|

Új brit Sakálok Afganisztánban

Az Egyesült Királyság afganisztáni kontingensének járműparkjával már többször foglalkoztunk a HTKA oldalain. Mint ismeretes, a hajdan volt Brit Birodalom utódja nem keveset szenved a távoli misszióban szolgálatot teljesítő szárazföldi gépjárműveivel, ugyanis sem a bevethetőségi arány, sem pedig a mennyiség terén nem érik el a kívánt színvonalat, ez pedig sok fejtörést okoz a felső vezetésnek és a katonáknak is. A problémát folyamatos beszerzésekkel próbálják orvosolni.

Miután januárban kiderült, hogy a járműpark fele használhatatlan állapotban van, a helyzet mérséklésére már nyélbe ütöttek egy 122 millió dolláros üzletet, melynek keretében 120 6×6-os Mastiff MRAP kerül majd Nagy-Britanniába – ahonnan egyből Afganisztánba vezénylik őket. Azonban a probléma nem csak az MRAP-k hiányából fakad, hanem a náluk kisebb, jó terepjáró jellemzőkkel rendelkező, gyors, ám mégis jól védett és felfegyverzett, elsősorban felderítésre és kis létszámú egységek szállítására szolgáló járművekéből is.

Jackal 2a a parti homokban (Forrás) ,

A fent részletezett feladatkör betöltésére jelenleg a koránt sem az afganisztáni körülményekre szabott Snatch Land Rover dzsipeket alkalmazzák. A hadseregnek már többször is felrótták, hogy mekkora felelőtlenséget követtek el akkor, mikor ezeket az IED-k ellen szinte nulla védelemmel rendelkező járműveket – melyeket eredetileg Észak-Írország területére szántak rendfenntartásra – Afganisztánba küldték. Ez meg is látszik a flotta állapotán: 2010 januárjában 653-ból 358 volt bevethető állapotban.

Leváltásuk elvileg az LPPV (Light Protected Patrol Vehicle – könnyű védettségű felderítő gépjármű) feladata lenne, azonban amíg ez készül, addig valamivel pótolni kell őket. Erre kínált megoldást a Supacat vállalat, melynek Jackal (Sakál) nevű, 4×4-es járművéből eddig már 172-t rendelt a Brit Hadsereg. A gyártó azonban folyamatosan fejleszteti termékét, így a Jackal 1 és 2 után most megjelent a 2a is, melyre egyből le is csaptak a britek.

Június 23-án jelentették be, hogy aláírásra került a Supacat és a Brit Hadsereg közötti, 140 Jackal 2a járműről szóló, 45 millió angol font (68 millió USD) értékű szerződés. Ezzel a majdani Jackal-flotta közel 400 különböző változatú járműből áll majd, hiszen már 2008-óta születnek megrendelések a korábbi variánsokra.

A Jackal 2a az elődökhöz képest megnövelt védelmű vezetőfülkét kapott (a Supacat reklámanyaga szerint „high-tech védelemmel” rendelkezik), valamint az alvázat is megerősítették, hogy jobban ellenálljon a robbanásoknak. Természetesen a jármű alja V-alakú, így elvezeti az IED-k robbanási energiáját. Az eredeti, gyári megjelölés szerint HMT 400 néven is emlegetett típus három pilléren alapuló védelemmel rendelkezik: a normál, kézifegyverekből származó lövedékek ellenivel, az aknák és IED-k ellenivel, valamint a személyzet védelmét szolgáló energiaelnyelő ülésekkel.

A Jackal befér a CH-47-be is (Forrás) ,

A Jackal-család alapvető jellemzője, hogy négy személy szállítására képes, teherbírása három tonna, közúton maximum 129 km/h-s sebességgel haladhat, egy tankolással pedig 800 km-t tehet meg. Kiemelkedő terepjáró jellemzőinek köszönhetően jól boldogul a kemény afgán terepen is, önvédelméről pedig a rögzíthető géppuskák és a benne ülők egyéni lőfegyverei mellett füstgránátok gondoskodnak. Méreteinek köszönhetően befér akár egy CH-47 Chinook helikopter rakterébe is, így könnyen szállítható a harctéren.

„A Jackal járművek a katonák visszajelzései alapján eddig egyértelműen sikert arattak Afganisztánban.” – mondta Roger Gillespie, a gyártó szóvivője egy online közleményben. „A Supacat továbbra is következetesen fejleszti a típus képességeit, élvezve a katonai vezetős támogatását.”

14 hozzászólás “Új brit Sakálok Afganisztánban”

  1. „A Jackal 2a az elődökhöz képest megnövelt védelmű vezetőfülkét kapott (a Supacat reklámanyaga szerint ’high-tech védelemmel’ rendelkezik),”

    Valamit nem értek. Ez full nyított, nem? Milyen akkor a plusz védelem?
    Nem tudom, de ebben én nem ülnék nyugodtan…..

  2. a védelem a jackal esetében az ied-k elleni védelmet takarja és ha az angolok azt mondják h jó akkor biztosak lehetünk benne h az is
    ezenkívül ezt felderítésre és olyan feladatokra használják mint amire mi a g mercit itthon nem konvojkísérésre és harcra van kitalálva

  3. Érdekes,vagy inkább morbid.Az angol hülyeség újabb terméke. „Az eredeti, gyári megjelölés szerint HMT 400 néven is emlegetett típus három pilléren alapuló védelemmel rendelkezik: A NORMÁL,KÉZIFEGYVEREKBŐL SZÁRMAZÓ LÖVEDÉKEK ELLENIVEL, az aknák és IED-k ellenivel, valamint a személyzet védelmét szolgáló energiaelnyelő ülésekkel. ” Nyitott járműnél ilyet állítani! Amúgy a cikket olvasva nem találom azt a részt amiben a katonák nyilatkoznának a járműről nagy megelégedéssel.A gyári szóvivőt idézik. Ez azért egy kicsit más!:)

  4. Mackensen + Vik: a „normál, kézifegyverekből származó lövedékek elleni” védelem az ún. Ballistic Protection Kit feladata. Ez lényegében tényleg csak néhány páncéllemezt jelent (hátul és a két oldalon), és komoly veszélyeket is rejt magában a dolog, de lássuk be: nem is egy komolyan védett ellenséges objektum elleni frontális támadásra tervezték a Jackalt! Mint dudi barátunk is kiemelte: elsősorban felderítésre szolgál, amire tökéletesen meg is felel, viszont IED-k ellen jóval védettebb, mint a Land Rover.

  5. Hát és elhiszem hogy ennek a koncepciónak is van létjogosultsága, hiszen egy járműben haladva (harckocsi, nehéz szállító jármű) nehéz érzékelni az ellenséget (látás, hallás, fény és hanghatások) ennek következtében javulhat az ellenség felderítésének lehetősége. De azért nem tudom az időjárás viszontagságai ellen mit terveznek! Meg hát pont a személyzet frontálisan védtelen!!