ez gyakorlatilag belföldi légiforgalomra méretezett gép. Mi szüksége erre a Honvédségnek?

    Az An-24 / C-27 gépek mérete alá menni nálunk nem lehet, ha szállítógépet akarsz. Ezzel is csak kb. 2-3 ezer km sugarú körben lehet mozogni, ha kell. Önerőből. Minden másra ott a C-17 órakeret.

    Próbáljunk már valami miniális racionalitás belevinni a dologba.

  71. @forest

    Természetesen vannak ezen tömeg- és méret adatok alatti szállítmányok is, mindössze arról van szó, hogy a 24-eseket nem tudnánk kiváltani a Let-ekkel. Ha meg beruháznánk rájuk, akkor kéne mellé nagy gép is, ahol a több típus kis darabszámban üzemeltetése következtében fellépő költségtöbblet miatt szerintem nem éri meg. Ezért lenne jobb csak nagyobb gépet alkalmazni.

    Egyébként amiket írtál példának azokat szerintem pont olcsóbb teherautóval szállítgatni, bár nem értek hozzá, csak tippelek :-)

  72. No ezért mondtam Molninak, hogy hagyjuk. Egy pillanatnyi ötlet volt amivel egy alternatívát próbáltam szemléltetni. Molni meg ráharapott, én meg csak nem hagyhattam veszni a dolgot) szóval legyen 1:1 aztán lépjünk túl az L-410-en.

    Szóval W3 Sokol :) Itt jártunk előtte.

  73. Az M-28 – Hercules kombónál megint ugyanaz a gond, mint amit az előbb írtam. Két típusra kéne személyzetet és hátteret tartani, amit nem engedhetünk meg magunknak, akkor már inkább csak a Hercules (bár kérdés, hogy egyáltalán adna-e el nekünk valaki? :-) )

    Igazából ha sikerül nyélbe ütni valami helikopter bizniszt, csodálkoznék ha valahonnan még tudnának előkaparni pénzt szállítógépekre is.

  74. UH-1N
    General characteristics

    Crew: 4 (Pilot, copilot, crew chief, gunner)
    Capacity: 6-8 combat-equipped troops, or equivalent cargo
    Length: 41 ft 8 in (12.69 m)
    Rotor diameter: 48 ft 0 in (14.6 m)
    Height: 14 ft 5 in (4.4 m)
    Disc area: 1,808 ft² (168.0 m²)
    Empty weight: 6,000 lb (2,721.5 kg)
    Loaded weight: 10,500 lb (4,762.7 kg)
    Useful load: 4500 lb (2038.0 kg)
    Max. takeoff weight: 10,500 lb (4,762.7 kg)
    Powerplant: 2 × Pratt & Whitney Canada T400-CP-400 turboshaft, 900 shp (671 kW), (total 1,250 shp) each

    W3 SOKOL
    General characteristics

    Crew: 1 or 2 (pilots plus pilot or flight engineer)
    Capacity: 12 passengers
    SAR: three medical attendants and eight rescued survivors
    Air Ambulance: four stretchers and one medical attendant
    EMS: one stretcher and medical attendants
    Executive: five or six passengers
    Length: 14.21 m (46 ft 8 in)
    Rotor diameter: 15.70 m (51 ft 6 in)
    Height: 5.14 m (16 ft 10 in)
    Disc area: 193.6 m² (2,034 ft²)
    Empty weight: 3,850 kg (8,488 lb)
    Max. takeoff weight: 6,400 kg (14,110 lb)
    Powerplant: 2 × WSKPZL Rzeszów PZL-10W turboshaft, 670 kW (900 shp) each

  75. A „belső” kapacitása 12 mikulás. Tegnap előbányásztam a repülőnapi produkcióit a W-3-nak. Ölég szimpatikusan és impresszíven adta elő a dolgokat a levegőben. Adatai alapján nekünk megfelelő lenne, több szempontból is.

