|

Lódarázs kimonóban

A mai nappal lejár a japán kormány által a McDonnell Douglas F-4 Phantom II-esek leváltására kiírt F-X tenderre benyújtható pályázatok leadási határideje. A Boeing az utolsó pillanatokig húzta leadást, a lehető legkésőbb felfedve kártyáit a többi nevező előtt.

Sokáig kérdéses volt, hogy az F-15 ‘Eagle’ valamely továbbfejlesztett verziójával vagy az F/A-18 Hornet késői utódjával nevez az amerikai gyártó. Nos, a mai bejelentés alapján az utóbbira esett a választás.

Fotó: US Navy ,

Az F/A-18E/F verzión alapuló, ámde a japánok igénye alapján továbbfejleszthető és ‘tetszőlegesen’ módosítható Super Hornet priorizálása azért meglepő, mert a vállalat másik, potensebb típusa, az F-15E Strike Eagle alapjául szolgáló változat, a F-15 ‘Eagle’ egyik variánsa, az F-15J/DJ már 1981 óta repül a Japán Önvédelmi Légierő (JASDF) kötelékében, ámde egy korszerű Sas (mondjuk az F-15SE ‘Silent Eagle’) beszerzési ára mégis borsosabban alakulna, mint a US Navy színeiben nagy számban repülő Super Hornet árcímkéjén szereplő összeg.

A típus mellett szól még, hogy az eddigi egyetlen exportmegrendelő, az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) rendkívül elégedett az F-111 kivonása után az F-35 rendszerbe állításáig réskitöltésre vásárolt típussal és újabb példányok vásárlását tervezik.

Az F-X tender toronymagas esélyese az F-22 Raptor lett volna, ha az amerikai honatyák feloldják a típus exporttilalmát. De nem tették, így a szigetország más megoldás irányába kell, hogy nézzen. A Raptor helyett így az amerikai Boeing F/A-18E/F Super Hornet, az összeurópai Eurofighter Typhoon, valamint a paletta egyedüli 5. generációs típusa a Lockheed Martin F-35 Lightning II verseng majd a győzelemért.

29 hozzászólás “Lódarázs kimonóban”

  1. Nem vagyok biztos benne, hogy ezzel jó döntést hoztak. Ok, hogy modernebb konstrukció, de alsóbbrendű sok szempontból, az árcédulán kívül lényeges pluszt nem képvisel az F15SE-vel szemben, sőt. A japánok pedig a Mitshubishi F-2 alapján nem azok az arcok, akik a vadászgépeken akarnának spórolni.

  2. érdekes választás a boing részéről. Gondolom tudják mit csinálnak, de eddig ami lejött a japánok viselkedéséből, az az, hogy
    – dollár kevésbbé számít
    – air superiority viszont annál inkább.
    Ehhez képest az f-18 bedobása nem tűnik többnek egy ócsított, kiszámíthatóbb f-35 alternatívánál.

  3. Ok, hogy modernebb konstrukció, de alsóbbrendű sok szempontból,

    Pl..? Van olyan multifunkciós F-15 változat, mint a Growler? Full csapásmérő és légiharc képesség MELLETT még stand off jammer. Világbajnok.

    A t/w aránya az új, 20%-kal erősebb hajtóművekkel már szinte F-15E kategória-

    A gép fegyverzete jobban variálható és buddy-buddy módon is tölthető. (Mondjuk a japóknak elvben van elég tankere.)

    Szép és jó az F-15, de még én sem az indítanám… :)

  4. alsóbbrendű sok szempontból.
    Milyen okból?

    Fiatalabb az alap gép is mint az F-15.
    Szélesebb a palettája. Ennél a gépnél ott van a hordozóra rakás lehetősége.
    USA NAVY sokkal jobban együt tudnak működni, ha gebasz van.
    Kína ezzel a géppel sem tud sok mindent kezdeni. Valamint F-18SH jó kis anti-Ship képességel is.
    Eletronika harcászati képesség amelye új képességet nyernek.
    Elfogó vadásznak még mindeg ott van nekik az eddigi F-15J-ik.
    Ha van tech- traszfer akkor saját fejlesztésekhez segítségethet a
    Boeing.

  5. Serintem arra gondolnak, hogy a zavarókonténerek miatt kiesik néhány felfüggesztési pont így nem teljes fegyverzettel száll azért fel. Ha jól emlékszem akkor 4 felfüggesztő esik ki, de lehet, hogy csak kettő. Mondjuk még akkor is tekintélyes arzenált vihet magával, bár ilyen estben sztem nem fog virgonc manővereket csinálni.

  6. Ennek a mezőnynek a toronymagas esélyese az SH.
    A japiknak most kell a gép és nem nagyon drágán = SH.
    (Fukushima szerteágazó hatása még messze nem tombolta ki magát! Nagyon a nyakukon van a katasztrófaelhárítás – pontosabban még igazán hozzá se kezdtek és nem két fillér lesz, ha egyáltalán sikerül nekik belátható időn belül konszolidálni a helyzetet.)
    Az EF szerintem nem rúg labdába, politikai okokból.

  7. http://en.wikipedia.org/wiki/File:EA-18G_Growler_VX-9_from_below_2008.jpg
    E kép alapján három zavaró konténer van a gépen, két HARM és két AIM-120-as mellett. A mostani hadműveletekben tapasztalt légi fölény mellett ez elég ahhoz, hogy egy Growler megvédje magát s legalább egy radart kikapjon, ha mind a két HARM-ot egy azon radarra lövi ki.
    Egy régebb as-ben vagy három alap konfigurációt említettek…

  8. Aranyos, hogy a Growlerről beszélgetünk itt, de a Boeing ha jól értelmezem nem, szóval nem igazán értem, hogy jön ez ide.

    Az F/A-18E/F verzión alapuló, ámde a japánok igénye alapján továbbfejleszthető és ‘tetszőlegesen’ módosítható Super Hornet priorizálása

    Sikerül értelmezni ezt a mondatot? Ha jól rémlik, az auszik az SH magas elégedettségi faktora miatt továbgombolyítátták az ötletet. Ha már van SH, akkor minimális plusz költséggel miért ne legyen pár stand off gép? Szó se róla, a világon annyi ország bír ilyen géppel, hogy egy kézen meg lehet számolni őket. Elit klub.

  9. „Már mintha éleslövészet is lett volna vele. Akkor milyen szinten van korlátozva? Nem értem…”
    Molni, a Growler EW-n kívüli képességei erősen korlátozottak a sima SH-hoz képest. Kivéve talán a BVR. Nincs 9X, gépágyú, közel egy tonnával nehezebb markánsan nagyobb légellenállás mellett, nincs integrálva célmegjelölő,stb. Ha csak egyetlen ALQ-99-est hordoz, a csúcssebessége mindössze 0,86M. stb. Specializált gép, specializált feladatra. Itt olvashatsz néhány infót róla:
    http://jets.hu/news?id=202

  10. amanitin:
    A japik az F-4-est akarják váltani, tehát gyorsan kell valami.
    Ha fölajánlották volna nekik az F-22-est, nyilván két kézzel kapnának rajta (de kétséges, hogy bírnák anyagilag, lásd fenti hsz). De nem ajánlották föl és most már nem is fogják (vö. hamarosan leáll a gyártósor).
    Tehát kell valami F-4 helyett, most és nem drágán, mert hiába szeretnék az F-22-est egyre kevésbé fognak tudni ekkora összegeket kifizetni.

  11. @aerophyl

    Ha a Growlert nem stand off gépként hasznlják, akkor SEAD és BVR vadászként majdnem kevivalens, tehát nem kell csak azért több gépet venni.

    Stand off zavaróként meg nem az a cél, hogy fullos vadász legyen, de ha van rajta AIM-120D, akkor nem fogja mindenféle mísz vadász mekergetni és óvatalnul közel menni, mert minium időhúzó céllal indíthat rá légiharc rakétát és közben meg sopuri. Addig meg csak odaért a HAVCAP…

  12. Ha fölajánlották volna nekik az F-22-est, nyilván két kézzel kapnának rajta (de kétséges, hogy bírnák anyagilag, lásd fenti hsz).

    Azért közben volt egy TOP5-ös földrengés. Másre kell most a pénz, mint 250 milliós herélt F-22-re. Ahogy már többször írtam sok értelme nincs kérni a gépet, mert egy idő után csak repteljesítményben lesz jobb az F-35-nél, ha közös avionikai csomagjuk lesz.

  13. Amire emlékszem Már 2006tól aktívan érdeklődtek felőle és 300m$os darabár volt a gosipben. Még a katonai büdzsét is hajlandóak lettek volna rövid időre 1% fölé tornászni…
    Most persze más a helyzet volt ugye egy tsunami, meg az irgalmatlan erős jen odavág a japó gazdaságnak, de még így se lett volna elképzelhetetlen.

    Ugyanígy nagyon erősen érdeklődött Ausztrális éa Izrael is a tipus iránt. Mondjuk aus sztem jobban jár az F18/F35 kombóval.