Immáron hivatalos források erősítették meg az októberben leközölt hírünket, miszerint India a Boeing CH-47F Chinook típusú nehéz katonai szállítóhelikoptert rendszeresíti.
Az orosz Mil Mi-26T2 felett győzedelmeskedve elnyerte a 15 darab nehéz katonai szállítóhelikopterre kiírt indiai tendert a Boeing tandemrotoros masinája. Ezzel megkezdődhetnek a szerződés aláírását megelőző végső tárgyalások. A kontraktus értékét nem hozták nyilvánosságra, de nagyban függ a most kezdődő egyeztetések eredményétől is. A tárgyalásokat szeretnék minél előbb befejezni az indiaiak, mert az új típust 2014-2015 körül szolgálatba kívánják állítani, valószínűleg CH-47I jelzéssel.
A Boeing ezzel újabb skalpot gyűjtött be Indiában, ismét az oroszok felett diadalmaskodva. Korábban győztek az ázsiai országban a C-17 Globemaster III és az AH-64D Block III Longbow Apache segítségével.
India ebben az évtizedben összesen 3.7 milliárd dollárt költene közel 900 helikopter beszerzésére, melyek között az Apache-ok és Chinookok mellett biztosan lesz 384 könnyű többfeladatú, 90 haditengerészeti többfeladatú, 65 könnyű harci és 139 közepes szállító helikopter.
Az oroszok „visszafizetik” a Vikramaditya meghízott árcéduláját…
Ezen a döntésen mit kell csodálkozni. Én nem vagyok valami nagy szakértő de szerintem a Chinook verhetetlen a saját műfajában.
A másik érdekesség hogy az Iráni bemutatón megjelent egy új helikopter modell és kiállítási példány ami erősen a z-9 helikopterre emlékeztet. Így erősen gyanítható hogy a bell-214 gyártásának elkezdése után, ezzel a típussal akarnak újabb típust gyártásba venni. Én ugyan nem sejtem miért pont ezt a gépet választották ki gyártásra, azonban elég sok oldalúnak és korszerűnek tűnik. Az is biztos már hogy Irán gyártja a j85 jelű hajtóművet.
Delhi tudja mit miért és mire vesz?
Imádom a Chinook-ot. Remek és legalább oly’ ikonikus madár, mint a Hawk / Huey / Apache.
De! A két gép nagyon nem azonos feladatra lett kitalálva. Afganisztánban egy „nem túl sikeres” akció után megsérült SOF MH47-est egy Mi26-os vitt a bázisra. Azaz a „Halo”-hoz inkább közelít a Tarhe (nem gyártják), de a Stallion (föleg a jövendő K variáns) is.
Mindkét gép szimpatikus. A Boeing gépe egy biztos megoldás csak meg kell fizetni. A gép megérdemelten nyert.
A Halo-t sajnálom, hogy a modernizált verzió is megérdemelt volna egy babérkoszorút Indiától. Szerintem is benne volt a döntésben az oroszok költség- és határidő túllépései.
A pályázat feltételei között nem a max teher volt az első, hanem a magashegyi körülények közötti üzemelés képessége. Ezen a téren (is) jobbnak bizonyult, mint a Mi-26-os, amelyet az indiaiak jól ismertek, hiszen üzemelt náluk. Üzemidők, fajlagos költségek, logisztikai háttér, stb. ugyanolyan fontosak, mint egyes alap paraméterek.
aerophyl:
Jogos! Nem vettem figyelembe az indiai igényeket a hegyi viszonyokkal kapcsolatban, a tandem rotoros meg ott előnyben lehet. (afganisztáni tapasztalatokról olvastam)