|

Átadták az első pakisztáni gyártású JF-17 Thunder-t

A korábban beharangozottaknak megfelelően ma, azaz november 23-án a Kamra-i székhelyű Pakistan Aeronautical Complex (PAC) területén ünnepélyes keretek között átadásra került az első, pakisztáni gyártású, kínai-pakisztáni koprodukcióban megszülető JF-17 Thunder (Kínában: FC-1 Fierce Dragon).

“Ezen történelmi esemény kapcsán gratulálok a nemzetnek, hiszen a JF-17 nem csak a Pakisztáni Légierőé, hanem egy nemzeti program. Ezen nap, a pakisztáni történelem egy jelentős eseményeként marad meg.” – mondta a roll-out kiemelt meghívottja, a pakisztáni miniszterelnök, Syed Yusuf Raza Gilani. Egyben megköszönve a technikai segítségnyújtást kínai barátaiknak.

A Pakisztáni Légierő kiöregedő Mirage III és A-5 (Nanchang Q-5 ) gépeinek váltására Iszlámábád 250-300 gépet kíván beszerezni a 4. generációs típusnak számító, többfeladatos könnyű vadászból. A folyamat közeli, mondhatni azonnali hatásaként remélik, hogy megújuló arzenáljával a légierő hatékonyabb támogatást tud nyújtani a földi csapatoknak az iszlamista lázadók elleni harcban.

httpv://www.youtube.com/watch?v=PvKzkZkZmPo

A mai esemény fényében egyébként elmondható, hogy a PAC tartani tudta nyári terveit, melyben az első hazai gyártású gép év vége előtti repülését vetítették előre.

A 2007 elejei indiai „szabotázs akció” ellenére a Pakisztáni Légierő már rendelkezik egy kisebb mennyiségű JF-17-essel, melyek természetesen Kínából érkeztek. Az első JF-17 század hivatalos felállítása még az idén megtörténik a tervek szerint. Továbbá mostantól mind Kínában, mind pedig Pakisztánban folyni fog a gép gyártása.

Kína erőteljesen készül a „jóárasított” típussal jelentős exportsikerek elérésére. Kategóriájában a nemzetközi felhozatalban mindenképpen szerény(ebb) típus elsődleges piaca Afrika és (Délkelet-)Ázsia, ahol akadnak bőven olyan potenciális vevők, akiknek bőven elegendő a típus nyújtotta képesség, avagy nyugati technológiához nem juthatnak hozzá.

Pekingben dörzsölhetik a markukat, hiszen a potensebb Csengdu J-10 mellett mutatkozik érdeklődés a JF-17 iránt is. Épp a napokban írtunk arról, hogy meg nem erősítetten, de Azerbajdzsán döntött úgy, hogy szert tesz – elvileg 26 gépre – és várhatóan, a szintén érdeklődést mutató Botswana és Szudán is a tettek mezejére léphet ezek után.

19 hozzászólás “Átadták az első pakisztáni gyártású JF-17 Thunder-t”

  1. Jonak tuno gep ez a JF-17. Az viszont mar mas kerdes hogy mire kepes egy fel MIG-29 hajtomuvel [MIG-29 2X RD33, JF-17 1X RD93].
    A gep sarkanya piszkosul emlekeztet az F-16-ra, minusz az F-35 stilusu legbeomlokkel.
    Akar hogy is, az oroszok epp csak engedelyeztek az RD93-as exportjat es mar itt is egy uj JF-17. Szep volt ! Fogadok a gep teljesen kesz volt, csak be kellett tolni a hajtomuvet.

  2. Nyilvánvaló, hogy F-16-os stílusjegyeket hordoz magában, de azért elismerés, hogy viszonylag ilyen rövid időn belül ki lett fejlesztve pláne úgy, hogy nem is prioritás volt a gép. Ott van p. a Tejas amiből 40 év múlva sem lesz semmi.. :S

    Amúgy India eléggé használja a kettős mércét.. Ők vadul fegyverkeznek (azaz fegyverkeznének, ha nem lennének olyan „bürokratikusak”, hogy az összes vásárlás vagy 10 évet késik), viszont azt nem tűrik el, hogy Pakisztán egyáltalán olyan szinte emelje a fegyveres erői szintjét, ami a minimális védelemhez szükséges (itt csak és kizárólag a légierőre gondolok)

  3. „Jonak tuno gep ez a JF-17. Az viszont mar mas kerdes hogy mire kepes egy fel MIG-29 hajtomuvel [MIG-29 2X RD33, JF-17 1X RD93].”

    Kb mint Gripen, méretre és hajtóműteljesítményre szinte megegyeznek. Videón látható, hogy 3 db szép, nagyméretű, színes kijelzője van, szóval aviónikailag se lehet olyan rossz. Mondható erre a gépre, hogy ez a kínai Gripen. :D

  4. Érdekes módon nekem is a Grippen ugrott be a típusról. A két gép képességeit tekintve inkább közelít egymáshoz. A Grippen mondjuk valamivel jobb. A hatalmas különbség azonban az árban van. A wikipédia szerunt a JF-17 kb 15 milla+, míg a Grippen 40-61. Ez a gép szerintem tarolni fog a fejlődő országok piacain.
    Azt nem értem, hogy a Nyugat miért nem áll elő valami hasonlóval, egy fapados vadászgéppel a világ csóróbbik felének.