  76. Google az én barátom is, nem a fenti adatokból. :-)
    Az 1N-re közel 3+ tonnát írnak, W3-nál 2,7-et. Persze ez egyik sem megbízható forrás, olyat nem találtam.
    Mindenesetre a Huey ezek után nem szabadna, hogy téma legyen.

  77. Én ha kiírnám a tendert beleírnám, hogy legalább 3t függő teher hordozására legyen képes! De 2t nagyon minimumminimum!
    Én inkább kiválasztanék 6-8 mi-24-et és inkább azokat nagy javítanám meg netán kicsit modernizálnám, hogy 2018-20ig hátha kihúznák, a szállító tendert meg minél hamarabb kiírnám!

  78. Molni !
    Már megint belementél egy vitába olyan dologról amit nem jól tudsz!
    L-410-ből van nekem kb 360-380 ejtőernyős ugrásom hátsó rámpa nélkül .Tökéletesen alkalmas ugratásra könnyű teherszállításra sebesült evakuálásra stb stb.
    Nagyon rövid a felszállóhossza füves reptérről is tud üzemelni ezenkívül egyszerűen és olcsón üzemeltethető! A kapacitása kiépítettségtől függően 15-20 fő! Egyszerű és robosztus felépítésű!
    Sok előnye lenne….

  79. A Sokolról annyit hogy lehet ábrándozni a Lengyel Magyar két jóbarátról de az a bej (hogy ez jelenleg nem igaz már csak a szinpátia van)a másik hogy PZL már nincs felvásárolta az Agusta a Lengyel kormánynak még csak kisebbségi tulajdon joga sincs az egész ell lett adva úgy ahogy van ha Sokol lenne véve akkor is ugyan úgy az Olaszokkal kellene tárgyalni az Agustával az hogy meghagyták a gyárat és a 2 tipus nevét amit még gyártanak az marketing fogás vólt hogy az eddigi vásárlók ne pánikoljanak hogy nem lesz alkatrész a helijeikhez még egyszer tök mindegy hogy milyen a viszonyunk a Lengyelekkel semmi kihatással nem lenne a vásárlásra mint ahogy a magyar kormánynak sincs semmi beleszólása abba hogy a privatizált cégek kinek menyiért adnak valamit. (Ez már nem az a világ amikor az államnak van tulajdona itt már csak a cégeknek vannak gyáraik földjeik egyéb sajnos (a magyar és a többi poszt komunista ország sajnos tulzásba vitte a kapitalizmust és mindent privatizált) az államnak marad az adó mint bevételi forrás.

  80. @szittya88

    Ez teljesen igaz, amit írtál, a PZL-Swidnik már tényleg nem lengyel, viszont maga a gyár Lengyelországban van és lengyeleknek ad munkát. Szóval egy esetleges W-3 mellett döntéskor akár a lengyel kormány is lobbizhat az olaszoknál, hogy adjanak el nekünk gépeket, mert így lesz a kedves választóknak is munka, bevétel adóból, miegymás. Ehhez még hozzá jöhet az is, hogy esetleg a magyarokat is a lengyelek képezhetnék, illetve a javításokat is ők végeznék, ami megint bevétel lenne nekik, valamint így a diplomáciai kapcsolatokon is lehetne építeni valamennyit (közös tréningek, gyakorlatok a típussal, stb.).

  81. A kapacitása kiépítettségtől függően 15-20 fő!

    Mármint úgy is, hogy 100 kg katona + 40 kiló felszerlés? Van egy sanda gyanúm, hogy ekkroa teherrel el meleg nyári napon eléggé erőlködne.

    Ejés ugrásra ott van most is a sokkal kulturáltabb An-24. Én még életben nem láttam full felszereléssel kiugrani katonát nem hátsó rámpán. Ettől még lehet ilyen, de azért mutat valamit.

  82. Megint pontatlan voltam. :)

    A DC-3 oldalajtója a szárny és hajtómű mögött volt.

