Korábban írtunk arról, hogy a Boeing egy újabb Hornet-verzió létrehozására biztatja Japánt, ám úgy tűnik, saját maguk is léptek az ügyben.
Egy brazil kolléga Farnboroughban járt, ahol érdekes dolgot látott: a Boeing GSS (Global Strike Systems) standjánál egy újabb Hornet-verziót mutogatnak az odalátogatóknak. Ez pedig nem más, mint az F/A-18E/F Super Hornet felpiszkált változata, ahogy tették ezt korábban az F-15E Strike Eagle-lel, így hozván akkor létre a F-15SE Silent Eagle-t. Most ennek mintáján nyúltak bele a Lódarázsba, így megszületett az újabb Hornet, melyet nem hivatalosan „Silent Hornet” néven emlegetnek.
Most lássuk mit is sikerült újítani:
- Illeszkedő póttartályok hordozásának lehetősége
- 4 AMRAAM hordozására alkalmas, póttartályokból kialakított belső fegyvertér
- Körkörös lefedettséget biztosító MSW (Missile Warning System – rakéta közeledést jelző rendszer)
- Megnövelt teljesítményű hajtóművek
- Újgenerációs pilótafülke (melyet az F-35 Lightning II-n is alkalmaznak)
- Beépített IRST (melyet eddig egy póttartály orrában helyeztek el)
A Boeing tájékoztatása szerint, ha a megrendelő úgy kívánja, az új extrákat a jelenleg folyó tendereken esélyes Super Hornet is megkaphatja, sőt minden már szolgálatban álló Super Hornetbe be tudják építeni.
Ezzel a Boeing még közelebb paszírozta új típusát a következő generációhoz, növelve a Super Hornet exportesélyeit.
Ugye nem is olyan régen a Kanadai F-35A vs. F/A-18E/F kapcsán pont erről ment a vita – és ime, itt a feltuningolt új SH, a Silent Hornet.
Persze van rá egy tippem, hogy a Kanadaiak még így sem fognak váltani – hacsak az ellenzék tényleg be nem váltja az ígéretét, ha esetleg a következő vállasztásokkor hatalomra kerülnekk…
Biztos olvasta a Bőing a hsz-eket! :):)
hát igen, internesönel oldal vagyunk :D :) ;)
Utánaolvasva:
-A CFT cirka 10%-al növeli a hatósugarat.
-A belső fegyvertér ugye a törzs alá függeszthető póttartályból lesz kialakítva, négy AIM-120D vagy két Mk.82 méretű légibomba és két AIM-120D-t lehet elhelyezni benne.
-A Silent Eagle és a Silent Hornet nem közvetlen konkurensei egymásnak, a Silent Eagle inkább légifölény gépnek van szánva, a Silent Hornet pedig inkább a csapásmérő feladatkörre van tervezve.
Ez meg egy érdekes kép:
http://apture.s3.amazonaws.com/00000129f0b757c857e6eb66007f000000000001.DSC00695.JPG
TD = Technológiai Fejlesztés
EMD = Műszaki és Gyártási Fejlesztés
Vagyis az F-22/F-35-öt váltó gépet az USN esetén 2012-ben, az USAF esetén 2015-ben kezdik el fejleszteni a Boeing várakozásai szerint. Előbbi 2020, utóbbi 2023 körül érhet révbe…
-A CFT cirka 10%-al növeli a hatósugarat.
Csak ennyi?
-A belső fegyvertér ugye a törzs alá függeszthető póttartályból lesz kialakítva, négy AIM-120D vagy két Mk.82 méretű légibomba és két AIM-120D-t lehet elhelyezni benne.
Akkor ez nem belső fegyvertér. A póttartály RCS-e mitől is lenne kicsi és alig javítana valamit a légellenálláson.
