Indiai MiG fejlemények

Az indiaiak szeretnek vásárolni… Legutóbb épp a vasárnapi Hírhalomban számoltunk be róla, hogy további 50 Szu-30MKI beszerzését tervezgetik indiai barátaink, most pedig már egy újabb, végső jóváhagyás előtt álló beszerzésről kell tudósítanunk. Ezúttal a haditengerészet kerül a képbe a MiG-29K jóvoltából.

Rendszeres olvasóink jól tudják, hogy bár az ex-Admiral Gorskov (leendő INS Vikramaditya) felújítása körüli szerencsétlenkedés még mindig nem ért teljesen véget, sőt, a közelmúltban kiderült, hogy India nem kis mértékben magának is köszönheti a kialakult kellemetlen helyzetet, azért a fedélzetről üzemeltetni kívánt vadászgépek érkezése még az idén esedékes.

Mint korábban beszámoltunk róla, az október-november során esedékes szállítások előtt az indiai megrendelés kedvéért újraindított fejlesztésű MiG-29K a közelmúltban hajtotta végre az első le- és felszállásokat egy repülőgép-hordozó fedélzetére.

httpv://www.youtube.com/watch?v=eUxJGeLUa3Q

India pedig csak erre várt. Most hogy láthatták, valóban életképes gépet vettek, úgy tűnik igényt fognak formálni a MiG-29K megrendelésekor a szerződésben foglalt, további gépekre szóló opcióra. Mint mi is többször megírtuk India 2004 elején, az ex-Admiral Gorskov megvételekor egyben 16 MiG-29K szállításáról is szerződést kötött az orosz féllel. Az akkor repülőgép hordozóstól 1,5 milliárd Dollárt kóstáló üzletből 740 millió Dollárt tett ki a 16 gép beszerzése. India új elektronikai eszközök és fegyverzet integrációját kívánta az orosz haditengerészet által nem rendszersített típushoz, ami egyben a változat fejlesztésének újbóli megindítását igényelte. (Érdekességképpen megjegyezzük, hogy így a modernizálása után az oroszok tervezik 24 MiG-29K beszerzését saját haditengerészetük számára).

A rosszul felmért állapotú repülőgép hordozó felújításának, átépítésének költségei azóta az egekbe szöktek, jelenleg 2,2 – 2,6 milliárd Dollár körüli árcéduláról folynak a tárgyalások a két fél között. Ráadásul 2012 decemberéig nem is várható az átadás. India jelenleg egyetlen repülőgép hordozója, az INS Viraat (ex HMS Hermes) is szárazdokkban tartózkodik jelenleg, hogy néminemű felújítás árán 2015-ig kihúzhassa, tehát India még véletlenül se maradjon repülőgép hordozó nélkül a Gorskov, illetve a saját fejlesztésű hordozójuk (tegyük hozzá: kétes határidejű) érkezéséig. Persze a Viraat gépállománya meg egyre csak fogyatkozik, így bajban van a haditengerészet ettől függetlenül.

Szóval Új-Delhi igényt kíván formálni az opcióra, majdnem teljesen kimerítve azt. Igen, csak majdnem, hiszen a 30 gép helyett a hírek szerint „csak” 29 további MiG-29K beszerzése szerepel a végső jóváhagyásra benyújtandó igénylésen. Hogy a megnevezett, 1,12 milliárd Dollár körüli összeg keretén belül vesznek-e további kétüléses gépeket az első körben megrendelt 4 mellé, arról nem szól a fáma. Mint arról szeptember közepi hírünkben megemlékeztünk, a pilóták képzése természetesen már folyamatban van.

Azonban nem csak az újabb MiG-29K beszerzés sorolható be ezen hír címe alá. De nem ám! Az indiai légierő (IAF) ugyanis úgy döntött, hogy biztos, ami biztos alapon, a reakcióidő minimalizálása végett az összes MiG-29 századát a pakisztáni és egyben kínai határ közelében fekvő, India második legnagyobb légibázisára, Adampur-ra csoportosítja át.

Az igazat megvallva ez vélhetően nem lesz egy olyan nagy mutatvány, lévén az összesen 3 századba csoportosuló, csúszásban lévő felújítás előtt álló indiai MiG-29 állomány közül kettő már eleve itt állomásozik… A harmadik század Jamnagar-ból települ majd át.


Indiai MiG-29 áttelepülés nagyobb térképen való megjelenítése

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

India lehet a KC-390 legújabb megrendelője

India lehet a KC-390 legújabb megrendelője

Tengerész Tejas tengeri tesztje

Tengerész Tejas tengeri tesztje