    A videon látható nagy katonai gépnél szintén a hajtómű mögött van az ugrási pont. Az ajtóban a felszerléssel álló helyzetben kényelemesen elfért a katona. LET-410-nél én nem férnék ell állva talán az ajtóban egy hátizsákkal nemhogy 40 kiló cuccal. A hajtómű meg egészségetelenül közel van az én ízlésemnek.

  83. Szerintem orosz és kínai új technika vásárlása nem várható, mert egyrészről a NATO tagországoknál, nem szokás keleti technikát vásárolni (kivétel: Afgán, irak missziós feladatra, illetve postkomcsi országok, az oroszok a tartozásukat haditechnikával egyenlítették ki. )pld. lengyel, cseh, szlovák, magyar )
    A PZL W-3 típuscsalád szerintem megfelelő SAR lenne, csapat és teherszállításra is alkalmas. 8-10 darab jó lenne. A honvédségnek azonban nem szabad vasat venni, hanem komplett képességcsomagot, mint a Gripen vagy a tervezett UH-1N volt. Szvsz. első ütemben kéne a könnyű+SAR helikopter amely viszonylag olcsó üzemeltetésű lenne, és a minyok kirepüléséig nyomatni és 8-10 közepes helikopert képesség tendert.
    A felfegyverzett helikopter kategóriába mindkettő belefér, szerintem, az irányított pctörő fegyverek hiánya nem probléma, mivel a környező országok közül csak Ukrajna, Szerbia és Románia rendelkezik ilyen képességgel. Persze a PZL W-3 Huazar és/vagy Puszcyk rendelkezik a Spike-LR rakétákkal tudtommal, a román Socat is azzal repül. De ennek ellenére én inkább az alap W-3 Sokol-t választanám fegyverzet nélkül. Az osztrákok is megvannak a maguk koptereivel, amelyen max. gépágyuk vannak.. Nem kell a kopterekkel missziós feladatot végrehajtani, itthoni felhasználásra pedig szükségtelen az erősebb fegyverzet.

  84. ySzerintem orosz és kínai új technika vásárlása nem várható, mert egyrészről a NATO tagországoknál, nem szokás keleti technikát vásárolni

    Görögöknek több orosz cuccuk van, nehézfegyverzet kategóriában. Pl. Tor és Osa légvédelmi rendszerek. BMP-t is terveztek vásárolni, hogy abból mi lett, nem tudom.

  85. Eloszor is ki kellene talalni hogy melyik iranyvonalat akarjuk kovetni.A Honvedelmi minisztertol sem es senki mastol sem hallottuk hogy milyen,mekkora,mennyit,mennyibe kerulo es mire akarjuk hasznalni stb helikoptereket akarunk venni.Eloszor is jo lenne ezeket tisztazni,kinyilvanitani a kulvilag fele,es akkor tudna mindenki hogy mi az iranyvonal.Azutan pedig johetne a tender.Minden gyarto olyan helivel probalkozna ami a tender kovetelmenye lenne.Es akkor tudnank hogy mit akarunk,mik a lehetosegek rovid es hosszutavon stb.
    Egy nyilt tenderen meg csak licitalgassanak ala egymasnak a gyartok a vegen az nekunk csak jo lesz.
    Egy tenderen pedig kiderulne hogy ki mit es milyen hatterrel adna.
    Kerdes volt hogy Black Hawk eseten Lengyelorszagban lenne-e a javitouzem vagy mennie kellene az USA-ba.Nem tudjuk.Ilyen es ehhez hasonlo dolgok miatt kellene tender.Megtudnank mindent belole.Megegyszer leirom hogy az elso lepesnek az iranyvonalat kellene meghatarozni hogy mennyit,mire akarnank hasznalni,mennyire van szukseg stb.Amig ez nincs meg addig ne akarjunk venni semmit mert a vege az lesz hogy vettunk valamit nagyon dragan amit kevesbe hasznalunk ki.

