|

Kilo-szám érkeznek a Jaszenyek

Tudjuk, hogy az orosz katonai vezetést nem kell nagyon nógatni, hogy igazi emberes mennyiségekkel, vagy legalábbis komoly tempót igénylő menetrenddel álljanak elő. Az utóbbi időben mi más kapcsán is születhetnének új, vagy korábbiakat szimplán megerősítő nyilatkozatok, mint a haderőfejlesztés aktuális 2011-2020 közti fejlesztési szakaszával kapcsolatosan.

A közelmúltban Vlagyimir Viszockij admirálison, az Orosz Haditengerészet parancsnokán volt a sor, aki megerősítette, hogy a “némiképp” megroggyant állapotából épp kikúrálás alatt álló Fekete-tengeri Flotta 2020-ig 6 Kilo-osztályú tengeralattjárót kap – korábbról tudni lehet, hogy 3 Kilo építése már tavaly elkezdődött. Az admirális elmondása szerint 2020-ig összesen 15 tengeralattjáróval, illetve fregattal gyarapszik majd a Földközi-tengeri, illetve az Ádeni-öböli tevékenységért is felelős flotta. Ezt segíti majd az a 3 db Krivak IV típusú fregatt is, melyek megrendeléséről még tavaly ősszel számoltunk be.

Mindemellett kitért arra is, hogy 2020-ig úgymond kilószámra (én kérek elnézést, későre jár már…) érkeznek majd a legújabb orosz SSN osztály, a Project 885 Jaszeny egységei. A Borej-osztály finanszírozása miatt sokáig tetszhalott állapotban leledzett, majd lassan-lassan beindult, a második egységen már komoly modernizálási beavatkozásokat megvalósító programban 2020-ig 8 egységet terveznek átadni – legalábbis papíron. Lévén az addig hátralévő 9 év alatt 6 egységet kéne a nulláról megépíteni, ami elég bátor nyilatkozat. Az első Jaszeny, a K-329 Szeverodvinszk tengeri tesztjei a Fehér-tenger idei nyári szezonjára lettek időzítve.

A Jaszeny-osztályú Szevereodvinszk 2010 júniusában került vízbe

A Project 885 / Jaszen-osztály első tagja, a Szeverodvinszk 2010. júniusában, 17 évvel az 1993-as gerincfektetése után merülhetett vízbe. Volt egy kis gazdasági összeomlás, na… | Forrás: Szevmash ,

31 hozzászólás “Kilo-szám érkeznek a Jaszenyek”

  1. “Lévén az addig hátralévő 9 év alatt 6 egységet kéne a nulláról megépíteni, ami elég bátor nyilatkozat.”

    Ez azért bátor mert teszem azt holnap átutalná a flotta a 6 egység teljes árát egy összegben akkor sem tudná megépíteni a hajóépítő vállalat építőkapacitás hiányában?

  2. Ha már Földközi-tenger, az tényleg igaz, hogy Ciprus környékén 500 milliárd hordó olajat találtak a tenger alatt ?

    Azért az oroszok és a törökök,algírok,szírek,egyiptomiak komoly kis flottát tudnak majd felmutatni a jövőben a Mare Mediterraneon.

  3. “Az admirális elmondása szerint 2020-ig összesen 15 tengeralattjáróval, illetve fregattal gyarapszik majd a Földközi-tengeri, illetve az Ádeni-öböli tevékenységért is felelős flotta.”

    Tcat, nem tudom, honnan van a mondat második felében olvasható infó, de szerintem ennek fussál neki mégegyszer! :-)) Ugyanis pont az egyetlen flotta volt a Fekete-tengeri a négyből, amely nem vette ki a részét a kalózkergetésből az Ádeni Öbölben. Nyilván ennek az oka az általad is említett lepusztult hadihajó-állomány volt, hiszen a “Moskva” cirkálót, és a muzeális korú “Kerch” rombolót leszámítva, nincs most komoly harcértékű felszíni hadihajó a Fekete-tengeren. Éppen ezért, már hosszú ideje az Északi-Flotta, és a Csendes-Óceáni Flotta Udaloy osztályú rombolói váltják egymást a térségben, illetve korábban két alkalommal a Balti Flotta “Neustrashimy” nevű fregattja volt oda allokálva…

    “Ez azért bátor mert teszem azt holnap átutalná a flotta a 6 egység teljes árát egy összegben akkor sem tudná megépíteni a hajóépítő vállalat építőkapacitás hiányában?”

    Oroszországban minden lehetséges, és semmi sem lehetetlen egyszerre. Minden attól függ, hogy az adott project mennyire sürgős, és ehhez képest mennyi pénzt szánnak rá. Ha kell, még a “csokoládégyárban” is SSN tengókat gyártanak, de akár 20 évig is elmolyolhatnak rajta, ha nem érzik a nyomást, vagy nincs rá lóvé. Minden esetre figyelmeztető lehet, hogy a “Neustrashimy” osztály második fregattját, a “Yaroslav Mudry” nevű egységet 7 hónap alatt (!) fejezték be, nagyjából 50%-os állapotból, miután a már átutalt pénzek ellenére előtte évekig (!) szüttyögtek vele, és a kormány bírósági eljárással, és természetesen minden további állami megrendelés leállításával fenyegette meg a hajógyárat… :-))

  4. “Csokoládégyár” alatt természetesen az orosz hadiüzemeket értem. ( Úgy látszik, te még túl fiatal vagy, mert akik már éltek a Kádár rendszer alatt is, azok a fenti gúnynévvel illették a különféle hangzatos néven futó, de teljesen nyilvánvalóan hadiüzemként működő magyar gyárakat! ) Abban igazad van, hogy bizonyos speciális dolgokat csak a speciális helyükön lehet elkészíteni, mert pl. egy harckocsi-lőszer gyárnak valószínűleg nincs sólyatere és szárazdokkja! :-)) Ezzel a csokigyár dologgal csak arra akartam utalni, hogy még egy tengeralattjárónak is vannak kevésbé speciális részei, amiket outsourcing keretében ki lehet adni más üzemeknek gyártásra, ha valamiért nagyon sürgőssé válik a project befejezése…

  5. @KC: Na ja! A Fekete-tengeri Flotta most max. a célra overkill Moszkvával tudna menni pirátok ellen, az igaz :)

    Nyilván azt akarják záros határidőn belül, hogy a flotta eredeti játszóterei, a Fekete-tenger és a Földközi-tenger mellé hozzácsapják a szóban forgó partvidékét is. Hiszen mégiscsak célravezetőbb lenne, mint az Északi / Csendes-óceáni / Balti Flotta kötelékéből odaküldeni hajókat. Nyilván most más alternatíva még nincs, de ha megérkeznek majd az új fregattok, akkor más lesz a leányzó fekvése egyből. Addig meg papíron (már?) a Fekete-tengerié a terület, gyakorlatban meg nem :) Szóval abból a szempontból abszolúte jogos az észrevétel, hogy egyelőre még nem ők hajókáznak arra.

    A tengók kapcsán meg fenntartom, hogy 6 SSN 9 év alatt elég magabiztos vállalás, hiszen párhuzamosan a Szevmashnak építenie kéne a Borejeket is.

  6. “A Fekete-tengeri Flotta most max. a célra overkill Moszkvával tudna menni pirátok ellen, az igaz…”

    Az még hagyján, mert egyszer még a “Nagy Péter” cirkálót is odaküldték, sőt, ha jól emlékszem, el is fogott néhány lúzer makimajmot! :-)) Azért azt megnéztem volna, ahogy magukban elemzik az esélyeket: nekünk van 2 RPG-nk, meg 3 kalasnyikovunk, az atommeghajtású csatacirkálón viszont van 20 db P-700 Granit rakéta, + 2 db. AK-130 gépágyú, + egy kiképzett tengerészgyalogos alakulat. Na mi legyen Juszuf, süllyesszük el egyből a ruszkikat, vagy előbb szólítsuk fel megadásra azt a Kirovot? :-))

  7. @sulyid:
    Hazai vonalon valami ilyesmi a jelenlegi helyzet:

    1x Borej (a 3., a 4., a Szent Miklós építése hivatalosan még mindig nem kezdődött meg, ha jól emlékszem)
    1x Jaszen (a 2. egység a már Project 885M-nek számító Kazany)
    2x Lada (a leendő Kronstadt és Szevasztopol)
    3x Kilo

    @KC: :D

  8. “Az még hagyján, mert egyszer még a “Nagy Péter” cirkálót is odaküldték, sőt, ha jól emlékszem, el is fogott néhány lúzer makimajmot! :-)) Azért azt megnéztem volna, ahogy magukban elemzik az esélyeket: nekünk van 2 RPG-nk, meg 3 kalasnyikovunk, az atommeghajtású csatacirkálón viszont van 20 db P-700 Granit rakéta, + 2 db. AK-130 gépágyú, + egy kiképzett tengerészgyalogos alakulat. Na mi legyen Juszuf, süllyesszük el egyből a ruszkikat, vagy előbb szólítsuk fel megadásra azt a Kirovot? :-))”

    Erről ez a jelenet jut eszembe:

    http://www.youtube.com/watch?v=gRqSVIW9pN0

  9. “Mondjuk a “Moszkva” is lerendezhette volna a dolgot egy nukival, azután se kalóz, se Szomália, se probléma…”

    A Slava osztályú cirkálókon nincs nukleáris fegyver. A Kirovon Granit rakéták vannak, ahhoz létezik/létezett atomfej. De a Moskva és társai Basalt rakétákat hordoznak, rajtuk konvencionális töltettel…

  10. Tcat:

    Az eredeti Kirovot a reaktornál minimum a vízvonalig vissza kell(ene) bontani (Fekete-tengeri baleset). A másik 2 jóformán csak a vas, a technika ugrott belőle.

    Én személy szerint nem bánnám (már csak esztétikai szempontokból sem) a 4 hajót, de szerintem max. 3 lesz belőle. Egy az atlantira, egy a csendesre, egy meg tartalékba.

  11. @Wolfrick: hmm, igaz a Kirov reaktorbalesetéről megfeledkeztem. Mondjuk az infók szerint a 3 deaktivált közül valószínűleg úgyis csak az Admiral Nahimov lesz belátható időn belül reaktiválva (vagy csak az…) Azt legalábbis már pátyolgatják egy ideje a Szevmash-nál.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.