A mai nappal lejár a japán kormány által a McDonnell Douglas F-4 Phantom II-esek leváltására kiírt F-X tenderre benyújtható pályázatok leadási határideje. A Boeing az utolsó pillanatokig húzta leadást, a lehető legkésőbb felfedve kártyáit a többi nevező előtt.
Sokáig kérdéses volt, hogy az F-15 ‘Eagle’ valamely továbbfejlesztett verziójával vagy az F/A-18 Hornet késői utódjával nevez az amerikai gyártó. Nos, a mai bejelentés alapján az utóbbira esett a választás.

Fotó: US Navy ,
Az F/A-18E/F verzión alapuló, ámde a japánok igénye alapján továbbfejleszthető és ‘tetszőlegesen’ módosítható Super Hornet priorizálása azért meglepő, mert a vállalat másik, potensebb típusa, az F-15E Strike Eagle alapjául szolgáló változat, a F-15 ‘Eagle’ egyik variánsa, az F-15J/DJ már 1981 óta repül a Japán Önvédelmi Légierő (JASDF) kötelékében, ámde egy korszerű Sas (mondjuk az F-15SE ‘Silent Eagle’) beszerzési ára mégis borsosabban alakulna, mint a US Navy színeiben nagy számban repülő Super Hornet árcímkéjén szereplő összeg.
A típus mellett szól még, hogy az eddigi egyetlen exportmegrendelő, az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) rendkívül elégedett az F-111 kivonása után az F-35 rendszerbe állításáig réskitöltésre vásárolt típussal és újabb példányok vásárlását tervezik.
Az F-X tender toronymagas esélyese az F-22 Raptor lett volna, ha az amerikai honatyák feloldják a típus exporttilalmát. De nem tették, így a szigetország más megoldás irányába kell, hogy nézzen. A Raptor helyett így az amerikai Boeing F/A-18E/F Super Hornet, az összeurópai Eurofighter Typhoon, valamint a paletta egyedüli 5. generációs típusa a Lockheed Martin F-35 Lightning II verseng majd a győzelemért.