  86. molnibalage: tessék a cikk: http://honvedelem.hu/cikk/29934/megerkeztek-az-elso-sved-black-hawkok , ahol érdekes módon az általam írt árak szerepelnek. Bár tudom most az következik, hogy a honvedelem.hu is téved. Molnibalage-nál a bölcsek köve. Lehet magányosan kampányolni a Black Hawk ellen, de lassan fel kellene ismerni, hogy pontosan ez az a típus, amire a Honvédségnek szüksége van: modern, de ugyanakkor kipróbált, harci tapasztalatokkal rendelkező típus, amely az összes általunk szükséges fegyverzetet integrálja. Pénzügyileg pedig, ha már úgyis nagy összeget ki kell adni, legalább értelmesen költsük el a pénzt. A többek által írt lengyel típus is szóba jöhet, pontosan ezért kellene nyilvános tendert kiírni, ahol valószínűleg még több gyártó indulna pl. a koreaiak borítékolható, hogy elindulnának a Surionnal. De épp ez a cél, hogy a nagyobb verseny lenyomja az árat.

  87. Üdv!

    molni: igazából An-24-ünk csak volt, ami van: An-26
    „LAT-410 esetben elismertem, hogy tévedtem”
    Bizony ritkán van ilyen, meg kell becsülni :-)))
    GrGLy:
    „egyszerűen túl kicsi lenne nekünk. An-24-esnél kisebbet nem szabadna venni, de valami nagyobb lenne az igazi.”
    „Ha meg beruháznánk rájuk, akkor kéne mellé nagy gép is, ahol a több típus kis darabszámban üzemeltetése következtében fellépő költségtöbblet miatt szerintem nem éri meg.”
    Most pl. helikopterek terén éppen az a bajunk, hogy a MI-8/17 túl nagy bizonyos feladatokra, ami egy típus és szeretnénk mellé másikat.
    Amúgy szerintem nem ördögtől való az, hogy két szállító rg. típus van: szlovák, cseh, lengyel, szegről végről szlovén, szerb példa van rá. És talán behozná a plusz költséget, hogy nem minyó dobálja az ejét óránként majd egy misiért, de szerintem egy ancsának még borsosabb az „óradíja”.

  88. És fiúk a kínai helikopterekbe is műanyag csapágyak lesznek? :D Távolkeleti szarok maradjanak ott ahol vannak! Hányszor hallottátok, hogy lezuhant egy kínai gép?? Én egyszer se, mert nem hoznak nyilvánosságra semmit! Akkor??
    pa63: a mi-17 se sokkal öregebb konstrukció mint a blackhawk, a mi-17 is ki volt próbálva harctéren, a mi-17-be is lehet nyugati elektronikát rakni, ja és megvan hozzá a szaktudás! „Hop-ika” Illetve nincs 1 éve amikor mondták hogy a gyártó beszámítaná a használt mi-17-ket mert viszonylag jó állapotba van a sárkányuk! Elég valószínűtlen, hogy a svédek 200millióért vették! (Tényleg sokat bizonyított a blackhawk nem arról van szó) Különben meg ki nem szarja le, hogy a NATO-ban nem „illik” orosz fegyvert venni!? Akkor adják megfizethető áron! Ennyi erővel velünk együtt a környező országok kidobhatnák az összes kalasnyikovot mert nem NATO kompatibilis a lőszere!

    Különben miért kéne l-410-es? Nem mindegy hogy valaki helikopterből ugrik ki vagy speciale l-410-ből? Az meg, hogy keveset eszik meg olcsón üzemeltethető , meg kis helyen le tud szállni …….. És?
    Mert a helikopter tán nem? :D:D Olyan videót mutassatok amin az L-410 3t homokzsákokat dob le méteres pontossággal! :D:D
    Forest értem miért hoztad fel a témát arra válaszolva, az évek alatt finoman fogalmazva nem az l-39 a legjobb példa, hogy mit kótyavetyéltek el az évek alatt akár a honvédségnél, akár az országba!

