|

HTKA Hírhalom 2011. 29. hét

A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az Amerikai Haditengerészet a múlt héten az év talán legfontosabbnak számító mérföldkövéhez érkezett: az immáron közel 35 éve szolgálatba állt F/A-18 Hornet család gépei július 12-én elérték a 8 milliomodik repült órájukat. A jelentősnek számító repórára harci repülés közben került sor, azt a harci őrjáraton lévő Hornet, Super Hornet valamint Growler gépek teljesítették. A Hornet program vezetője, a kapitányi rangban szolgáló Mark Darrah büszkeségét fejezte ki az elért eredménnyel kapcsolatban, valamint gratulált a személyzeteknek, akik az említett napon reggel 9 órakor valamelyik F/A-18 variánssal repültek a világ különböző részein. Az amerikai hadigépezetnél jelenleg 1 478 Lódarázs teljesít szolgálatot, a U.S. Navy és a U.S. Marine Corps állományában – összesen 63 aktív századnál. A hazaiakon kívül 7 ország üzemelteti még az F/A-18 különböző verzióit, kisebb-nagyobb mértékben hozzájárulva a 8 millió órához.

F/A-18C startol el a USS John C. Stennis (CVN 74) fedélzetéről a 2007-es Valiant Shield gyakorlat során. | Fotó: Paul J. Perkins, U.S. Navy ,

Az USA-ban már berepülés alatt áll a Marokkói Királyi Légierő új típusának első példánya, a 8001-es regisztrációs számú F-16C Block52+ Falcon. A 2009-ben megrendelt 18 együléses és 6 kétüléses gép közül az első példány már a megrendelő ország jelzéseit viseli, a típuson szokatlan sivatagi kamuflázzsal egyetemben.

A új géphez új fegyverzet is dukál, ennek fényében a Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség még májusban jelentette be, hogy Marokkó kérelmezte az AIM-9X nagy szögeltérítéssel indítható közeli légiharc-rakéta eladását, ezen kívül földi csapásméréshez AGM-65 Maverick rakétákat valamint Paveway II irányítórendszerrel felszerelt bombákat.

Az első marokkói F-16 a Forth Worth-i betonon 2010. szeptember 21-én.

Az első marokkói F-16 Forth Worthban | Lockheed Martin photo by Randy Crites ,

A hamarosan elinduló dél-koreai FX-III harci gép beszerzési program érdekes fordulatot vett, a házigazdák ugyanis az eddig jelen lévő gyártók mellé meghívták a Szuhojt is, kérvén, hogy indítsa ötödik generációs gépét, a Szuhoj T-50-est, vagy ismertebb nevén a PAK-FA-t.

Az Orosz Légierő jövőbeli büszkeségének a dél-koreai megrendelésért olyan gépekkel kell szembeszállnia mint a csökkentett észlehetőségű Sas, avagy az F-15SE Silent Eagle, melynek korábbi változata már üzemel a Dél-Koreai Légierő kötelékében, vagy a Lockheed Martin jövőbeli sikertípusa, az F-35 Lightning II, illetve az összeurópai fejlesztésű Typhoon. A tender érdekessége, hogy az indított típusok közül a PAK-FA-n kívül egyedül az F-35-ös alacsony észlelhetőségű, az Eurofighter Typhoon és a Silent Eagle pedig csökkentett észlelhetőségű. Érdekes lesz tehát, hogy a négy különböző képességű és teljesítményű típus közül melyikre voksol majd az ázsiai ország vezetése és milyen szempontok alapján választanak majd.

Szuhoj T-50 PAK-FA ,

Nyakunkon az izraeli kiképzőgép tender! A friss információk szerint épp folyamatban van Izraelben az elkövetkező 5 évre vonatkozó beszerzési terv összelapátolása, és az értesülések szerint amint megállapodásra jutnak a kiképzőgép pénzelésének kapcsán, már megy is ki az ajánlatkérés az olaszoknak és a dél-koreaiaknak. A várakozások szerint erre legkésőbb augusztus első hetében sor kerül.

Mint ismert az Alenia Aermacchi M-346 Master és a Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle meccs győztesét nem az IAF, hanem az Elbit Systems és az Israel Aerospace Industries közös vállalata, a Tor veszi majd meg és repórát biztosít az IAF-nak. A nem túl régi értesülések szerint a beszerzés mintegy 40 százalékát amerikai támogatásból, a Foreign Military Funding program segítségével fogják finanszírozni. Tehetik mindezt azért, mert mindkét repülőgép hajtóműve, illetve néhány egyéb komponense az amerikai termék.

Az ajánlatbekérésekre novemberig mennek válaszok, a győztes kiválasztásán pedig 2012 márciusáig kívánnak elmélkedni az izraeliek.

T/A-50 | Fotó: KAI ,

Két versenyzősre szűkült a Brunei által légiereje modernizálásának célzatával indított helikopter tender. A Bell 212 és MBB Bo 105-ös helikopterek utódjainak biztosításáért folyó versenybe a Bell, a Sikorsky, az Eurocopter és az AgustaWestland szállt be. A közelmúltbeli bejelentés szerint az AgustaWestland AW139 kiesett, ahogy a Bell 412 is. Így a támogató helikopterek beszerzésének döntője a Lengyelországban összeszerelt Sikorsky S-70i Black Hawk és az Eurocopter EC725 között dől majd el.

Ennél fogva Európa mindenképpen jól jön ki az apró szultanátus döntésétől függetlenül. Hogy mennyire, az függ a győztes típustól, illetve attól, mennyi helikoptert kíván beszerezni az abszolút monarchia. Ez egyelőre ugyanis ismeretlen. Támpont lehet, a leváltandó géppark mennyisége: 10 db Bell 212 és 4 db Bo 105. További megjegyzés, miszerint annyiban a Sikorsky-nak kedvez a helyzet, hogy Brunei már rendelkezik 5 db S-70-essel – 4 db S-70A és 1 db S-70C formájában.

S-70i

Az első S-70i 2010 márciusban készült el ,

A Banglades haditengerészete két darab Ruag Aviation Do 228NG típusú repülőgépet vásárolt mentési, felderítési, járőrözési célokra. Ezen gépek – melyeket várhatóan 2013 közepén fognak leszállítani – lesznek a haditengerészet első merevszárnyas légi járművei. A szerződésben a gépek megvételén túl megállapodtak a leendő személyzet kiképzéséről és a gépek Bangladesben történő karbantartásáról is. A Do 228NG a 80-as évek elején bemutatkozott Do 228-212 modernizált változata.

A határ ellenőrzésre, felderítési és halászat ellenőrzési feladatokra kiszemelt gépet mondhatni Banglades szomszédjában gyártják, hiszen a Do 228NG törzse, szárnyszerkezete és vezérsíkja Indiából érkezik RUAG Oberpfaffenhofen-i telephelyére.

Do 228NG

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség 2010 agusztusában adta meg a Do 228NG forgalmazására az engedélyt. | Fotó: RUAG ,

Tovább bővült az olaszországi RAF jelenlét – a RAF Lossiemouth légibázisról összesen 4 db Tornadő GR4-es települt át a dél-olaszországi Gioia del Colle légibázisra, annak érdekében, hogy fokozza a NATO Líbia feletti felderítő képességét. Ugyan ha kell csapásmérésre is befoghatóak, ám a most érkezett 4 Tornado elsődleges feladata a felderítés lesz – ennek érdekében az egyik vasmadár RAPTOR (Reconnaissance Airborne Pod for Tornado) felderítő poddal érkezett, mely segítségével nagy területről készíthet részletes felvételeket.

Az ATK megvédte pozícióját a húsos fazék mellett – a JATAS (joint and allied threat awareness system) programban legyőzte a Lockheed Martin-t – és ezzel elynerte, hogy nevéhez kötődjék annak az új figyelmeztető rendszernek a kifejlesztése, mely több ezer amerikai helikopterre kerül majd telepítésre. Július 20-val kezdetét vette egy 4 éves fejlesztési folyamat, melynek végén, a tervek szerint a 2015-ös költségvetési évtől kezdődik meg ezen új rendszer telepítése – először a Marine Corps MV-22 Osprey típusú tiltrotoros gépein.

A U.S. Navy a JATAS program célkitűzésében egy olyan rendszer megalkotását tűzte ki, mely a rakéták mellett az RPG és csöves fegyverzet eredetű lövedékekre is figyelmeztetni tudja majd a gép legénységét. A tervek szerint ezzel párhuzamosan a CIRCM (counter-infrared countermeasures) programban megvalósítandó eszközzel zajlana a JATAS által felderített, infravörös irányítású rakéták szenzorainak zavarása.

Dél-Korea is hozott döntést MAWS vonalon – ők az EADS Cassidian kínálta AN/AAR 60 rendszerre kívánják bízni saját fejlesztésű katonai szállítóhelikopterüket, a Surion védelmét. A megkötött üzlet keretében a Cassidian mintegy 100 szenzort fog leszállítani – az első sorozat 24 darabját 2013-ig.

KAI Surion

KAI Surion ,

A plasztikai sebészet egészen különös ágazatával találkozik majd egy Hawker Beechcraft King Air 350ER típusú turbóprop, miután a teljes orrszekcióját eltávolítják és egy új, erősebb szerkezettel helyettesítik, hogy elbírja a L-3 Wescam MX-15 jelzésű kupolát, melyet különböző optikai, elektro-optikai és infravörös szenzorokkal szerelnek fel. A munkálatokat az L-3 Communications végzi majd, a felderítő és megfigyelő repülőgéppé módosított King Air hossza az átépítésnek köszönhetően 0,6 méterrel növekszik.

