A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Az Amerikai Haditengerészet a múlt héten az év talán legfontosabbnak számító mérföldkövéhez érkezett: az immáron közel 35 éve szolgálatba állt F/A-18 Hornet család gépei július 12-én elérték a 8 milliomodik repült órájukat. A jelentősnek számító repórára harci repülés közben került sor, azt a harci őrjáraton lévő Hornet, Super Hornet valamint Growler gépek teljesítették. A Hornet program vezetője, a kapitányi rangban szolgáló Mark Darrah büszkeségét fejezte ki az elért eredménnyel kapcsolatban, valamint gratulált a személyzeteknek, akik az említett napon reggel 9 órakor valamelyik F/A-18 variánssal repültek a világ különböző részein. Az amerikai hadigépezetnél jelenleg 1 478 Lódarázs teljesít szolgálatot, a U.S. Navy és a U.S. Marine Corps állományában – összesen 63 aktív századnál. A hazaiakon kívül 7 ország üzemelteti még az F/A-18 különböző verzióit, kisebb-nagyobb mértékben hozzájárulva a 8 millió órához.

F/A-18C startol el a USS John C. Stennis (CVN 74) fedélzetéről a 2007-es Valiant Shield gyakorlat során. | Fotó: Paul J. Perkins, U.S. Navy ,
Az USA-ban már berepülés alatt áll a Marokkói Királyi Légierő új típusának első példánya, a 8001-es regisztrációs számú F-16C Block52+ Falcon. A 2009-ben megrendelt 18 együléses és 6 kétüléses gép közül az első példány már a megrendelő ország jelzéseit viseli, a típuson szokatlan sivatagi kamuflázzsal egyetemben.
A új géphez új fegyverzet is dukál, ennek fényében a Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség még májusban jelentette be, hogy Marokkó kérelmezte az AIM-9X nagy szögeltérítéssel indítható közeli légiharc-rakéta eladását, ezen kívül földi csapásméréshez AGM-65 Maverick rakétákat valamint Paveway II irányítórendszerrel felszerelt bombákat.

Az első marokkói F-16 Forth Worthban | Lockheed Martin photo by Randy Crites ,
A hamarosan elinduló dél-koreai FX-III harci gép beszerzési program érdekes fordulatot vett, a házigazdák ugyanis az eddig jelen lévő gyártók mellé meghívták a Szuhojt is, kérvén, hogy indítsa ötödik generációs gépét, a Szuhoj T-50-est, vagy ismertebb nevén a PAK-FA-t.
Az Orosz Légierő jövőbeli büszkeségének a dél-koreai megrendelésért olyan gépekkel kell szembeszállnia mint a csökkentett észlehetőségű Sas, avagy az F-15SE Silent Eagle, melynek korábbi változata már üzemel a Dél-Koreai Légierő kötelékében, vagy a Lockheed Martin jövőbeli sikertípusa, az F-35 Lightning II, illetve az összeurópai fejlesztésű Typhoon. A tender érdekessége, hogy az indított típusok közül a PAK-FA-n kívül egyedül az F-35-ös alacsony észlelhetőségű, az Eurofighter Typhoon és a Silent Eagle pedig csökkentett észlelhetőségű. Érdekes lesz tehát, hogy a négy különböző képességű és teljesítményű típus közül melyikre voksol majd az ázsiai ország vezetése és milyen szempontok alapján választanak majd.