  5. Mert a fapados nem igazán nyerő egy nagyágyúval szemben. Sok lúd disznót győzhet, csak sok géphez sok pilóta is kell. A pilótaképzés és reptetés meg egy idő után elviszi azt az árelőnyt, amit az olcsóbb gép jelentett. Háborúban meg nem túl nyerő az, hogy hullanak a gépeid. Akkor még élesebb és fájdalmasabb a különbség. A Gripen AMRAAM shooter, ez nem. Ez már alapból hatalmas különbség.

  6. Ebben igazad van. Tényleg semmi esélye a nagyágyúval szemben. Ha 2X ilyen modern lenne, akkor sem. De mint említettem ez a harmadik világ számára készül, aki számára nem Amekia jelenti a legnagyobb ellenfelet, hanem a közvetlen szomszédja. Akinek van vagy 20-30 db. MIG-21 amiből kb 5-6 repülőképes. Ezen államok számára a regionális tehnikai fölény megszerzése a tét nem a globálisé. Ott pedíg ez a szint is bőven elég.
    Amúgy ezt is nevezhetnénk amolyan AMRAAM shooternek, mivel integrálták fegyverzetébe a kínai PL-12/SD-10 rakétát, ami internet források szerint képességekben valahol az AIM-120 A/B és AIM-120C között található. Ezekből egyidejűleg kettőt tud célra vezetni.
    Véleményem szerint ezeken a piacokon símán elkelne egy lebutított F-16, Mirage-2000 stb.

  7. Szerintem olvasgallátok el ezeket a linkeket:

    http://www.sinodefence.com/airforce/fighter/fc1.asp

    Innen pl kiderül, hogy a Pakisztáni változat olasz Grifo S-7 radart fog kapni, de alternatívaként felmerülhet még Thales RC400, GEC Marconi Blue Hawk, orosz Phazotron Zemchug/Kopyo, vagy kínai KLJ-7 radar beépítése is.

    http://www.sinodefence.com/airforce/weapon/pl12.asp

    Itt pedíg a kínai PL-12/SD-10 van szó. Ami méretét és alakját illetően színte megeggyezik az amerikai AIM-120-al.

  8. „A színes kijelző azért önmagában még nem mond semmit az avionikáról. A kínai Gripen azt fogja jelenteni, hogy mindenhol csak korrpucióval lesz eladva?”
    De legalább pilóták könnyebben leolvassák róla információkat, mint a hagyományos műszerekről, ennyivel is jobban tud a harcra koncentrálni adott esetben.
    A kínai Gripen meg azt jelenti, hogy méretre meg hajtóműteljesítményre szinte megegyeznek, meg Gripennek is ilyen szép modern a pilótafülkéje. Vagy neked nem a Gripen jut eszedbe a FC-1-ről?

  9. molnibalage ezt írta:
    Ami méretét és alakját illetően színte megeggyezik az amerikai AIM-120-al.

    Attól a belső tartalom nem lesz az.

    Igen. Tudom. A PL-12 a Vympel R-77 radarját és adatbusz rendszerét használja. Amit mondani szeretnék, az az, hogy a minőség relatív. Attól füg, hogy ki ellen veted be a dolgot. Ha a szomszédaidnak még ez sincs, akkor már meg is van a tehnológiai fölény.

  10. A kínai elektronika jobb mint az orosz. Ha ebből indulunk ki akkor jobb képességekkel rendelkezhet mint az R-77 de rosszabbal mint az AIM-120. Tehát a két eszköz közé sorolnám a kínai PL-12-est. Ami mondjuk egy afrikai viszonylatban nem rossz. Esetleg néhány ázsiai régióban is elegendő lehet. Minek oda 40 millás gép és félmillás rakéta? elég oda a 15 millás gép és az olcsóbb rakéta.

  11. „A kínai elektronika jobb mint az orosz. Ha ebből indulunk ki akkor jobb képességekkel rendelkezhet mint az R-77 de rosszabbal mint az AIM-120. Tehát a két eszköz közé sorolnám a kínai PL-12-est. Ami mondjuk egy afrikai viszonylatban nem rossz. Esetleg néhány ázsiai régióban is elegendő lehet. Minek oda 40 millás gép és félmillás rakéta? elég oda a 15 millás gép és az olcsóbb rakéta.”

    Ezzel teljesen egyetértek. De, gondolkodjunk csak paki viszonylatokban. Amerika elvileg az adatátviteli rendszert sem adja oda a pakiknak a CFT-k mellett a brand new block 52-eseikhez. Kvázi, nem tudnak rakat előnyt kihasználni, pl. AMRAAM-ból kiindulva. képtelenek lesznek a 120-at a másik radarjával rávezetni a célra. Ezért is mennek bele a pakik a JF-17 és FC-20 (J-10) kombóba kínai gyártmányú AWACS támogatással, ami ad erre lehetőséget. És, ez már politika is, üzenet Amerikának, hogy már nélkületek is képesek vagyunk helyi szinten király fegyverek bevételére, és nem függünk tőletek.

    Valamint ezeknél nem várható, hogy embargó fogja sújtani az állományt…

    Amúgy az AMRAAM az az AIM-120 neve. A kategóriát inkább a BVRAAM jelzővel illetném.. :S