Silent Eagle: vissza a szélcsatornába!

A Boeing még 2009 márciusában rántotta le a leplet az F-15SE Silent Eagle típusról, mely a nagy sikerű F-15E Strike Eagle jelentősen modernizált és csökkentett észlelhetőségű változata. A fejlesztési program azóta több mérföldkövet is teljesített, ám most mégis visszatérnek a szélcsatornába.

Az F-15E1 tesztgépre szerelve 2010 júliusában megkezdték az illeszkedő póttartályba (Conformal Fuel Tank – CFT) szerelt fegyverkamra (Conformal Weapons Bay – CWB) repülési tesztjeit, mi több, nem sokkal később már rakétát is indítottak belőle. A CWB egy-egy levegő-levegő rakéta (AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM) vagy csapásmérő eszköz (JDAM, SDB) elhelyezését teszi lehetővé.

A Boeing F-15E1 jelölésű tesztgépe, mint Silent Eagle demonstrátor

A Boeing F-15E1 jelölésű tesztgépe indít rakétát a CWB-ből | Fotó: Boeing ,

A Boeing értékesítési igazgatóhelyettese, Howard Berry a napokban elmondta, hogy március-április folyamán visszatérnek a szélcsatornába, hogy az illeszkedő póttartályokba szerelt fegyverrel ellátott masinát teszteljék. A tervezett próbák célja, hogy kikísérletezzék a függőleges vezérsíkok számára azt a dőlési szöget, mely a legjobb hatással van a gép irányíthatóságára és a radarkeresztmetszetre. A Boeing illetékesei az eredeti F-15SE koncepcióban 15 fokos kifelé dőlésről beszéltek, melynek köszönhetően a radarhullám-reflexió csökkenésén kívül javult a gép mögötti áramlás, és emelőerőt is termelnek, valamint stabilabb tőlük a Sas. Az azonban egyelőre nem világos, hogy a gyártó milyen okok miatt döntött mégis a már meghatározott szög módosításáról.

F-15SE Silent Eagle | Fotó: Boeing ,

Berry elmondta, hogy folyamatban van egy új tesztgép megépítése, mely a korábbiaktól eltérő, jóval modernebb pilótafülkét kap, valamint ellátják a BAe Systems által fejlesztett DEWS (digital electronic warfare system) rendszerrel és az CWB-kkel is. Az új demonstrátor várhatóan 2012 utolsó negyedévében vagy 2013 első napjaiban emelkedhet a levegőbe, hogy amennyiben a Silent Eagle nyer a Dél-Korea által kiírt F-X III tenderen, akkor már az évtized közepén megkezdhessék az első példányok leszállítását, hogy 2016-tól szolgálatba állhassanak.

Láthatók az illeszkedő póttartályba integrált bombakamrák ,

Ezzel pont ellenkező hírek érkeznek Koreából, a ‘The Korea Times’ írása szerint az amerikai gyártó arra készül, hogy változtasson a leadott pályázatán, és az F-15SE Silent Eagle helyett némileg modernizált F-15K Slam Eagle típussal nevezzen. A lap forrása szerint mivel az új verzió fejlesztése még csak alig 10 százaléknál tart, így a Boeing nem tudná időben leszállítani a gépeket.

De ezen lehetőség esetében sem menne pocsékba az eddig végzett munka, hisz a CWB-k a jelenleg üzemelő koreai F-15K-kra (és minden más F-15E rokonra) is felfüggeszthetők, ráadásul a Boeing és a KAI (Korea Aerospace Industries) szerződést kötött arról, hogy a típus győzelme esetén ezen alkatrészeket a koreai vállalat állítja majd elő.

—-

A gép exportesélyeit illetően és sok más érdekes információ reményében olvasd el az F-15SE ‘Silent Eagle’-ről szóló részletes írásunkat!

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Szaúdi pénzen fejlesztik a koreai 6. generációs vadászt?

Szaúdi pénzen fejlesztik a koreai 6. generációs vadászt?

Még az idén megkezdődik a KF-21 sorozatgyártása

Még az idén megkezdődik a KF-21 sorozatgyártása

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban