A korábban beharangozottaknak megfelelően ma, azaz november 23-án a Kamra-i székhelyű Pakistan Aeronautical Complex (PAC) területén ünnepélyes keretek között átadásra került az első, pakisztáni gyártású, kínai-pakisztáni koprodukcióban megszülető JF-17 Thunder (Kínában: FC-1 Fierce Dragon).
“Ezen történelmi esemény kapcsán gratulálok a nemzetnek, hiszen a JF-17 nem csak a Pakisztáni Légierőé, hanem egy nemzeti program. Ezen nap, a pakisztáni történelem egy jelentős eseményeként marad meg.” – mondta a roll-out kiemelt meghívottja, a pakisztáni miniszterelnök, Syed Yusuf Raza Gilani. Egyben megköszönve a technikai segítségnyújtást kínai barátaiknak.
A Pakisztáni Légierő kiöregedő Mirage III és A-5 (Nanchang Q-5 ) gépeinek váltására Iszlámábád 250-300 gépet kíván beszerezni a 4. generációs típusnak számító, többfeladatos könnyű vadászból. A folyamat közeli, mondhatni azonnali hatásaként remélik, hogy megújuló arzenáljával a légierő hatékonyabb támogatást tud nyújtani a földi csapatoknak az iszlamista lázadók elleni harcban.
httpv://www.youtube.com/watch?v=PvKzkZkZmPo
A mai esemény fényében egyébként elmondható, hogy a PAC tartani tudta nyári terveit, melyben az első hazai gyártású gép év vége előtti repülését vetítették előre.
A 2007 elejei indiai „szabotázs akció” ellenére a Pakisztáni Légierő már rendelkezik egy kisebb mennyiségű JF-17-essel, melyek természetesen Kínából érkeztek. Az első JF-17 század hivatalos felállítása még az idén megtörténik a tervek szerint. Továbbá mostantól mind Kínában, mind pedig Pakisztánban folyni fog a gép gyártása.
Kína erőteljesen készül a „jóárasított” típussal jelentős exportsikerek elérésére. Kategóriájában a nemzetközi felhozatalban mindenképpen szerény(ebb) típus elsődleges piaca Afrika és (Délkelet-)Ázsia, ahol akadnak bőven olyan potenciális vevők, akiknek bőven elegendő a típus nyújtotta képesség, avagy nyugati technológiához nem juthatnak hozzá.
Pekingben dörzsölhetik a markukat, hiszen a potensebb Csengdu J-10 mellett mutatkozik érdeklődés a JF-17 iránt is. Épp a napokban írtunk arról, hogy meg nem erősítetten, de Azerbajdzsán döntött úgy, hogy szert tesz – elvileg 26 gépre – és várhatóan, a szintén érdeklődést mutató Botswana és Szudán is a tettek mezejére léphet ezek után.