A Boeing illetékeseinek nyilatkozata szerint sikerült csökkenteni a KC-X tenderen győztes, a Boeing 767-esen alapuló, ‘NextGen Tanker’ elnevezésű típusának gyártási költségeit, de ez még mindig nem elég.
A Pentagon okosan a fix áras szerződés mellett döntött, így az előzetesen a szerződésben lefixált költségeket átlépő gyártónak a saját költségére kell létrehozni a kontraktus minden követelését teljesítő típust. Meghatároztak két limitet: 3.9 és 4.9 milliárd dollár. Előbbi a kontraktus normál értéke, ha a gyártó ezt az összeget túllépi, az elköltött pénz 60 százalékát a Pentagon, 40 százalékát a gyártó állja. Amennyiben a 4.9 milliárdot is átlépik, a gyártót terhel minden elköltött dollár.
A Boeing képviselői által aláírt szerződés a tankerek gyártásának előkészítését és 2017-ig 18 gép leszállításának költségeit hivatott fedezni, azonban később a kiadott nyilatkozatokban elismerték, a gyártósorra szükséges összeget alábecsülték, mintegy 300 000 dollár hiányzik a kasszából. Igen ám, de késő bánat, a fix áras szerződés értelmében ez mind a Boeing pénztárcáját terheli. Bár a Boeing illetékesei nem örülnek a túlfizetésnek, elismerték, hogy ez a legjobb módja annak, hogy kordában tarthassanak egy vállalatot:
„Korábban nem volt költségvetési plafon, tehát, ha egy vállalkozó pályázott egy adott árral és megkötötték vele a szerződést, akkor csak évekkel később derült ki, hogy az előre irányzott összeget jelentősen túllépték, de ez ellen a megrendelő nem tehetett semmit.” – mondta Shay Assad, a Boeing szóvivője. „A KC-X tender mindkét ajánlattevője jól tudta, hogy mit vállal, hogy nincs lehetősége kijátszani a rendszert.”
Természetesen a gyártó részéről mindent megtettek, hogy kisebb legyen a hiányzó pénzösszeg. A legújabb hírek szerint sikerült is lefaragni az árból, ám még mindig felette vannak a kiszabott plafonnak, ám azt nem közölték, hogy mennyivel.
——
A KC-X tender tisztánlátása érdekében érdemes elolvasni az oldalunkon megjelentetett, a verseny háttér-információit taglaló írást:
KC-46A – tények és vélemények egy tankertender kapcsán
Azért, ha nálunk is működhetne így valami…Már a 8-as metrót üzemeltetnénk…