Fotó: USAF ,

Az Amerikai Egyesült Államok hadvezetése nem elégszik meg a kiválóan bevált Lockheed Martin C-130J Super Herculesekkel, hanem modernizálná a régebbi verziókat is. Annyira meg vannak elégedve az új verzió Afganisztánban magashegységi körülmények között mutatott teljesítményével, hogy a korábbi variánsok újrahajtóművezését tervezik, nyilatkozta egy magasrangú illetékes a DefenseNews hírportál értesülései szerint. Az új hajtóművek nem csak a teljesítménynövekedés miatt fontosak, hanem kevesebbet is fogyasztanak, így gazdaságosabban üzemeltethetők, ami ilyen magas üzemanyag-árak mellett nem egy utolsó szempont. Mivel hivatalos bejelentés a programmal kapcsolatban, így az új erőforrás típusáról sem tudni biztosat, jelenleg két változatról hallani. Az egyik, hogy a Super Hercules által alkalmazott Rolls-Royce AE 2100 gázturbinák dolgoznak majd a modernizált gépeken is, ám hallani olyat is, hogy egyéb kereskedelmi forgalomban kapható erőforrást vásárolnak számukra.

A Brit Királyi Légierő idén ünnepli a Boeing C-17 Globemaster III típusú szállítógépeinek 10 éves hadrendben állását, hisz 2001 májusában állt szolgálatba az első brit ‘Big Mac’. Az esemény alkalmából az utolsó átvett gép, a februárban leszállított, ZZ177 farokkódú példány egy diszkrét díszfestést kapott, mely emlékeztet a jubileumra. A RAF eddig 7 gépet vett át, melyből az első négy példányt lízingelik, míg a maradék hármat vásárolták. Egyelőre a pénzügyi megszorítások miatt nincs tervben további példányok beszerzése, de a későbbiekben nem kizárt ez a lépés sem, ugyanis a gépeknek nagy hasznát veszik Afganisztánban, mi sem példázza ezt jobban, hogy az utolsó, hetedik példány átvételekor lépte át a brit Globemaster-flotta a 65 000. repült órát.

—–
Közreműködtek: Eagle, Jenő, Aim-120, Phoenix

115 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 29. hét”

  1. Mutass egy olyan országot Malajzián kívül aki egyszerre használ jenki és orosz 4. generációs gépet egyszerre. Ők megteszik, de kis mennyiségekről van szó.

    Honnan veszem? N+1-szer le lett írva, hogy az első szériagépek leszállítása jó, ha 2020 táján lesz esedékes. Mit kezdjen ezzel a RoKAF? Milyen fegyverzet van a géphez? Stb.

    A PAK-FA még nem termék. Egyszer majd az lesz. Majd. Nem ma és nem a közeljövőben.

    BTW, nem ez az első eset, hogy teljesen esélytelen gépeket indítanak el tendereken. Lásd Tornado ADV Magyarorszgának, vagy Mirage-2000 nevezése pár éve egyes tendereken, mikor már mindenhol a Rafale-t futtatták…

  2. Puma. Pannon Puma

    “Honnan veszem? N+1-szer le lett írva, hogy az első szériagépek leszállítása jó, ha 2020 táján lesz esedékes. Mit kezdjen ezzel a RoKAF? Milyen fegyverzet van a géphez? Stb. ”

    Kissé zavarosan írsz, fél órával korábban még azt állítottad,hogy annak is eladnák aki jenki érdekszférában van !

    Második hozzászólásodból az derül ki,hogy amit kérdeztem azt nem vetted sehonnan sem !

    Az első kommentben pont azon meditáltam mi ÉRDEKE lenne az oroszoknak nevezni a gépet a tenderre !

    Te szoktad irogatni: szövegértelmezés !

  3. Kissé zavarosan írsz, fél órával korábban még azt állítottad,hogy annak is eladnák aki jenki érdekszférában van !

    +Te szoktad irogatni: szövegértelmezés !

    Mi köze a gép jelenlegi készültségi fokának a szándékhoz , hogy eladnák bizonyos politikai érdekszférába tartozónak.

    Mi érdeke? Szerinted? Úgy hívják, hogy pénz. Nyomós indok nem…?

  4. Puma. Pannon Puma

    ” Mi érdeke? Szerinted? Úgy hívják, hogy pénz. Nyomós indok nem…? ”

    Persze. De Te írta,hogy 2020 előtt nem lesz belőle semmi, így pénz sem.

    Viszont az eddig igen alaposan titkolt gépet megismerhetik a tenderen !

    Na, ezen meditáltam.

  5. Az oroszok gyakran esnek abba a tévhitbe, hogy elég, ha kész gép helyett csak egy papíron létező képességekkel rendelkező típust ajánlanak, de papíron elmondanak a gépről mindent, még azt is, hogy visszaver egy földönkívüli-inváziót. Aztán a megrendelés után derül ki, hogy ez nem működik, az hiányzik, stb. Ezt párszor benézték az indiaiak, azóta óvatosabbak, saját kárukon tanultak. Normális nemzet nem vesz úgy gépet, hogy ne tesztelte volna le a repülési és harcászati képességeket. Korea is jobban tenné, ha tesztelné a nevezőket. Nos, jelen esetben a határidők figyelembe vételével az oroszok nem tudnak fegyverrendszert felmutatni. Persze ez az F-35 esetben sem állt össze teljesen, de ott azért már jóval előbb járnak. Az F-15SE iszont egy érdekes gép, konkrétan azt is megcsinálhatják, hogy az újabb F-15K-hoz rendelt berendezésekkel szerelik fel a csökkentett észlelhetőségű sárkányt. A berendezéseket már maguk a koreaiak is ismerik, szóval nem egy nagy lutri.

  6. Moli most te se voltál egyértelmű

    Elsőr ” techdemo” nevezed majd egy kicsibb letted majdani terméknek.

    Techdeomokat szerintem már az oroszok lezavarták. Nekik is kell új gép. T-50 projek meg az eddigi tabasztalataik eszenciája.
    T-50 előfutárának sok tekinteben a Szu-35 volt tekinthető. Ott probálták ki a nagyobb mennyiségű kompozit anyag használatot + új elekronikákat. Így lett az gép 1 tonnával könnyebb. A többi Szu-27 leszármazotthoz képest.

    A fegyverzetet meg mire a gép valóban bevetés éretlesz 19-24 év múlva akkora meglesz.
    Csak oroszoknál katonai költségvetési plafon van.

    Koreai tenderen biztos győztes a F-15 leszármazott. F-35 is egy kicsit várni kell.

  7. Azért nem ilyen egyértelmű a dolog. A PAK-FA még igencsak demo állapota előny is lehet. A repülőgép jó platform lehet a saját rndszerekhez. Pl. India a saját, francia és izraeli cuccokat teteti bele és gyártja is majd. Dél-korea szintén “csak” a gép gyártási jogát venné meg és sokkal kevesebb pénzért a végső fejlesztést/integrációs maga oldaná meg. Ezzel (kevesebb pénzből) lenne egy potens gépe saját elektronikával, fegyverrendszerrel. Pesze az orosz, az indiai és a koreai gép már nem UGYANAZ a PAK-FA lenne, de pl. korea megspórolna egy rakás időt-pénzt a gép kifejlesztésén. Persze, ez így leírva nagyon jól hangzik, megvalósítani biztosan bonyolultabb, de nem lehetetlen…

  8. Puma. Pannon Puma

    ” Hogyan ismerhetnék meg? Gépet sem tudnak küldeni… -2

    Akkor szerinted mire szólt a meghívás ? Szerintem pont gép műszaki paramétereire ….. arra igen sokan kíváncsiak.

    Na, pont ezen akadtam ki……

  9. Elsőr ” techdemo” nevezed majd egy kicsibb letted majdani terméknek.

    És mi ezzel a baj? Ez egy termék evoulúciója. Mi ebben a nem érthető? A napfelkelte után következik a Nap delelése…

    Dél-korea szintén “csak” a gép gyártási jogát venné meg

    Ez hol van a hírben? Max. végösszeszerelést tudok elképzelni, még a T-50 teljesen saját erőből összehozása sem ment…

  10. Allesmor Obranna

    Egy pillanat. Nem az oroszok nevezték be idétlen hülyegyerek módjára a T-50-et, nem tanulva a saját hibáikból, meg ilyenek.
    A koreaiak hívták meg. A kettő nem ugyanaz. Erősen sejthető, hogy az egész tender az F-35-re, különösen a 35-ös árának lenyomására van kiírva.
    Az F-15SE egy korai negyedik generációs sárkány erőltetett életben tartása (valojában a Boeing harcigép ágazatának (az ex-McDonnell szekció) az életben tartása), ilyen gép még nem épült, csak a lényegi részét adó spec CFT tartályokat tesztelték, mint fegyverhordozó berendezéseket.
    A gép sok olyan képességgel nem rendelkezik (de elvben talán fog) ami a többi szóba hozott gépnél alapból megvan. Nincs FbW rendszere, statikailag nem instabil a kialakítása, bár ez a légi harcászat szempontjából ma már megint nem akkora hiányosság.
    A Eurofighter Typhoon meghívása, a Rafale kihagyása is inkább a lista komolyságát kérdőjelezi meg. Ne feledjük, 2000-2002 között volt már egy nyilt tender a ROKAF-nál, akkor az oroszok a Szu-35-össel (a Szu-27M) indultak, komolyan is gondolták, de a koreaiak nem. Az akkori indulók közül egyedül az F-15E volt komoly ajánlat, a többiek még nagyon nem tartottak sehol. De ott volt a Typhoon is, Rafale is.

