A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Az Eurofighter Typhoonok lassú üzembe állítása mellett a Szaúdi Királyi Légierő még néhány évig számol a szintén brit gyártású Panavia Tornado csapásmérőivel mint bevethető erővel. Ennek fenntartására 4 évre szóló szerződést kötöttek a Rolls-Royce hajtóműgyártó részlegével a Tornado-ban üzemelő RB199 hajtóművek működésének biztosításáról. A január 16-án aláírt megegyezés takarja a hajtóművek moduljainak nagyjavítását és az ehhez szükséges alkatrészeket, a munkák nagy részét a Middle East Propulsion Company rijádi részlegénél hajtják végre. A Flightgolbal.com 2013-as felmérése szerint a Szaúdi Királyi Légierő 82 Tornado-t tart még üzemben, ez 164 RB199-es hajtómű működtetését jelenti.
—
Sikerrel végződtek az Amerikai Légierő legnagyobb bombájának átütőképességének javítására irányuló erőfeszítések. A GBU-57 MOP (Massive Ordnance Penetrator)bunkerromboló bomba a 30 000 fontjával (13 600 kg) az USAF arzenáljának jelenlegi legnehezebb fegyvere, nem is csoda csak a B-52 és a B-2 juttathatja célba. Olyan helyzetekre fejlesztették ki, ahol még a GBU-28 2268 kg-os fegyver átütőereje sem lenne elég a mélyen a föld alá épített létesítmények megsemmisítéséhez. Az USAF azonban így sem volt megelégedve az első változatok rombolóerejével, így a továbbfejlesztésük mellett döntöttek. Hogy ez miben merül ki, azt nem lehet tudni, azt azonban igen, hogy a javított változatot júniustól októberig tesztelték az új-mexikói Wight Sands lőtéren. A próbákon összesen 5 példányt használtak fel egy B-2 bombázóról leoldva, teljes sikerrel. Az újításokkal a fegyver teljesen megfelel a légierő követelményeinek, mélyen a föld alatti megerősített célpontokat is eredményesen támadhatnak vele. A Pentagon fegyvertesztelő részlegének igazgatója, Michael Gilmore szerint az új eszköz legközelebbi bevetésére egy esetleges Irán elleni háborúban kerülhetne sor, ahol a mélyen a föld alá épített urándúsító üzemeket tüntetnék el a Föld színéről.

GBU-57 MOP ,
Tavaly év végé, december 12-én elvégezte első repülését a német EMT cég által fejlesztett Museco pilóta nélküli helikopter. A forgószárnyast a Swiss UAV elnevezésű cég S-300 típusából fejlesztették ki, katonai felderítőt alkotva ezzel. A típus a cég korábbi Luna pilóta nélküli taktikai felderítőgépei helyett választható opcionálisan, ha fontos az egy helyben lebegés képessége. Előbbi UAV már 2003-tól teljesít szolgálatot a Német Fegyveres Erők részére Afganisztánban, az új helikopter pedig ugyan azokat a rendszereket kapja meg, így nagy arányú a rendszerazonosság a két típus között.
Az új helikopter alapját képező S-300 maximális felszállósúlya 100 kg, ebből 30 kg lehet a hasznos terhelés. Repülési ideje minimum 90 perc, maximális sebessége pedig 120 km/h lehet.

Az EMT új felderítője | Fotó: EMT ,
Az Ausztrál Királyi Légierő újraalapítja a 35. századát, mely korábban a DH-4C Caribou szállítókkal repült. Az egységet 2000-ben oszlatták fel, jelentős múltja ellenére: több konfliktusban is jfontos szerepet játszottak a személyek szállításában, azonban a váltótípus hiánya mégis indokolttá tette a lépést. Ez a probléma a közelmúltban megoldódott, hiszen a RAAF megrendelte az Alenia olasz gyártótól a C-27J típust, melynek 10 példány az újjáalapított 35. századhoz kerül majd. Az alakulat a Richmond bázison áll fel Sydney külvárosában, 25 fővel kezdődően. A személyi állományt azonban 2015-re 250 főre emelik, akkor érkeznek meg az új szerzemények első példányai. A személyi kiképzést már ez előtt megkezdik, 2014-ben utazik ki az első pilóta és karbantartó csoport az Egyesült Államokba, hogy megszerezzék a jogosítást a típusra.