Bocs, de szerintem ez komolytalan erőlködés. A gép egyszerűen nem olyan kialakítású, hogy redesen mehessen rá CFT és egyebek. Az F-15 fügőleges oldala üvölt egy ilyen megoldásért. Bár a Rafale és F-16 gépeknek is van CFT-je, de azért egyiken sem az igazi szerintem. Az F-16 számára viszont nagyobb teljesítmény romlás is bevállalható. A gép könnyűvadásznak készült, ennek megfelelően csak AA fegyverzetkonfiggal volt a hatótáv kellően nagy. Csapásmérőként tényleg kurtalábú volt egy F-15E vagy A-6E géppel is összevetve.
Vagyis az F-22/F-35-öt váltó gépet az USN esetén 2012-ben, az USAF esetén 2015-ben kezdik el fejleszteni a Boeing várakozásai szerint. Előbbi 2020, utóbbi 2023 körül érhet révbe…
Csak azt nem értem, minek? Az említett típusoknak kategóriájukban nincs párja (ne keverjük ide a PAK-FA-t). A gépeket a következő 30 évre tervezték. Minek kezdenék el fejleszteni? Vagy ha az ATF programból indulunk ki, rendben, elkezdik. De az ATF-nek is csak cirka 20-25 év után volt csak kézzel fogható eredménye…
Akkor ez nem belső fegyvertér. A póttartály RCS-e mitől is lenne kicsi és alig javítana valamit a légellenálláson.
Molni, azt azt hiszem te is beláthatod, hogy a póttartály oldala nagyrészt homogén, míg a rakéták, bombák teste a vezérsíkok és kábelvezetők miatt nem túlzottan egyenes. Melyiknek egyszerűbb csökkenteni az észlelhetőségét egy bevonattal?
@Molnibalage:
Csak ennyi?
Nem vagy egy kicsit túl savanyú? :D
A 10% mellett ott van még az erősebb/takarékosabb F414, azzal együtt azért több is várható.
A póttartály RCS-e mitől is lenne kicsi és alig javítana valamit a légellenálláson.
Mitől lenne kicsi az RCS? Mondjuk hogy úgy alakítják ki, a tartály alakja már a képen is eltér a hagyományos póttartálytól.
Nagy kedvenc a Lódarázs, pár éve gondolkodtam is, hogy a 15-öshöz és 16-oshoz hasonlóan kaphat-e CFT-t. Hát erre megadták a választ.:)
Egy alacsony RCS-s póttartályt meg nem igazán tudok elképzelni.
Olyan lenne kb, mint az pl egy AGM154-es? És akkor a kövi kérdés, a függesztő pilon nem rontja az észlelhetőségi jellemzőket?
Amúgy az a 10% molnibalage-hoz hasonlóan nekem is kicsit kevés, a csökkentett étvágyú hajtómű ellenére is….
@Phoenix:
Csak azt nem értem, minek? Az említett típusoknak kategóriájukban nincs párja (ne keverjük ide a PAK-FA-t). A gépeket a következő 30 évre tervezték. Minek kezdenék el fejleszteni? Vagy ha az ATF programból indulunk ki, rendben, elkezdik. De az ATF-nek is csak cirka 20-25 év után volt csak kézzel fogható eredménye…
Először is a fejlesztési idő a gép bonyolultságával exponenciális szinten nő. 60 éve egy vadászgép kifejlesztése egy-másfél év volt. 30 éve már 5 év, jelenleg ott tartunk, hogy egy gép kifejlesztése minimum 15 év. Várható, hogy újabb eszközök fognak megjelenni a harci gépeknél (koncentrált energia fegyverek (nem feltétlenül csak lézer), mesterséges intelligencia, új hajtóművek (hidrogén?), stb.), ezért elképzelhető, hogy tovább nyúlik a fejlesztési idő.