    Ma már van Typhoon, van Rafale, de az orosz T-50 – ahogy Molni is írta – még nem termék, de ezúttal az F-15SE sem az.

    A képlet megoldása számomra egyértelműen a szintén fejlesztés alatt, de már igencsak előrehaladott állapotban levő F-35A-ra jön ki.
    Miért? Mert ez a gép ugyan még nem tart ott, ahol a Typhoon vagy a Rafale, de képességben nem egy kategória és mire a tendernél győztest hirdetnek, az F-35A is előrébb lesz, már a mi a gyártást illeti.

    A T-50-es vitához pár szót. Molnibalage szerintem nem került ellentmondásba. Szándék az oroszok részérő mindig is megvolt, hogy olyan területekre is eladjanak technikát, ahol a jenkik is jelen vannak. Ez fordítva is igaz, lásd India. Ettől még a T-50 nem termék. Egyelőre. Ezért is a neve T-50. Szuhojos hagyományok szerint a protogépek “T” jelölést kapnak. T-5 (Szu-15), T-6 (Szu-24) T-8 (Szu-25) T-10 (Szu-27) stb stb… Az 50-es egyértelműen az 5. generációra utal. Ezért nem lett T-11. a Berkut anno Sz-32-es megnevezést kapott, ez a Szuhojnál olyasmi, mint az amerikaiak X-repülői. Techdemo, amiből nem terveznek valós gépet. Majd gondoltak egyet és csináltak belőle egyből valós harcigépet, még csak nem is prototípust. Ez lett a Szu-47-es. Ennek gazdaságpolitikai okai voltak, a Szuhoj demonstrálni akart. Hogy a gépe egyértelmű kisérletiből valós harcigép lett. Mindenféle érdemi átalakítás nélkül. Ez volt az igazi játék a számokkal. A sors furcsa fintora, hogy mire ezt megtették, azt a tendert a hadsereg törölte, igy innentől kezdve a gépet csupán arra tudták használni, ami valójában, arra amire az “Sz” előtag valojában jogosítja: kisérleti repülésekre, technológiák kipróbálására. De már nem nevezték vissza, presztizs okokból.

    Vissza a T-50-re:

    Ez a madár már nem techdemo, hanem valami félszerzet. Érdemi módosítás a sárkányon már nem lesz, de a hajtóműveknél még igen, a fedélzeti elektronika meg még gyerekcipőben, Lokátoros példány még nincs is megépítve.
    Innen pedig még nagyon hosszú az út a komplett példány állami tesztjeihez, rendszerpróbáihoz, fegyverintegrációihoz.
    De ez nem egy újabb Berkut.

  11. Mikor kaphat Dél-Korea F-35A-t ha holnap megrendelik?

    Az attól is függ, hogy mennyit hajlandó fizetni. EGyébként ~2022 (?) előtt nemigen…

    Ma már van Typhoon, van Rafale, de az orosz T-50 – ahogy Molni is írta – még nem termék, de ezúttal az F-15SE sem az.

    Azért az F-15SE jóval közelebb van hozzá. Úgy őszintén szólva mi forradalmi van a gépen, amit még sehol máshol nem használtak?

    A CFT mással való megtöltésétől nem kell hanyatt esni. A sárkány szinte vagy 1:1-ben F-15E. A hajtómű? Az sem lesz új emlékeim szerint. Radar és avionika? Kétlem, hogy mindent lecserélnek. Jól bevált elemeket fognak összelegózni, amit a vásárló kér. Az SE valszeg a legutolsó fejlesztéseket megkaptja, amit az USAF gépek is. Ergo a már átalakított gépek is tesztpadok.

    BTW az is lehetséges, hogy 1:1-ben F-15K avionikát kapnak a bónusz egyedül a módosított CTF. Azt meg tudtommal eleve úgy tervezték, hogy a meglevő gépek minimális fejlesztéssel tudják lekezelni.

    At F-35 beszerzésének szándékát sem nagyon láttam a RoKAF számára, de amúgy minek is kellene? Észak-Korea ellen az F-15K és az KF-16C/D flotta is brutálisan tápos.

    A T-50 kapcsán meg az a véleményem, amit már más sokszor leírt az F-3-ről. Bármit is tud majd a gép, hadredbe áll, mert nincs helyette lényegében más és orosz szemmel pont olyan méregdrága a program, mint jenki szemmel az F-22 vagy F-35.

  12. Kolombusz

    Igen én is erre gondolok minden F-35 trenden.Dél-Koreának nem 30 év múlva kellenek gépek hanem hamarabb.Az az egy dolog szólhat a T-50 mellett,hogy előbb lenen belőle bevethető gépük mint F-35-ből.Az F-35 előbb lesz bevethető azaz kész gép mint a T-50 viszont Dél-Korea nagyon a sor végén van ami a megrendelőket illeti ellenben a T-50-et akár ott is gyárthatják,ha olyan szinten csatlakozik a programhoz mint India.

  13. Az a baj, hogy a PAK-FA-ból se látnának hamarabb gépet, mint az F-35-ből, hiszen az FGFA (pedig az indiaiak már jóideje benne vannak a buliban) is csak 2017-re készül el, az optimistább becslések alapján. Azt pedig nem tartom valószínűnek, hogy egy-az-egyben az orosz specifikációjú géppel megelégednének.

    Nekem az SE tűnik legvalószínűbbnek, jelenlegi formájában még mindig kb. a világ második legnagyobb harcértékű gépe, és még 20 évig benne lesz a Top 10-ben, bár tény, hogy idősebb a többi nevezőnél. Ráadásul ez készülne el leggyorsabban (főleg, ha azt nézzük hogy a megrendeléstől számítva hány hónapon belül repülhetik vele a koreai pilóták az első bevetésüket) és már van is nekik belőle, legalább is az elő-modelljéből.

  14. Puma. Pannon Puma

    A cikkben sem egyértelmű a fogalmazás, de már másnál is feltünt, úgy kezelik a meghívást, mintha az oroszok indulnának a tenderen !

    Az USA felajánlotta Indiának az F-35-öt, ők pár nap alatt határozottan visszautasították !

    Na, én arra leszek nagyon kíváncsi mit lépnek az oroszok…….

  15. Ez érdekes játék Dél-Korea alapból partner keres egy saját gép fejlesztéséhez.
    T-50-es projektbe ha beszáll azzal új barátokat is kap. Indai és Oroszok képében.
    Plussz belépése felgyorsithatja a programot. Ha jó alkudoznak.

    Oroszok és a Jenkik sok tekintetben már rég nem akkora ellenfelei egymásnak mint azt sokan gondolják.
    Oroszok legnagyobb fegyvere ma nem a hadereje. Az védekezésre jó neki.
    Hanem a gazdasága azon belül a nyersanyag készletei.

    Jó példa míg NATO elvolt foglava a maga háborúival. Addig oroszok Ázsia föld és kőolaj vezetéket épitettek.

    Hazánk: Nabuckot tervét megakarták fúrni szocik eldaták a mol papírok.
    Vezíre a néppárt rászolt jó áron megvettük a részvény pakette + adtuk érte Algyöi gáz mezőt :D
    Nagy Európa érdekiáért kib. magunkkal.
    10 évre elgedő földgázunk bánya.

  16. “Oroszok és a Jenkik sok tekintetben már rég nem akkora ellenfelei egymásnak mint azt sokan gondolják.”

    Persze persze !sokszor leírták már de én jelét nem látom.
    A NATO is folyamatosan visszautasítja őket a közös rakétavédelem kiépítésében.
    Az jenkik egy világrendet akarnak létrehozni ahol csak ők uralkodnak és senki más, csak annak a világrendek Oroszország és Kína állja az útját.

  17. “Persze persze !sokszor leírták már de én jelét nem látom.”

    Viszonyítási alapnak vedd a 2xévvel ezelötti helyzetet. Mondhatni puszi pajtások.

    “Az jenkik egy világrendet akarnak létrehozni ahol csak ők uralkodnak és senki más, csak annak a világrendek Oroszország és Kína állja az útját.”

    Hát ha így van vmi eszméletlenül k* szarul csinálják.

  18. “Erősen sejthető, hogy az egész tender az F-35-re, különösen a 35-ös árának lenyomására van kiírva…”

    Szerintem is így van csupán az kérdés,hogy mekkora az az ár amit le akarnak nyomni mert még az sem biztos,hogy mennyibe fog kerülni!

  19. Ez a tender a következő 10 év utáni időszakban szolgáló gépekre szól. A tender maga tarthat 2 évet is , aztán a tényleges szállítások további éveket. Ezért, ha az oroszokra esne a választás a szállítási határidővel nem lenne túl nagy gond.
    A kínaiak is fejlesztenek,a japánok és egyéb ázsiaiak stb. A titkosság most kevésbé lényeges mint a pénz.
    Az oroszoknak pedig pénz kell, attól nincsenek nagyon kétséégbeesve, hogy legelső PAK-FA-juk amerikai kézre kerül. Miért is lennének? Az amiknak van Raptorjuk már tehát mit veszíthetnek az oroszok? Semmit. Az elektronika dinamizmusát látva, röhejes lenne féltve őrizni olyan kütyüket, amelyek leváltására már folyik a munka. Az oroszok attól még bőven szerelhetnek maguknak saját titkos cuccokat a saját gépeikbe, hogy a koreaiaknak eladnak valamit. Továbbá, orosz érdek az is, hogy a magas technológiájú fegyverrendszerek terjedjenek, váljanak hétköznapivá ha lehetséges, nemcsak náluk hanem bárhol a világon (de inkább csak az Amerika ellenlábas világon) . Egy tender pedig jó alkalom az információk megszerzésére és kiszivárogtatására például a kínaiaknak stb.