Szuhoj T-50 PAK-FA ,
Nyakunkon az izraeli kiképzőgép tender! A friss információk szerint épp folyamatban van Izraelben az elkövetkező 5 évre vonatkozó beszerzési terv összelapátolása, és az értesülések szerint amint megállapodásra jutnak a kiképzőgép pénzelésének kapcsán, már megy is ki az ajánlatkérés az olaszoknak és a dél-koreaiaknak. A várakozások szerint erre legkésőbb augusztus első hetében sor kerül.
Mint ismert az Alenia Aermacchi M-346 Master és a Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle meccs győztesét nem az IAF, hanem az Elbit Systems és az Israel Aerospace Industries közös vállalata, a Tor veszi majd meg és repórát biztosít az IAF-nak. A nem túl régi értesülések szerint a beszerzés mintegy 40 százalékát amerikai támogatásból, a Foreign Military Funding program segítségével fogják finanszírozni. Tehetik mindezt azért, mert mindkét repülőgép hajtóműve, illetve néhány egyéb komponense az amerikai termék.
Az ajánlatbekérésekre novemberig mennek válaszok, a győztes kiválasztásán pedig 2012 márciusáig kívánnak elmélkedni az izraeliek.

T/A-50 | Fotó: KAI ,
Két versenyzősre szűkült a Brunei által légiereje modernizálásának célzatával indított helikopter tender. A Bell 212 és MBB Bo 105-ös helikopterek utódjainak biztosításáért folyó versenybe a Bell, a Sikorsky, az Eurocopter és az AgustaWestland szállt be. A közelmúltbeli bejelentés szerint az AgustaWestland AW139 kiesett, ahogy a Bell 412 is. Így a támogató helikopterek beszerzésének döntője a Lengyelországban összeszerelt Sikorsky S-70i Black Hawk és az Eurocopter EC725 között dől majd el.
Ennél fogva Európa mindenképpen jól jön ki az apró szultanátus döntésétől függetlenül. Hogy mennyire, az függ a győztes típustól, illetve attól, mennyi helikoptert kíván beszerezni az abszolút monarchia. Ez egyelőre ugyanis ismeretlen. Támpont lehet, a leváltandó géppark mennyisége: 10 db Bell 212 és 4 db Bo 105. További megjegyzés, miszerint annyiban a Sikorsky-nak kedvez a helyzet, hogy Brunei már rendelkezik 5 db S-70-essel – 4 db S-70A és 1 db S-70C formájában.

Az első S-70i 2010 márciusban készült el ,
A Banglades haditengerészete két darab Ruag Aviation Do 228NG típusú repülőgépet vásárolt mentési, felderítési, járőrözési célokra. Ezen gépek – melyeket várhatóan 2013 közepén fognak leszállítani – lesznek a haditengerészet első merevszárnyas légi járművei. A szerződésben a gépek megvételén túl megállapodtak a leendő személyzet kiképzéséről és a gépek Bangladesben történő karbantartásáról is. A Do 228NG a 80-as évek elején bemutatkozott Do 228-212 modernizált változata.
A határ ellenőrzésre, felderítési és halászat ellenőrzési feladatokra kiszemelt gépet mondhatni Banglades szomszédjában gyártják, hiszen a Do 228NG törzse, szárnyszerkezete és vezérsíkja Indiából érkezik RUAG Oberpfaffenhofen-i telephelyére.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség 2010 agusztusában adta meg a Do 228NG forgalmazására az engedélyt. | Fotó: RUAG ,
Tovább bővült az olaszországi RAF jelenlét – a RAF Lossiemouth légibázisról összesen 4 db Tornadő GR4-es települt át a dél-olaszországi Gioia del Colle légibázisra, annak érdekében, hogy fokozza a NATO Líbia feletti felderítő képességét. Ugyan ha kell csapásmérésre is befoghatóak, ám a most érkezett 4 Tornado elsődleges feladata a felderítés lesz – ennek érdekében az egyik vasmadár RAPTOR (Reconnaissance Airborne Pod for Tornado) felderítő poddal érkezett, mely segítségével nagy területről készíthet részletes felvételeket.
Az ATK megvédte pozícióját a húsos fazék mellett – a JATAS (joint and allied threat awareness system) programban legyőzte a Lockheed Martin-t – és ezzel elynerte, hogy nevéhez kötődjék annak az új figyelmeztető rendszernek a kifejlesztése, mely több ezer amerikai helikopterre kerül majd telepítésre. Július 20-val kezdetét vette egy 4 éves fejlesztési folyamat, melynek végén, a tervek szerint a 2015-ös költségvetési évtől kezdődik meg ezen új rendszer telepítése – először a Marine Corps MV-22 Osprey típusú tiltrotoros gépein.
A U.S. Navy a JATAS program célkitűzésében egy olyan rendszer megalkotását tűzte ki, mely a rakéták mellett az RPG és csöves fegyverzet eredetű lövedékekre is figyelmeztetni tudja majd a gép legénységét. A tervek szerint ezzel párhuzamosan a CIRCM (counter-infrared countermeasures) programban megvalósítandó eszközzel zajlana a JATAS által felderített, infravörös irányítású rakéták szenzorainak zavarása.
Dél-Korea is hozott döntést MAWS vonalon – ők az EADS Cassidian kínálta AN/AAR 60 rendszerre kívánják bízni saját fejlesztésű katonai szállítóhelikopterüket, a Surion védelmét. A megkötött üzlet keretében a Cassidian mintegy 100 szenzort fog leszállítani – az első sorozat 24 darabját 2013-ig.