Másodszor sokan kifejezték már azt a véleményüket, hogy az F-35 lehet az utolsó (amerikai) ember vezette vadászgép. Az USAF sem tette le ez ügyben a voksát, lásd az új stratégiai bombázóval kapcsolatos ingadozás, hogy pilóta vezette, vagy személyzet nélküli legyen a gép. Ha pilóta nélkülit akarnak, akkor nagyon-nagyon sok munka van még hátra… Akkor is, ha be akarják bizonyítani, hogy NEM életképes a pilóta nélküli légiharc még jelenleg.
A Rafale mellett a Super Hornet az egyetlen amelynek jól áll a CFT. A Rafale-hoz kifejlesztették, de egyelőre nem rendszeresitették. Az Eagle-számára nagyszerű megoldás, de számomra nagyon alacsúfitó a kinézete.
A Rafale és a Hornet is jól mutat, de szerintem az F-16-os sem vészes, sőt nekem egy picit jobban tetszik CFT-vel. Az F-15 esetében meg gyakran észre sem lehet venni :)
Már várom a Lockheed Martin lépését egy CWB-s és módosított beömlős F-16-tal… :)
Ami egyébként látványosabb, az az, hogy TVC-t továbbra sem kínál senki. Eurofighternél is esetlegesen, a ködös jövőben lesz hozzá talán, de az F-15, F-16 és az F/A-18 esetén egyáltalán még csak a tervek között se találkozni ilyesmivel. Úgy tűnik a manőverezőképesség javítására nincs igény.
Úgy tűnik a manőverezőképesség javítására nincs igény.
Valószűleg azért mert egyre inkább az AG feladatok és a BVR lett hangsúlyos…
Láttunk már ilyet a 60-es években. :-) Akkor a gépágyú lett néhány évre felesleges.
„…de az F-15, F-16 és az F/A-18 esetén egyáltalán még csak a tervek között se találkozni ilyesmivel.”
Ha a jelenleg futó projektekre érted, akkor igazad van, de egyébként mind a három tipusnak készült TVC-s példánya, amellyel el is végezték a komplett berepülési programot.
Maga a vektorálás nem feleleges, az oroszok jobban benne vannak, igaz, az amcsik is jó mélyen beleásták magukat, de végül szériáig csak egy egyszerűbb kivitel jutott (F-22).
Az oroszok több okból is hajtják, egyrészt van valós, kézzelfogható előnye a harcászatban, repbiztonsági szempontból inkább előnyös mint hátrányos és marketing oldalról sem elhanyagolható a hatása.
A jenkik más oldalról közelitenek a kérdéshez, ezért nincs ott ez előtérben.
Az európaiak meg is-is. Franciák szerint felesleges, az Eurofighter konzorcium szerint van előnye is (szerintem főleg, mert a franciák szerint felesleges ;-) ) mig a svédek nem nyilatkoznak ebben a kérdésben egyértelműen. A kinaiak fejlesztettek valamit, de hogy mire jutottak vele, nem tudom. Egy fotó volt csupán egy kiállitási példányról, de csak a fúvócsőről.
Kicsit off, de azért ide vág!
Láttátok a Raptor Farnborough-i videóját?
Háát, nem semmi!
Ennyit a kihalófélben levő manőverezhetőségről! :)
http://www.youtube.com/watch?v=__-FDXTizbs&feature=sub&videos=NJMXgjvOExM
Ha a jelenleg futó projektekre érted, akkor igazad van, de egyébként mind a három tipusnak készült TVC-s példánya, amellyel el is végezték a komplett berepülési programot.
Én arra értettem, hogy sem a Boeing, sem a Lockheed nem propagál TVC-t az adott gépekhez, még csak feltételes módban sem. A kísérleti gépek más kategóriába esnek.
Az Eagle-számára nagyszerű megoldás, de számomra nagyon alacsúfitó a kinézete.
Azért fura, mert első pillantásra egy gépen a legtöbb ember észre sem veszi a difit a CFT és nem CTF F*-15 között. Persze te értesz hozzá, de az F-15E a legtöbb szögből – ha azonos színű lenne – alig üt el egy F-15D-től.
