Napokkal az ajánlatkérés előtt, az USAF illetékesei tisztázni kívánták a dolgokat és elárultak pár információt a KC-135-ös repülő benzinkutak leváltására irányuló KC-X elnevezésű tenderről.
A mostani KC-X kiírásra egy „teljesen új versenyként kell tekinteni”, nem újraindított tenderként. Amíg az előző KC-X tendert rengeteg támadás érte a szubjektivitása miatt, addig az új verseny „objektív és kristály tiszta eredményt kíván közölni”.
Nem a legolcsóbb, hanem a legjobb ár-érték arányú megoldásra törekszik az USAF, a 373 minőségi és 93 ipari követelményt tartalmazó kiírás is ezt szolgálja.
Azonban a gazdaságosság sem szorul háttérbe, kiemelt szempont az alacsony üzemanyag-fogyasztás is. A KC-135-flotta gépenkénti éves 489 repült óráját vennék alapul a méréshez. Ha az ajánlatok 1%-on belüli eltérést mutatnak egymástól ezen a téren, akkor az ipari szempontok alapján döntenek.
Továbbá hangsúlyozták, hogy nem jelent előnyt a plusz üzemanyag-kapacitás.
Az ajánlatkéréstől számított 60 napon belül kell a pályázóknak kidolgozni a legmegfelelőbb pályázatot. A dokumentumnak tartalmaznia kell a fejlesztés előre kalkulált, fix árát (ami, ahogy megszokhattuk, később úgyis az egekbe szökik…), a 4 prototípus és az első 64 sorozatgyártott példány költségeit, valamint a további 111 gépre számított kalkulált árat.
Az USAF reméli, hogy a győztessel 2010 közepéig megköthetik a szerződést és az első sorozatgyártott példányt 2015-re leszállíthatja a győztes, továbbá 2017-re sikerül tényleges szolgálatba állítani a szükséges tesztek után.
Az EADS részéről a KC-30 marad a favorit, de a Boeing trükközik és a KC-767 mellett csatába küldik a nagyobb B777-es átalakított változatát is (a „közös” pályázat KC-7A7 néven fut), ami már a KC-30-cassal lenne egy súlycsoportban. Mivel a gépeknek hasonló a kiszolgálóeszköze, így esetleges megrendelés esetén egyszerűbb a kiszolgálás, mintha a szállítás Boeing és EADS közötti megosztása mellett döntenek. Mindkét esetben egy kisebb és egy nagyobb kapacitású típust kapna az USAF, de a Boeing megoldása olcsóbb és emiatt vonzóbb lehet.
A Boeing a KC-767-tel, az amerikai-európai felállás pedig az Airbus A330-ason alapuló KC-30-cal nevezett az eddigi versengésre, amit a KC-30 meg is nyert, de sokan megkérdőjelezték a döntés érvényességét, többek között a Boeing sem hagyta szó nélkül a dolgot.
Emlékszik rá valaki, hogy mikor is kezdőtött a tenger és már a hanyadik nekifutás jön? :)
Az még csak hagyján, hogy hanyadik, de vajon a végső? :)
Ez a harc lesz a végső! :)
Nemhinnem hogy „Ez a harc lesz a végső!”
Mert A Birodalom -mindig- visszavag 8-)
Olvassátok vissza a követelmények.
9 honapig tartott olyan követelményrendszert kitalálni ami alapján a Boeing nyerhet.
ennyire ízetlen valamit. Legalább megmondanák egyenesen hogy Boeing. Minek ez a cirkusz ?? Az összes katonai elemzö tudja hogy az EADS tipus kenterben verte oda vissza a Boeinget. En csak azt a sok rendkívuli szakembert sajnálom amikor látja ezt a hülyeséget …
Andris, már megbocsáss… Honnan veszed, hogy kenterbe verte? Szerintem olvasd el Trau cikkét ez ügyben. Igenis teljesen jogos a tender újraindítása.