Egy kis történelmi áttekintés a századról: 1942-ben alapították hogy Ausztrália és Új-Guinea között vegyenek részt a teherszállításban, de a második világháború után, 1946-ban a szükség megszűnését követően fel is oszlatták őket. 1966-ban alakultak újjá, akkor kapták meg a Caribou-t is, mellyel Vietnamban repültek az idejük nagy részében. Ott kapták a Wallaby Airlines nevet, arról hogy 677 000 utast és 36 ezer tonna szállítmányt juttattak célba a háború alatt, mindenféle baleset nélkül. 1972-ben kerültek vissza Richmond-ba, ahol mindössze 2 évet töltöttek 1974-es Townsville-be helyezésük előtt. Itt további 26 évet húztak le 2000-es feloszlatásukig.
—
Az EADS bejelentette hogy Kolumbia egy példánnyal bővíti 5 gépes C-295 flottáját. A Kolumbiai Légierő 2008-ban vehette át első C-295 szállítógépét, azóta négy példányt állítottak üzembe és a rendelés bővítéssel további két példány leszállítására várnak. A típus kistestvéréből, a CN-235-200-ból is 6 példányt üzemeltetnek, úgy ahogy a legkisebb C-212-ből is.
—
A legfejlettebb harci helikoptere, a Boeing AH-64D Apache Longbow Block III ezentúl új típusjelzéssel szerepel a hazai és nemzetközi porondon, mostantól „AH-64E Apache Guardian” névre hallgat. A típus „keresztanyja” Gina Gill, aki logisztikusként dolgozik az Egyesült Államok haderejének.
—
Ahogy korábban mi is írtunk róla, Tajvan 30 Ah-64E Apache Guardian harci helikoptert rendelt a Boeing-tól 2010 októberében. A gyártó hamarosan megkezdi a 2 milliárd dollárért rendelt forgószárnyasok leszállítását, az idén 6 helikopter kerül a szigetországba. A szerződés szerint az utolsó példányt 2014 júliusáig kell átadnia a Boeing-nak.
A pilóták és karbantartók első csoportja már az USA-ban vendégeskedik, ahol kitanulják a jelenlegi legfejlettebb harci helikopter üzemeltetésének minden csínját-bínját.

Boeing AH-64EI Apache Longbow | Fotó: Boeing ,
Január 18-án az Olasz Légierő egyik C-27J szállítógépe szállt le a pisai repülőtér 04R kifutójára, ám egyelőre ismeretlen okokból fellépett futómű probléma miatt nem tudta elhagyni azt. Az eset délután 3-kor történt, ám nem sokkal később egy másik C-27J landolt a párhuzamos 04L pályán, de műszaki probléma miatt ez a gép sem tudott legurulni a kifutóról, így a reptért mindkét pályáját blokkolták. A forgalom délután 7 órára állt rendbe, addig azonban 2 kereskedelmi járatot kellett törölni és további 8-at átirányítani.
—
Milicisták lőttek rá az Indiai Légierő egyik Mi-17 típusú helikopterére január 18-án Sukma tartományban Timberwara közelében. A lövedékek megsebesítettek a fedélzeten tartózkodó egyik biztonsági szakembert, a helikopternek pedig kényszerleszállást kellett végrehajtania Timberwara-ban. A forgószárnyas hidraulika rendszere és generátorai sérültek az esemény során.
—
Egy nappal korábban a Dél-Afrikai Légierő egyik repülőeszköze is sérülést szenvedett, a CASA C212 könnyű szállítógép Bloemspruit légibázison hajtott végre leszállást, ám a pilóta túl keményen tette le az orrfutót, ezért az megsérült és a gép lefutott a pályáról. A repülőgép végül a kifutó mellett állt meg, bal szárnyával érintve a talajt. A személyzet minden tagja épségben hagyta el a repülőt.