KAI Surion ,
A plasztikai sebészet egészen különös ágazatával találkozik majd egy Hawker Beechcraft King Air 350ER típusú turbóprop, miután a teljes orrszekcióját eltávolítják és egy új, erősebb szerkezettel helyettesítik, hogy elbírja a L-3 Wescam MX-15 jelzésű kupolát, melyet különböző optikai, elektro-optikai és infravörös szenzorokkal szerelnek fel. A munkálatokat az L-3 Communications végzi majd, a felderítő és megfigyelő repülőgéppé módosított King Air hossza az átépítésnek köszönhetően 0,6 méterrel növekszik.

Fotó: USAF ,
Az Amerikai Egyesült Államok hadvezetése nem elégszik meg a kiválóan bevált Lockheed Martin C-130J Super Herculesekkel, hanem modernizálná a régebbi verziókat is. Annyira meg vannak elégedve az új verzió Afganisztánban magashegységi körülmények között mutatott teljesítményével, hogy a korábbi variánsok újrahajtóművezését tervezik, nyilatkozta egy magasrangú illetékes a DefenseNews hírportál értesülései szerint. Az új hajtóművek nem csak a teljesítménynövekedés miatt fontosak, hanem kevesebbet is fogyasztanak, így gazdaságosabban üzemeltethetők, ami ilyen magas üzemanyag-árak mellett nem egy utolsó szempont. Mivel hivatalos bejelentés a programmal kapcsolatban, így az új erőforrás típusáról sem tudni biztosat, jelenleg két változatról hallani. Az egyik, hogy a Super Hercules által alkalmazott Rolls-Royce AE 2100 gázturbinák dolgoznak majd a modernizált gépeken is, ám hallani olyat is, hogy egyéb kereskedelmi forgalomban kapható erőforrást vásárolnak számukra.
A Brit Királyi Légierő idén ünnepli a Boeing C-17 Globemaster III típusú szállítógépeinek 10 éves hadrendben állását, hisz 2001 májusában állt szolgálatba az első brit ‘Big Mac’. Az esemény alkalmából az utolsó átvett gép, a februárban leszállított, ZZ177 farokkódú példány egy diszkrét díszfestést kapott, mely emlékeztet a jubileumra. A RAF eddig 7 gépet vett át, melyből az első négy példányt lízingelik, míg a maradék hármat vásárolták. Egyelőre a pénzügyi megszorítások miatt nincs tervben további példányok beszerzése, de a későbbiekben nem kizárt ez a lépés sem, ugyanis a gépeknek nagy hasznát veszik Afganisztánban, mi sem példázza ezt jobban, hogy az utolsó, hetedik példány átvételekor lépte át a brit Globemaster-flotta a 65 000. repült órát.
—–
Közreműködtek: Eagle, Jenő, Aim-120, Phoenix