Új Lockheed-mézesmadzag Japánnak

Legutóbb márciusban volt alkalmunk írni a japán katonai repülés jövőjéről, mely fölött jelenleg baljóslatú sötét fellegek gyülekeznek. Mint ismeretes, a három éve még az F-22 Raptor megvásárlásának jogáért küzdő szigetország mára már megelégedne egy 4+ generációs vadászbombázóval is, csak kerüljön már végre sor a kiválasztására. Annak ellenére ugyanis, hogy az ország pénzügyi helyzetét a közelmúlt sajnálatos természeti katasztrófái alaposan meggyengítették, még mindig elkötelezettek a légierő egyre sürgetőbb modernizációja mellett.

Az elméletben hamarosan startoló japán tender pályázói a nemzetközi beszerzési versenyek megszokott indulói lesznek: a Boeing F/A-18E/F Super Hornet (vagy annak helyi igények szerint kialakított újabb változata) és F-15SE Silent Eagle, az európai Eurofighter Typhoon és a mezőny egyetlen 5. generációs típusa, a Lockheed Martin F-35 Lightning II. A kiválasztási procedúra során minden bizonnyal fontos tényező lesz, hogy a felek milyen mértékű technológiai transzferre lennének hajlandók, ami rendkívül fontos a repülőgépiparát megőrizni kívánó Japán számára. Ezt a Lockheed nagyon hamar felismerte, s a legújabb hírek szerint megfontolandó ajánlatot tett a felkelő nap országa számára.

John Balderston, a cég japán F-35-reklámkampányának vezetője szerint a Lockheed Martin az F-35 győzelme esetén szíves örömest átadná a típus teljes műszaki és előállítási dokumentációját, sőt, a gyártás jelentős részét Japánban végezné számos helyi cég bevonásával. Ezzel Japán olyan lehetőséghez jutna, melynek segítségével komoly tapasztalatokat szerezhet az 5. generációs katonai repülőgépek gyártásában, aminek köszönhetően könnyebben elindíthatná saját programját. A Lockheed bízik abban, hogy 2016-ig sikerül megállapodni minden részletről a japán védelmi minisztériummal, és legkésőbb 2017-ben elindítani a helyi termelést.

Az F-35A második sorozatgyártott példánya. A japán jövő? |Fotó: Lockheed Martin ,

„Pontosan tudjuk, hogy milyen fontos a japán honvédelmi doktrínában a nemzeti hadiipar, ezen belül is a repülőgépgyártás magas szinten tartása. Szívesen közreműködnénk abban, hogy az ország képes legyen saját maga számára egy 5. generációs vadászbombázó előállítására.” – mondta Balderston a Reuters ügynökségnek egy tokiói interjúban. „Biztosak vagyunk benne, hogy az ajánlatunk megfelel a japán védelmi minisztérium követelményeinek.”

Az ajánlat már csak azért is kecsegtető, mivel a Mitsubishi F-2 gyártásának befejeztével Japánban egy ideig nem fognak több harci repülőgépet előállítani (egyéb katonai típusokat viszont igen), azonban a helyi vezetés szeretné elkerülni annak a lehetőségét, hogy pár év alatt leépüljön az ilyen jellegű kapacitásuk. Az F-35 gyártási jogának megszerzésével pedig két legyet ütnének egy csapásra: nemcsak életben tartanák az iparágat, hanem szintet is lépnének. Ez utóbbit a többi pályázó nem, vagy csak részlegesen tudná szavatolni, mivel annak ellenére, hogy az ő típusaik is rendelkeznek a Lightning II tulajdonságainak egy részével, mégis csak a 4. generációt erősítik.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP