|

Lada? Nyet! Kilo és Borej? Da!

Na nem kell megijedni nem a Ladák leállításáról van szó, mindössze van egy jó 2 hetes hír, ami valamilyen érthetetlen okból kifolyólag eddig elkerülte a figyelmünket, ám mégsem mehetünk el mellette. Hát hozzácsaptuk az aktuális Borej hírhez. A cím meg azért ez, mert nem akartuk a szokásos „Orosz haditengerészeti vegyes”-t adni neki ezúttal…

Szóval!

Hogy a nem éppen régi fényében tündöklő Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró arzenálját is fel kívánják frissíteni az oroszok az nem titok. A Grúziai események óta relatíve gyakran utalgatott folyamat kapcsán általában amolyan jó „oroszos” nyilatkozatok szoktak születni: a realitásoktól elrugaszkodott mennyiségekről, határidőkről szokott szó esni.

Így lehetett anno nem sokkal a grúzok elfenekelése után 8-10 Lada-osztályú tengeralattjáró terveiről hallani, ami aztán később már szelídült persze, míg a relatíve közelmúltban egy már sokkal reálisabb nyilatkozat hangzott el az Orosz Haditengerészet részéről.

A július 25-én napvilágot látott információk alapján a Fekete-tengerre egyelőre nem szánnak a méltán népszerű Kilo-osztály utódjából, azaz a Fekete-tengeren marad a jelenleg 1 egység által, a 2009 novemberében a meghajtási rendszerében problémákat elkönyvelni kényszerült B-871 / Alrosa által gyakorolt „Kilo uralom”.

B-380 és B-871

A Tango-osztályú B-380 és a Kilo-osztályú B-871 egymás mellett 2009 májusában. Gondolom nem kell részleteznünk melyik-melyik… :) | Forrás ,



Vlagyimir Viszockij admirális, az Orosz Haditengerészet parancsnokának elmondása szerint a 2010-es év vége előtt 3 – 3 őrhajó és tengeralattjáró építése kezdődik meg az orosz hajógyárakban, melyek mind a Fekete-tengeren állnak majd hadrendbe. (Plusz ugye emlékszünk arra is, hogy a 2 Jasztreb-osztályú fregatt is esélyesen átkerül Szevasztopolba.)

Viszocskij elmondása szerint 3 db Project 636 / Kilo építése már meg is kezdődött. Átadási időpontokról ugyanakkor nem szól a fáma.

Jó, akkor ennyit a totálisan outdated hírekről, most pedig evezzünk át egy picit a frissebb, de már szintén nem ropogós anyagok felé.

Ugyan Bulava még mindig nincs, – apropó közelmúltbeli infómorzsák szerint mégiscsak megkezdődik még a nyáron a Bulava további tesztelése – ám attól még a hordozóplatformmal lehet „játszani”, így folytatódik a Borej-osztály első egységének a Jurij Dolgirukijnak a tengeri tesztelése.

Gyerekek, ne felejtsem el megdícsérni a Szevmasht a szép munkáért! ,

A Project 955 / Borej-osztály első egysége tengeri tesztjeinek első szakaszát tavaly augusztusának elejére teljesítette, majd a 2010. augusztus 6-ai infók alapján idén július 22-én ismét kihajózott a Szevmash hajógyárból, hogy megkezdje a második szakasz próbáit. A júliusi, első kihajózás során a hajógyári forrás szerint a navigációs rendszerek és a tengeralattjáró úszóképessége voltak nyúzópróbák alá vetve, míg a tesztek úgy overall a rendszerek megbízhatóságát hivatott próbára tenni.

9 hozzászólás “Lada? Nyet! Kilo és Borej? Da!”

  1. „…a Fekete-tengeren marad a jelenleg 1 egység által, a 2009 novemberében a meghajtási rendszerében problémákat elkönyvelni kényszerült B-871 / Alrosa által gyakorolt “Kilo uralom”.”

    Milyen cizelláltan fogalmaztad meg azt, hogy gyakorlatilag a tenger kellős közepén megkettyent, vészjelzéseket adott le, ezt követően egy haditengerészeti vontatóhajó beráncigálta őt Szevasztopolba… De hamár-homár szóba hoztad a problémás Kilo tengót, érdemes lenne arról is tudósítani, hogy éppen elkészültek a nagyjavításával, most indul a szokásos tengeri próbákra, utána teljes értékű harcos lesz! Reszkessetek, egerek! :-))

    http://rusnavy.com/news/navy/index.php?ELEMENT_ID=9931

  2. @Janaj:

    Aki fizikailag oda tud jutni, az fülel. Felbecsülhetetlen értékűek az ilyen adatok. Ugyan úgy, mint a radarok azonosító-könyvtára (vagyis a beérkező radarjelek azonosítására szolgáló adatbázis). Az ilyesmi hétpecsétes titok, és általában még a baráti országok sem osztják meg egymás között őket.

  3. „Az ilyesmi hétpecsétes titok, és általában még a baráti országok sem osztják meg egymás között őket.”

    Hmm… azért az meglepne, ha az orosz boomerek spéci azonosítóit – pl. minden egyes hajócsavar egyedileg azonosítható a szonáron – az amerikai haditengerészet nem osztaná meg a NATO-n belül, elsősorban a brit és a francia SSN tengók szonárosaival…

  4. Talán az amerikai-angol megosztás még elképzelhető, de az amerikai és francia már sokkal kevésbé (Franciaország egyébként továbbra sem tagja a NATO katonai szárnyának, csak a tudományos együttműködési szárnyban szerepel – ugye de Gaulle 1958-ban kinyilvánította, hogy mivel nem kezelik Franciaországot egyenrangúan az angolok és az amerikaiak, ezért visszavonja a francia erőket a NATO vezénylet alól, és felszólítja a nem-francia erőket, hogy hagyják el Franciaországot, majd az 1960-as évekre ez meg is valósul).

    Ezek az adatok tényleg olyan „forrók”, hogy hétpecsétes titokként kezelik őket (és különösen úgy kezelték a hidegháború alatt).

  5. „Ettől függetlenül kétlem, hogy ezeket az adatok megosztanák egymás között.”

    Elég nagy hülyeség lenne „angolszász öntudatból” lemondani a 6 Rubis Amethyst SSN szolgálatairól a NATO javára… Mellesleg szerintem már régen nincs meg az a francia – angolszász ellentét, amely De Gaulle idejében, és az ő különutas politikája miatt megvolt. Jól látható, hogy régóta minden egyes francia elnök egy kicsit jobban közeledik Washington-hoz. Már Chirac is együttműködőbb volt, mint Mitterand, Sarkozy pedig szinte baráti kapcsolatokat ápol Obamával…