Reggeli hólapátolás közben a szerkesztőség felé tévedt egy usánkás medve. Kicsit csipás volt, biztos nem rég ébredhetett – azt mondta elmegy egy kávéért, de majd érkezik beszámolót tartani, ám addig is itt hagy egy listát. Valami vízimádó kamcsatkai grizzly lehetett, mert elég sok vizes pont szerepel a listáján. Szemezgessünk gyorsan belőle!
Valóban, ez egy Orosz Haditengerészeti vegyes lesz, mely nagy újdonságokat ugyan nem vonultat fel, inkább korábbi nyilatkozatok, híresztelések friss megerősítését, bővítését tartalmazza, összegezni próbálja az aktuális helyzetet.
Kezdjük talán a leginkább lerongyolódott és mindenféle vad nyilatkozatok főszerepét betöltő orosz flottával, a Fekete-tengerivel. Mely mint a legutóbbi hivatalos nyilatkozatokból tudjuk, 2020-ig 15 tengeralattjáróval és fregattal frissül majd meg.
Ezt még 2011 júliusának végén nyilatkozta az Orosz Haditengerészet parancsnoka, Valgyimir Viszockij admirális – ekkor már túl voltak azon 2009-es keménykedésen, miszerint akár 8-10 Lada-osztályú tengeralattjáróval is feltölthetik a szebb napokat is látott déli flottát. Tavaly nyárra azért már szépen kirajzolódott, hogy a halasztást nem tűrő flottamegújítás nagyjából milyen elemeket fog tartalmazni, miknek a realizálódása várható legalább részben 5-6 éves távlatban.
2010 őszén egyrészt az Indiai Haditengerészet részére épített Talwar-osztályú fregattokkal alapvetően egyező, Krivak IV fregattok rendszeresítése mellett döntöttek – eleinte 3 db, 2013-14 között átadandó hajóról volt szó, ám 2011 nyarán nem megrősítetten már 6 hadihajó építéséről rikácsoltak a hajógyári sirályok.

A Talwar-osztály névadója, az INS Talwar. Ha jobban tetszik úgy, akkor egy Krivak IV-es fregatt. Az oroszoknál Admiral Grigorovics-osztály név alatt lesz ismert | M. Mazumdar, Bharat-Rakshak ,
Menetközben a teljesen értelmetlen Ladás erőlködések helyett tisztázásra került az is, hogy a Lada-osztály elődjének, a ma is potens Kilo-osztálynak a továbbfejlesztett, még csendesebb, Project 636.3 jelölésű változatából érkezik majd 3 egység Szevasztopolba. Melyből a tavalyi év novemberéig 2 egység építése el is kezdődött – részeként annak a 10 hagyományos meghajtású tengeralattjárónak, melyet 2020-ig kellene átadni a haditengerészetnek. A Fekete-tengeri Flotta részére 2014-ben átadandó második, Rosztov nevet kapó Project 636.3 típusú tengeralattjárójának gerincfektetésekor azonban már arról csiripeltek jól értesült madarak, miszerint a Project 636.3-as széria nem 3, hanem 5-6 egységből fog állni. Hogy a további 2 egység mely flottához kerülne, arról nem tudtak.
Alekszandr Fedotyenkov altengernagy egy e hét hétfői sajtótájékoztató keretében eloszlatta ezen kérdés körüli ködöt: nyilatkozata szerint Moszkva 2017-ig hat darab új tengeralattjáróval bővíti a Fekete-tengeri Flottát.
Nem akarjuk kétségbe vonni az orosz stratégák döntését, de ez szájkaraténak tűnik, mert ugyan mi szükség lenne 7 db, szteroidon nevelt Kilo-ra abban a „pocsolyában”? Jó, persze mostanában kicsit sok arrafelé a Ticonderoga, de akkor is… Apropó a 7. egység ugyebár az 1990-ben hadrendbe állított, némiképp speciális meghajtású Alroza, mely az Orosz Haditengerészet történetében az első tengeralattjáró, mely NATO hadgyakorlaton vett részt.
Frissítés @ 2012. február 7., 12:31: olvasói kommentből gyorsan kiderült, hogy nem szerencsés, mikor a szerkesztő iparkodva termeli a híranyagot és menetközben egy triviális dologról valahogy teljesen megfeledkezik. Hiszen ahogy régen is, a Földközi-tenger továbbra is a Fekete-tengeri Flotta felelősségi körzete, mely valóban indokoltabbá teszi nagyobb mennyiségű tengeralattjáró rendelkezésre állását.