—
A Brit Királyi Légierőt sem kerülték el a balesetek, bár náluk némileg szokatlan esemény történt – az egyik Sea King helikopternek kényszerleszállást kellett végrehajtania január 9-én szerdán, mert a pilóta rosszul lett repülés közben. A helyi rendőrséget délután 6:20-kor értesítették a bázisról, miután a helikopter vészjelzést adott le. Nem sokkal később leszálltak az A361-es út Hopton-i részénél egy szántóföldre. A pilótát mentőautó vitte egy közeli kórházba, állapotáról nem tudni, de a fedélzeten tartózkodó többi személy sértetlenül folytathatta útját.
—
Kachin lázadók egy csoportja azt állította, hogy sikerült lelőniük egy helikoptert a Mianmari Hadsereg állományából az ország északi részében. A mianmari kormány azonban tagadja az esetet – elismerték hogy lezuhant az egyik helikopterük, de állításuk szerint hajtóműprobléma miatt, továbbá később hozzátették, hogy a két pilóta és a fedélzeten tartózkodó őrmester életét vesztette a szerencsétlenségben. A hadseregnek ez volt az első helikopter vesztesége mióta decemberben katonai akciót indítottak az ország északi felében tevékenykedő Kachin lázadók ellen.
—
Az Amerikai Légi Nemzeti Gárda egyik C-17 Globemaster III nehéz teherszállítójának gyomrában érkezett meg az Iraki Hadsereg 3 Bell 407 Scout helikoptere új hazájába. Irak 8 példányt rendelt a típusból 2010-ben a Foreign Military Sales program keretében, a Bell ezzel a 3 példánnyal el is végezte a leszállításukat.
A Pratt & Whitney elkészült az utolsó F119 hajtóművel. Az 507.-ként legyártott erőforrást egy Middletown-ban rendezett átadási ceremónián vette át hivatalosan is az Amerikai Légierő, melynek jelenlegi „csúcsragadozói” használják az egyik legcombosabb katonai hajtóművet. Sőt, nemcsak hogy használják, rendesen „zabálják” a hajtóműveket, hiszen az elkészült 187 Raptor összesen 387 hajtóművet igényel, a 120 tartalék indokolatlanul soknak tűnne bármelyik másik típus esetében.

Utolsó Pratt & Whitney F119 hajtómű az átadási ceremónián ,
Január 17-én a PAK-FA negyedik, 054-es oldalszámú prototípusát első alkalommal repülték át a Komszomolszk-on-Amur távol-keleti repülőtérről a Moszkva melletti Zsukovszkij légibázisra. A T-50-4 jelzésű példányt az Oroszország Hőse címmel kitüntetett Szergej Bogdan irányította 7000 km-es útján, több közbenső leszállást is beiktatva.
A PAK-FA 4. prototípusa egyébként december 12-én végezte el szűzrepülését, erről ITT olvashatnak bővebben.
Az Amerikai Egyesült Államok Csődbírósága 7.5 millió dollár kifizetését engedélyezte a Hawker Beechcraft vállalat számára, melyet a svájci Pilatus részére kell átutalni jogdíjkövetelés miatt, ugyanis a T-6 és AT-6 repülőgépek a svájci gyártó tervein alapulnak. A HB azonban májusi csődjelentése óta nem fizette a jogdíjat.
—
A legfrissebb hírek szerint a tavasszal levegőbe emelkedhet a BAE Systems vállalat szuperszonikus pilóta nélküli csapásmérő repülőgépe, a Taranis. Az alacsony észlelhetőségű masina megépítésére, fejlesztésére eddig 125 millió fontot szántak, ha beválik, várhatóan ezzel egészítik ki a Eurofighter Typhoon és F-35 Lightning II vadászbombázókat.
—
Az NHIndustries reményei szerint 2013-ban újabb megrendeléseket szereznek az NH90-esre. Az NFH variánsnak esélye van Norvégiában, ahol 16+6 darab kutató-mentő beszerzése folyik.
Emellett tárgyalások folynak Portugáliával is, azonban itt a megrendelések további megnyírbálását szeretnék elkerülni.
—
Közreműködött: Phoenix