Bár a Saab svéd megrendelés nélkül vágott bele a Gripen NG fejlesztési programba, próbálván a nemzetközi igényekhez igazítani az exportpiacon nem túl nagy port kavaró JAS-39 Gripent, ám most mégis úgy tűnik, hogy otthon is van igény a típusra.
Egy svéd politikai rádióműsorban mind a szociáldemokraták, mind a liberálisok azt hangoztatták, hogy az új Gripen-verzió rendszeresítése mellett állnak. Korábban is elhangzott a svéd fegyveres erők részéről az az ígéret, hogy ha külföldi megrendelés lesz a típusra, akkor minimum 10 darabot vásárolnak a Gripen E/F verziójából. Most a politikusoknak – megrendelés hiánya ellenére – azt kell eldönteniük, hogy akarják-e az új típust és ha igen, milyen példányszámban. A műsorban elhangzott, hogy a program teljes költsége 4,3-6,6 milliárd dollárba fájna Svédországnak.
A Gripen „E” és „F” verzióinak kifejlesztéséhez munkába fogott, átalakított „B” verzió egy tesztplatformként, demonstrátorként szolgál, melyen tesztelésre kerülnek a technológiai újítások. A jelenlegi GE F404 helyett a demonstrátorban a Super Hornetből ismert, nagyobb tolóerővel rendelkező F414G kapott helyet, mely talán megoldást jelenthet a gép harmatos tolóerő/tömeg-arányára. Tesztelik a gép új „szemeit”, az AESA radarrendszert és az IRST-t, az új önvédelmi rendszereket és sok egyéb friss fejlesztést. Folyik továbbá a Meteor rakéta integrációja is. A Saab célja, hogy az új fejlesztésekkel technikailag tartani tudja a Gripen pozícióját az elkövetkező 30-40 évben, továbbá minél több megrendelést szeretnének begyűjteni a megnövelt képességű változattal.