  20. tallking

    “Továbbá, orosz érdek az is, hogy a magas technológiájú fegyverrendszerek terjedjenek, váljanak hétköznapivá ha lehetséges, nemcsak náluk hanem bárhol a világon”

    Ezt fejtsd ki légy szíves mert nem értem.

  21. Ezért, ha az oroszokra esne a választás a szállítási határidővel nem lenne túl nagy gond.

    Azért kérdezd meg Indiától, hogy mekkora késéssel és mekkora felárral szállítanak az oroszok bármit. A hordozó átalakításnak már készen kéne lennie. Rohadtul nincs. A Szu-30MKI gépek a tervezett harckészültségi szintet és műszaki tartalmat cirka 5-6 éves késéssel érték el. Az egyik csak egy átalakítás, a másik meg a Szu-27 n+1-dik cifrázása volt. A Szu-34 hol tart? 2007-es víziók szerint most 36-48 harcképes gépnek kellene lenni. Végre átvettek 6 db gépet… Bulava?

    A PAK-FA egy zsír új koncepció. Realista becsélsek szerint lesz belőle 2020 táján valamit. Ha minden jól megy. Láttuk, hogy mennyire mennek arra felé terv szerint a dolgok. Az utóbbi évtizedben nagyjából egyetlen nagy projektet sem fejeztek be sem időn, sem költségkereten belül…

    @monyok

    Hazánk: Nabuckot tervét megakarták fúrni szocik eldaták a mol papírok.
    Vezíre a néppárt rászolt jó áron megvettük a részvény pakette + adtuk érte Algyöi gáz mezőt :D
    Nagy Európa érdekiáért kib. magunkkal.
    10 évre elgedő földgázunk bánya.

    Ehhez kérhetnék magyar-magyar fordítást?

  22. Az jenkik egy világrendet akarnak létrehozni ahol csak ők uralkodnak és senki más, csak annak a világrendek Oroszország és Kína állja az útját.

    ÓÓÓÓÓÓÓÓóóóóóóóóóóóó, mert a szovjetek nem ezt akarták ugye? Biztos azért exportálták mindenhova fegyverrel a fantasztikus eszméiket. A 20 évvel ezelőtt szétszórt fegyverekből mai napig hegyeket lehetne építeni…

    Kína mit csinál most?

    Egyébként meg Fade leírta. Nagyon bénán csinálhatják…

  23. Mi nem világos:

    Nagy európai gázvezeték terve ellentétes volt az orosz érdekekkel.
    Mol az európai gázvezetéket megépitő társulás egyik tagja.
    Elmúlt 8 évben kormányzó erő magánositási program keretében első kormányzati ciklusa alatt egyből eladta.
    Bibi az volt hogy hiába volt az oroszoknak 20+x% részvényük. A Mol igazgató tanácsába nem engettékbe emberüket.Ez álltal nem férhettek a Eu-s gáz vezeték írataihoz.
    Ez a huzabona máig tartott. Eu néppárt hazai képiselőji úgy oldották meg a dolgot hogy kivásárólták az oroszok. De részvény paket eladásá ért az oroszokat kárpotólni kellett.
    Náluk nem a pénz számitott. Ezért terjednek gazdasági portálokon olyan hirek hogy Algyöi földgáz készlet bányaszatát megkapták. Egy szerb székhelyü vállalaton keresztűl.

    Európai érdek a Nabucko igen.
    Algyöi földgáz magyar nemzeti érdek igen. 7-10 évre elegedő földgáz becsülnek hazai fogyasztással mérve.

    Történet oldal szálla. Az hogy Nyugat-Európa megint nem örült volna ha az oroszok hozzájutnak a kőolaj finomitási technológiákhoz. Itt is megalkottunk egy mellék termék mentes technológia rendszert. Tiszaújvárosban is magas szinten üzik a petrokémiát. (Mikor ott jártam az ott dolgozók elmesélték hogy emlúlt kb. 1 évben nem egy Kínai küldötség megfordúlt ott)
    Detto úgyan az a helyzet mint a BorsodChem esete és Kínai barátaink.

  24. Allesmor Obranna

    A holnap kérdéseire nem a mai megoldások adják meg a választ. Szép kis gondolat, én találtam ki, de nem lennék meglepve, ha más is erre jött rá.
    Na ennyi az öntömjénezésből elég, maradva a témánál, az oroszok szállítási képességei nagyban függenek pár dologtól.

    Az indiai Szu-30MKI történet Molnibalage szerint már ékes bizonyítéka annak, mire számíthat a majdani szerencsétlen PAK-FA vásárló. Nos ne feledjük, ez az 5-6 éves csúszás az indiaiakon is múlt, hiszen ők rendeltek az 1996-os farnborough-i szalon után olyan madarat, ami még nem is létezett. Két külön koncepcióból gyúrták össze, az akkori viszonyok között. És mikor szállt fel a vas? 1997-ben, még Szergej Bogdannal. Ez azért nem semmi. Az más kérdés, hogy ami az irodának egy meglévő 1988-ban gyártott sárkányból kb egy év alatt sikerült, az az akkor még saját sebeit nyalogató, vagy épp a tetszhalál állapotába süllyedt orosz iparnak valóban hosszú évekbe telt. De ezt az indiaiak is tudták. Ha valaki tehát a Szu-30MKI-t emlegeti mint szörnyű, de egyben ékes példáját az oroszok szállítási képességeinek, akkor azért említse meg az MKI-n alapuló (de attól avionikában eltérő!) maláj MKM-et és algír MKA-t is, melyek átfutási ideje 1-1,5 év volt csupán. Mert közben beindult a verkli.

    (Az algériai MiG-29SzMT és UBT gépeket is példás gyorsasággal szállitotta le a MiG, ami az iroda illetve a hozzá tartozó gyár állapotát ismerve megdöbbentő, egyben gyanús is volt. Ki is derült a turpisság, azok a gépek finoman szólva nem jól reprezentálták az üzlet megkötése idején fennálló gyártókapacitást, lévén a sárkányok zöme még a kilencvenes évekből származott. Ez a példa egy jó elrettentő példa, de ne feledjük, ez a MiG és nem a Szuhoj ügye volt.)

    A Szu-34-es. Ugyanaz a sztori, mint a Mi-28-as. Külföldre nem kellett, vagy nem is kinálták, meg is lett az eredménye. A hazai rendelés késett majd húsz évet, nem a fejlesztés.
    Ez nem az orosz ipart minősíti. Azaz egy ponton mégis. Azt azért be kell vallani, hogy mire végre az állam áldását adta a gépre, a novoszibirszki NAPO kezdhetett kilincselni a különféle bankoknál, meg az államnál a kölcsönökért, hogy végre felépüljön az az üzemcsarnok, ahol a 34-eseket megfelelő színvonalon el lehet kezdeni gyártani.

    A PAK-FA már egy új világba született bele. Csakúgy mint a Szu-35Sz.
    Ezeknél a gépeknél meg van az esélye annak, hogy a fejlesztések felgyorsuljanak és a gépek hamarabb jelenjenek meg a különféle nemzetközi tendereken, de mint komoly ajánlatok.

    A koreaiak szerintem már pontosan elhelyezték az F-15K gépeket a saját nemzetvédelmi doktrinájukban. Nem hiszem, hogy most, mikor egy újabb komplett tendert írnak ki, esélye lehet egy a 15K-hoz képest csak minimális mértékben módosított(? – gép jóformán nem is módosul, csak egy új rendszert fognak integrálni a vashoz) 15-ös indulásának.

  25. Puma. Pannon Puma

    “A PAK-FA már egy új világba született bele. Csakúgy mint a Szu-35Sz.
    Ezeknél a gépeknél meg van az esélye annak, hogy a fejlesztések felgyorsuljanak és a gépek hamarabb jelenjenek meg a különféle nemzetközi tendereken, de mint komoly ajánlatok. ”

    Így van. Főleg akkor, ha a kínaiak gyorsítanak, pedig nyomják ami belefér…

    Azért nagy orosz szégyen lenne,ha a kínai gép előbb lépne szolgálatba a katona-politikai vonzatát már nem is említve !

    Oszt’ a T-50 exportba India is beleszól, mert nem igazán érdekük a leendő legmodernebb gépük széles körű ismerté válása.

  26. Molni ?
    Hogy a rákba jönnek ide a Szovjetek?
    Én éltetem a szovjetuniót ?
    “Kína mit csinál most ? ”

    Tibettel akarsz példálózni amikor már az amik a fél bolygót magukénak tudhatják ?
    “Egyébként meg Fade leírta. Nagyon bénán csinálhatják ”
    Nem értem mit csinálnak bénán de most komolyan. Európa már velük van,
    dél korea, japán taiwan, is Afganisztán Irak is megvan Egyiptom ,Grúzia, Izrael, Pakisztán és India még kérdéses .
    Akiket még a nem túl távoli jövőben Amerika lenyelhet az Irán és Venezuela.
    Van még valaki ?

  27. Moli ez volt a meglátásom. Amit letudtam szürni az állatalm hozzá férhető információkból. Nem állitottam hogy közöm lenne az ipar ághoz.

    E témába jártasabb emberek álláspontját örömmel meghallg(atnám)atom.

  28. Nem értem mit csinálnak bénán de most komolyan. Európa már velük van,

    Jah, persze. Csak úgy rohantak Irakba segíteni és sokáig ott maradni…

    Afganisztában is a nehézfegyverzet és a csapatok 90%-a jenki egy ENSZ misszióban…

    dél korea, japán taiwan, is Afganisztán Irak is megvan Egyiptom ,Grúzia, Izrael, Pakisztán és India még kérdéses .

