|

Aláírva: újabb MiG-29K gépek Indiának, fityisz Pakisztánnak

Nem volt titok, hogy Vlagyimir Putyin indiai látogatása során tenni fog az orosz kincstár akár 10 milliárd dolláros gyarapodása érdekében, hogy több szerződés is véglegesítésre fog kerülni – hadi és energetikai vonatkozásban egyaránt. Oldalunk jellegéből fakadóan mi az előbbire koncentrálnánk.

Az immáron miniszterelnöki státuszú látogatásának ezen vonatkozású eleme két, kapcsolódó megegyezés. Ezek egyike az amerikai KC-X, vagy a brazil F-X2 tenderekhez mérhető szappanopera szuperprodukció, az ex-Admiral Gorskov repülőgép-hordozó beszerzése körüli, a korábbi rendezési manőverek végett elcsendesedő árvita végső elsimítása volt.

Ugyan feltételezzük, hogy a többség ismeri a sztori fő vonalát, de azért pár mondatban foglaljuk össze mi is volt az egyik legnagyobb tüske az orosz-indiai kapcsolatokban az elmúlt 1-2 év folyamán. India 2004-ben követte el tévedését, ekkor rendelte meg az egykori Admiral Gorskov (azelőtt meg Baku név alatt futó) repülőgép hordozót, egyben hozzácsapva 16 MiG-29K gépet is. Mindezzel annyira elégedettek voltak, hogy el is felejtettek felmérő csapatot kiküldeni és simán elfogadták a Szevmash által a hajó felújítására mondott 974 millió Dolláros összeget. Igen ám, csak hogy az orosz hajógyár meg alábecsülte az elvégezendő munkát, így míg MiG-ék, bár közel sem problémamentesen de mégiscsak összelapátolták a MiG-29K befejezését, modernizálását, addig a leendő INS Vikramaditya hadrendbe állíthatósági dátuma egyre csak ki-, ára pedig felfelé tolódott.

INS Vikramaditya (ex-Admiral Gorskov)

INS Vikramaditya (ex-Admiral Gorskov) ,

Ezeket India egy ideig nyelte, nyelte, ám mikor 2009 őszén a INS Vikramaditya + 16 MiG-29K kombó eredeti ~1,4 milliárd Dolláros ára helyett már 3,9 milliárd Dolláros árról csiripeltek a madárkák, sejteni lehetett, hogy oltári nagy balhé lesz. A háttérben lezajlott vagdalkozás eredményeképpen 2009 novemberére úgymond fixálták az árat, India alapvetően közölte, hogy 2,2 milliárd Dollárnál egy kannyival sem hajlandó többet fizetni. Ez idő tájt susmogtak olyat – persze nem hivatalosan – a britek, hogy Indiának milyen jó is lenne 2 milliárdért a Queen Elizabeth-osztály második egysége, mely nekik lehet, hogy mégsem kell.

Mondjuk úgy, hogy ez egy további fejlemény nélküli üde kis színfolt volt a történetben – ahogy a USS Kitty Hawk körüli korábbi pletykák. Az amúgy nem szívbajos oroszokat az India által korábban meglépett események – elbukott tanker és szállítógép tenderek – már korábban jobb belátásra késztették a határidők és az ár kapcsán.

A történet friss vonatkozása, hogy Vlagyimir Putyin pénteki látogatása előtti nap került bejelentésre, hogy 2,35 milliárd lesz az üzlet végleges árcédulája.

De hogy kitérjünk a ropogós fejleményekre, pénteken nyélbe lett ütve egy 1,5 milliárd Dolláros, további 29 MiG-29K beszerzéséről szóló szerződés. Szó se róla, Indiának szüksége is lesz ezekre a gépekre, hiszen a végsőket rúgó INS Viraat-on lakó Sea Harrier állomány is erősen kikopóban, fogyatkozóban van. Már pedig a saját fejlesztésű hordozókra, a Vikrant-osztály tagjaira is kell majd valami.

MiG-29K

MiG-29K ,

Mihail Pogoszjan, a Szuhoj és a MiG feje úgy nyilatkozott ez ügyben, hogy ezen második körös megrendelés keretén belül 2012-től kezdődhet meg a gépek szállítása.

Végezetül kitérnénk arra, hogy Vlagyimir Putyin fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a tradícióknak megfelelően továbbra sincs szándékukban Pakisztánnal katonai szálakat ápolni:

„Szeretném kihangsúlyozni, hogy Oroszország nem tart fent katonai szálakat Pakisztánnal, lévén figyelembe veszi indiai partnerünk aggályait.”

Hát hogyne venné figyelembe. Emlékezzünk csak egy 2007 elejei orosz-indiai találkára, miután átmenetileg igen komoly bajba került a kínai-pakisztáni együttműködésben megvalósuló, orosz eredetű hajtóművel rendelkező és a Pakisztáni Légierő reménységének titulálható JF-17 hajtómű ellátása, késedelmet okozva a gépr hadrendbe állításában.

5 hozzászólás “Aláírva: újabb MiG-29K gépek Indiának, fityisz Pakisztánnak”

  1. Allesmor Obranna

    http://www.youtube.com/watch?v=R5rnexCdQ-4

    Ez egy jó minőségű videó a 2007-es MAKSz-ról. Az időnként megjelenő sárga füst ne ilyesszen meg senkit, Vlaszov ugyanis a repülés során a minimál-maximál fáklya témakörben mutatja be művészetét, ezzel sporolva meg a forszázskapcsolgatás idejét. Jó kis gép és most lóhalálában integrálgatnak az oroszok hozzá mindenféle kalapácsot.
    De a Super Hornet-től még távol van.