Na jó, ez inkább asszociativ dolog. Valóban nem olyan rossz a helyzet, mitöbb, elegánsan egyszerű, de a tudat, hogy egy „telivér” vadászgépre két ilyen púpot raknak, számomra nem kóser. De ez csak esztétikai dolog. És hogy mi a kóser? Hát az izraeli F-15I demócsapatának gépe, mert azon az égvilágon semmi sincs, csak maga a szterodion nevelt Sasmadár adja elő művészetét.
Persze pont a zsidók azok, akik még a C-re is raknak CFT-t.
(korábban a jenkik Izlandon használták igy)
Tényleg ízlések és pofonok…
Csúnya repülő mint tudjuk nincs! :-)
Mind az F-15, mind az F-16 esetében nagyon tetszik a CFT. Kétségtelen, hogy romlanak a repülési tulajdonságok, de egyben sokkal agresszívabb kinézetet is kölcsönöz a gépeknek.
Block50
én úgy tudom h az f-16 esetében nem romlottak a repülési tulajdonságok mert a kialakítása olyan ráadásul még + felhajtóerőt is termel
nincs csúnya gép????
ezek így szerinted szépek?
http://www.wired.com/images_blogs/dangerroom/2009/07/f-16i.jpg
http://www.ishitech.co.il/0304pic1.jpg
ezek így szerinted szépek?
Szerinted nem…? :-)
Nézd meg szemből azt az F-16-ost. A CFT-k miatt nekem még agresszívabbnak tűnik… Sőt itt a törzs alatt konténerek miatt még egy különleges szimetriai is létrejött.
Egyébként nekem a lengyel F-16-osokon tetszett a legjobban CFT.
háát
ez http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/f-16c-19990601-f-0073c-005.jpg
összehasonlítva ezzel a förtelemmel: http://www.wired.com/images_blogs/dangerroom/2009/07/f-16i.jpg
am ez a legszebb: http://www.investireoggi.it/forum/attachments/il-caffe/6708d1235238869-un-aereo-al-giorno-2084.jpg
de az f-16 is nagyon jól néz ki cft és a mig-21-et idéző gerinc púp nélkül
OFF
valaki tudja h miért ragaszkodnak az oroszok az r-27-hez és változataihoz mert lehet h nem egy csodafegyver az r-77 de az r-27-nél klasszisokkal jobb
dudi
Te nyertél a szuholyok a legszebbek,igazából a mig 29 és a mig 35 visz mindent de a szuholyok is olyan szépek…
nekem annyira nem tetszenek a kétüléses migek/szuhojok a szu-34 meg egy külön állatfaj :D
Nyilván ízlések és pofonok, ám szerintem a kétüléses gépek sokszor – akár jelentősen – szebbek. Jó, mondjuk a Szu-35 együlésesen is brutálisan szép… :) A kacsacsőrű Szu meg olyan szegénykém amilyen, ám randának azért bőven nem nevezném azért :D
A legszebb akkor is a mig 35:D és persze a bátyja a mig 29:)
http://www.richard-seaman.com/Aircraft/AirShows/Oceana2005/Tomcats/GreyF14FastPass10oClock.jpg
szerintem meg ennél nincs szebb látvány! :)
Pocok
jól beszélsz! :)
szerintem meg ennél nincs szebb látvány! :)
Biztos? Csak randomra egyet! ;)
http://djchaos.com/wp-content/random-image-girls/hot-girl%20%2815%29.jpg
Pocok
Hülyeség.Életemben először egyet kell hogy értsek molnival de azért én tudok jobbat is.
Pocok
Itt van a válaszom a képedre:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/HuAF_MiG-29_2008.jpg
@sulyid
Örülök, de legalább a Szuhoj nevet tiszteld meg azzal, hogy pontos j-vel és nem ly-nal írod… :)
molni
Késő van már…:)De akkor is a mig a király:D