    Ez meg mi a rákot akar jelenti? Milyen jelentősége van ezekből néhány országnak? Mert szerinte semmi.

    Komolyna mondom, hogy egyesek túl sok Zs kat regényt és Tom Clancy-t olvastak…

  29. “Milyen jelentősége van ezekből néhány országnak?”

    Hát Amerikának.
    PL tíz év múlva megtámadná taiwant Kína, szerinted ki lenne a másik kettő aki taiwan oldalán beszállna a buliba ?hát persze hogy dél és japán .
    Amoylan kisebb NATO nak is lehetne őket nevezni .
    Csak nem a orosz kommunisták ellen hanem a kínai komcsik ellen .

  30. molni

    Az amikra sem jellemző a trendek határidejeinek és költségeinek betartása néhány kivételtől eltekintve.

    Mint utólag kiderült nem is baj,hogy nem rohant fél Európa segíteni lerohanni egy országot csupán azért mert az amiknak ez volt az érdekük.
    Ne felejtsük el odaát tökéletesen tisztában voltak vele,hogy hazudnak a háború indokait illetően.

  31. dudi: “Az amikra sem jellemző…” azért amit olvastam Indiai blogokon erről pl Indiaiaknak nagyon más véleményük van.

    “Ne felejtsük el odaát tökéletesen tisztában voltak vele…”
    Már megent belemegyünk egy témába amiről fogalmunk sincs ill követted az ami belpolitika elmúlt ~4évét?
    Nem véletlenül kérdezem ám.

  32. Fade

    Bushnak és a sleppjének jelentették,hogy nincsenek tömegpusztító fegyverek(az angolok és a CIA is)erre ők azzal az indokkal,hogy vannak bevonultak.Lehet cukrozni a szart de attól még szar marad akár hogyan is ízesítjük.

  33. ” ““Az amikra sem jellemző…” azért amit olvastam Indiai blogokon erről pl Indiaiaknak nagyon más véleményük van. ”

    Egy halom olyan ami trend van amik költség és határidő túllépéssel küzdenek/küzdöttek csak így hirtelen F-22,F-35,a TGY-nek készülő új partraszálló jármű stb.

  34. Az amikra sem jellemző a trendek határidejeinek és költségeinek betartása néhány kivételtől eltekintve.

    Khöm. A sokszázgées SH program költségkereten és határidőn belül volt.
    A túllépésnek is van mértéke. A Szu-30MKI gépek végösszege cirka duplája volt az eredetinek. Az átalakított hordozóért a végén az oroszok majnden annyit akartak kérni, amennyiért egy 0 órás QE-t vehettek volna az indiaiak…

  35. molni

    A SZU-30MKI legalább kész lett ellenben a Comanche-al…
    Dobálózhatunk egymáshoz gépekkel vagy bármilyen haditechnikai eszközzel de ettől még tény marad,hogy mindenhol óriási probléma a trendek betartása,vannak üdítő kivételek de nem jellemző.

  36. @molnibalage

    Putyinék nagyon határozottan bekeményítettek a hadiiparban. Maga a PAK-FA prototípus is rohadt gyorsan készült el és lett repképes. Persze ebben benne van az is, hogy nem voltak úttörők mint, nem kellett nulláról indulniuk, de ezzel is azt támasztják alá, hogy nekik gyorsabban fog menni mint az amiknak a Raptor vagy F35 kifejlesztése. Szerintem is 2020tól lehet sorozatgyártás egy harcképes PakFából de a dél koreaiaknak megéri várni. Kapnak a türelmükért egy kvázi-Raptort egy 4 generációs gép árában. Addig pedig a meglévő 4. gen gépeik bőven elegendőek akár Észak ellen, akár Kína, akár Indonézia ellen. Szerintem egyszerűen nincs olyan erős motiváció, hogy azonnal rendszerbe állítsanak egy új kategóriájú típust. Viszont ha már cserére lesz szükség majd valamikor akkor már legyen a legjobb. Ilyen szempontból a PakFa akár jobb választás is lehet mint az F35. Akár.

    @dudi

    Az oroszok az amerikai katonai fölényt akarják gyengíteni, ugye? Hát ez a válasz. Ellenük nem fog fordulni senki mert az ő segítségükkel futnak fel az Amerika ellenlábasok. India nem fog orosz-ellenes lenni amikor orosz technológia függésben van.

    Ha egy technológiai titkokra épülő utolérhetetlen ellenfelet gyengíteni akarsz már azzal is gyengíted, hogy a legjobb fegyvereidet széleskörűen elterjeszted és az ellenfeled egy egész olyan térséggel találja szemben magát amely jelentősen megnehezití a dolgát. Kína ugyanígy jutott atomfegyverekhez.
    Ugyanakkor egy elterjesztett technológia jobb kiindulási alapot ad azoknak az államoknak amelyek maguk is fejleszteni akarnak. Lásd ismét Kínát. kezdték a Szu 27/30-al ma pedig fejlesztenek sajátot is.

  37. Az ellenfél technológiájához közeli technológiák elterjesztése gyengíti az ellenfelet. egyrészt azonnali fejlődést eredményez azoknál akik tálcán kapják (persze pénzért) másrészt pedig eleve jobb kiindulási pontot ad nekik a saját fejlesztéseikhez. Trivializálja az fölényes fél féltve őrzött titkait. PakFa-t eladni és felajánlani fűnek fának az a nagy “Raptor titok ” szemberöhögése.

  38. Az amik nem egyedül jutottak oda hova. Az egész nyugati világ fejlesztéseit integrálták, alkatrészek, anyagok, fegyverek stb terén. Ez a nyugatiak egyik nagy előnye, hogy megosztanak egymással mindent így egy országnak nem kell abszolúte mindent egyedül fejlesztenie. Sokan hajlamosak egyoldalúan elképzelni a technológia áramlást, pl. az amiktól jön Európa felé minden ami szem szájnak ingere. Hát nem éppen. A mai legjobb kompozitanyagokat pl. Hollandiában fejlesztették ki. Ezek vannak az F-XY onokban is. Hasonló a helyzet az elektronikában is. Rengeteg európai dolgozik az USA-ban K+Fben (hogy nem mondjam többségben vannak az európaiak az USA K+F-ben) Nyugaton csak a franciák próbáltak meg katonai téren önerőből párhuzamosan mindent kifejleszteni, és hát sokkal nagyobb fajlagos költséggel alig mentek valamire (ennek a kevésnek a nagyrészét pedig szintén nem sikerült önerőből megoldani)
    A szovjetek úgyszintén ennek köszönhették nagyrészt az elmaradottságukat.

    Erre már rájöttek az oroszok is. Gyakorlatilag az “ellenvilág” Amerikája akarnak lenni. Ők a domináns technológiai fejlesztőerő,a szatellit államok főként vásárolnak tőlük de egyúttal lesz egy technológiai áramlás is amelyből úgyszintén nyerhetnek is. Ehhez pedig az kell, hogy ugyanúgy ahogy az USA annakidején megosztotta korszerű fegyvereit nyugat-Európával ők is megosszák korszerű fegvyereiket. (Vagy legalábbis eltitkolják, hogy butított változatokat adnak el).

  39. Kelle gy kecsegtető kezdőajánlat, hogy magukhoz láncolják az ázsiai államokat.
    Kína sem fordult az oroszok ellen, pedig tőlük kaptak atomfegyvert. Az oroszok értenek hozzá, hogy állandóan valami kecsegtető partnerséget ajánljanak.

  40. A SZU-30MKI legalább kész lett ellenben a Comanche-al…

    No offense, de az RAH-66 elkészült, már a gyártósort szerelték össze mikor behúzák a kéziféket. Emiatt volt “némi” kifizetés még a végén.

    Kiderült, hogy az UAV és az UACV olcsóbb lehet annál, de az biztos, hogy 0 emberi áldozatos, ha elveszik és nem kerül stealth technológia ellenfél kezébe…

    Putyinék nagyon határozottan bekeményítettek a hadiiparban. Maga a PAK-FA prototípus is rohadt gyorsan készült el és lett repképes.

    WTF? Az PAK-FA szűzfelszállása az első kommunikéhez képest cirka 5-6 éves késett…

    Kapnak a türelmükért egy kvázi-Raptort egy 4 generációs gép árában.

    Ezt azért még várjuk ki. A SZU-30MKI ára is kétszeres lett, pedig generációs ugrásról alig volt szó.

    A 4. generációs gép ár rész meg értelmezhetetlen. Egy US Navy utánredelt multirole és full SEAD képességgel bíró Super Hornetje kb. 40 milla flyaway cost táján van. Egy EF és Rafi meg 80. Egy F-35 pillanatnyilag 100-105 milla. Ennék fényében kijöhet az, hogy a PAK-FA minden, csak nem olcsó.

    Szerintem egyszerűen nincs olyan erős motiváció, hogy azonnal rendszerbe állítsanak egy új kategóriájú típust.

    Amen.

  41. molni

    “No offense, de az RAH-66 elkészült, már a gyártósort szerelték össze mikor behúzák a kéziféket.”

    No offense de volt ott némi csúszás meg költségtúllépés mire eljutottak odáig,hogy leállítsák a még el sem kezdődött gyártást(most az ok nem lényeg).

  42. Igen volt. Viszont rohadtul nem igaz, hogy nem készült el. A gép kész volt, 100%-ban sorozatgyártásra érett. Tehát hatalmas tévedés az, amit leítál.