  89. Görögország a kivétel példa. Igen vannak légrak rendszereik és Molni még nem is említette a Ciprusiakkal közösen üzemeltetett „törökbosszantón” S-300-at.A BMP-1-ből anno a mienket is meg akarták venni, de erősen lestapáltak voltak (vagy a kivonás utáni tárolás miatt nem feleltek meg.)
    Máshonnan szereztek be (talán a németektől) majd 300 BMP 1P-t.Van 150 körüli Krazz teherautójuk is. A pctörő rakétáik fele is orosz Kornet és Fagot, RPG-18.

    A W-3-ra visszatérve, én többször voltam Lengyelországba bázisokon. A W-3 Anaconda például szinte ahány darab annyi fajta. Szóval a W-3 egy jó alapra épített nagyüzemi gányolás (annak minden jó és rossz értelmével). A felfegyverzett helikoptereken pld. az elektronika nem tudom milyen, de sok érzékelőt nem láttam rajuk, és a műszerfalak nagy része is hagyományos. Páncélzat általában nuku. A W-3 azonban jól repülhető, aránylag gazdaságos, és alapvetően jó helikopter, amely vélhetően olcsóbb mint a S-70. Ismétlem, nem vasban, hanem komplett rendszerben kell gondolkodni, vagy megismétlődik a minyo és Mig tragédia.

  90. A minyók használata azért nem akkora tragédia, nem?
    Sőt, végre egy típussal pont az a gond, hogy kirepüljük belőle az üzemidőt, tulajdonképpen erre vannak. A gond az, hogy a pótlásukról nem gondoskodtak amikor kellett volna.

  91. Nemtudom, hogy mennyi ideig fogják még odafönt húzni a helikopter kérdést. Jó lenne egy tender és győzzön a jobb! Sajnos van reális veszélye annak, hogy nagy árvizek lesznek idén, és valóban elég sokat kivehetnek az ilyen események a minyók üzemidejéből.

  92. Sziasztok!

    Megosztanám véleményemet veletek. Csatlakoznék ahhoz az állásponthoz, mely szerint a most megismert feltételekkel az UH-1N felejtős számunkra. Ha csak a technikát nézem, akkor az UH-60 Battlehawk lenne az ideális. Darabszámban pedig 12-15db. De! Ha az amcsik így, akkor mi is így. Nem feltétlen kell nekünk tőlük vásárolni, annak ellenére, hogy ma ezen a bolygón az ő fegyverrendszereik gyakorlatilag az első helyen vannak. Figyelembe kell venni más szempontokat is beszerzésnél. Külön nem részletezném ezeket, mert…képben vagytok eléggé ehhez. Szóval mit szóltok az alábbi pakkhoz:
    12db AW149+3db C-27J – szigorúan csomagban, úgy mint a Gripen esetében.
    Ha nem elég a 12 lehet még venni később is, de előbb ezeket kell HASZNÁLNI.

    http://www.agustawestland.com/product/aw149-0

  93. forest, molnibalage!

    Az Albákat ne akarjátok becserélni, már nincs mit.
    Nagyobbik felüket bedobozolták és elvitték a gyártóhoz, már jó régen…
    Ergó nekik bizony kellett valamiért. Úgy hallottam, legalább egy már repül azóta, civilként. Hogy mit/mennyit kaptunk cserébe, az rejtély.

  94. @amper

    Annak örülök, hogy sikerült őket érvényesíteni. Molninak meg üzenem innen, hogy igazam volt :) van piaca az albáknak! :)

    Még egy kiemelendő mondat Hendétől:
    „Az idén útjára indul a Hadik-terv, amelynek célja a magyar hadiipar újjáélesztése”

    Gondolom indul a Komondorok gyártása, már több verziót is látok a honlapjukon:
    http://www.respirator.hu/products/eng/RDO-3231_komondor.html

  95. @amper
    Az alba üzletre visszatérve, amennyiben a gyártó vásárolta vissza elképzelhetőnek tartom, hogy ellentételezésként az ALCA-ra kaptunk üzemórákat. Végül is, ez egy megoldás lenne, lényeg, hogy ne hagyjuk őket szétrohadni. Jó lenne látni, hogy a Migeknek is találnak valami felhasználási lehetőséget.

