Az 5. generációs típusok térnyerésével sajnos hamarosan eljön az ideje, hogy a jelenleg nagy számban alkalmazott 4. generációs harci gépek gyártás befejeződjön. Mind keleten, mind nyugaton jellemző, hogy a 21. század első évtizedében még mindig az 1980-as években szolgálatba állt repülőgép-családok jelentősen továbbfejlesztett verziói alkották (és alkotják) az első vonalat. Az Egyesült Államokban ezek egyértelműen az F-16 és az F-15, melyek – szinte végletekig „tuningolva” ugyan, de – még mindig gyártásban vannak. Azonban az elmúlt években már többször felmerült, hogy ez nem maradhat sokáig így.
A Boeing pedig ez utóbbira erősített rá nemrég, mikor finoman jelezte minden potenciális megrendelő, illetve a lakosság munkalehetőség féltő kormányzat felé, hogy – amennyiben nem érkezik záros határidőn belül biztos megrendelés a típusra – 2012-ben kénytelen lesz bezárni az F-15 gyártósort. Nyilatkozatuk szerint ez nem azt jelenti, hogy jövő év január 1-jén lakatot tesznek a gyárkapura, pusztán annyit, hogy pár hónap múlva elkészül az utolsó F-15, ami után nem fogják tudni hosszú távon életben tartani a termelési kapacitást.
Természetesen egyelőre még számos lehetőség él a gyártósor további működésének biztosítására. A tavaly októberben még szinte biztosnak tűnő szaúdi megrendelés mára ugyan nem valószínű, hogy megvalósul, de soha nem lehet tudni. A legnagyobb remények jelenleg a Távol-Keletben rejlenek: az utolsó dél-koreai F-15K-t 2012 márciusában szállítják le, Szingapúr pedig év közepén kapja meg F-15SG-it. Előbbi azonban további vadászbombázók beszerzését is tervezi, tenderén pedig jó eséllyel pályázik az F-15SE Silent Eagle.
Sajnos a japánok esetében a Boeing az F/A-18E/F-re szavazott, így ebben a versenyben kiesett az F-15.
Az Amerikai Egyesült Államokban szinte nulla a valószínűsége, hogy állami megrendelést kapjon a Silent Eagle. Ott a régebbi verziók modernizációjára látnak lehetőséget, amivel talán kitolhatóvá válik a gyártósor működése, de ez csak ideiglenes megoldás lenne. Mindazonáltal biztos, hogy 2017-nél tovább (hacsak nem jelentenek be nagyobb igényt a típusra) nem húzhatja az ominózus roló lehúzását a Boeing. Ezzel pedig véget ér egy méltán híres és kiváló típus gyártása, története azonban még sokáig folytatódik majd.
Esetleg 1 100 darabos rendelés az Iráni légierő számára a csendesített sasokból? Azok nagyon ragaszkodnak az ilyen vasakhoz.
Hol élsz te???
Jó ez csak vicc volt. Talán nem lep meg senkit, hogy néha Izraeli cégek is megszegik az iráni embargót, mert csak a pénz számít. USA cégek továbbra is kereskednek Iránnal. Német , svájci cégek nagy üzleteket kötnek. És talán óriási változások várhatók az USA-ban is. Nézzük csak:
http://www.youtube.com/watch?v=ZrP2iYAr1uo&feature=feedu
http://www.washingtonsblog.com/
A szaudi megrendelés komolynak tűnt eddig, még lehet belőle valami. Az még több éves gyártást jelenthet.
De felmerült újabb BAE Typhoonok vétele is és persze a Falcon is érdekli őket!
@aerophyl
Lassú gyártás mellett. Ha a régi havi 12 gépes termelést nézzük, akkor nagyon hamar készen lenne még az a gépmennyiség is.
Elobb utobb minden veget er sajnos.
De ez a gep nagyon vastagon irta be magata repules tortenetebe mar igy is, es orokre ott is lesz a helye. Szerintem ennel letisztultabb, szebb gepet nem fognak meg egyet csinalni.
Amúgy nem úgy volt, hogy DK rendel még 60 f-15K-t?
Első körben rendelt 40-et és arra már rendeltek rá és pillanatnyilag is szállíts alatt van. A vége asszem 80 db lesz.
Bocsánat, nem úgy van. 40+21.
(Egyébként soha nem fogom megérteni, hogy 3 sec alatt adatra miért kérdezel rá állandóan.)