    Az USA ennyire kőgazdag, hogy még az is belefért, hogy asszem x millárd dollár után még olyan 500-800 milliót leperkált azért, hogy ne gyártsák le az első szériát.

  43. Szerintem 15…20 év múlva a stealth ” silver bullet” jellegű jelentősége egészen le fog csökkenni. Olyan lesz mint anno a szuperszonikus képesség majd később a 9g manőverezés képessége. Szükséges, de nem döntő. Én elektronikában lennék jártas, és hát az AESA technológia elterjedése alig 10 év alatt (90es évek)(nem véletlen, hogy az első Öbölháború F117-es bemutatkozása után indult be igazán. Köze van a stealth felderítéshez) a radarok számítástechnikai kapacitásának növekedése alapján már ma elképzelhető egy 0,01 nm radarkeresztmetszet 70 km-ről történő észlelése.

  44. molni

    “Az USA ennyire kőgazdag,hogy még az is belefért, hogy asszem x millárd dollár után még olyan 500-800 milliót leperkált azért, hogy ne gyártsák le az első szériát.”

    Én oda tettem volna hülyét is(attól,hogy gazdag vagyok még nem húzom le a WC-n a pénzem).

  45. Én elektronikában lennék jártas, és hát az AESA technológia elterjedése alig 10 év alatt (90es évek)(nem véletlen, hogy az első Öbölháború F117-es bemutatkozása után indult be igazán.

    Az AESA nem csodafegyver csak egy műszaki megoldás az üzemmódok párhuzamos alkalmazására és a pásztázási idő csökkentésére.

    [i]Köze van a stealth felderítéshez) a radarok számítástechnikai kapacitásának növekedése alapján már ma elképzelhető egy 0,01 nm radarkeresztmetszet 70 km-ről történő észlelése.[/i]

    Legfeljebb égháttérben és elég marketing adat. Az F-22 nem viccből verte hülyére a világ legkorszerűbb 4++ gépeit a Red Flag gyakorlaton.

    Én oda tettem volna hülyét is(attól,hogy gazdag vagyok még nem húzom le a WC-n a pénzem).

    Nem. Nem látták értelmét legyártani dollármilliárdokért egy olyan fegyverrendszerből több száz darabot, amik hamasrosan elavulnak. Az üzemeltetési és gyártási költség + feleslegesség többe került volna sokkal, mint a kézifék.

    Valahol kicsit bosszantónak találom, hogy ilyen egyszerű dolgokat nem láttok át.

  46. Látom elkerülte a figyelmedet az, hogy 2001 őszétől kezdve az UAV gépek kiléptek a hadszíntérre és azóta folyamatosan ott vannak. 2003 után már Irakban is ott voltak. Tonnányi adat jött össze hirtelen. Tehát a “hirtelen” az két hadszíntéren való alkalmazás után jött + már 1999-ben is használtak az AF alatt.

    A fejlődés irányát látták, már a darabszámot vagdosták rendesen.

  47. Igazából rengeteg minden fejlesztés tovább él az Ah64ben. A politika meg márcsak ilyen. Oroszoknak is kellett egy Grúzia (ne menjünk újra bele), hogy rájöjjenek máshogy kéne…. uhh mennyi pénzt kidobtak az ablakon. Izraelnek is kellett egy Libanon…

    csak azt nem tudom nekünk mi kéne…. :) :(

  48. Az. AESA technologia gyors mintavetelezese egy legterbol nagymertekben noveli a kis jelek eszlelesenek lehetoseget. Ha a csillagos egrol kapsz fenykepeket 5 per

    cess idokozonkent soha nem szurod ki a csillagok kozt a muholdat. Ha tizedmasodpercenkent keszitett fenykepeket tanulmanyozol akkor gmail lathato lesz, ahogy egy fenypont valtoztatja tavolsagat a tobbi fenyponthoz kepest. Egyelore befingott a szamitogepem de holnap kifejtem. Radarokrol es lokacios technikakrol nemcsak repulos lapokban irnak. Jo ejt!

  49. 5 generációs gépek nem csak a hatásos radarkereszt metszet terén jelentenek nagy előre lépést
    Hanem Aerodinamikailag is.

    Belső fegyvertér miatt a szárnyaik “tiszták”. Nem úgy mint egy generációval korábbi társaiknak.

    Erről Moli tudna értekezni.

    A hajtóművekről nem is beszélva amelyeknek kisebb a infra lenyomata.

  50. Egy kis “szines” !

    Nem reg ert veget a Talisman Sabre 2011 gyakorlat erre fele . Nagysagara jellemzom hogy 9000 Ausztral es 11 000 USA katona vett reszt es minden fele technika ami uszik maszik kuszik gurul repul brummog, pruttyog stb stb

    A dolog erdekesseget az adja hogy egy ket evtizede abba maradt tradicio kerult felelevenitesre meg pedig Oroszorszag altal.

    Tortent ugyanis hogy az egyik a kornyeken cirkulalo halaszhajot radiocsendben ( csak passziv optikaval ) meglepte egy Orion. Bar ok is kiszurtak a gepet ( valszeg tavcsovel ) de nem tudtak eleg gyorsan az antenna behuzo echanizmusokat bekapcsolni es igy lebuktak.( ezek utan “gyorsan” el is evickeltek )

    A 90 es evek elott az ilyen turizmus rendszeres volt de az elmult 20 evben nem volt ra pelda.

    Hmmm az oroszok mar a spajzban vannak megint.

  51. Allesmor Obranna

    Amennyire én tudom, a RAH-66 nem volt 100%-ban sorozatgyártásra kész. Épp az volt az utolsó csepp a pohárban, hogy kiderült, a az erőátviteli rendszernél egy komolyabb áttervezés szükséges. Ezt az addig eltelt idő fényében az Army már nem tolerálta. És valóban, az UAV gépek sokkal kisebb technikai és harcászati rizikóval voltak képesek arra, amire eredetileg a Comanche képes lett volna két emberrel a fedélzetén.

  52. Dudi

    Megtanulhattad volna már, hogy ha USA-ban valami költségen, határidőn túl van, esetleg törlik a rendszeresítés előtt, az előrelátó, tervezett logikus lépés, melyhez nem férhet kétség, ha Izrael is benne van akkor meg pláne.
    De ha Orosz oldalról jön valami, az bukta, értelmetlen töketlenség!

    Kapíse?

  53. @monyok

    a lopakodó formavilág aerodinamikai hátrányokkal is jár. A belső fegyvertér tömzsi törzset eredményez, holott az volna kívánatos, hogy a törzs maga is termeljen felhajtóerőt (mint a Mig29nél vagy Szu-27nél) valamint hogy megfeleljen a repülőgép keresztmetszetére vonatkozó ún. “területszabálynak”. manőverezésben és aerodinamikában jelenleg a Eurofighter a legjobb. Sokan csak a 9g-t tekintik mércének és ez alapján azt is mondhatnák, hogy pl. a Eurofighter ugyanúgy tud manőverezni mint az F16 vagy F15, de nem így van. Kérdés az is, hogy milyen sebességtartományokban képes 9g-re a repülő. A Eurofighter szuperszonikus sebességen is tudja a 9g-t. A többiek ezt nem.

  54. @molnibalage

    Az F22 hülyére verte a legkorszerűbb 4++ gépeket a gyakorlatokon mert mert azok nem rendelkeztek olyan AESA radarral ami lopakodás észlelésre lett volna kihegyezve.A Eurofighter pl. nem is rendelkezik ESA radarral. A Rafale radarját amerikai alkatrészekből szerelték össze, így az nem tekinthető igazi versenytársnak. A Grippenről sem feltételezem, hogy céljuk lett volna borsot törni az amerikaiak orra alá. Az is lehet, hogy az ami alkatrészekből vagy technológiával készült.
    De az Irbis ellen még nem láttuk az F22-öt.

  55. a lopakodó formavilág aerodinamikai hátrányokkal is jár. A belső fegyvertér tömzsi törzset eredményez, holott az volna kívánatos, hogy a törzs maga is termeljen felhajtóerőt

    Ehhez képest a PAK-FA úgy néz ki, mint egy hatalmas szárny. Legalábbi szerintem.

    Az F-22 tömzsiségét nem értem, kicsit durvább a szárny / törzs átmenet, de a Raptor demók alapján nem érzem semmivel sem gyengébbnek az aerodinamikáját, mint mondjuk egy F-15-nek.

    F-35? Szép törzs / szárny átmenet a tömzsiség realtív éretelem van a szárny fesztávhoz képest. A törzs keresztmetszet alig üt el a Rafale-tól mind relatív, mind aboszlút értelemben.

    http://cencio4.files.wordpress.com/2009/11/f-35a-front1.jpg

    http://www.giuseppevittorio.com/Rafale/rafale_front_max.jpg

    Kérdés az is, hogy milyen sebességtartományokban képes 9g-re a repülő. A Eurofighter szuperszonikus sebességen is tudja a 9g-t. A többiek ezt nem.

    Ezt kérlek fejtsd ki, hogy ez a hatalmas téveszme honnan jön. A sebesség növekedésével minden vadász tudja a 9G-t, mert alacsony sebességen pont az a korlát, hogy nincs elég felhajtóerő a szárnyakon ahhoz, hogy a 9G-t fizikailag tudja a gép.

    Nagy sebességnél a korlátozó tényező a torlónyomás és túlterhelés együttes miatti együttes igénybevétel lehet, de se aerodinamikai korlátja nincs. Esetlegesen hajtómű megvúfási szög, de ez kevéssé valószínű, mert nagy CAS esetén + nagy sebességnél kis állásszöggel is megvan a 9G. A bibi az, hogy a gépek ezt csak alacsonyan képesek tartani, mert magasan nincs elég tolóerő.