Van benne egy mondat, ami igen fontos:
„A Légierő persze teljesen jogszerűen is kihozhatja a KC-45-öst győztesnek, csak ahhoz éppen át kell írni a teljes tenderkiírást.”
Mindegy, alaposan olvasd át, és utána tégy elhamarkodott kijelentéseket. Megnézném, hogy a KC-777-essel szemben mekkora lesz az EADS előnye…
http://karosszek.blog.hirszerzo.hu/?todo=entry&vid=9009
Annyit még hozzátennék, hogy ha itt valami óriási összeesküvés lenne, mert mindenki a Boeinget akarja előnybe hozni, AKKOR MIÉRT NEM NYERT MÁR AZ ELSŐ KÖRBEN?? (Nem kiabálás, kiemelés)
Liverbird
fiatalember … a KC-777 mért jott be a képbe ?? mert a KC-767 képtelen volt konkurálni az EADSal szemben..tehát akkor most varázsoltak elképeléseket aminek a KC-777 fog inkább megfelelni. Mégis mi szerinted mi ez ?? De ezt ugyanúgy tudták az elozo tender kiírásánal is …akkor a Boeing mér nevezte a KC-767 et ???
1985 óta foglalkozom haditechnikával, mérnök vagyok nem lelkes cégrajongó.
A Boeing problémái ott kezdodtek hogy lebecsulték az európai hadiipart. Elképzelhetetlennek tartották hogy az EADS nyerhet.Amikor rájöttek, hogy baj van már nem lehetett mást mint megváltoztani a követelményeket.. Ezért van új tender.
(nem kiabálás kiemelés)
Ha szukség van én is tudok olyan szakdolgozatot írni hogy pld. az YF-23 40x jobban megérte volna mint az YF-22. Mindig az a kérdés hogy milyen részleteket akarsz kihangsúlyozni. Vagy az X-32 Boeing …
Remélem érted a célzást
Persze, mert minden amerikai nagyképű balfarok, aki semmihez nem ért… Biztos azért pöcsölt a Boeing a 767-essel, hogy maguk alatt vágják a fát.
Csak azt nem értem, ha TÉNY, hogy a légierő a Boeing számára azt kommunikálta, hogy egy 767-es méretű tanker kell, akkor miért kell egyfolytában azt felhozni, hogy úgyis tudták, hogy esélytelen… Nem, nem tudták. Vagy ha tudták is, a légierő akkor is szándékosan félretájékoztatta őket, ezáltal teljesen jogos volt a Boeing reklamációja. Ez által időt nyerhetett. Andris, ha Te vezetnéd a Boeing-et, ugyanúgy eljátszottad volna ezt.
Az összeesküvés-elméleteket sem értem. Miért van az, hogy a légierő az előző körben egy az EADS számára nagyon kedvező tendert indított, most bezzeg szánt szándékkal a Seattle-i céget hozza előnybe egy olyan kiírással, melyet MINTHA PONT A BOEING-RE SZABTAK VOLNA. ??
Nem kell félre érteni engem, nem lóg amerikai zászló a fülemből, de kicsit herótom van ettől a mostanában divatos „Európa-patriótaságtól”
Amúgy tényleg olvasd el a cikket, igen olvasmányos.
Hát…!! Az előző tenderen messze az Airbus volt a jobb és nekem is olyan érzésem van itt megy a „mahina” hogy a Boeing megkapja az üzletet. Pedig nagyon jó lenne egy európai győzelem még akkor is ha a gyártásra a tengeren túlon kerülne sor. Ennek ellenére olyan érzésem van Boeing fog nyerni valszeg a 777-essel…
Tipikusan magyaros közbeszerzés…!! Ha nincs meg eleve a győztesed és arra írod ki a pályázatot, akkor valaki úgyis meg fogja támadni az eredményt és kezdheted elölről…!!