|

Végóráit éli az F-15 gyártósora

Az 5. generációs típusok térnyerésével sajnos hamarosan eljön az ideje, hogy a jelenleg nagy számban alkalmazott 4. generációs harci gépek gyártás befejeződjön. Mind keleten, mind nyugaton jellemző, hogy a 21. század első évtizedében még mindig az 1980-as években szolgálatba állt repülőgép-családok jelentősen továbbfejlesztett verziói alkották (és alkotják) az első vonalat. Az Egyesült Államokban ezek egyértelműen az F-16 és az F-15, melyek – szinte végletekig „tuningolva” ugyan, de – még mindig gyártásban vannak. Azonban az elmúlt években már többször felmerült, hogy ez nem maradhat sokáig így.

A Boeing pedig ez utóbbira erősített rá nemrég, mikor finoman jelezte minden potenciális megrendelő, illetve a lakosság munkalehetőség féltő kormányzat felé, hogy – amennyiben nem érkezik záros határidőn belül biztos megrendelés a típusra – 2012-ben kénytelen lesz bezárni az F-15 gyártósort. Nyilatkozatuk szerint ez nem azt jelenti, hogy jövő év január 1-jén lakatot tesznek a gyárkapura, pusztán annyit, hogy pár hónap múlva elkészül az utolsó F-15, ami után nem fogják tudni hosszú távon életben tartani a termelési kapacitást.

F-15SE Silent Eagle | Fotó: Boeing ,

Természetesen egyelőre még számos lehetőség él a gyártósor további működésének biztosítására. A tavaly októberben még szinte biztosnak tűnő szaúdi megrendelés mára ugyan nem valószínű, hogy megvalósul, de soha nem lehet tudni. A legnagyobb remények jelenleg a Távol-Keletben rejlenek: az utolsó dél-koreai F-15K-t 2012 márciusában szállítják le, Szingapúr pedig év közepén kapja meg F-15SG-it. Előbbi azonban további vadászbombázók beszerzését is tervezi, tenderén pedig jó eséllyel pályázik az F-15SE Silent Eagle.
Sajnos a japánok esetében a Boeing az F/A-18E/F-re szavazott, így ebben a versenyben kiesett az F-15.

Az Amerikai Egyesült Államokban szinte nulla a valószínűsége, hogy állami megrendelést kapjon a Silent Eagle. Ott a régebbi verziók modernizációjára látnak lehetőséget, amivel talán kitolhatóvá válik a gyártósor működése, de ez csak ideiglenes megoldás lenne. Mindazonáltal biztos, hogy 2017-nél tovább (hacsak nem jelentenek be nagyobb igényt a típusra) nem húzhatja az ominózus roló lehúzását a Boeing. Ezzel pedig véget ér egy méltán híres és kiváló típus gyártása, története azonban még sokáig folytatódik majd.

10 hozzászólás “Végóráit éli az F-15 gyártósora”