  56. Az F22 hülyére verte a legkorszerűbb 4++ gépeket a gyakorlatokon mert mert azok nem rendelkeztek olyan AESA radarral ami lopakodás észlelésre lett volna kihegyezve.

    Nincs olyan, hogy stealth gépekre kihegyezett radar. Minden tűzvezető radar ma X sávban dolgozik. A vevő érzékenységre és a jelanalízsre gyúrnak. Ha kicsi az antenna felülete, akkor az AESA sem ér semmit. Az AESA az csak egy pásztázi és teljesítmény + üzemmód vezérlési módszer. Attól, mert egy radar AESA nem lesz teljesen más érzékenysége…

    A Rafale radarját amerikai alkatrészekből szerelték össze, így az nem tekinthető igazi versenytársnak.

    Erre valami forrás? A Thales még a ’90-es évek végén kezdte el fejleszteni és még ma sincs sorozatgyártásban és széleskörű alkalmazásban. Ergo, ha félig másolat, akkor mi a péket szöszölnek? Időközben vég volt egy tárulás az Gripen NG projetkktel, volt hí a HTKA-n. Valami együttműködésról vagy egyenesen fúzióról volt szó.

    A Super Hornet AESA radarja százas nagyságrendű gépen van rajta legalább 4-6 éve…

    A Grippenről sem feltételezem, hogy céljuk lett volna borsot törni az amerikaiak orra alá. Az is lehet, hogy az ami alkatrészekből vagy technológiával készült.

    A Gripen még mindig egy p-vel írandó…

    A svéd gépek jellemzően amerikai hajtóművel, de saját elektronokiával repülnek és licenszgyártott amerikai fegyverzettel.

    De az Irbis ellen még nem láttuk az F22-öt.

    Olyan ellen nehéz is lenne, amiből szintén nincs egy darab sem szériagépben, ami hadrendben lenne…

  57. Attól, mert egy radar AESA nem lesz teljesen más érzékenysége… —>

    Attól, mert egy radar AESA nem lesz teljesen más érzékenysége, mint egy azonos antenna felülettel rendelkező és 1:1-ben azonos jelfeldolgozással bíró rendszeré. Sőt… Nagyobb azimuth értékeken még gyengébb is lehet, mert ugyebár az antenna fix és nem merőlegesen kapja a visszavert jelet.

  58. Bar ok is kiszurtak a gepet ( valszeg tavcsovel ) de nem tudtak eleg gyorsan az antenna behuzo echanizmusokat bekapcsolni es igy lebuktak.( ezek utan “gyorsan” el is evickeltek )

    Ez kicsit arra a viccre emlékeztet, hogy a traktor viszonozta a tüzet, majd visszarepült a bázisra.

  59. Lesz forrás az amerikai eredetű francia AESA technikára.

    Már meglebegtettem, hogy, hogy az AESA által lehetővé tett gyors pásztázás sokat segít a lopakodók felderítésében, de délután kifejtem. És erre a dologra gyúrnak is keményen. Nem az érzékenység a lényeg, hanem a kvázi folyamatos mintavételezés.

    9g-t megcsinálni nagy sebességeken szerkezeti károsodással jár pont az aerodinamikai erők miatt. A Eurofighter esetében viszont erre mentek rá. Elvben a gép többet is kibír alacsony sebességeken csak persze az automatika nem engedi.

  60. 9g-t megcsinálni nagy sebességeken szerkezeti károsodással jár pont az aerodinamikai erők miatt. A Eurofighter esetében viszont erre mentek rá. Elvben a gép többet is kibír alacsony sebességeken csak persze az automatika nem engedi.

    Ez nem más, mint UL. Az F-16C flight manual görbéin nincs semmiféle korlátozás 9G és hangsebesség felett.

    Tessék.

    http://www.firstfighterwing.com/Public1/F16CD-Real%20Life-Manual.rar

    384-dik oldal és tája.

  61. Elvben a gép többet is kibír alacsony sebességeken csak persze az automatika nem engedi.

    1. Nem a géppel szokott lenni a gond elsősorban efölött, hanem a pilótával
    2. A sebesség eléggé mind1, mert azonos g mellett ettől függetlenül azonos terhelést kap a sárkány, legfeljebb az időtartamot változtatja.

  62. “Már meglebegtettem, hogy, hogy az AESA által lehetővé tett gyors pásztázás sokat segít a lopakodók felderítésében…”

    Sokat segít, de gyorsan már a PEsa is tudott pásztázni. Amúgy várom.

  63. A PESA rendszer, bár ugyanúgy eltérítí a sugárnyalábot mint az AESA és gyors pásztázást tesz lehetővé, nem annyira rugalmas mint az AESA. Az AESA-nál külön be lehet kapcsolni az egyes modulokat, sőt az egyes modulokat csak adó vagy csak vevő üzemmódban lehet használni, miközben ezzel egyidejűleg más modulok normál adó-vevő üzemmódban üzemelnek. Ezek a lehetőségek irtó fontosak az AESA radar zavarórendszerként történő műkődtetésében, SIGINT, ELINT műveletek végrehajtásában anélkül, hogy a gép külön berendezéseket szállítson. Ugyanaz a radar ami radarként használható meg tudja csionálnia fenti dolgokat. Ezért az AESA előnyei a PESA-hoz képest olyan nagyok, hogy nem érdemes a PESA-val foglakozni.

  64. Na mármost, a lopakodók visszavert jele nem olyan kicsi, hogy azt fizikailag ne lehessen észlelni. Hanem olyan kicsi, hogy a többi véletlenszerű visszaverődés között (ez még égháttérben is van) elveszlődik. Bőven érzékelhető a mai radar vevőkkel. A laikusok gondolhatják, hogy ha a lopakodó nem ver vissza szinte semmit akkor a radar vevő érzékenységét kell tovább növelni. Ma az elektronika olyan szinten áll, hogy egy lopakodó gép visszaverődését érzékelni tudja, sőt már a 70 években is tudta, csak hát ilyen kis amplitudójú jelekből rengeteg van.
    Egy néhány wattos mőholdkisugárzást képes érzékelni egy földön elhelyezett adó-vevő csip, tápegység nélkül(!), energiaforrásként magát a sugárzást használva (mint a közismert RFID csipek a kutyákban) majd az így nyert energiát arra használhatja, hogy valamilyen műveletet végrehajtson pl. leolvasson egy érzékelőt és ezt az adatot visszasugározza a műholdnak mindezt abból az energiából amit eredetileg is a többszáz km-re lévő műholdtól nyert. Ez 2011-ben volt amikor még az egyetemen tanították nekem.

  65. Az fizikai érzékenység olyan borzasztó fejlett ma, hogy egyáltalán nem foglalkoznak már ilyen energia jellegű fejlesztésekkel. Semmi értelme növelni a fizikai értelemben vett érzékenységet, ha a jelfeldolgozás nem képes lépést tartani és nem tudja kiszűrni a rohadt kis jelet a háttérzajból.

  66. Ma az “érzékenység fejlesztése” nem fizikai értelemben értendő hanem olyan értelemben, hogy használható visszavert jeleket kapjanak. Ez inkább olyan sémákat, technikákat és bruttó számítástechnikai kapacitás fejlesztést jelent ami a rengeteg kis jel közül kiszúrja a cél jelét.

  67. Ennek a PESA-s szélső dolognak utána kell nézzek, őszintén. Fejből nem ugrik be semmi. Nem látom az okát. Sugárzó modulok, interferenciák ugyanúgy , talán a vételnél lehet valami érdekes.
    Ben Rich, a Skunk Works néhai elnöke és az F117-es koncepciójának kiagyalója, a “Skunk works” című könyvében, is beismerte hogy az szovjet tűzvezető radar tudná pontosan hova nézzen (mivel a tűzvezető radar sugárnyalábja nagyon vékony, ceruza-sugárnak is nevezik) és folyamatosan oda nézne hosszabb ideig ahol az F117-es tartózkodik akkor kivehető lehetne a visszavert jele a háttérzajból. Csak euz persze nonszensz, merta tűzvezető radar nem tudja merre nézzen, ha tudná, nem lenne szükség rá. De fizikai kísérletként azért mégis sokatmondó.

  68. Használható módon a lopakodót csak úgy lehet észlelni ha egy nagyon fokuszált sugárnyalábbal vagy sugárnyalábokkal egyidejűleg folyamtosan figyelnék a tér egy kérdéses részét. Az AESA ezt meg tudja csinálni. Ez az egyik séma amely önmagában jelanalízist jelent. A másik dolog, hogy mivel a sugárnyaláb gyakorlatilag tetszőlegesen mozgatható akkor, ha már van egy gyanúsan változó jel amelyről gyanítható, hogy repülő lesz, akkor a sugárnyalábot a kérdéses pont körül is folyamatosan végigseprik. A repülő ugyanis lökéshullámot kelt és mivel a levegő nedvességet tartalmaz, radarral érzékelhető a lökéshullám is.

    Ha 5 percenként készítesz egy fényképet a csillagos égről és ezeket nézve igyekszel felfedezni a csillagok között egy múholdat akkor nem valószínű, hogy sikerrel jársz. De ha folyamatosan nézed az eget vagy nagyon rövid időközönként készült fényképeket nézel (pl. tizedmásodpercenként készült flnyképeket) akkor már látható lesz ahogy egyik “csillag” elmozdula többihez képest. A sok csillag a sok háttérjelet jelenti ami ilyen kis amplitudótartományokban előfordul. míg a műhold fénye a csillagok közt a lopakodó visszaverődése.
    Ha az AESA többszáz Hz frekvenciával képes pásztázni egy nagyobb térrész minden pontját akkor a gyors mintavételekből kitűnik majd az az enyhe változás ami determinisztikusan, szabályszerűen változik a kaotikus jelek között.