  96. @forest

    Gondolom indul a Komondorok gyártása, már több verziót is látok a honlapjukon:

    Ezek már régebb óta fent vannak (legalábbis két hónapja biztosan, mert akkor néztem őket), de amúgy a kezdetektől tervezve voltak a 3 tengelyes verziók.
    Egyébként szerintem a pickup verzió baromi ronda :-)

  97. @kelepisti

    „A W-3-ra visszatérve, én többször voltam Lengyelországba bázisokon. A W-3 Anaconda például szinte ahány darab annyi fajta. Szóval a W-3 egy jó alapra épített nagyüzemi gányolás (annak minden jó és rossz értelmével). A felfegyverzett helikoptereken pld. az elektronika nem tudom milyen, de sok érzékelőt nem láttam rajuk, és a műszerfalak nagy része is hagyományos.”

    A W3 gyártása már túllépet a gányolási fázison, a CzAF és a PAF részére leszállított típusok is egységesek, a gugli segítségével több képet is találsz ennek bizonyítására. Az eltérő típusok a lengyeleknél pedig azért voltak mert a PZL fő partnere a lengyel légierő, minden fejlesztést és altípust ők tesztelnek. Nemrég azonban indítottak ők is egy programot aminek keretén belül az összes típust egy szintre modernizálják.
    Estünkben viszont jól jöhet ez a gányolás, hisz ők jobban ki tudják elégíteni a mi kéréseinket. Mint mondjuk egy nagyobb gyártó ahol csomagok közül válogathatsz. Nekünk most egy olcsó, igénytelen, alacsony üzemeltetésü gépre van szükségünk amire esetleg rá tudjuk gányolni a Minyók fegyverzetét. (ergo Sokol)

    ui.: Van már digit müszerfalas is!

  98. @forest

    Természetesen jó, hogy törekednek ilyen hazai fejlesztésekre, én csak teljesen szubjektív esztétikai szempontok alapján ítélkeztem :-) Viszont a 4×4-es verzió egyre jobban tetszik (főleg miután megnéztem, hogy az oroszok milyen randasággal álltak elő (SPM-3) :-) ).

  99. @forest

    Természetesen láttam :-)
    Nagy (nem is gondolná az ember, hogy mennyire) és ronda, de valahogy mégis van formája. Jók az arányai, túl magasnak sem tűnik.

    Nekem a kedvencem egyébként az RG-31:
    http://www.americanspecialops.com/images/photos/vehicles/rg31-special-forces-hr.jpg
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/RG31_Lemur_PICT0094.jpg

    Visszatérve a helikopáter témához: már én is hajlok arra, hogy a W-3 lenne nekünk a legjobb, ha tudnak a lengyelek olyan képességeket és üzleti feltételeket biztosítani, mint amilyenekre szükségünk van. Így nem csak a légierőnek, de a rendőröknek, mentősöknek, talán még tűzoltóknak is lehetne venni W-3-ra épülő gépet, ami a közös platform miatt sok mindent megkönnyítene. Elegendő mennyiség esetén talán egy saját kis karbantartó üzemre is jók lennénk a lengyeleknél (persze ehhez olyan üzembentartási kultúra is kell, hogy ne rohadjanak szét 5 év után a vasak).

  100. A saját karbantartóbázis nem lenne elképzelhetetlen mivel szerkezetileg a W3 is Minyó alapokra épül aminek van némi kultúrája idehaza. Az alap szállító modelleket egy megfelelő dokumentáció és átképzés után javíthatnánk idehaza. Ez beleférne Hende Csaba hazai hadiparral összefüggő nyilatkozatába is.

  101. @honved

    Szerintem ez csak amolyan jelzés a hazai iparnak.
    „Ha nem végeztek rendes munkát, akkor pénz nélkül maradtok.”
    Egyébként nem hiszem, hogy az oroszok, akik szinte a kezdetektől foglalkoznak helikoptertervezéssel nagy tételben rendszeresítenének külföldi gyártótól. Túl nagy lenne a pofavesztés.