A B-871 2007-ben. 2009-ben tűz keletkezett a motortérben, azóta javítás alatt állt, így a Bold Monarch-on való részvétele kérdéses volt. Úgy tűnik azóta ez az akadály elhárult. | Fotó: flot.sevastopol.info ,
Fedotyenkov mindezek mellett újfent megerősítette a Krivakok érkezését, azonban konkrét számadatok közlésével nem fárasztotta a nagyérdemű hallgatóközönségét.
A fekete-tengeri update ezennel kivesézésre került, elhajózunk észak felé.
Pont a napokban írtunk arról, hogy Vlagyimir Viszockij admirális a közelmúltban bejelentette, hogy 26 évnyi(!) kihagyás után az Orosz Haditengerészet újból elkezdi a ballisztikus rakétahordozó tengeralattjáróit folyamatosan őrjáratra küldeni.
Ehhez persze, különösen annak fényében, hogy az orosz megközelítés szerint a tengeralattjáróik csak egy legénységgel rendelkeznek jónéhány, őrjáratra küldhető állapotú SSBN-re lesz szükségük. Nyilván nem véletlen, hogy csak most, a Delta IV garnitúra felújítása és az első Borejek érkezésével került napirendi pontra és eldöntésre ezen kérdés.
A Borejeket persze nem véletlenül fűztük bele a mondókába, hiszen most róluk, konkrétan a 3. egységről, a Vlagyimir Monomahról lesz szó röviden.
A friss információk szerint Oroszország legújabb boomerjének építése jól halad, az első 2 Borejjel szerzett tapasztalatoknak köszönhetően a Szevmash munkásai az ütemtervet megelőzve dolgoznak már a Borejen. Nagyban zajlik a belső terek kialakítása, hamarosan megkezdődik a tengeralattjáró bekábelezése is, nagyon úgy tűnik, hogy semmi akadálya nem lesz, hogy az idei évben vízbe csobbanhasson ezen 2006 tavaszán elkezdett építésű SSBN.
Tengeralattjáróknál és az Északi Flottánál maradva elmondható, hogy érkezett némi új információ a Typhoonokkal kapcsolatban is. Korábbi kapcsolódó írásainkat visszalapozva látható, hogy az elmúlt években sok minden elhangzott már ezen leviatánokkal kapcsolatban. Az egyetlen biztos pont az volt, hogy nem kívánják Bulava hordozó platformmá átalakítani őket.
Az egyetlen felújított Typhoon (vagy oroszul Akula) a TK-208 Dimitrij Donszkij, melyet korábban a Bulava tesztelésére alakítottak és arról volt szó, hogy marad is tesztplatform, illetve a legutóbbi elképzelés szerint tengeralattjáró hiány végett préda szerepet játszik az újonnan elkészült vadászok tesztelése során.

A TK-208 Dimitrij Donszkoj – jelneleg az egyetlen hadrendben álló, speciális feladatkörre módosított Typhoon-osztályú SSBN ,
A védelmi szektor kapcsán sokat nyilatkozó Dimitrij Rogozin helyettes miniszterelnök nemrégiben olyat kijelentést tett a sajtó képviselői előtt, miszerint Oroszország felfüggeszti 3. generációs atom-tengeralattjáróinak lemészárlását, mely némi segítség lesz a haderőnemnek 2020-ig, mikorra mind a 8 megrendelt Borej-osztályú boomer csatasorba állítható.

Borej és Typhoon | Forrás: military-today.com ,
Nyilatkozatában kitért azon, már sokszor hangoztatott elemre, miszerint a Typhoonok modernizálva lesznek az eredeti 25-ről 30-35 évre kitolva élettartamukat.
És zárásként megemlítjük, hogy a minisztérium részéről bejelentették, hogy 2012 júniusig elkészül és napvilágot lát az Orosz Haditengerészet elkövetkező 30 év flottafejlesztési terve is. Ezen felül a nyáron a Csendes-, ősszel pedig a Balti Flotta fejlesztési lehetőségeiről lesznek egyeztetések. a haditengerészetnek. A Fekete-tengeri Flotta részére 2014-ben átadandó második, Rosztov nevet kapó Project 636.3 típusú tengeralattjárójának gerincfektetésekor azonban már arról csiripeltek jól értesült madarak, miszerint a Project 636.3-as széria nem 3, hanem 5-6 egységből fog állni. Hogy a további 2 egység mely flottához kerülne, arról nem tudtak.