  69. talking: Ez így tiszta, ezért képes egy AESA tipusú radar sokkal távolabbra is célra vezetni… (ugye ha nem lennének ilyen “trükkök” akkor ~annyira lenne képes mint egy PESA a két technologia azért testvéri viszonyban van.)
    de ez mindössze csak azt jelenti, hogy pl nem 20 hanem 30kmről szúrod ki az alacsony észlehetőségű gépet. A simát meg pl 150 helyett 225röl. Az alacsony észlehetőség ettől még uugy előny.

    Amúgy sok ötlet(em) van arra, hogy mi is az alacsony észlelhetőség ellenszere, pl 4+db l-band radarral rendelkező gép nagyjából be tudja “háromszögelni” innentől ha nagyjából célra vezeted az IR raktát az ha közel ér már kiszúrja.
    hasonlóan újabb ki tudja mennyire elvi előny, hogy mi van ha nem csak egy F22 tud AEWként müködni hanem össze tudnak kapcsolódni? 4+db F18/F22 radarja… Nem csak arra gondolok, hogy akkor van +1 AEW gépük…
    De hamár szóba került az, hogy az AESA radarokkal mennyire pontosan lehet fokuszálni akkor mért ne fokuszáljuk azt a 10+KWot rá a kiszurt ellenséges gép egy icipicirészére. vagy az ellenséges rakétára?

    scifinek is tűnhet addig amíg az ember nem olvas olyat hivatalos! helyről, hogy AESAval code injectiont fejlesztenek amik. Tipikus WTF kategóra és ezek után a fentik nagyja simán elhiszem, hogy már rég müködik.

  70. Használható módon a lopakodót csak úgy lehet észlelni ha egy nagyon fokuszált sugárnyalábbal vagy sugárnyalábokkal egyidejűleg folyamtosan figyelnék a tér egy kérdéses részét. Az AESA ezt meg tudja csinálni.

    Mert szerinted mechanikus radar nem tud egy irányba fókuszálni? A félaktív rakéták rávezetésekor a cél megvilágításakor (STT – single tarteg track) szerinted mit csinált radar?

    A szovjet/orosz földi rendszerek tűnyalábja vajon mi…?

    A repülő ugyanis lökéshullámot kelt és mivel a levegő nedvességet tartalmaz, radarral érzékelhető a lökéshullám is.

    Másfelől egy szubszoniks cél milyen lökéshullámot kelt? Időjárásfüggő a kondenzcsík képződés. Ha nem csapódik ki ilyen, akkor mit is akarsz érzékelni…?

    Honnan jönnek ezek a városi legendák…?

  71. @molnibalage

    “Mert szerinted mechanikus radar nem tud egy irányba fókuszálni? A félaktív rakéták rávezetésekor a cél megvilágításakor (STT – single tarteg track) szerinted mit csinált radar?

    A szovjet/orosz földi rendszerek tűnyalábja vajon mi…?”

    Helyes! De a lopakodót csak akkor tudod kiszúrnia sok azonos nagyságrendű háttérjel közül, ha hosszabb ideig figyeled azt a pontot, pályát amelyen mozog a lopakodó. És ugyebár az baj, hogy pont ezt nem tudod. Tehát ha nem tudod mely kis kúpszöget kell folyamatosan figyelned akkor fuccs. Pont ezt mondta Ben Rich is.
    A mechanikus pásztázás nagyon lassú. Az AESA pásztázás viszont olyan gyors, hogy gyakorlatilag az észlelési tartományában minden kis térrészt folyamatosan figyel. Ha a mechanikus pásztázású radarod antennáját tudnád annyira rángatni, hogy lvégiseperje az észlelési tartományát másodpercenkánt 500 szor akkor jó lenne. Hiszen nem tudod hova kell fókuszálni! A lopakodó látható, ha tudod hova kell nézni és folyamatosan oda nézel a mechanikus radarral, de nem tudod hogy hol van az “oda”. Ahhoz hoyg ezt megtudd, mindenhova kvázi egyidőben nézned kell olyan sokszor hogy gyakorlatilag folymatosan felügyeled az egész szögtartományt.

  72. @ molnibalage
    Képzeld, még szubszonikus tartományban is van lökéshullám. na jó, lökéshullámnak a szuperszonikus sebesség által keltett nyomáshullámot szokták nevezni, de bármilyen test kelt turbulenciákat azok pedig akárcsak egy hajó által keltett “V” alakú orrhullám szépen szétterjed. Hogy mennyire szabályos a szubszonikus nyomásváltozás, nem tudom. De van. És jelentős térfogatú levegőt mozgat meg.

    Próbálják észlelni lézerrel (ezen városi legenda forráskeresésének a google-ba: “schlieren photography”) és radarral. Egyik esetben sem kell kicsapódnia semmilyen kondenznek. A levegő sűrűségváltozása észlelhető a lézerrel,a gyorsan mozgó levegő sebessége pedig a radarral. Gondolom ismered a “winshear alert” rendszert ami egy radar és észleli a gép előtti turbulenciákat (nem mind). Tehát, képzeld, amozgó levegőt érzékelik már régóta radarral. A meteorológiában is. A lényeg a levegő nedvességtartalma, az adja a visszaverődést és ha a levegő egy térfogata mozog a szomszédos térfogatokhoz képest akkor láthatóvá tehető.

  73. @Fade

    Még van egy pár dolog ami miatt számszerűleg megbecsülhető, alátámasztható, hogy 70 km-ről ki lehet szúrni egy F117 célt. Meg fogom írni délután (meló közben nehezebben megy). Vagy legalábbis nem lehetetlenség, szóval nem olyan mintha az örökmozgó felfedézését jelentenék be a oroszok amikor bedobják ezt a 70 km-es értéket lopakodó célok ellen.

  74. A mechanikus pásztázás nagyon lassú. Az AESA pásztázás viszont olyan gyors, hogy gyakorlatilag az észlelési tartományában minden kis térrészt folyamatosan figyel.

    Sajnos nem. Én is azt hittem még nagyon rég, de nem. Gyorsabb a mechanikusnál, de nem végtelengyors, ahogy te elképzeled. Ennek fizikai korlátai vannak. Pl. meg kell várni a visszaverődést is…

    Képzeld, még szubszonikus tartományban is van lökéshullám. na jó, lökéshullámnak a szuperszonikus sebesség által keltett nyomáshullámot szokták nevezni, de bármilyen test kelt turbulenciákat azok pedig akárcsak egy hajó által keltett “V” alakú orrhullám szépen szétterjed.

    OMG. A szimpla nyomásterjedést összkeverni a szuperszonikus lökéshullámal számomra igen fájdalmas dolog…

    Hogy mennyire szabályos a szubszonikus nyomásváltozás, nem tudom. De van. És jelentős térfogatú levegőt mozgat meg.

    Nem, nagyon nem. Esetleg nézd meg azt a videót, ahol egy Mirage F.1 hút el néhány méterrel egy fickó felett. Simán állva marad. Láthatólag nem nagyon van fogalmad arról, hogy mi történik.

    Próbálják észlelni lézerrel (ezen városi legenda forráskeresésének a google-ba: “schlieren photography”) és radarral.

    A schlieren fotográfiának semmi köze a radarhoz. A lökéshullámok vizualizációjára meg elég régen használjká.

    Az időjárás doppler radarok méret és nedvességtartalmo érzékenyéségnek határaival tisztában vagy?

    Zárt térben működő laborműszerek mérési tartománya, pontossága és a mért tér egészen más, mint a kvázi végtelen nagy szabad térben.

    Továbbra is sci-fi amit írsz.

  75. @tallking

    A méteres hullámhosszú radaroknál nagyon is reális esély van arra, hogy 70 km-ről is felderít egy stealth gépet. Nem erre a hullámhosszra van kihegyezve a védelem. Viszont ki nem szarja le, ha mérési pontosság miatt ezzel nem lehet tűzvezetési megoldást adni és nincs ilyen ilyen hullámhosszon üzemelő tűzvezető rendszer…?

  76. @molnibalage

    én 500 Hz-re tettem az AESA teljes szögtartományú pásztázását, erre van forrásanyag, nem végtelen gyorsra. Ez azt jelenti, hogy bármely térrészt másodpercenként 500 szor figyel. Ez már elegendő a folyamatos figyelés megközelítéséhez

    a schlieren fényképezést a lökéshullámok lézeres érzékelésére írtam be, tesztelték is F18-as esetében, megvan a neten

    mégegyszer: a turbulenciákat már észlelik rutinszerűen radarral: windshear alert.

  77. @dudi molnibalage

    gyenge pontossággal meg lehet adni a helyét,és ahogy dudi akarta több radarral fokozható a pontosság (nem nagyon azért) de ha oda IR végfázis irányítású rakétát küldenek akkor már lehet valami.

  78. tallking

    Én úgy gondoltam,hogy viszel egy nem x-sávú radart(a “lopakodók”többnyire x sávú radar ellen vannak kitalálva)ami nem arra van,hogy tüzet vezess hanem arra,hogy észleld a gépet és ezután a saját
    x sávú radarral oda fókuszálva megállapítsd az indításhoz szükséges adatokat ha lehetőség van rá vagy elhúzz a fenébe.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.