|

Bevetésre alkalmas az első Growler-század

A VAQ-132 jelzésű, elektronikus hadviselést végző század “biztonságosan bevethető” minősítést kapott a US Navy felsővezetésétől. Ez nem is lenne annyira meglepő, azonban az egység nem a régi Prowlerrel repül, hanem a vadiúj EA-18G Growlert üzemelteti.

EA-18G Growler

A Boeing 2008 júniusában kézbesítette az első Growert a Haditengerészet számára, a gépet 2009. július 31-én bevethetőnek nyilvánították a szükséges tesztek tán. A hajófedélzeti tesztelést a USS Harry S. Truman (CVN 75) hordozón végezték, a gép 100 százalékos teljesítménnyel végzett, pedig éjszakai fedélzetfogás is volt a palettán. A század tagjai nem lazsálhatnak, további kemény munkájuk szükséges, hogy a most megszerzett “biztonságosan bevethető” minősítést a jövőben folyamatosan fenntartsák.

EA-18G

A VAQ-132 Scorpions század 2008 novemberében intett végső búcsút a Prowlernek, azóta folyt a személyzet átképzése. A VAQ-132 után a VAQ-141 „Shadow Hawks” lesz a következő század, mely leváltja gépeit EA-18G-re.

EA-18G Growler

Az EA-18G-t az F/A-18E/F Super Hornet típusból fejlesztették ki, és az öregedő EA-6 Prowler gépeket váltja le. A gép egyik legnagyobb előnye, hogy szerkezeti elemeik nagy része megegyezik a kétüléses F/A-18F-el, így a hordozókon nagyon rugalmasan lehet végezni a különböző munkákat a gépekkel, továbbá az elektronika terén is igen sok rendszer megegyezik. Feladata a repülőgép-hordozókra települve a flottakötelékek elektronikus védelme az ellenséges tevékenységektől.

19 hozzászólás “Bevetésre alkalmas az első Growler-század”

  1. Kszöi a linket.

    90-es évekre jól láthatóvá vált, hogy pár éven belül elavulttá válnak a haditengerészet fegyveres elektronikai felderítésre – zavarásra alkalmazott EA-6B típusú gépei.

    A linkelt cikk első sora. Az elvaulás elég relatív. Jelenleg stand off jamming feladatra ki tart fennt még gépet a US NAVY-n kívül (+USAF és USMC számára is ők adnak ilyen képességet)? Jenki szemmel lehet, hogy elvault, de szerintem más ölne a gépekért, ha lenne pénze rá és odaadnák nekik.

  2. “Már most sem csak arra használják, nézd meg jobban a képeket.”

    ÖÖÖ…??!! Segíts légyszi! Látok rajta póttartályokat, zavarókonténereket, HARM lokátorok elleni rakétákat és AMRAAM légiharc rakétákat. Utóbbit elsősorban önvédelemre, bár egy tömeges robotrepülő támadáskor a hajó ellen biztos jól lehetne használni.
    Én arra gondoltam a GPS bombák, robotrepülőgépek, esetleg felderítő eszközök integrálásával egy sokkal komolyabb harctéri csapásmérő válna a Growlerből.

    “A linkelt cikk első sora. Az elvaulás elég relatív.”

    Az elavultságon itt elsősorban a gépek üzemeltetését értettem. Lehet, hogy nem derült ki egyértelműen a szövegből. Magas és egyre magasabb karbantartási időt, az egyre nehézkesebb alkatrész beszerzést, és nem utolsósorban a négyfős személyzet költségeit. Jelenleg 2x annyi személyzetet kell kiképzeni a Prowlerhez, mint amennyivel a Growler flottát használni lehet. A fedélzeti rendszerek természetesen korszerűsíthető folyamatosan.

  3. A személyzeti kérdés tényleg pénznyelő. A gépek életkora ami problémás lehet. A gép nehezebb is lett, mint az alap A-6, viszont hajtóműve a régi. A sárkányt nem tudom, hogy mennyire erősítették meg. A futóműveket gondolom erősebbre csinálták, de azért 30-35 év szolgált nem múlik el nyomtalanul.

  4. A légi utántöltés meglehetősen lényeges momentum a haditengerészeti repülőgépek esetében, így a gép ezen képessége (hogy tud átadni üzemanyagot) nem elhanyagolható.
    A későbbiekben képes lesz a hiányolt feladatok ellátására is, azaz bővülni fog a fegyverzete.

  5. Janáj, ez max. egészségügyileg lehet igaz, vagy még úgy sem. Tudtommal a tanulmányi eredmények is döntenek az, hogy ki hanyadikként végez az évfolyamban. Ifjoncként mindenki eldöntheti, hogy mit prefelál. Az eredménye és tehetsége szerint hozzák a döntést.

  6. Ha több Growler megy bevetésre akkor nem kell mindre az amt leírsz. Magyarán nem kell vegy SH és Growler kötelék. Tisztán lehet Growlert küldeni. Csak egy egyik Standoff gép lesz a másik meg vihet csapásmérő fegyverzetet is, csak éppen azért egyes téren avionikailag is jobb lehet egy sima SH-nál. Szóval nagyon nem mindegy, hogy mit integrálnak még bele. Nagyon kölséghatékonyan nő az amúgy sem csekély harcászati kapaciátsa egy hordozónak!

  7. “Eppen meg jut hely a AIM120-nak meg a HARM-nak.De ezen kivul semmi.
    Hova lehetne meg bombakat meg AIM9-et szerelni?
    Ha a “megszokott” bevetesi fuggesztmeny a szokasos 2 pottank 3 zavarokontener lesz majd?”

    Az első időben szinte tuti ez lesz a függesztmény. Később el tudok képzelni asszimetrikus fegyverzetet is. Jelenleg az ALQ99-esnek 3 konténere van a gép alatt, azért látok rá esélyt, hogy az évek során ez integrálódhat egy korszerűbb rendszerbe kevesebb konténerrel. Akkor talán több függesztési pont is szabad lehet. Persze ezek mind találgatások…

  8. Miért visz hármat, mikor a Prowler is csak kettőtt vitt ebből? Szerintem nem egy gép vegyes felfegyverzése a cél. Fent leírtam. Arról van szó, hogy nem egyfeladatos századot akarnak. Nem mindig van szükség igen fejltett EW gépre, de plusz csapásmérő kapacitást pikk-pakk lehet szerezni így.

  9. “Miért visz hármat, mikor a Prowler is csak kettőtt vitt ebből?”

    A Prowler is sok esetben vitt hármat.

    Lásd:

    http://en.wikipedia.org/wiki/AN/ALQ-99

    http://www.airforce-technology.com/projects/prowler/prowler5.html

    http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/ea-6-pics.htm

    Ennek szerintem az az oka, hogy a konténer 60 MHz és 40 GHz közötti sávokban képes a zavarásra, de ha jól tudom az egyes konténerek bizonyos tartományokra vannak hangolva. A minél szélesebb spektrum lefedése miatt lehet szükség három konténerre.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.