  102. forest: „rá tudjuk gányolni a Minyók fegyverzetét” Ettől félek én is. Veszünk sok pénzért (mert a W-3 sem ajándék lesz, hanem eurómilliók) W-3-t és akkor még mindig ott vagyunk, hogy vettünk egy fapados gépet amire megpróbáljuk rágányolni a 80-as évekből ittmaradt orosz fegyverzetet. Ez a tipikusan a „merjünk kicsik lenni” hozzáállás. Azt kellene már felismerni, hogyha úgyis ki kell adni egy óriási összeget, akkor már inkább vegyünk csúcskategóriás, elsővonalas gépet, lehetőség szerint minnél inkább felszerelve. Ha ez meghaladja a pénzügyi képességeinket, akkor inkább a darabszámon sporoljunk. Miért? Ha a gép nem úgy érkezik, hogy már az összes fegyverrendszer integrálva van rá akkor van egy fogadásom, hogy más már nem is lesz rajta. Arra külön pénz biztos nem lesz, hogy még pluszba ezt vagy azt megvásároljunk hozzá. Csak az lesz ami már amúgy is része a szerződésnek. Ráadásul a Grippen szerződés tapasztalata pontosan az, hogy egy lízingnél a finanszírozó, bérbeadó szigorúan előírja az üzembentartási körülményeket (fedett, fűtött tárolás, rendszeres karbantartás stb.) és pontosan erre van szükségünk. Szerintem nekünk a Black Hawk volna a tökéletes választás: mind szállítóhelikopterként, mind harci helikopterként tökéletesen ellátná a feladatát, ütőképes helikopteres potenciált jelentene a honvédelemnek. A finanszírozás nem lehetne akadály: nem egyösszegben kellene kiadni a teljes vételárat, egy sor lízingkonstrukció szóba jöhet. Amit érdemes átgondolni az a darabszám, hogy pontosan mennyi gépre is van szükségünk.

  103. @pa63

    Pontosan milyen csapásmérő képességet vársz egy szállító helikoptertől? A szállító helikopter fegyverzetének elsődleges feladat a támogatás. Erre pedig tökéletesen megfelelnek a régi minyó rendszer is, ami tökéletesen integrálható a W3 platformra és kész csomagként kérhető a gépre.

    Azt az illúziót pedig felejtsük már el, hogy a finanszírozás nem akadály. Olyan szinten csóró a honvédelem, hogy leírni is nehéz. Nincs pénzünk új fegyverzetet és kultúrát honosítani. Van egy bevált és olcsó platform, nekünk erre van pénzünk. A két típus közötti dollármilliókat pedig pct, tüzérségi fegyverekre kell költeni illetve hazai gyártású páncélozott járművekre.

    A honvédelmünk is csak annyira erős mint a leggyengébb láncszeme, nekünk pedig tucatnyi ilyen láncszemünk van.

  104. Hende doktor sok szépet mond a rádióban.
    A vége a legjobb, hogy az optimizmusra az szilárd akarat és megfelelő erő ad okot. Bár a riporter is egy balfék, szájába adta Hendének a válaszokat, ilyen nevetséges kérdésekkel ráadásul azt képzeli, hogy a gázálarc a legfontosabb felszerelés, komolyan nevetnem kell a sok idiótán.
    De azért ez a tisztképzésről elképzelt álomvilág is egy röhej, hova kell már annyi tiszt? Erről lehetne valami szép karikatúrát rajzolni, ahogy két tiszt parancsolgat egymásnak legénységi állomány meg sehol.

  105. Bocs de nem értek hozzá..Akárhogy is nézem két külön kategóriás heli-ről beszélünk….Nem hinném hogy az UH-1 kiválthatná a Mi-8/17-es gépeket….Valaki olvassa el már a műszaki adatokat!!!! Az más kérdés,hogy szükség lenne „könnyű” helikopterekre de nem biztos hogy ekkora darabszámban..Lehet elég lenne 5-6 darab de tényleg korszerű!!!!